کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

بشار اسد: حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات، توطئه قدرت های بزرگ را نابود کرد

 ˈبشار اسدˈ با اشاره بر آن که مشارکت گسترده مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری، یک همه پرسی در مقابل تروریسم بود، تاکید کرد: این حضور گسترده همه توطئه های قدرتهای بزرگ را نابود کرد.

ˈبشار اسدˈ روز چهارشنبه در آغاز مراسم تحلیف ریاست جمهوری که در کاخ الشعب برگزار شد، خطاب به حاضران گفت: مردم سوریه همه تجاوزها و حملات را به چالش کشیدند.وی با تأکید بر آن که مردم سوریه علیه اقدامات تروریستی پیروز شدند و تروریسم را به چالش کشیدند، خطاب به مردم سوریه اظهار داشت: دشمنان نتوانستند شما را شستشوی مغزی دهند و یا اراده شما را بشکنند.

به گزارش شبکه المیادین، رئیس جمهور سوریه گفت: انتخابات، نبردی کامل در سوریه بود و مردم در این انتخابات پایبندی واقعی شان را به میهن خود اعلام کردند.

وی افزود: مردم سوریه با رأی خود، تروریست ها و سرانشان را ساقط کردند و مردم سوریه در خارج از کشور نیز با بیان رأی خود، دنیا را شگفت زده کردند.

اسد گفت: مردم سوریه ثابت کردند که می توانند دشمن را به چالش بکشند و این انتخابات، گلوله ای به سینه تروریست ها بود.

رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد: تروریست ها می توانند خسارت بزنند، ولی نمی توانند به موفقیت دست یابند.

وی تأکید کرد: در صورتیکه خون شهدا نبود، پیروزی در سوریه محقق نمی شد.

اسد هدف از تجاوز به سوریه را جلوگیری از توجه مردم این کشور به انجام مسؤولیت هایشان دانست و اظهار داشت: آینده سوریه، از آن مردم این کشور است.

وی تاکید کرد: سوریه همچنان قادر به ایستادگی و سازندگی است.

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: جنگ کثیفی علیه ملت سوریه به راه افتاده، ولی غرب بداند که در اجرای توطئه هایش علیه سوریه شکست خورده است.

اسد با اشاره به این که تحولات سوریه، توطئه برزگی است که علیه کل منطقه طرح ریزی شده و فقط محدود به مرزهای سوریه نیست، بیان داشت: ما با حمله به عراق مخالفت کردیم، زیرا آن کار آغازی برای تجزیه این کشور و طایفه گری بود.

وی تاکید کرد: کشورهایی که از تروریسم در سوریه حمایت کردند، هزینه بسیار سنگین آن را خواهند پرداخت.

ˈبه زودی می بینیم که برخی کشورهای عربی و غربی هزینه سنگین حمایت از تروریسم را می پردازند.ˈ

ˈمسائلی را که امروز در عراق شاهد آن هستیم، دلیل بر درستی آن چیزی است که قبلا درباره آن هشدار داده بودیم.ˈ

ˈکسی که از میهنش دفاع نکند، حق زندگی در آن را ندارد.ˈ

وی درخصوص راه حل بحران سوریه نیز اظهار داشت: راه حل های موفق در سوریه، راه حل هایی هستند که کاملا سوری باشند.

اسد تأکید کرد: مبارزه با تروریسم را متوقف نمی کنیم و آن را در هر نقطه از سوریه نابود می کنیم.

بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود، بار دیگر از فریب خوردگان دعوت کرد که سلاح خود را زمین بگذارند.

ˈفعالیت ها برای آشتی ملی در کشور، تعارضی با گفتگو ندارد و راه حل سیاسی بر همین تلاشها برای آشتی داخلی پایه گذاری می شود.

وی با این حال تأکید کرد: مزدوران و مخالفان گفتگو، در گفتگوی ملی سوریه جایی ندارند.

بشار اسد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود چه گفت؟

بشار اسد رئیس جمهور سوریه  سوگند ریاست جمهوری یاد کرد و سکان هدایت کشور را برای یک دوره هفت‌ساله به‌عهده گرفت. دوره کنونی ریاست جمهوری بشار اسد فردا پنج‌شنبه 17 جولای جاری به پایان می‌رسد.
انقلابیون واقعی ملت سوریه‌اند
بشار اسد طی سخنانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری خطاب به ملت این کشور گفت: دموکراسی را به بهترین صورت اجرا کردید. انتخاب، انتخاب شما بود و دموکراسی را شما ساختید. مقابل فتنه ایستادگی کردید و اجازه ندادید که توفان فتنه به دل‌ها و عقل‌های شما صدمه‌ای وارد کند و فقط در برابر خدا سجده کردید و مقاومت کرده‌اید و به وطن خود چنگ زده‌اید.
وی افزود: چندین سال گذشت و صحبت از آنِ آنان بود و انجام دادن از آن شما. آنان (تروریست‌ها) خواستار انقلاب بودند و شما انقلابیون حقیقی هستید.
رئیس جمهور سوریه به ملت این کشور در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت: مبارک باد بر ملت سوریه که همه اشکال تجاوزگری و دشمنی را با دست خود ــ برای هرکسی که سلاح حمل کرد ــ و با زبان خود ــ به‌وسیله گفتن کلام حق ــ به چالش طلبیده است.
ملت سوریه معالدات را به هم ریخت
بشار اسد همچنین با اشاره به دشمنی‌ها علیه این کشور خطاب به ملت سوریه اظهار داشت: ملت سوریه با ایستادگی خود همه داده‌ها و معادلات را تغییر داد.
وی گفت: انتخابات برای دشمنان وطن، تنها راه از بین بردن مشروعیت نظام بود ولی برای هموطنان میدانی برای دفاع از حاکمیت، مشروعیت و کرامت ملت بود و مشارکت بالای مردم یک همه‌پرسی برای مشروعیت مبارزه با تروریسم بود. مهم کسانی بودند که سقوط کردند، نه کسانی که پیروز شدند.
رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنانش خطاب به ملت این کشور افزود: شما تروریست‌ها و سرکردگان آنها را با صدای خود ساقط کردید و نتیجه به این افراد ختم نمی‌شود بلکه شامل کسانی می‌شود که از بحران سوء استفاده کردند و نیز تمام کسانی که خود را از بحران دور نگه داشتند تا موازنه‌های قدرت مشخص شود.
وی گفت: برخی ترسیدند که مردم سوریه نظر خود را بیان کنند چرا که آنها می‌دانستند این مسئله بیشتر از یک انتخابات است بلکه دفاع از وطن و حاکمیت آن است و این گودالی برای غرب بود، آنها چگونه می‌خواهند از ملتی دفاع کنند که آن را از اظهار نظر منع کردند.‎
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد، سوری‌های در خارج از وطن اعلام کردند که با جان و دل سوری هستند و ثابت کردند که دلیل رفتن آنها به مراکز رأی‌گیری تروریسم افراد مسلح و رفتارهای آنها بود.‎
امپراتوری‌های نفتی و رسانه‌ای در برابر اراده یک ملت پشیزی بیش نیست
رئیس جمهور سوریه بار دیگر خطاب به ملت این کشور گفت: شما دشمنان را ناکام گذاشتید و ثابت کردید ملتی هستید که از مبارزه هراسی ندارد. هرکسی که می‌خواهد رفتارهای یک ملت کهن را درک کند، باید خود به همان میزان تمدن داشته باشد، امروز شما می‌توانید به خیانتکاران در کشورهای عربی مفاهیم کرامت و درس‌ دموکراسی بیاموزید و آنان را با اموری از قبیل انتخابات، قانون اساسی و کرامت که پیش از این در مورد آن نشنیده‌ بودند، آشنا کنید.
بشار اسد تأکید کرد، انتخابات مانند گلوله‌‌ای بود که به‌سوی تروریست‌ها شلیک کردند، میلیون‌ها گلوله (رأی مردم) ثابت کردند که تمام امپراطوری‌های نفتی و رسانه‌ای در برابر یک موضع ملی گرایانه پایدار ناچیز هستند و هردوی آنان تنها چند ساعت می‌توانند در برابر یک ملت آزاد دوام داشته باشند.
وی همچنین به رقبای انتخاباتی خود نیز تبریک گفت و افزود: به حسان النوری و ماهر حجار که با ورودشان به رقابت انتخاباتی اصالت سوری‌ها و اجرای قانون اساسی را که برای حمایت از کشور و استقرار آن است نشان دادند تبریک می‌گویم. درود می‌فرستم به هر شهروندی که برای اعلام رأی خود خمپاره‌ها و آتش را به چالش کشید.‎
اگر خون شهدا نبود، پیروزی محقق نمی‌شد
بشار اسد با تمجید از دلاوری و جانفشانی مردم این کشور در راه دفاع از کشور گفت: اگر خون شهدا نبود پیروزی محقق نمی‌شد و اگر همه اینها نبودند ما از قانون اساسی و مؤسسات دفاع نمی‌کردیم و ما از آنها جانفشانی را آموختیم. جنگ ناپاکی علیه ما به راه افتاده است و با وجود تمام ظلم و خونریزی‌ها و کشتارها این ملت تصمیم به تسلیم شدن نگرفت.
ما ملتی هستیم که فشارها ما را به چالش نمی‌کشاند و ما امروز به آینده می‌نگریم و به‌سمت آن حرکت می‌کنیم، چرا که آینده متعلق به ملت است و متعلق به هیچ‌کس دیگری نیست.
وی افزود: سوریه همچنان کشوری زنده و توانا برای مقاومت و سازندگی است و اینجا عظمت ملت‌ها و تمدن آنها مشخص می‌شود. دشمنان اشخاص و حکومت‌ها را هدف قرار نداده‌اند بلکه خواست آنها شهروندان و فرزندان یک ملت است تا آنها را به گله‌هایی تبدیل کنند و از دور هدایتشان کنند. شکست آنها به‌معنی دست کشیدنشان از فرسایش سوریه نیست، غرب استعمارگر همچنان به حال خود باقی است.‎ هدف حمله به سوریه از همان روزهای اول برای ما روشن بود و از همان ابتدا بسیاری کلمه حمله را قبول نکردند و بعد از حمله به عراق مسئله روشن‌تر شد.
کشورهای حامی تروریسم بهای گزافی خواهند پرداخت
رئیس جمهوری سوریه گفت: ما هشدار دادیم که این نقشه تنها به مرزهای سوریه ختم نمی‌شود، در آن زمان برخی گفتند که رئیس جمهور سوریه جهان را تهدید می‌کند، آیا آنچه امروز در عراق، لبنان و همه کشورهایی که به مرض بهار جعلی گرفتار شده‌اند دلیلی برای آنچه به آن هشدار داده بودیم نیست؟ به‌زودی خواهیم دید، کشورهایی که از تروریسم پشتیبانی کردند بهای گزافی پرداخت خواهند کرد و درک خواهند کرد که جنگ ما برای دفاع از بسیاری از ملتهایی است که در مورد [اقدامات] سیاسیون خود قصور کردند.
خائنان به کشور میان ملت جایی ندارند/ از مبارزه با تروریسم دست برنمی‌داریم
رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنان خود این سؤالات را مطرح کرد: آیا باید 12 سال صبر می‌کردیم تا متوجه شویم، اشغال عراق برای منطقه ما تروریسم و چندپاره شدن را به ارمغان می‌آورد؟ آیا باید چندین سال صبر می‌کردیم تا متوجه شویم که سوء استفاده از دین و تروریسم دو روی یک سکه هستند؟ کسی که از کشور خود دفاع نکند لایق آن و زندگی در آن نیست، در همین راستا حرکت در دو محور را آغاز کردیم،‌ سرکوب تروریسم و برنامه‌ریزی برای پذیرفتن افرادی که می‌خواهند به مسیر صحیح بازگردند.
وی افزود: هرکسی که به مسیر صحیح بازگشت، این نکته را دریافت که دولت مانند یک مادر مهربان است و از فرزند خود خشمگین می‌شود اما او را بار دیگر می‌بخشد.
بشار اسد در ادامه سخنان خود بر ادامه مبارزه با تروریسم تأکید کرد و گفت: از مبارزه با تروریسم دست برنمی‌داریم تا زمانی که امنیت را به همه بخش‌های سوریه بازگردانیم. برای ما کسانی که خائن و فاسد هستند مهم نیست زیرا کشور به خودی خود از این افراد پاک شده دیگر جایگاهی در سوریه و میان سوری‌ها ندارند.‎
گفت‌وگوهای ملی ادامه می‌یابد
بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: راه‌حل مسالمت آمیز بر آشتی‌های داخلی متکی است، به این معنی که خون سوری‌ها حفظ و راه به‌روی طرح‌های خارجی بسته شود، زیرا این طرحها نمی‌تواند جای گفت‌وگوی ملی با گروه‌های مختلف را بگیرد و ما به گفت‌وگوی ملی درباره آینده کشور و شکل دولت در تمامی زمینه‌ها ادامه خواهیم داد.
وی گفت: اگرچه دولت از ابتدای بحران دست خود را به‌سوی همه [برای گفت‌وگو] دراز کرد اما این امر گروه‌هایی را که عدم وطن‌پرستی آنها ثابت شده است، شامل نمی‌شود، با گروه‌های مزدور به‌عنوان سوری‌ها گفت‌وگو نمی‌کنیم بلکه با آنها به‌عنوان نمایندگان کشورهایی که وفادار آنها هستند، سخن می‌گوئیم.
سخن‌گفتن از جنگ داخلی یک توهم است
رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: استفاده آنها از واژه جنگ داخلی تلاشی برای مشروعیت بخشی به تروریست‌ها است، ممکن نیست ما جنگ داخلی داشته باشیم، ما ارتش و مؤسسات واحد و متحد داریم، بنابراین سخن گفتن درباره جنگ داخلی تنها یک توهم است.
وی در ادامه تأکید کرد: ما مرحله زندگی مشترک را پشت سر گذاشته و وارد ادغام جمعی شدیم و از امروز به بعد مسامحه در کار نیست، بلکه آنچه هست تکامل است، اگر تقریباً اجماع کلی درباره این مسئله وجود دارد که علت اصلی تمامی این اتفاقات، جهل و نادانی است پس مهمترین علت نیز نبودن اخلاق است که مانع بزرگ در برابر پیشرفت جوامع است، زیرا پیشرفت بر اخلاق متکی است و بدون اخلاق پیشرفتی در کار نخواهد بود، اگرچه ممکن است قوانین اجرا شود اما قوانین نمی‌توانند اخلاق را بسازند و بدون اخلاق احساس ملی‌گرایی وجود نخواهد داشت.
مبارزه با فساد نیازمند اصلاحات ریشه‌ای در بخشهای مختلف دولت
اسد همچنین اظهار داشت: خیلی‌ها سلاح حمل نکردند اما دست به سرقت، غارت و باج‌خواهی زدند و با این کاری که کردند تفاوتی با تروریست‌ها ندارند همچنان که سخن گفتن درباره اخلاق جایگزین توسعه رژیم‌ها و قوانین و اداره دولت نیست، زیرا اخلاق رکن سازندگی است.
وی تصریح کرد: مبارزه با فساد نیازمند اقداماتی در چندین سطح است و اینکه باید با هر فرد فاسدی با مشت آهنین برخورد کرد، اما مجازات به‌تنهایی کافی نیست بلکه باید اصلاحات در بخشهای مختلف دولت صورت گیرد و علاوه بر آن منابع آموزشی توسعه یافته و وزارت آموزش و پرورش این مسئله را به‌تدریج در دستور کار خود قرار دهد و البته انجام این اقدامات ظرف یک سال غیرممکن است و مهمتر از همه توسعه مؤسسات دینی آموزشی است و برای این منظور نیز وزارت اوقاف با همکاری مراجع مربوطه اقدامات مهمی را در این زمینه انجام داده‌اند و ما نقش رسانه‌های خبری به‌خصوص در امور تحقیقاتی که مسئله فساد و مبارزه با آن را پیگیری می‌کنند، فراموش نخواهیم کرد.
همه بر سر بازسازی و مبارزه با تروریسم اجماع دارند
‎رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنانش به بازسازی ویرانه‌های پس از جنگ در این کشور اشاره کرد و افزود: بازسازی عنوان مرحله پیشِ‌رو است و باید همگی کار بازسازی سوریه را شروع کنیم تا شایسته این کشور باشیم و ثابت کنیم که اراده ملت سوریه از اراده تروریست‌ها محکم‌تر است.
امروز مرحله جدیدی را شروع کرده‌ایم و همگان بر سر مبارزه با تروریسم و بازسازی اجماع دارند و این مسئله به اتحاد ما و تعامل بین ملت و مسئولان نیازمند است چرا که وجود مسئولان به‌معنی کنار گذاشتن ملت و تکیه صرف بر مسئولان نیست. از همین جا کلمه سوا [مثل هم] شروع شد و به‌معنی این است که ما با هم کار می‌کنیم و کنار هم می‌مانیم تا هیچ شهروند سوری در پناهگاه‌های مهاجرین باقی نماند و ما با هم با فساد مبارزه خواهیم کرد و اینجا مجالی برای کم‌کاری در جهت برخورد با مسائل ملی وجود ندارد.‎
تعیین اولویت‌ها و رفع مشکلات مردم
بشار اسد افزود: مسائل منفی توجیهی ندارد و همکاری را جایگزین آن خواهیم کرد،‌ باید اولویت‌ها را مشخص کنیم چرا که ما ارتشی قهرمان داریم که در حال دفاع از کشور و ملت است و البته در این بین قربانیانی هم هستند که همه‌روزه به‌دلیل تروریسم کشته می‌شوند و افرادی مفقود الاثر و آواره هستند، البته آنچه مهم است کسانی هستند که از این درگیری‌ها رنج کشیدند، البته هم اکنون هیچ اولویتی بالاتر از این نیست که به اوضاع کنونی ابتدا باید توجه شود.
رئیس جمهوری سوریه در ادامه تأکید کرد: نمی‌توان به زیان‌دیدگان از درگیری گفت: اوضاع را تحمل کنید، نمی‌توانیم بگوییم: دشمن ضعیف خواهد شد و تحمل کنید، باید برای آنها و برقراری ثبات در کشور کاری کرد.

غرب عامل حواث غزه و کشورهای عقب‌مانده مجریان آن هستند/ مدعیان دموکراسی چرا با سلاح از غزه حمایت نمی‌کنند 
رئیس جمهور منتخب سوریه در ادامه تأکید کرد: اگر آن‌گونه که برخی مدعی هستند این یک بهار عربی است باید از کشورهای عقب‌مانده آغاز می‌شد، اگر هم انقلاب بوده باید از دیکتاتوری‌ترین کشورها و استبدادی‌ترین نظام‌های کشورهای عربی آغاز می‌شد،‌ کشورهایی که خود عامل عقب‌ماندگی امت هستند و وجود آنها تنها به‌سود غرب و اسرائیل بوده است، حمایت‌هایی که دم از آن می‌زدند کجاست؟ چرا از غزه با سلاح خود حمایت نکردند،‌ مجاهدان آنها کجایند، چرا آنها را به غزه اعزام نکردند تا از غزه دفاع کنند؟
وی گفت: آنچه امروز در غزه روی می‌دهد، عبارت است از یک‌سری اقدامات پیوسته که برنامه‌ریز آن غرب است و مجریان آن هم کشورهای عقب‌مانده هستند، آیا جز عبدالعزیزبن فیصل بود که تقدیم فلسطین به یهودی‌ها را مورد موافقت قرار داد، آیا همان کشورها نبودند که خواستار نابودی جمال عبدالناصر بودند، آیا از جنایات اخوان الشیاطین ضدسوریه حمایت نکردند.
بشار اسد افزود: این همان کشورهایی هستند که طرح سازش عربی را تقدیم فلسطینیان کردند،‌ این کشورها به فلسطینیان گفتند: اگر موافقت نکنید خونتان بر زمین جاری خواهد شد، زمانی که مخالفت کردند حمله به لبنان را آغاز کردند.‎
رئیس جمهوری منتخب سوریه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: همین کشورها بعدها با طرح سازش دیگری آمدند و شارون هم وارد این موضوع شد، و در آن زمان وی در توصیف این طرح گفت حتی ارزش جوهری را که با آن نوشته شده ندارد، همین کشورها زمانی که در سال 2006 اسرائیل به لبنان حمله کرد و حزب‌الله از این کشور حمایت کرد، آن کسی که سعود [سعود الفیصل] نامیده می‌شود رزمندگان مقاومت را گروهی از افراد مقاومت جسور چالش‌طلب توصیف کرد.
مسئله فلسطین موضوع اساسی و محوری است
بشار اسد در ادامه سخنرانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری سوریه گفت: این کشورها به این دلیل که تا آن دوره موفق شده بودند وظایفشان را به‌درستی انجام دهند، از سوی سرکرده‌های‌شان مأموریت به هم ریختن اوضاع کشورهای عرب منطقه را دریافت کردند،‌ تمام این حوادث و حوادث دیگری که روی داد همه یک هدف واحدی را دنبال می‌کردند و آن هدف هم از بین بردن مسئله فلسطین بوده است، هم اکنون نیز در حال انجام همان نقشی هستند که تا پیش از این نیز در سوریه به‌دنبال تحقق آن بودند.
رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنانش گفت: برخی در سوریه در خصوص آنچه در کشور روی می‌دهد اظهار بی‌تفاوتی می‌کنند، برخی هم معتقدند در داخل کشور آن اندازه مشکل هست که نیازی به رسیدگی به این مشکلات نیست و برخی دیگر هم به‌دلیل وفادار نبودن برخی از فلسطینیان در حال شماتت هستند، در هر صورت باید گفت این مواضع نشان از کوته‌بینی آنها دارد، بی‌تفاوتی در قبال آنچه در سوریه می‌گذرد شبیه به کسی است که در حال نظاره کردن سوختن منزل همسایه دیوار به دیوار خود است.
مسئله فلسطین برای همیشه به‌عنوان موضوع محوری و اساسی باقی خواهد ماند، البته این مسئله می‌طلبد تا بین فلسطینیان مقاوم واقعی و برخی از فلسطینیانی که خوبی‌ها را فراموش کردند تفاوت قائل شویم،‌ باید بین مقاومت واقعی و کسانی که خود را شبیه به مقاومت کرده‌اند تا چهره خود را قابل توجیه جلوه دهند تفاوت قائل شویم،‌ در غیر این صورت همه ما ناخواسته در جهت خدمت به پروژه اسرائیلی خواهیم بود.‎
الرقه به‌زودی آزاد می‌شود؛ برای آزادی حلب آرام نخواهیم نشست
بشار اسد با اشاره به پیروزی‌های میدانی ارتش این کشور تأکید کرد: ملت ما همچون ملت شما مردمی شایسته ارج نهاده شدن هستند، ملتی شایسته احترام و لایق سرزمینش و تمدنش می‌باشد،‌ اگرچه ما در نبرد با دشمن تروریست در سوریه به دست‌آوردهایی دست یافتیم اما در این بین نباید شهر الرقه عزیز را فراموش کنیم، الرقه‌ای که به‌خواست خداوند به‌زودی آن را از چنگال تروریست‌ها آزاد خواهیم کرد، اما در خصوص حلب باید بگویم که آرام نخواهیم نشست مگر آنکه به‌صورت کامل به کشور بازگردانده شود،‌ این‌همه شهیدی که در راه حلب و آزادی آن به شهادت رسیدند بهترین دلیل بر این مسئله است که حلب برای ما ارزشمند است.
مقاومت لبنان دوشادوش ملت و ارتش از سوریه دفاع کرد، از ایران، روسیه و چین نیز تشکر می‌کنم
رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: چگونه کسی می‌تواند تصور کند پیکر بخشی از اعضای خود را فراموش کند و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، این پیکر چشم و قلب و کبد خود را فراموش نخواهد کرد،‌ ازاین‌رو زنده باد ارتش عربی سوریه و درود بر گروه‌های دفاع مردمی و تمام جوانانی که برای دفاع از عزت ملت خود سلاح به دست گرفتند و بزرگ‌ترین سلام و درود ما به ملت است، ملتی که سربازان ارتش را در آغوش گرفت و پیروزی‌های این ارتش را با این حمایتش رقم زد،‌ البته در این بین وفادارانی را که در مقاومت لبنان هستند هم فراموش نمی‌کنیم، آنهایی که در راه محور مقاومت شهید دادند، آنها همان‌هایی هستند که دوشادوش ملت و ارتش از سوریه دفاع و پشتیبانی کردند،‌ درود و سلام بر تمام خانواده‌های این شهدا. این رزمندگان مقاومت به ما ثابت کردند که از نظر آنها دفاع از سوریه همچون دفاع از جنوب لبنان است و برای آنها دفاع از سوریه همسنگ دفاع از لبنان است. البته لازم می‌دانم از ایران و روسیه و چین هم تشکر کنم، این کشورها اراده ملت سوریه را محترم دانستند.
وی در پایان خطاب به مردم این کشور گفت:‌ با شما دست به دست هم سوریه استوار و پایدار باقی خواهد ماند و اجازه نخواهد داد غریبه‌ها به اهداف خود برسند و ما دژ مستحکمی برای سوریه خواهیم ماند.