به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

“این یک بلوف نیست”

متن کامل سخنرانی پوتین در مورد بسیج محدود

23.09.2022


یونگه ولت
ترجمه مجله هفته

روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی از بسیج محدود نیروهای مسلح خبر داد. سخنان او را به طور کامل در اینجا منتشر می کنیم. (روزنامه مارکسیستی یونگه ولت(



دوستان گرامی! 

امروز می خواهم در مورد وضعیت دونباس و وضعیت عملیات نظامی ویژه برای آزادسازی دونباس از دست رژیم نئونازی که در سال ۲۰۱۴ با یک کودتای مسلحانه در اوکراین قدرت را به دست گرفت، بگویم. 
من شما را، همه شهروندان کشورمان، انسان های نسل های مختلف، سنین مختلف و ملیت های گوناگون را فرا میخوانم، خطاب من به همه مردم روسیه بزرگ است، به همه کسانی که روسیه بزرگ تاریخی را متحد می کنند، به سربازان و افسران، به داوطلبان جنگی که اکنون در حال جنگیدن در جبهه و ایستادن در کنار برادران و خواهرانمان – ساکنان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک، استان‌های خرسون و زاپوروژیه و سایر مناطق آزاد شده از رژیم نئونازی هستند می باشد. 

من به شما توضیح خواهم داد که چه اقدامات ضروری و فوری برای دفاع از حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی روسیه لازم است، به شما در مورد حمایت از تلاش های هموطنانمان برای بدست گرفتن سرنوشت آینده خود خواهم گفت. در مورد سیاست های تهاجمی بخشی از نخبگان غربی که به هر طریق سعی در حفظ سلطه خود دارند و می کوشند جلوی ظهور هر مرکز توسعه مستقل و اتکا به خودی را بگیرند تا بتوانند به تحمیل اجباری اراده خود بر دیگر کشورها و مردمان ادامه دهند و شبه ارزش های خود را ترویج کنند.

هدف این غرب تضعیف، تجزیه و در نهایت نابودی کشور ماست. آنها قبلاً آشکارا در مورد درهم شکستن اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ صحبت کردند و اکنون زمان آن است که با روسیه نیز همین کار را انجام دهند: روسیه باید به تعداد زیادی از مناطق دشمن یکدیگر و متخاصم تجزیه شود. 

آنها مدتهاست که چنین نقشه هایی را طراحی کرده اند. آنها گروه هایی از تروریست های بین المللی را در قفقاز رها کردند، آنها زیرساخت های تهاجمی ناتو را به سمت مرزهای ما پیش بردند. 
آنها روس ستیزی کامل را ابزار خود قرار داده اند، آنها عمداً برای چندین دهه است که آگاهانه نفرت از روسیه را برمی‌انگیزند. 
این امر به ویژه در مورد اوکراین صدق می کند که آنها آن را به یک پایگاه ضد روسیه تبدیل کردند و از مردم اوکراین به عنوان گوشت دم توپ برای جنگ علیه کشورمان استفاده کردند. آنها این جنگ را در سال ۲۰۱۴ به راه انداختند و ارتش خود را علیه مردم غیرنظامی به کار گرفتند و ترور و نسل کشی را علیه مردمی که از پذیرش حکومت برآمده از کودتا سر باز زدند، به راه انداختند. 

پس از آنکه رژیم فعلی کی یف عملاً و علناً ایده راه حل مسالمت آمیز برای مشکل دونباس را رد کرد و مهمتر از آن در مورد جاه طلبی های خود برای تسلیحات هسته ای صحبت کرد، کاملاً مشخص شد که یک حمله جدید و گسترده دیگر به دونباس، همانطور که قبلاً نیز دو بار تلاش کرده بودند، اجتناب ناپذیر شده است. و سپس، به دنبال آن به طور اجتناب ناپذیر، حمله به کریمه روسیه، یعنی به روسیه، را به دنبال خواهد داشت. 
این شرایطی بود که در آن تصمیم برای یک عملیات نظامی پیشگیرانه کاملاً ضروری بود و تنها گزینه ممکن برای ما باقی می ماند. هدف اصلی این عملیات آزادسازی کل دونباس بوده و هست. 
جمهوری خلق لوگانسک عملاً به طور کامل از نئونازی ها پاکسازی شده است. 
درگیری ها در جمهوری خلق دونتسک ادامه دارد. در اینجا، رژیم اشغالگر کی یف یک خط استحکامات دائمی را به مدت هشت سال ایجاد کرده است. 
اگر تلاش می‌کردیم به این خط حمله کنیم، این امر بدون تلفات سنگین ممکن نبود. 
به همین دلیل است که هم واحدهای ما و هم واحدهای جمهوری‌های مردمی دونباس کاملاً طبق برنامه عمل می‌کنند، هوشمندانه و با استفاده از فناوری، پرسنل خود را حفاظت میکنند و آنها به تدریج خاک دونتسک را آزاد می کنند، روستا به روستا و شهر به شهر نئونازی ها را پاکسازی می کنند و به مردمی که توسط رژیم کی یف به عنوان سپر انسانی به گروگان گرفته شده‌‌تند کمک می‌کند تا خود را آزاد کنند.
می دانید که عملیات ویژه نظامی تا آنجا که به ما مربوط می شود، شامل پرسنل نظامی حرفه ای است که به عنوان سرباز قراردادی خدمت می کنند. تشکل های داوطلب نیز شانه به شانه در کنار آنها می جنگند: انسان هایی از ملیت ها، حرفه ها و سنین مختلف، در یک کلام: میهن پرستان واقعی. 
از روی اعتقاد درونی، برای دفاع از روسیه و دونباس وارد درگیری شدید شده اند. 
به همین دلیل است که من به دولت و وزارت دفاع دستور داده ام که وضعیت حقوقی داوطلبان و رزمندگان یگان های جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را در اسرع وقت روشن کنند. 
در آینده باید مانند سربازان حرفه ای روسی رفتار شود و این در مورد مراقبت های مادی و پزشکی و همچنین ضمانت های اجتماعی برای جنگنده ها صدق می کند. 
توجه ویژه باید به سازماندهی تامین تجهیزات و سلاح برای اتحادیه های داوطلبانه و واحدهای شبه نظامیان مردمی دونباس شود. 
در راستای انجام وظایف اصلی دفاع از دونباس، نیروهای ما بر اساس برنامه‌ها و تصمیمات وزارت دفاع و ستاد کل در مورد استراتژی کلی، بخش‌های وسیعی از استان‌های خرسون و زاپوروژیه و چندین منطقه دیگر را نیز به تصرف خود درآوردند. از نئونازی هاآزاد کردند. نتیجه این بود که خط مقدمی به طول بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر پدید آمده است. 

من چه چیزی را امروز برای اولین بار می خواهم خطاب به آحاد مردم بیان کنم؟

زمانی که عملیات ویژه نظامی آغاز شده بود و ما در استانبول با اوکراین مذاکره می کردیم، نمایندگان کی یف به پیشنهادات ما واکنش مثبت نشان دادند و این پیشنهادات مربوط به تضمین امنیت روسیه و منافع ما بود. 

اما راه حل صلح با مفهوم غرب مناسب نبود، بنابراین پس از اینکه ما در مورد مصالحه های خاصی مذاکره کردیم بودیم، به کیف دستور داده شد که همه نتایج مذاکرات را فراموش کند. 
در نتیجه، آنها (غرب) سلاح های بیشتری را به اوکراین پمپ کردند. 
رژیم کی یف گروه های جدیدی از مزدوران و ملی گرایان خارجی را به فراخواند و فعال کرد، واحدهای نظامی که طبق استانداردهای ناتو آموزش دیده بودند و عملاً توسط مستشاران غربی فرماندهی می شدند. 
در عین حال، در داخل، اوکراین اقدامات تلافی جویانه علیه شهروندان خود را که پس از کودتای مسلحانه ۲۰۱۴ انجام داد، تشدید کرده است. 
این سیاست های ارعاب، ترور و خشونت به شکل فزاینده ای توده ای، شده و ابعاد وحشیانه‌ای به خود می گیرد. 
مایلم تأکید کنم که ما می دانیم که اکثریت مردمی که در سرزمین های آزاد شده از دست نئونازی ها زندگی می کنند – و اینها در درجه اول مناطق تاریخی نووروسیا هستند – این مردم نمی خواهند زیر یوغ رژیم نئونازی زندگی کنند. 

در زاپوروژیه در منطقه خرسون، در لوگانسک و دونتسک، جنایاتی را می بینید که نئونازی ها در بخش هایی از منطقه خارکف که آنها را فتح کرده اند انجام می دهند. 
وارثان دارودسته باندرا و نیروهای سرکوبگر فاشیست مردم را می کشند، شکنجه می کنند، به زندان می اندازند، انتقام می گیرند و مردم غیرنظامی به سوی یک بازی خونین سوق می دهند. 
قبل از شروع جنگ، بیش از ۷.۵ میلیون نفر در جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک، در استان های زاپوروژیه و خرسون زندگی می کردند. 
بسیاری از آنها مجبور به فرار و ترک خانه های خود شدند. اما آنهایی که ماندند – یعنی حدود پنج میلیون نفر – مدام توسط سربازان نئونازی با توپ و راکت مورد حمله و اصابت گلوله قرار می گیرند. 
بیمارستان ها و مدارس را بمباران می کند، حملات تروریستی را علیه مردم غیرنظامی انجام می دهد. 
ما نمی‌توانیم نزدیک‌ترین افراد به خود را در برابر این جلادان تنها بگذاریم، نمی‌توانیم تمایل قلبی آنها را برای به دست گرفتن کنترل سرنوشت خود نادیده بگیریم. 
پارلمان های جمهوری های مردمی دونباس و همچنین اداره غیر نظامی-نظامی مناطق خرسون و زاپوروژیه تصمیم به برگزاری همه پرسی در مورد آینده این مناطق گرفته اند و از ما روسیه خواسته اند که از این اقدام حمایت کنیم. 

من می خواهم در اینجا تأکید کنم که ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که این همه پرسی می تواند امن برگزار شود تا مردم بتوانند اراده خود را ابراز کنند. 

و ما تصمیمی را که توسط اکثریت ساکنان جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپوروژیه گرفته خواهد شد، می پذیریم و از آن حمایت می کنیم. 

دوستان عزیز! 

امروز، همانطور که گفتم، نیروهای مسلح ما در امتداد یک خط مقدم به طول بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر ایستاده اند و نه تنها با تشکیلات نئونازی اوکراین، بلکه در واقع با کل ماشین نظامی غرب جمعی روبرو هستند. 
در این شرایط لازم می دانم تصمیم زیر را اتخاذ کنم که کاملاً با تهدیداتی که با آن روبرو هستیم مطابقت دارد: در دفاع از میهن، حاکمیت و تمامیت ارضی آن، برای امنیت مردم و مردم ما در سرزمین های آزاد شده به پیشنهاد وزارت دفاع و ستاد کل و در فدراسیون روسیه یک بسیج محدود انجام میگیرد. 

من می خواهم دوباره آن را تکرار کنم: این در مورد بسیج محدود است، یعنی فقط آن دسته از شهروندانی برای خدمت سربازی فراخوانده می شوند که در حال حاضر نیروی نظامی ذخیره محسوب میشوند و در میان آنها عمدتاً کسانی که در نیروهای مسلح روسیه خدمت کرده اند و دارای مقادیری صلاحیت نظامی و تجربه نظامی هستند قرار دارند.
در هر صورت مشمولان قبل از اعزام به یگان های خود، آموزش های نظامی تکمیلی می بینند که در این زمینه باید تجربه عملیات ویژه نظامی را در نظر گرفت. 
فرمان بسیج نسبی قبلا امضا شده است. 
طبق قانون، امروز این تصمیم را به طور رسمی به دو مجلس فدرال – دومای ایالتی و شورای فدراسیون – اطلاع خواهم داد. بسیج از امروز ۲۱ سپتامبر آغاز می شود. من به سران مناطق دستور می دهم که تمام حمایت های لازم را از مقامات جایگزین نظامی انجام دهند. 

من به ویژه تأکید می کنم که آن دسته از شهروندان روسیه که اکنون در نتیجه بسیج وارد خدمت سربازی می شوند، از وضعیت، حقوق و سایر مزایای اجتماعی مشابه سربازان قراردادی حرفه ای ما برخوردار خواهند شد. 
فرمان بسیج نسبی همچنین شامل اقدامات اضافی لازم برای اطمینان از اجرای دستورات تسلیحاتی دولتی است. 
مسئولین و مدیران کارخانه های صنایع دفاعی مستقیماً مسئول انجام وظایف مربوط به افزایش تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی و توسعه ظرفیت های تولید اضافی هستند. 
دولت بلافاصله تمامی مسائل مربوط به امنیت مادی و مالی شرکت های دفاعی و تخصیص منابع را حل خواهد کرد. 

دوستان گرامی! 

غرب در سیاست تهاجمی ضد روسی خود تمامی حد و مرزهای خود را از زیر پا نهاده است. کشور ما و مردم ما مدام مورد آزار لفظی قرار می گیرند. 
برخی از سیاستمداران غیرمسئول غربی حتی درباره تامین سیستم های تسلیحاتی تهاجمی دوربرد اوکراین صحبت می کنند که به او اجازه می دهد به اهدافی در کریمه و دیگر مناطق روسیه حمله کند. 
چنین حملات تروریستی در حال حاضر علیه شهرهای نزدیک به مرز در مناطق بلگورود و کورسک با استفاده از سلاح های غربی از جمله موارد دیگر انجام شده است. 
تیم های شناسایی و جاسوسی ناتو در حال حاضر با استفاده از فناوری های مدرن مانند هواپیماها، کشتی ها، ماهواره ها و پهپادهای استراتژیک در جنوب کشورمان جاسوسی می کند. 
در واشنگتن، لندن و بروکسل، کیف مستقیماً تحریک می شود که جنگ را به قلمرو ما بکشاند. 
آنها دیگر این حقیقت را پنهان نمی کنند که می خواهند با استفاده از تمام ابزارهای موجود روسیه را در میدان جنگ شکست دهند و سپس آن را از حاکمیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به طور کلی سلب کنند و می خواهند کشور ما را کاملاً غارت کنند. 
آنها حتی از باج خواهی هسته ای نیز ابایی ندارند. من فقط حملات به نیروگاه اتمی زاپوروژیه که مورد تایید غرب قرار دارد و می تواند به فاجعه هسته ای منجر شود را یاد آموری میکنم. 

برخی از نمایندگان بلندپایه کشورهای ناتو در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی علیه روسیه از جمله سلاح های هسته ای اظهاراتی داشته اند. 

من می خواهم به کسانی که جرات چنین اظهاراتی را به روسیه دارند یادآوری کنم که کشور ما نیز دارای سیستم های مختلف تسلیحاتی قدرتمند است و برخی از اجزای آنها مدرن تر از آنهایی هستند که توسط ناتو استفاده می شود. 

اگر تمامیت ارضی کشورمان به خطر بیفتد، ما از هر وسیله ای که در اختیار داریم برای دفاع از روسیه و مردم خود دریغ نخواهیم کرد. این یک بلوف نیست. 

شما، شهروندان روسیه، می توانید مطمئن باشید: مایلم بار دیگر تاکید کنم که از تمامیت ارضی میهن، استقلال و آزادی خود با تمام امکاناتی که در اختیار داریم دفاع خواهیم کرد. 

و کسانی که می‌خواهند با سلاح‌های هسته‌ای از ما باج‌گیری کنند، باید بدانند که این موج می‌تواند به سمت آنها بازگردد. 

این بخشی از سنت تاریخی ماست که ما جلوی کسانی را بگیریم که برای تسلط بر جهان تلاش می کنند و میهن ما، وطن ما را به تجزیه و بردگی تهدید می کنند. الان هم همین کار را خواهیم کرد، مطمئن باشید. 

من به حمایت شما ایمان دارم. 

منبع: http://www.kremlin.ru

ترجمه: راینهارد لاوترباخ