نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

به ریشه و توسعه اصلی بحران چرا توجه نمیشود

فرهاد

بزرگی جهان به گفتار نیست      دوصد گفته به نیمه کردار نیست

روزنامه نیویارک تایمز نوشته است که بارک اوباما بصورت پنهانی تصمیم گرفته است که ماموریت جنگی سربازان امریکائی را در افغانستان یکسال دیگر تمدید نماید. میافزاید تمام گروه هایی که برای امریکا و دولت افغانستان تهدید هستند در سال 2015 میلادی توسط سربازان متذکره مورد آماج قرار خواهند گرفت. نیروهای متذکره بعد از ختم سال 2014 به نه هزار و هشتصد تن کاهش داده خواهد شد. در یک صحبت دیگر آقای اوباما بخاطر دفاع از دستاوردهای افغانستان طی سالهای گذشته صورت گرفته تآکید نمود، و در دیدار اخیر که روئسای ارتش و اداره ای اس ای پاکستان با سران قصر سفید داشتند از مبارزه با تروریزم و هراس افگنی به سران متذکره اطمینان دادند.

مردم و آگاهان امور در این رابطه و سایر رویداد مهم آغاز هفته ماه قوس دیدگاه و نظریات خویش را چنین ابراز نموده اند. عده ای از آگاهان و مقام های بلند دولتی اتخاذ تصامیم متذکره را بخاطر جلوگیری از گسترش بنیاد گرائی و تأمین امنیت سودمند خوانده اند. عده دیگر از اینکه در شیر سوخته دوغ را پف کرده میخورند در این رابطه چنین ابراز نظر نموده اند.

 بعد از فروریزی آسمان خراشها در امریکا نیروهای نظامی امریکا متحدین منطقه و جهانی آن زیرنام مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیاء و بازسازی واقعی، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره به کشور ما هجوم آورده با موجودیت صدها هزار تن تفنگ داران خویش چه گلی را آب دادند و حالا با موجودیت نه هزار و هشتصد تن میخواهند با انجام عمل معجزه آسا و جادویی خویش دشمنان امریکا و افغانستان در سال 2015 مورد آماج قرار دهند. میافزایند سران قصر سفید تا هنوز با انجام بازیهای دوگانه، ریاکارانه ریشه توسعه اصلی بحران را که ده ها هزار لانه تروریزم در آنطرف خط دیورند به واسطه ادارات استخباراتی کشورهای سعودی، آی. اس. آی، ایران، قطر و غیره تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش غرض انجام عملیات تخریبی به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند توجه نکرده اند و بخاطر مسدود نمودن آنها کار مؤثری را  انجام  نداده اند.

 برعکس زیر نام مبارزه با هراس افکنان ترورستان، میلیاردها دالر به نظامیان پاکستانی همکاری نموده که سبب گسترش تروریزم در منطقه و جهان گردیده . به باور ما تا زمانیکه کشورهای متذکره و حامیان بین المللی شان صادقانه از حمایت ترورستان دست بردار نشده لانه ها و مراکز آموزش و پرورش را که در آن طرف خط دیورند وجود دارد مسدود ننمایند.

 غرض تقویه قوای مسلح کشور ما با جابجا نمودن افسران مسلکی، تحصیل کرده، مجرب، صادق و تجهیز با وسایل محاربوی پیشرفته زمینی و هوائی صادقانه همکاری ننمایند به این وعده های بلند بالا که تأثیر آن مثل یک تابلیت مسکن برای امراض خطرناک بیش نمیباشد نمیتوان امیدوار بود زیرا که مردم از شنیدن وعده های بلند بالا و دروغین سخت خسته شده خواهان جلوگیری از تکرار این بازی های خونین و جنایت بار در کشور خویش می باشند.

مردم میگویند در حالیکه یک عده گماشته گان وابسته به کشورگشایان قریب به دوسال میشود امضاء تفاهم امنیتی بین امریکا و افغانستان را بهترین وسیله رسیدن به صلح و ثبات واقعی میخواندند با وجود امضاء و تصویب تفاهمنامه متذکره توسط ولسی جرگه و مشرانو جرگه عملیاتهای انتحاری توسط گماشته گان ادارات فوق الذکر رو به افزایش میباشد. میافزایند مطابق متن  امضاء تفاهم نامه، دادن ده میدان هوائی نظامی برای امریکائی ها، بستن قراردادهای یک جانبه، غیرعادلانه، هنوز هم امریکائی ها نمیخواهند دوست دیرینه خود یعنی نظامیان متجاوز و غارتگر پاکستانی را از خود خفه سازند. از همین لحاظ است که پرتاب راکت بالای ولسوالی های ولایات کنر ادامه داشته و انجام حملات انتحاری ماین گذاری روی جاده و سایر جنایات به حمایت نظامیان پاکستانی در کشور رو به افزایش میباشد. تلفات حمله خونین ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا که به تاریخ 2/9/1393 در جریان بازی والیبال صورت گرفت سبب شهادت هشتاد تن و زخمی شدن صد تن گردید یکی از این مثالهای جنایت بار میباشد.

حمله کننده گان با انجام این عمل خویش یکبار دیگر ثابت نمودند که وجدان، شرافت شان، اسیر تلک گروه نظامیان پاکستانی و حامیان خارجی شان بوده از خود هیچ صلاحیت و قدرتی ندارند زیرا که یک افغان و مسلمان باوجدان در هیچ وقت زمان نخواسته و نمیخواهد در مقابل میلیاردها دالر انگشت یک هموطن خویش را آغشته به خون سازد.

 اشرف غنی رئیس و عبدالرشید دوستم معاون ریاست جمهوری به عیادت زخمی­ها به شفاخانه سردار محمدداوود خان رفته خواسته های زخمی ها را به دقت شنیده وعده هر نوع همکاری و به محاکمه کشانیدن عاملین جنایات را به آنها دادند.

 حبیب صدیقی سخنگوی ریاست امنیت ملی میگوید حمله کننده گان و طراحان حمله انتحاری در ولسوالی یحیی خیل به هدایت عبدالله بلال والی نام نهاد شبکه حقانی این حمله را انجام داده اند میافزاید قاری عمری و ملا رحیم الله مشهور به ملا کبیر باشنده گان ولسوالی متذکره از جمله طراحان این حمله بوده اند. در جمله زخمی ها این رویداد هفده تن آنها را کودک و نوجوانان زیر سن 7-14 سال تشکیل میدهند. عبدالرزاق سیاوش فرمانده صحی اردو خاطر نشان کرد در میان مردم نه کدام بزرگ قوم بود نه کدام فرد حکومتی که هدف باشد، نبود تمام کشته شده گان و زخمی ها افراد غیرنظامی میباشند. افزود صدها تن از باشنده گان شهر کابل غرض دادن خون به زخمی ها به این شفاخانه آمده بودند.

ایالات متحده امریکا سازمان ملل متحد بریتانیا، کانادا، پاکستان و شماری از کشورهای دیگر این حمله را به شدت نکوهش کرده اند. عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در نشست شورای وزیران این حمله را به شدت نکوهش کرد.

 نماینده ریاست امنیت ملی میگوید طی دو ماه اخیر از وقوع یازده حمله مشابه در ولسوالی متذکره جلوگیری نموده اند. برخی ها علت انجام حمله را پاسخ پاکستان در واکنش به پیروزی تیم ملی کرکت این کشور میدانند. عده ای از ناتوانی مقام های محلی پکتیکا سخت انتقاد کرده میافزایند در این ولایت سرحدی مقام های امنیتی باید برنامه منظم امنیتی داشته باشند که ندارند. در چهار ماه اخیر این دومین حمله خونبار در ولایت متذکره بوده که در ماه رمضان به نسبت انفجار دادن چهار بیلر مواد انفجاری در ولسوالی ارگون بازار ولسوالی ارگون را به کلی ویران ساخت و دوصد تن شهید و صدها تن دیگر زخمی شدند، سخنگوی امنیت ملی از کشف یک مرکز ساخت واسکت های انتحاری و بم های مقناطیسی مربوط شبکه حقانی در ناحیه هشتم شهر کابل خبر میدهد، می افزاید صبغت الله نام به دستور شیرخان منگل نماینده استخباراتی شبکه حقانی سرگرم آماده سازی این واسکتها و بم های میقناطیسی بوده اند.

بنسبت حمله انتحاری که در یک مسجد ولسوالی خوگیانی صورت گرفت 34 تن زخمی شده. ولسوال ولسوالی متذکره وضع 6 تن آنهارا نگران کننده خوانده اند.

2 شورشی در حمله شب جمعه ماه جاری 6 قوس با لای یک مهمانخانه خارجی ها در سرک 15 وزیر اکبر خان انجام داده بودند توسط نیروهای امنیتی از پا در آورده شدند.

در یک حمله انتحاری در ناحیه 9 شهر کابل که به تاریخ 6 قوس صورت گرفت 6 تن افراد بیگناه کشته و بیش از 30 تن زخمی شدند.

خانم ریزه گل یک تن از باشنده گان ولایت فراه به نسبت دفاع شجاعانه و شرافتمندانه از خانواده، مردم محل خویش یکبار دیگر ادعای پوچ مغزان بیخرد را که گفته اند زنان توانایی کار در بیرون از منزل را ندارند باید درچهاردیواری خانه باشند بی­اعتبار ساخت. وی بعد از شهید شدن پسرش که بحیث پولیس در ولایت فراه وظیفه مینمود همراه عروس و فرزندان که از سن هجده پایین میباشند بالای ترورستان یورش برده بیش از بیست تن آنها را از پا درآورد. قابل تذکر میدانیم محترمه ریزه گل یکبار دیگر خاطرات قهرمانی های زنان کشور از جمله نازو انا، ملالی ها، مرحوم زهرای عاشقان عارفانی، آسمائی، رابعه بلخی، دکتور آناهیتا راتب زاد و صدها هزار زنان باعزت کشور ما را با انجام این عمل قهرمانانه خویش در ذهن ده میلیون مردم ما زنده ساخت. آگاهان امور میگویند این کار بزرگترین درس عبرت برای مردسالارانی که تا هنوز در بسترهای بی تفاوتی خوابیده کشتار مردم بیگناه ما را تماشا مینمایند بوده و میباشد که وجدان شان بخاطر مبارزه با هراس افکنان و حامیان خارجی شان بیدار بجای لمیدن در بستر ناامیدی در سنگر دفاع حق و عدالت رو آوراند تا وظایف ایمانی و وجدانی خویش را در مقابل مردم وطن ادا نمایند.

داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله از معرفی 20 تن وزیران جدید در روز های نزدیک به مردم وعده داده اند.

آگاهان امور تدویر کنفرانس لندن را که در چهارم ماه دسمبر در لندن تدویر خواهد گردید فرصت مهم در بخش اعتماد سازی دوباره افغانستان با جهان میدانند. مسئولان وزارت خارجه گفته اند که این وزارت از چندین ماه قبل بدین سو با وزارت مالیه درباره اجندای نشست لندن کار مینمایند میافزایند که حکومت داری خوب، تأمین امنیت، گسترش روابط افغانستان با جهان بحث های اصلی دولت در آن نشست خواهد بود.

 مردم و آگاهان امور میگویند “اگر این مدرسه باشد این ملا حال طفلان را خراب می بینم”. میافزایند با موجودیت نیروها و افرادی که در غارت میلیاردها ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم، غضب میلیونها جریب زمین، فساد گسترده، ویرانی و غارت شهرها، جاری ساختن سیل های خون، کشتار مردم بیگناه، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، قانون ستیزی، زن ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، تنظیمی، حزبی، انجام جنایات سازمان یافته، تجاوز بالای زنان و کودکان، جنگ افروزان، ناقضین حقوق بشر و جاسوسی به ادارات استخبارات کشور های منطقه و جهان وغیره متهم میباشند در قدرت نمیتوان به همچو آرزوهای بزرگ دستیاب شد.

مسئولین وزارت زنان می­گویند در هفت ماه سال جاری 224 واقعه خشونت علیه زنان در ادارات ثبت گردیده که 22 واقعه تجاوز جنسی، پنج آن بالای کودکان پائینتر از سن ده ساله میباشد. مردم و آگاهان انجام اعمال جنایات بار متذکره را بزرگترین مایه شرمساری و لکه ننگ به سران و گروه هایی که زیر بهانه های مختلف طبق سناریو ادارات استخباراتی یک عده کشورها کشور مارا را به گرداب های خون و کوره های آتش مبدل ساخته اند دانسته خواهان اشد مجازات برای عاملین آن میباشند.

خلاصه اینکه آگاهان امور و ده ها میلیون مردم از تجربه خونین سالهای گذشته بخوبی آموخته اند که ریشه و توسعه اصلی دشواریهای فوق الذکر و بحران خونین موجود در خارج از مرزهای کشور آبیاری میشود.

 اگر سران قصر سفید و متحدین منطقه ای و جهانی آنها خواهان کاهش دشواریهای فوق الذکر میباشند؟

 بجای تکرار بازیهای ریاکارانه و برخورد دوگانه به خشک نمودن ریشه توسعه اصلی بحران متذکره و دشوراری های فوق الذکر دولت و مردم افغانستان را در رابطه به موضوعات ذیل همکاری صادقانه نمایند.

“مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند، جلوگیری از مداخلات ادارات استخبارات یک عده کشورهای منطقه و جهان، محدود نمودن صلاحیت گروه های فوق الذکر، تقویه قوای مسلح، مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی، جلب سرمایه داران ملی و بین المللی بخاطر سرمایه گذاری جهت رشد تولیدات داخلی، مساعد نمودن زمینه رشد جامعه مدنی و ایجاد حکومت شایسته سالاری، مبارزه جدی با مواد مخدر، فساد اداری، تطبیق عدالت اجتماعی و یکسان قانون”.

 بزرگترین وسیله برای رسیدن به اهداف فوق میباشد.

 در غیر از آن با ادامه وضع موجود نباید از آماج قرار دادن نیروهای مخالف حرف زد و به تأمین صلح و ثبات واقعی در کشور امیدوار بود.