کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

تامین صلح پایدار به برخورد واقعبینانه نیاز دارد

فرهاد

هرکه ناموخت از گذشت روزگار                           رو نیاموزد از هیچ آموزگار

                                                                                                       رودکی

به تاریخ 16/4/1394 هئیت رسمی به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه و حاجی دین محمد به نماینده گی از حکومت افغانستان برای گفتگو با طالبان به اسلام آباد رفته. نظر به نشر طلوع نیوز این گفتگو به تاریخ 17/3/1394 آغاز خواهد شد. نزدیکان معاون اول رئیس جمهور گفته اند که این هئیت به توافق حکومت وحدت ملی رفته اند. از سوی طالبان ملا عباس و شمار دیگر از اعضای این گروه در مذاکره اشتراک خواهند کرد.

در حالیکه سخن گوی وزارت خارجه امریکا از گفتگوهای صلح در بین دولت افغانستان و طالبان حمایت خویش را اعلان نموده، نصرالله ستانکزی استاد دانشگاه گفته است که من به نتیجه این گفتگوها خوشبین نیستم! مردم و آگاهان امور ما را عقیده بر آن است تامین صلح پایدار و ثبات واقعی به برخورد واقعبینانه نیاز داشته می افزایند تجربه جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج طی بیش از چهارده دهه می شود که طبق سناریو ادارات استخباراتی آی.اس.آی، سعودی، قطر، امارات عربی، ایران، حلقات و گروه های مافیای مواد مخدر، اقتصادی، کشورهای خلیج و حامیان جهانی آنها بر ضد کشور ما جریان دارد، ثابت می سازد تمام نیروهای دهشت گر، تروریست و جنایت کار در گرو ادارات متذکره بوده از خود صلاحیت نداشته و ندارند.

سفر هئیت افغانی به اسلام آباد زیر نام مذاکره با طالبان ادامه بازیهای ریاکارانه گذشته بخاطر از پا در آوردن ده ها میلیون مردم به واسطه نظامیان پاکستانی و حامیان بین اللملی شان بوده و میباشد در غیر از آن اگر سران نظامیان پاکستانی و حامیان بین اللملی شان که واقعا خواهان صلح پایدار و ثبات واقعی می باشند. چرا به مسدود نمودن ده ها هزار لانه های هراس افگنان و تروریستان که به واسطه نظامیان پاکستان و کشورهای فوق الذکر که تمویل تسلیح، آموزش و پرورش غرض انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده و سایر جنایات به کشور ما، کشورهای منطقه و جهان زیر نام طالب، القاعده، داعش و غیره اعزام می شوند عملا اقدام نمی نمایند؟

انجام بازیهای خونین فوق الذکر سبب نگرانی مردم و جهانیان در کشور ما، کشورهای منطقه و جهان گردیده است. جنرال عبدالرزاق قومندان پلیس ولایت کندهار به تاریخ 14/4/1394 گفت پاکستان میکوشد بخش های جنوبی کشور را نا امن سازد می فزاید شما ببینید که در تمام کشور جنگ است و هراس افگنان قوی نشده اند آنها از سوی پاکستان. پشتیبانی شده جنگ افزارهای برایشان داده می شود در ادامه از طالبان خواست اگر مزدوران پنجانی ها نیستید بیائید از دولت پشتیبانی کنید و در غیر از آن از سوی نیروهای امنیتی کشور نابود خواهید شد.

سران سازمان شانگهای طی نشستی از ناحیه افزایش فعالیت داعش اظهار نگرانی نموده این موضوع را در صدر اجندای مجلس خویش قرار دادند. معین وزارت خارجه چین گفت آغاز فعالیت های داعش در افغانستان بیچینگ و مسکو را سخت نگران ساخته است. در همین حال ایران هشدار می دهد که داعش نه تنها به افغانستان بلکه برای نابودی سراسر منطقه یک تهدید است.

در حالیکه افسران و سربازان قوای مسلح بخاطر دفاع از تمامیت ارضی، استقلال، حاکمیت ملی همه روزه قربانی شده افتخاراتی از خود به جا گذاشته اند. به گفته مردم و آگاهان موجودیت حلقات در ارگانهای امنیتی و کوتاهی در کار ارگانهای ذیربط در جلوگیری از حمله خونبار سبب افزایش حملات هراس افگنان و تروریستان در کشور گردیده است. از همین لحاظ خانواده های سربازان جان باخته در ولسوالی جلریز میدان وردک و شماری از اعضای ولسی جرگه در جریان یک گرد همایی به روز یک شنبه 14/4/1394 رویداد جلریز را یک دسیسه خوانده اند و تاکید کردند آنعده از مقام های امنیتی که در جلوگیری از حمله خونبار در ولسوالی متذکره کوتاهی کرده اند باید به نهادهای عدلی و قضائی معرفی شوند.

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور بی حرمتی به سربازان کشته شده را در جلریز جنایت جنگی دانسته و هئیتی را برای بررسی این رویداد گماشته است. سناتوران در واکنش به افزایش نا امنی ها و کم کاری حکومت در این باره دروازه مجلس سنا را تا روز چهارشنبه 17/4/1394 بسته نموده اند. سخنگویان وزارت داخله و دفاع ملی میگویند که رویداد جلریز بررسی می شود با افرادیکه در این زمینه کوتاهی کرده باشند برخورد قانونی می شود.

از جانب دیگر به باور آگاهان امور را یکی از عوامل عمده که سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین مردم و دولت، افزایش خونریزی ها در کشور گردیده مسلط بودن اقتصاد جنگی غیر مشروع، مافیائی در کشور میباشد. از همین لحاظ است ده ها میلیون خانواده از ناحیه مشکلات اقتصادی بیکاری، بیماری، تشدید انواع خشونت های خانواده گی، خصومت ها به ستوه آمده اند فریاد شان به آسمانها بلند شده است. بازیگران پشت پرده و حامیان خارجی شان میخواهند با وارد کردن ضربه های سنگین و کشنده اقتصادی مردم افغانستان وادار به اطاعت و فرماندهی خویش از جمله تن دادن بخواست طالبان و سایر جنایت کاران که دست شان به خون میلیونها مردم افغانستان آلوده بوده سازند. گسترش فرهنگ معافیت، فساد گسترده، موجودیت زورمندان، غاصبین میلیونها جریب زمین، جنگ سالاران، ناقضین حقوق بشر، مافیای مواد مخدر اقتصادی، افراد مسلح غیر مسئول، مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان نیز از عوامل اند که زمینه افزایش خونریزی ها و کشتار مردم بیگناه برای طالب، داعش، القاعده و غیره مساعد ساخته است.

افزایش کشیدگی ها بین روسای جمهور و اجرائیه بخاطر تقسیم قدرت سبب شده که ده ها ولایات وزارت ودفاع و سایر پست ها هنوز هم به واسطه سرپرست ها اداره شود. این کار نیز آب را به آسیاب دشمنان میریزد!

خلاصه اینکه بزرگترین عوامل دشواریهای فوق و نرسیدن به یک صلح پایدار و ثبات واقعی عدم اتخاذ تصمیم و برخورد غیر واقعبینانه در قضایای کشور از جمله رسیدن به صلح پایدار و ثبات واقعی بوده و می باشد! به باور ما به جای سفرهای نمایشی،  فرمایشی و سر ماندن بخواست های نظامیان پاکستانی و گماشته گان جنگ افروز آن وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور غرض کاهش دشواریهای فوق فعالیت های عالمانه و عاقلانه را با انجام حرکات مدنی و بلند کردن صدای شان غرض جلب همکاری نیروهای صلح جو و ضد جنگ در کشور و جهان بلند نمایند با تقویه قوای مسلح، تامین وحدت ملی، برخورد از موضع قدرت، زمینه صلح ثبات واقعی را در کشور مساعد سازند در غیر از آن با ادامه وضع موجود  و چالش های خونین فوق نه تنها صلح و ثبات واقعی در کشور تامین نخواهد شد، بلکه کشور و مردم از این بیشتر قربانی بازی های خونین ادارات استخباراتی کشورهای فوق الذکر و گماشته گان فاسد، جنگ افروز جنایت پیشه گان از این بیشتر خواهد گردید.