کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

بازی با آتش

فرهاد
ای بسا امداد کاستبداد بود ای بسا میانجی که خود جلاد بود
ای بسا گرگ تبهکار و پلید بره را در جامعه چوپان درید
ای بسا شادی که دل را خون کند ای بسا درمان که درد افزون کند
(فانی)
در حالیکه چهاریوم برای نشست سران ناتو در لندن باقیمانده، بازیگران بازی با آتش برای نشان دادن کشور و مردم ما بحیث یک کشور مردم جنگ افروز، جاه طلب، قانون ستیز، غیرآگاه، خشن، ضد دموکراسی، مستبد، سنت گرا، قوم گرا، سمت گرا، آلوده به فساد، دشمن پیشرفت، ترقی، علم، فرهنگ، بازیهای پشت را آغاز نموده تا بتوانند با انجام بازیهای اهریمنانه هزاران میلیون مردم کشورهای منطقه و جهان را اغفال جنایات خونین چند دهه گذشته از جمله سیزده سال اخیر را که بخاطر دستیابی به اهداف شومشان بالای دهها میلیون مردم روا داشتهاند برحق جلوه دهند.
در حالیکه دهها میلیون مردم از انجام بازیهای خونین و شیطانی گذشته و حال، به درازا کشانیدن دوره انتخابات ریاست جمهوری بخش عمده سناریو قبلاً طراحی شده ادارات استخباراتی کشورگشایان میباشد به ستوه آمده اند. ادامه آنرا بازی با آتش خوانده خواهان ختم آن میباشند. در این رابطه و سایر رویداد مهم هفته اول ماه سنبله چند مثال خدمت خوانندهگان گرامی یادآور میشوم.
دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی یک هفته بیش از سه بار با هم دیدار و گفتگو کرده، ظاهراً تا اکنون به توافق نرسیده اند. دسته عبدالله عبدالله میگوید این دسته مدارک تازه ای را نیز بار دیگر به سازمان ملل متحد ارائه کرده اند میافزاید هر دو دسته به گفتگوهای پنج شنبه شب خوشبین هستند و هر دو نامزد به این نتیجه رسیده اند هرگاه روی یک فورمل به توافق نرسند رئیس جمهور کرزی ابتکار عمل را بدست خواهد گرفت. فیلدمن نماینده امریکا در افغانستان طبق یک برنامه ریزی قبلی اش وارد کشور ما شد. وی در جریان سفرش با نامزدان ریاست جمهوری نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان و نیز بعضی از چهرههای کلیدی دید و بازدید داشته و در مورد اعلان نتایج انتخابات در زمان معین آن تأکید داشته، وزارت خارجه امریکا خبری را نشر در آن گفته شده هر دو نامزد توافق کرده اند که نتیجه بازرسی و برنده انتخابات را بپذیرند، بنابراین نیاز است تا آنان بروند برگردند و بی درنگ در زمان به آن پایان دهند نخست وزیر بریتانیا طی اعلامیه خواهان روشن شدن نتایج انتخابات افغانستان در زمان تعیین شده آن شده و از هر دو جانب خواسته که پیش از نشست ناتو درباره ایجاد یک حکومت مردم سالار و وحدت ملی و روشن شدن نتایج انتخابات افغانستان در زمان تعیین شده آن کار نمایند. دسته داکتر عبدالله عبدالله میگوید تلاشهای دپلوماتیک پنج شنبه شب از سوی جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و مقام های امریکائی صورت گرفت تا یک بار دیگر هر دو نامزد به تفاهم برسند.
نماینده اشرف غنی احمدزی میگوید گفتگوهای هر دو نامزد همچنان ادامه خواهد یافت که پیش از نشست سران ناتو مراسم تحلیف جمهور تازه برگزار خواهد شد. سنچارکی میگوید دو طرف روی یک متن واحد صحبت کردند با یک رویکرد برابر اینکه چگونه میتوانیم دوست وحدت ملی را تعریف نمائیم که بصورت متعادل هر دو طرف در آن حضور داشته باشند. از سوی دیگر نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان یکبار دیگر از حامد کرزی خواسته تا مراسم تحلیف رئیس جمهور تازه را از یازدهم ماه سنبله تا نوزدهم ماه متذکره به تعویق اندازد، میافزاید که روند بررسی آراء خوب پیش میرود اما پایان دادن به این روند در دوم سپتامبر ممکن نیست. نشست چهارجانبه ای میان دو نامزد و نمایندهگان سازمان ملل متحد و یکی از مقام امریکا شنبه شب 8/6/1392 صورت گرفت، دسته انتخاباتی اشرف غنی احمدزی میگوید خواست عبدالله عبدالله غیرقانونی میباشد زیرا که عبدالله عبدالله میخواهد رئیس کمیته اجرائیه رئیس کابینه هم باشد، این خواست خلاف قانون اساسی و تعهد نامزدان در برابر وزیر خارجه امریکا میباشد.
در مقابل دسته عبدالله عبدالله میگوید این خواست را خلاف قانون نمیداند و تأکید میورزد که ادامه روند بازرسی و ابطال آراء به مسخره گرفتن انتخابات میباشد، از جانب دیگر سخنگوی ریاست امنیت ملی به تاریخ 5 سنبله 1393 از طریق وسایل اطلاعات جمعی گفت سازمان آی. اس. آی جنگ طالبان را در برابر نظامیان افغان رهبری میکند میافزاید در این نهاد اسناد و شواهد معتبری وجود دارد که اکنون نظامیان پاکستانی در کنار هراس افکنان برای افزایش ناامنی ها در کشور ما می جنگند افزود به تازگی شورای کویته سه نشست را برای طرح ریزی حمله های تازه هراس افکنان در افغانستان برگزار کرده در این نشست ها تصمیم گرفته شده تا بخش های شمال شرقی و جنوب غرب افغانستان را ناامن تر سازند، اینکه مقام پاکستانی خواسته اند سندهای دست داشته درباره حمایت پاکستان از هراس افکنان در اختیار آن کشور قرار دهد اما افغانستان بالای سران نظامیان پاکستانی اعتماد نداشته هیچ سندی را در اختیار آنها قرار نخواهد داد.
با وجود این همه دشواریها ریاست امنیت ملی طی ماه اسد توانسته جلو چهارصد حمله را بگیرد. مسئولین قوای قول اردوی 201 سیلاب میگوید پس از هشت روز عملیات اداره ولسوالی دولت آباد از لوث طالبان پاک شد میافزایند همراه جسدهای کشته شدهگان این عملیات شناسنامههای پاکستانی نیز بدست آمده جنگ خونین بار دیگر در ولسوالی سنگین ولایت هلمند آغاز شده، افسران و سربازان از ناحیه کمبود مرمی و وسایل تخنیکی نظامی شکایت دارند. به نسبت حمله انتحاری در نزدیک یک پوسته امنیتی شهر جلالآباد شش تن کشته دهها تن زخمی شده، طالبان پانزده تن کارگران را در ولایت فراه به شهادت رسانیدند. جنرال مردادعلی مراد در جریان دیدارش با قوتهای مسلح در ولایت فاریاب گفت از اینکه طالبان حاضر به صلح نمیباشند برای نابود کردن آنها از هر گزینه ممکن استفاده نمائید. مسئولین ولایت کندز از رهائی سران طالبان و القاعده اظهار نگرانی نموده میافزایند اکثریت کسانی که به واسطه عفو حامدکرزی از زندان رها، دوباره به گروه های هراس افکن پیوسته اند، میافزایند مولوی عبدالسلام یک تن از سرانی میباشد که از زندان رها شده و فعلاً سه هزار تن طالبان را رهبری مینماید.
گروهی از مردان تفنگ دار جمعه شب 31/5/1392 در منطقه ده عرب های قرغه بالای چند زنی که از عروسی از ساحه ولسوالی برگشته بودند حمله نموده زیورات آنها را به سرقت برده، ادعایی وجود دارد که بالای آنها تجاوز نیز صورت گرفته است. در این رابطه طلوع نیوز خبری را نشر نموده در آن تذکر به عمل آمده منابعی که میخواهند کیستی شان فاش نشود گفته اند که این چهار زن بامداد روز شنبه به شفاخانه انتقال یافتند اما خانواده های این زنان نخواستند این موضوع فاش شود و آن چهار زن را از شفاخانه بیرون ساختند و مقام های شفاخانه حاضر به گفتگو در مقابل دوربین ها در این رابطه نشدند. قابل تذکر میدانیم بیست تن عاملین متذکره لباس پولیس را به تن داشتند. پولهای سواری چند موتر دیگر را بعد از سرقت پولهای شان لت و کوب نمودند. مقام مسئول پولیس طی چهار روز این موضوع را رد کرده روز پنجم بعد از تقاضای مکرر حاضر شدند که بگویند در این رابطه دو تن را گرفتار کرده اند. جنرال ظاهر قومندان امنیه کابل به تاریخ 9/6/1393 در مقابل خبرنگار رادیو آرمان گفت گروهی که سبب اذیت و آزار زنان و مردم در قرغه شده بودند سردسته آنها گرفتار شده افزود گروه متذکره چند ماه قبل با وجود انجام جنایات انجام داده بودند از زندان رها شده حالا نیز به چنین اعمال دست زده اند، افزود ده ها گروه دیگر را که پولیس دستگیر نموده بعد از سپری شدن مدت کم از زندان رها شده اند.
نوشته اخیر عبدالرزاق مأمون زیر عنوان از فرار حامد کرزی جلوگیری به عمل آید که از طریق فیسبوک به نشر رسیده مایه نگرانی ایجاد فضای ترس و وحشت در کشور گردیده مردم خواهان جلوگیری از همچو واقعات قبل از وقوع آن نیز میباشند نباید با اعمال همچو بازیهای خونین فضای ترس و وحشت را از این بیشتر در کشور حاکم ساخت افزایش دشواریها و بازیهای خونین فوق الذکر و تناقض گوئی نامزدان انتخاباتی، مسئولین نهادها، سازمان ها، گاهی پیشرفت، گاهی بن بست، سخت مردم ما را نگران ساخته از این وضع سخت به ستوه آمده علت اساسی و عمده آنرا انجام بازی با آتش توسط ادارات استخباراتی کشورگشایان و گماشته گان فاسد، غیرماهر، جاه طلب و تشنه گان ثروت و قدرت آنها دانسته و میدانند. از جانب دیگر دزدان سوم در کمین نشسته بخاطر مختل شدن پروسه انتخابات لحظه شماری نموده تا بتوانند به اهداف شوم خویش دستیاب شوند که تشدید شدن جنگهای خونین و بحرانی ساختن وضع کشور و به درازا کشانیدن پروسه انتخابات زیربهانه های مختلف طبق سناریوی خارجی یک مثال برجسته میباشد.
سوال اینجاست چه باید کرد که به وضع موجود خاتمه یافت؟
به باور آگاهان امور و مردم وقت آن رسیده که فرستندهگان امریکا، سازمان ملل متحد و سایر مسئولین نهادهای حقوقی از این بیشتر منافع کشور و مردم ما را فدای منافع کشور و مردمان خویش نسازند و بجای بازی با آتش بخواستهای برحق دهها میلیون تن یعنی احترام به آرای آنها بعد از تصفیه شمارش و ابطال آراء برنده اصلی را علان نمایند در غیر از آن لحظه غفلت بازی با آتش میباشد که شعله های آن برعلاوه مردم ما دامان کشورهای مربوط را خواهد گرفت.