کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

به راستی طالبان نقش کلیدی را در جنگ دارند؟

فرهاد

کنون با گذشت لحظه ها و روزها

غبار تهمت و دروغ ناروا

غبار حرفها و گفته ها

ز چهره دوستان و دشمنان

به آب آزمون شده

و هرچه بود آزموده شده

فانی

به تاریخ 29/8/1394 جان مکین سناتور جمهوری خواه امریکایی با راحل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان دیدار و درباره همکاری مشترک در مبارزه با دهشت افگنی بحث و گفتگو کردند. در خبرنامه که از سوی دفتر جان مکین منتشر گردیده است که مبارزه در برابر طالبان به مراتب دورتر از پایان یافتن است و از همین رو این گروه شورشی نقش کلیدی در نا امنی های منطقه دارد. جان مکین از دیداری با راحل شریف داشت از وی قدردانی نموده افزود ما روابط خود را با پاکستان در شرایط گوناگون ارزش میدهیم. در ادامه گفت ارتش پاکستان تحت رهبری جنرال شریف ضربات زیادی به دشمن وارد کرده است من از وی و رهبری ارتش سپاس گذاری میکنم. در اخیر گفت نشست ما روی وضعیت افغانستان نبرد در برابر داعش و راه های بیشتر ساختن همکاری میان این دو کشور در برابر دهشت افگنان متمرکز بود امیدوارم با این دو کشور یکجا و همگام با خواستهای شان به پیش برویم.

مردم و آگاهان امور در رابطه به گفته های فوق دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند! تجربه چندین دهه خونین گذشته از جمله چهارده سال اخیر ثابت ساخت که گروه های هراس افگن به شمول طالب، القاعده، داعش و غیره که طبق سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج جنایات بزرگ و خونین و جبران ناپذیر را بالای ملت انجام داده و میدهند.

منحیث یک افزار خونین بخاطر بر آورده شدن اداره آی.اس.آی و متحدین منطقه و جهانی آنها عمل کرده نقش کلیدی را به نسبت گیر ماندن در دامهای ادارات متذکره و نداشتن صلاحیت کاری بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی نداشته و نمیتوانند یک گام هم بردارند. به باور ما تا زمانیکه ادارات استخباراتی کشور گشایان به خواستهای ده ها میلیون مردم تن در ندهند نمیتوان با انجام بازی های فوق به یک صلح پایدار و ثبات واقعی دستیاب شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ 29/8/1394 قطعنامه ای را بخاطر مبارزه بر ضد داعش تصویب نمود. مردم از اینکه در شیر سوخته اند دوغ را پف کرده میخورند، محتاطانه در این باره دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند.

بعد از حادثه یازدهم سال 2001 میلادی در امریکا مطابق فیصله سازمان ملل متحد بازیهای زیر نام مبارزه با هراس افگنان مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی، دفاع از حقوق زن، بشر و غیره راه اندازی شد. با تاسف ثمره آن غارت به ارزش هزاران ملیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور، افزایش هزاران تن مواد مخدر، لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی، مختلط به نرخ کاه ماش، عدم حمایت از تولیدات داخلی که سبب ورشکست شدن ده ها هزار دستگاه موسسات کوچک و بزرگ گردید میلیونها تن را غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان آواره ساخت، غضب میلیونها هکتار زمین به واسطه جنگ سالاران، زورمندان، وابسته گان به قدرت به هدر رفتن هشتاد فیصد از کمک های نود ملیارد دالر که به نام افغانستان سرازیر شد معرفی شدن افغانستان در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر در جهان، افزایش انواع خشونت های خانواده گی، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، سمتی، حزبی، مسلط شدن قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان در جامعه و قدرت، کسر نود و شش فیصد بیلانس تجارت، جاری شدن سیل های خون، آتش و بلند بردن اعتبار هراس افگنان در منطقه و جهان، افزایش جنایات از جمله آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، تجاوز بالای کودکان، زنان، محکمه صحرایی و سنگسار نمودن زنان بوده که سایر دستاوردها را تحت شعاع خویش قرار داده است. از همین لحاظ است که به عملی شدن شورای سازمان ملل متحد کمتر باور داشته و خواهان عملی شدن فیصله های متذکره در کشور ما کشور های منطقه و جهان میباشند. وزارت خازنه داری امریکا خبری را نشر در آن گفته شده که تروریستان و هراس افگنان از جاهای نا معلوم تمویل و تجهیز میشوند.

محمد اشرف غنی در جریان سخنرانی که در دانشگاه نظربایف داشت گفت حمله اخیر طالبان در کندز نشان میدهد که مردم افغانستان طالبان را نمیخواهند و اگر مردم این گروه را بخواهند آنان میتوانند از راه آرا مردم سالاری، شامل نظام شوند در ادامه گفت گروه های هراس افگن به شمول داعش در منطقه و جهان سالانه 1.7 تریلیون دالر به دست میاورند اگر در برابر این گروه ها مبارزه نشود هراس افگنی هر روز نیرومند تر میشود.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه به تاریخ 2/9//1394 در جلسه شورای وزیران در آغاز صحبت که داشت حزب تحریر را متهم به همکاری با تروریستان و هراس افگنان نمود. وی میگوید حزب تحریر یک بخش ملکی سازمان های تروریستی میباشد جوانان را در پوهنتون ها و خارج از آن غرض همکاری به سازمانهای تروریستی جلب و تشویق مینماید. وی هشدار داد که مبارزه جدی با این حزب نشود پیامد آن ناگوار خواهد بود. ظاهر قدیر میگوید که ولسوالی های ولایت ننگرهار به فابریکه و کمپنی داعش مبدل شده وی عده از سران دولت را به همکاری گروه های هراس افگن متهم نمود.

به تاریخ 3/9/1394 مسئولین بلند پایه وزارت های امور داخله، دفاع ملی، امنیت ملی گفته های ظاهر قدیر را دور از واقعیت و ادعاهای متذکره را زمینه سازی برای ملشه سازی که خلاف قانون جاری کشور میباشند خوانده اند. رئیس کمیسیون حقیقت یابی امرالله صالح در بخش از صحبت هایش به تاریخ 30/8/1394 با خبرنگاران داشت در رابطه به علت سقوط ولایت کندز گفت خلاهای موجود را در شورای امنیت ملی بر ملا کردیم عدم هماهنگی بین اردوی ملی یک مشکل عمده بوه بزرگترین علت ناکامی را در رهبری و پیچیدگی ساختارها میدانیم. مردم کندز خواهان یک دولت قوی هستند افزود یک گروه خاکستری که نه سفید است نه سیاه نفع خود را در داشتن یک دولت ضعیف می بینند و خواهان همچو دولت هستند در ادامه گفت گروه خاکستری از طرف حلقاتی در کابل حمایت میشوند. ما در رابطه به چگونگی برخورد با این گروه چهار پیشنهاد به حکومت داده ایم. وی ساختار کنونی شورای امنیت ملی را یک عامل بی ثباتی در کشور خواند!

وی میگوید برنامه ریزی برای سقوط کندز یکسال زمان در بر گرفته افزود در پشت پلان گذاری سقوط کندز یک ملای مسجد نیست بلکه یک ارتش و استخبارات قوی وجود داشته است. افزود تماس های ضبط شده نشان میدهد که طالبان با پشاور پاکستان در تماس بوده اند. آقای حقیقی یکی از اعضای کمیسیون حقیقت یاب گفت مداخله بعضی از وکیلان به صورت غیر قانونی در کندز و نفوذ مافیائی و صد ها سرباز خیالی یکی از دلایل سقوط کندز خواند وی میگوید صد ها غاضب زمین و مسلح غیر مسئول در این ولایت فعال هستند.

خلاصه اینکه دشواریهای فوق ثابت میسازد که کلید حل قضایای اطراف افغانستان بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی در دست ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آی سعودی، ایران، قطر متحدین منطقه و جهانی آنها بوده وی میباشد وقت آن رسیده که سران قصر سفید و اعضای سازمان ناتو مطابق فیصله مورخ 3/9/1394 در بروکسل صورت گرفت بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی در کشور ما بالای ادارات متذکره و سایر تمویل و تجهیز کنندگان تروریستان، هراس افگنان که در ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند مصروف آموزش و پرورش بوده غرض حملات انتحاری به کشور ما و کشورهای جهان اعزام میشوند فشارهای نظامی، سیاسی، اقتصای و مالی را به صورت واقعی وارد نمایند در غیر از آن با انجام بازی های موجود زمینه فعالیت های خونین هراس افگنان، جنایت کاران، تروریستان، مافیای مواد مخدر و اقتصادی، غاضبین میلیونها جریب زمین، عاملین فساد گسترده از این بیشتر خواهد شد. کشور و مردم ما را به سوی بحران های خونین سوق، پیامد آن گسترش خون و آتش چیز دیگری نخواهد بود.