کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

«اپیدمی جهانی ویروس کرونا و تقابل دین و دانش در ایران» 

معرفی کتاب جدید بهرام رحمانی تحت عنوان 

C:\Users\ashena\Pictures\IMG-20220419-WA0015.jpg

کتاب «اپیدمی جهانی ویروس کرونا و تقابل دین و دانش در ایران!» غیر از مقدمه و موخره نه فصل دارد و 296 صفحه است. این کتاب به تازه‌گی توسط انتشارات کتاب ارزان در سوئد – استکهلم منتشر شده است.

از مقدمه این کتاب: 

برتراند راسل، فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس انگلیسی و دارنده برنده جایزه نوبل درباره عملکرد کلیسا در برخورد با اپیدمی طاعون گفته است:

«زندگی خود از عشق الهام می‌گیرد و با دانش هدایت می‌شود. در قرون وسطی، زمانی که طاعون در کشور شیوع پیدا کرد، کشیش همه مردم را به کلیسا فرا‌می‌خواند تا برای رهایی از شر این بیماری دعا کنند. نتیجه این بود که عفونت با سرعت بیش‌تری به انبوه جمعیت ملتمس سرایت می‌کرد. این مثالی از عشق بدون دانش است.»‌

(برتراند راسل: چیزی که من اعتقاد دارم، ترجمه: شادی فروتنیان، انتشارت پیله – تهران، سال ۱۳۹۸)

اکنون در قرن بیست و یکم جمهوری اسلامی ایران در برخورد با اپیدمی کرونا همان عملکرد کلیسا در قرون وسطا را تکرار می‌کند. از دوران‌های قدیم مبلغان اسلامی مدعی هستند که اسلام راهکارهایی را از پیش از تولد تا پس از مرگ برای انسان در نظر دارد.

با شیوع کرونا در جهان بسیاری کشورها تمام توان علمی خود را برای یافتن دارو یا واکسنی بر ضد کوید ۱۹ به کار گرفته‌اند. هم‌زمان تلاش‌های دیگر کشورها در این زمینه را نیز به دقت زیر نظر دارند. کم‌تر روزی سپری می‌شود که در آن خبری در این رابطه منتشر نشود. ایران هم در این عرصه بیکار ننشسته است و گاه و بی‌گاه گزارش‌هایی در رابطه با «آمدن دارویی خاص تا ۳ ماه دیگر» یا «تست موفق» این ماده یا آن ماده اثرگذار بر روی این ویروس مهلک و کشنده منتشر می‌شود.

اما در ایران در کنار ‌شرکت‌های دارویی و دستگاه‌های مرتبط با بهداشت و درمان، بازار «طب اسلامی» نیز داغ‌تر شده است.

هنوز زمان زیادی از تجویز استعمال «روغن بنفشه» از سوی آیت‌الله عباس تبریزیان که با عنوان «پدر طب اسلامی» شناخته می‌شود و جنجال شاگرد او، شیخ مرتضی کهنسال که برای شفای بیماران کرونایی، با انگشت به دهان و دماغ مبتلایان کرونا «عطر پیامبر» می‌مالید نگذشته بود که «حکیم مهدی سبیلی»، یکی دیگر از متخصصین «طب اسلامی» و مدیر «انجمن علمی و آموزشی طب الصادق»، یافته‌اش در مقابله با کرونا را به نمایش گذاشت: «نوشیدن ادرار شتر.»


از فصل اول کتاب:

ایپدمی کرونا و ادعاهای غیرعلمی سران و مقامات حکومت اسلامی!

در حالی‌که جهان با علم و دانش و دستاوردهای بشری به‌ویژه متخصان و دانشمندان بهداشت و درمان به جنگ اپیدمی کرونا رفته‌اند در ایران طب اسلامی و کشف اسباب‌بازی و داروهایی توسط سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران که یک نیروی بدنام در عرصه‌های سرکوبگری، خشونت‌طلبی، تروریستی، جنگ‌طلبی و قاچاق مواد مخدر و اسلحه است با نادیده گرفتن کلیه دستاوردهای علمی در عرصه پزشکی مردم ایرآن‌را باز هم در معرض خطرات مهلک ویروس کرونا ۱۹ قرار داده‌اند. به چند نمونه اشاره می‌کنم:

هم‌زمان با شیوع کروناویروس جدید در ایران رسانه‌های حکومتی به نقل از سایت خامنه‌ای مجموعه تازه‌ای از فتواهای او را منتشر کرده‌اند. به‌نوشته رجانیوز، «کیفیت خواندن نماز نافله در حال حرکت»، «تصرف در هدیه»، «قسم خوردن به غیر خداوند»، «اداء نماز قضا به صورت نشسته برای میت»، «مس میت»، «افطار روزه استیجاری بعد از اذان ظهر»، «ازدواج سفید»، «هبه معوض از ارث»، «درآمدهای قبل از بلوغ» و «مسح مجدد سر یا پا» از پرسش‌هایی است که پیروان خامنه‌ای با او در میان گذاشته‌اند.

پس از هفته‌ها سکوت علی خامنه‌ای، روز پنج‌شنبه بیست و یکم فروردین ماه به‌مناسبت نیمه شعبان یک سخن‌رانی تلویزیونی انجام داد و سخنان خود را نه با بحران‌های جاری کشور پس از اپیدمی کرونا، بلکه با «عرض سلام خدمت حضرت بقیه‌الله» و خواندن بخش‌های طولانی از «زیارت آل‌یاسین» آغاز کرد و به تفسیر آن اختصاص داد.

خامنه‌ای مدعی شد که بشریت امروز بیش از هر زمان احساس می‌کند که «به مهدی»، «به یک امامت معصوم»، «یک دست قدرت الهی» و «یک منجی» نیاز دارد.

علی خامنه‌ای بی‌آن‌که کم‌ترین اشاره‌ای به اوضاع امروز کشور کند، مدعی شد که نه ایران، بلکه «بشریت دچار فقر، بیماری، فحشاء و گناه، بی‌عدالتی، نابرابری و شکاف طبقاتی بسیار وسیع است» و این‌ها به گفته او «موجب شده است که انسان‌ها احساس نیاز به یک دست نجات‌‌بخش کنند.»

علی خامنه‌ای سپس گفت که این مشکلات و گره‌ها از این پس نه به دست علم بلکه به «دست پر قدرت امام معصوم» باز می‌شوند و «ماموریت بزرگ حضرت بقیه الله»، مهدی یا منجی شیعیان، گشودن این گره‌ها و برقراری «قسط و عدل» در جهان است.

علی خامنه‌ای انتظار ظهور مهدی را «امید» توصیف کرد و گفت: «انتظار یعنی اعتقاد به این‌که یک آینده قطعی ای وجود دارد.» با این حال، خامنه‌ای گفت که انتظار ظهور یا به گفته او «انتظار فرج» مدت دار نیست. او گفت : «انتظار فرج غیر از بی‌صبری و مدت معین کردن است.»

علی خامنه‌ای در جای دیگری از سخنانش کرونا را یک «آزمون برای دنیا» توصیف کرد و گفت: «ملت ایران در این آزمون خوش درخشید»، درحالی‌که به گفته او «آن‌چه در کشورهای غربی اتفاق افتاد»، «نماد زنده شدن غرب وحشی» بود. 

رهبر حکومت اسلامی ایران دولت‌های غربی را به مصادره «ماسک و دست‌کش‌های یکدیگر» متهم کرد و مدعی شد که «مردم‌‌(در کشورهای غربی) فروشگاه‌ها و دکان‌ها را خالی کردند» یا «برای چند دستمال توالت به جان هم افتادند.»

علی خامنه‌ای در جای دیگری از سخنانش گفت که: «کرونا مشکل بزرگی برای بشریت است، اما در قیاس با بسیاری از مشکلات چیز کوچکی به حساب می‌آید.» 

او سپس گفت که مبادا «مسئله کرونا ما را از توطئۀ دشمن غافل کند.» خامنه‌ای گفت: «دشمنی استکبار با اصل جمهوری اسلامی است. این‌که برخی فکر کنند ما دشمنی نکنیم تا آن‌ها هم دشمنی نکنند تفکر درستی نیست.»

محمدتقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ادعا کرده است: یکی آموزه‌های قطعی قرآن و روایات این است که هیچ پدیده‌ای بدون قضا و قدر الهی تحقق پیدا نمی‌کند، سئوال می‌شود که افعال اختیاری انسان اگر با قضا و قدرالهی واقع می‌شود چرا مسؤولیت برگردن انسان است؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سئوال، گفت: در فعل اختیاری چیزی مورد قضای الهی قرار می‌گیرد که اختیار فاعل نیز در آن لحاظ شده است، وقتی انسان تصمیم گرفت اراده الهی به آن تعلق می‌گیرد و محقق می‌شود اما قبل از آن مراحل تقدیر است که قابلیت تغییر دارد.

او ادامه داد: انسان اراده و اختیار دارد اما این کار با اذن خدا صورت می‌گیرد!، فاعلیت الهی حقیقی است و تاثیر در وجود دارد اما در مرتبه‌ای بالاتر از چیزهایی است که می شناسیم، قضا و قدر درباره همه افعال اختیاری انسان وجود دارد.

مصباح یزدی با ادعای این که اعتقادات زمینه را برای ترقی فهم، معرفت و ایمان انسان فراهم می‌کند، افزود: با دعا و توسل می‌توانیم به مرحله‌ای برسیم که حقیقت برخی مسائل را به اندازه ظرفیت خود بفهمیم.

نماینده خبرگان رهبری در ادمه گفت: گاهی تحمل مشکلات و سختی‌ها برای انسان سخت است و امروز هم می‌بینیم کسانی بر اثر ترس و نگرانی از بیماری کرونا آرامش ندارند اما اگر بداند که خدا این مسائل را مقدر کرده و برخی مقدرات با دعا و تضرع قابل تغییر است امیدوار خواهد شد.

او اضافه کرد: وقتی همه چیز آماده تحقق مقدرات است دعا می‌تواند آن‌را تغییر دهد، اگر انسان بداند تقدیرات الهی بر اساس حکمت است در مواقع سختی و بلا بیش از اندازه نگران نخواهد بود و توجه دارد که سختی‌ها می‌تواند سبب ترقی باشد.

مصباح یزدی با ادعای این که بلاها می‌تواند زمینه تکامل انسان شود، گفت: توجه دادن مومنان به آموزه قضا و قدر سبب آرامش روحی و آمادگی برای دعا و تضرع می‌شود تا مراتب ایمان‌شان ترقی پیدا کند.

او در ادامه سخنان پوچ و خرافی خود، افزود: اگر خدا نعمت‌هایی به انسان داده نباید مغرور شود و تصور کند که خدا نمی‌تواند نعمت را پس بگیرد، خدا نعمت سلامتی را داده اما با یک ویروس کل عالم را زیر‌و‌رو کرده است و متخصص‌ترین دانشمندان مربوط به آن علم اظهار عجز می‌کنند، ویروس در پایین‌ترین مرتبه حیات قرار دارد اما خدا با همین پایین‌ترین مرتبه حیات، انسان‌هایی که مغرور شده‌اند را وادار به اظهار عجز می‌کند و اگر انسان هوشیار باشد بیدار خواهد شد.

آخوند میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در برنامه زنده تلویزیون حکومت اسلامی گفت: سالانه چند میلیون‌ نفر با بیماری قند فوت می‌کنند اما هیچ شیرینی‌فروشی تعطیل نمی‌شود. چه‌طور شده که برای کرونا ۵ میلیارد را قرنطینه می‌کنند؟ این علامت توطئه‌ای بزرگ در پشت صحنه است.

«مهربانی خدا» نیز در میانه گسترش این ویروس بی‌رحم و کشنده به زیر پرسش کشیده شد. 

این تردیدها چنان بالا گرفت که مرتضی جوادی آملی، روحانیِ مدرس و فرزند آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در گفت‌وگویی با تارنمای «شفقنا» تصریح کرد که روحانیان نتوانسته‌اند ابهامات الهیاتی را که ویروس کرونا دامن زده، پاسخ شایسته دهند.

شاید از همین رو بود که عبدالله جوادی آملی پیام تصویری کوتاهی بیرون داد و کوشید به این ابهام‌ها پاسخ دهد. او کرونا را آزمونی الهی دانست که آدمیآن‌را متوجّه خداوند می‌کند و نتیجه این امتحان‌ها در روز قیامت معلوم خواهد شد. با این حال او با خواندن شعری تویجه کرد که هنگام «جفای» حبیب، یعنی خداوند، هم باید وفا کرد: «حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بوَد»، زیرا جفای الهی نیز «از مظاهر لطف الهی» است.

پاسخ تصویری دیگر را محمدتقی مصباح یزدی بیرون داد. او کوشید پاسخ رایج سنتی به مسئله‌ شر را برای همگان تشریح کند. پاسخ مصباح نه تنها مفصل‌تر که فنی‌تر هم بود. خلاصه پاسخ او این بود که جهان مادی ذاتا ناقص است و همین نقص ذاتی موجب می‌شود شروری طبیعی مانند سیل و زلزله پدید آید.

اما آفریدن جهانی ذاتا ناقص، با همه شرور آن، کاری حکیمانه است؛ زیرا این جهان محل تکامل و آزمایش آدمیان است. برای تکامل و آزمایش، آدمیان باید اختیار داشته باشند و برای آن‌که اختیار آدمیان واقعی باشد باید بتوانند کار زشت، حتی در مقیاس وسیع، انجام دهند.

در میان دین‌سالاران، تنها روحانیان سنتی نبودند که کوشیدند به بحران الهیاتی کرونا واکنش فکری نشان دهند. به اصطلاح «نواندیشان دینی» هم از این قافله عقب نماندند. 

تارنمای «زیتون» مصاحبه‌ای با عبدالکریم سروش منتشر کرد. او در پاسخ به این پرسش که خدا در میانه‌ این بحران کجاست و چرا به دعاهای ما پاسخ نمی‌دهد، پاسخ داد که از خدا فقط انتظار نجات در آخرت می‌توان داشت و در این دنیا خدا تنها معشوقی است که تنها معنابخش به زندگی است و انتظار ویژه‌ای از او نمی‌توان داشت: 

«شما اگر تمام انتظارتان از دوست‌تان این باشد که کارتآن‌را راه بیندازد، به این نمی‌گویند دوستی، اما اگر دوستی که دارید فقط دوستش دارید و هر کس از شما بپرسد که نقش این دوست شما در زندگی شما چیست بگویید هیچ! زندگی من تهی نیست، چون یک چنین دوستی دارم. همین و بس. خدا در اصل چنین‌ است.»

با این حال، در نهایت سروش هم افزود که: «بلایی کز حبیب آمد هزارش مرحبا گفتیم»؛ نظری شبیه به نظر جوادی آملی که صبر بر «جفای» یار را به هنگام کرونا توصیه کرده است.

این تنوع، خود را در واکنش به این مصاحبه هم نشان داد. مصاحبه سروش اعتراض گرایش در میان «نواندیشان دینی» و نیز گرایش فقاهتیِ «نواندیشان دینی» را در پی داشت. 

برای مثال تقی رحمانی، در مصاحبه‌ای با «شبکه جهانی نور»، بدون اسم بردن، دیدگاه الهیاتی سروش را الهیات نولیبرالی دانست که، برای تبرئه خدا از شرور دنیا، خداوند را به «مرخصی» می‌فرستد و یا تنها برای نخبگان «خصوصی‌سازی» می‌کند.

از نظر رحمانی این کار به رونق بنیادگرایی دینی می‌انجامد. زیرا بنیادگرایان با آوردن خدای غایب به صحنه و ملموس کردن آن برای توده مردم، دست به سرکوب دیگری می‌زنند. از نظر رحمانی، به جای الهیات نولیبرال یا بنیادگرایی دینی باید از الهیات رهایی‌بخش سخن گفت؛ الهیاتی سوسیالیستی که ریشه مسیحی دارد و نسخه اسلامی‌-‌ایرانی آن‌را نخستین بار نخشب و سپس شریعتی پرداختند.

از نظر رحمانی، الهیات رهایی‌بخش نه به دنبال تبرئه خداوند است و نه محکوم کردن او، بلکه کنش‌محور است و خدا را در کاستن از شرور طبیعی و اخلاقیِ عالم می‌جوید.

معترض دیگر محسن کدیور بود. او نیز در مصاحبه با تارنمای «زیتون» در نقد خداشناسی سروش اظهار داشت که «خدای غایب یا الهیات غیبت، نگاه پوزیتویستی به خداوند است.»

گرچه کدیور به‌طور مشخص توضیح نداد که منظور او از «نگاه پوزیتیویستی» چیست اما از سیاق گفت‌وگو برمی‌آمد که منظور او این است که کسانی انتظار دارند بتوان دست خدا را در جزءجزء امور عالم تجربه کرد و وقتی کام از جهان بدین سان بر نمی‌آید، آن‌گاه خدا را سراسر به سراپرده غیبت می‌فرستند. با این حال، کدیور خود در ادامه این مصاحبه دیدگاه خداشناختی تجربه‌گرایانه ارائه کرد.

از نظر کدیور خداوند جهان ‌را به‌شکل مستقیم اداره نمی‌کند، بلکه از طریق «سنت‌های الهی» اداره می‌کند. بخشی از این سنت‌ها همان قوانینی است که عالمان علوم طبیعی‌-‌تجربی کشف می‌کنند. جهان مادی از نظر او ذاتاً ناقص است و نقص این عالم شرآفرین است، گرچه این شر نسبی است و مطلق نیست.

اختیار انسان‌ها نیز در مواردی شرآفرین است اما آدمی برای رسیدن به کمال، نیازمند این اختیار است. می‌توان دید که پاسخ کدیور به بحران الهیاتی کرونا شباهت‌های بسیاری با پاسخ جوادی آملی و مصباح یزدی دارد. این شباهت تصادفی نیست. هر سه، در عین اختلاف نظرهایی در دیگر زمینه‌ها، از سنت فلسفه صدرایی‌ موسوم به «حکمت متعالیه» تاثیر پذیرفته‌اند. به تعبیر کدیور در همین مصاحبه «فلسفه الهی، از قبیل حکمت متعالیه، حضور نافذ خدا را با قوت اثبات می‌کند.»

پژوهشگاه‌ دانش‌های بنیادی و دانشگاه علوم پزشکی «شهید» بهشتی در ایران روز یک‌شنبه ۱۷ مه ۲۰۲۰ مدعی ساخت سامانه هوش مصنوعی ai-corona برای تشخیص کووید‌۱۹ در کم‌تر از ۵ ثانیه شد.

به گزارش عصر ایران، این سامانه در مراسمی با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری، پژوهشگاه‌ دانش‌های بنیادی و دانشگاه علوم پزشکی «شهید» بهشتی، رونمایی شد.

طبق این گزارش ai-corona اولین سامانه‌ای است که از هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار رادیولوژیست در تشخیص کووید‌۱۹ بهره گرفته و در نهایت با کمک رادیولوژیست‌های با تجربه پشتیبان بالاترین دقت ممکن را در پیش‌بینی ارائه می‌دهد.

به‌گفته عصر ایران، «دقت این سامانه روی داده‌های آزمون داخلی برابر ۹/۹۸ درصد برای معیار AUC است که دارای بالاترین دقت میان کارهای معتبر پژوهشی انجام شده تا زمان ارائه این کار است.

هم‌چنین کار پژوهشی صورت گرفته اولین پروژه جهانی هست که هم‌زمان دقت کیت‌های PCR رادیولوژیست و هوش مصنوعی را در یک مجموعه داده آزمون مقایسه کرده و در نهایت میزان تاثیر هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار رادیولوژیست را بررسی می‌کند.»

در ادامه این گزارش، عنوان شده که سامانه مذکور در صورت نصب بر روی سرورهای بیمارستان می‌تواند در کم‌تر از ۵ ثانیه تشخیص اولیه ابتلا به کووید ۱۹ را انجام دهد.

پیش‌تر سپاه پاسداران ایران در گزارش ویدیویی که از «شبکه خبر» ایران منتشر شد مدعی ساخت دستگاهی شد که «ویروس کرونا» را در فاصله صد متری، ظرف ۵ ثانیه شناسایی می‌کند.

سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده ‌کل سپاه پاسداران در مراسم رونمایی از این دستگاه جدید گفت:

«آن‌چه امروز ملاحظه می‌فرمایید پدیده‌ای نوظهور و منحصر‌ به‌فرد است که بعد از شیوع کرونا در کشور توسط بخشی از بسیجیان دانشمند و با اخلاص توسعه پیدا کرد.»

او در ادامه افزود: 

«اساس کارکرد این دستگاه این‌گونه است که با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی یعنی استفاده از ویروس دوقطبی که داخل این دستگاه تعبیه می‌شود هر نقطه‌ای از محیط تا شعاع ۱۰۰ متر که آلوده به ویروس باشد آنتن این دستگاه درست مقابل این نقطه قرار خواهد گرفت و در مدت حدود ۵ ثانیه موفق به کشف محیط آلوده می‌شود.»

در مقابل سخن‌گوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که دستگاه ویروس‌یاب ساخت سپاه پاسداران از سوی سازمان غذا و دارو تاییدیه نگرفته است.

از صفحه 173:

فصل هشتم

مارکس و کشمکش بی‌پایان بر سر مذهب «افیون توده‌ها»!

دین در فلسفه اجتماعی مارکس، جای زیادی ندارد اما همان اظهارات محدود و پراکنده وی باعث شده‌اند که اهل دین او را فیلسوفی خداستیز بدانند. بسیاری از مومنان با تعصبی خشم‌آلود به مارکس حمله می‌کنند. 

نیاکان پدری مارکس از مبلغان کیش یهود بودند، اما پدر او در جوانی غسل تعمید انجام داد و به مسیحیت گروید. کارل مارکس نیز با کیش پروتستان پرورش یافت، هرچند خانواده و بستگان نزدیک او گرایش‌های آزادمنشانه داشتند.

اما مارکس از همان دوارن جوانی، به دین رویکردی انتقادی داشت و مانند بیش‌تر روشنفکران متاثر از جنبش روشنگری دین را از اشکال ابتدائی جهان‌بینی می‌دانست. از آن‌جا که در دانشگاه برلین تحصیل فلسفه را شروع کرده بود، مثل بسیاری از هم‌نسلان خود به افکار هگل گرایش یافت.

هگل درباره باورهای دینی خود چیز روشنی نمی‌گوید. از نظر او دین یکی از ایستگاه‌های اصلی فراگشت Geist یا روح است، پس حقیقتی اثباتی اما گذراست، زیرا بالندگی این فراگشت جای دین را به بنیادها و ساختارهایی «حقیقی‌تر» خواهد داد که هگل تجلی آن‌را در فلسفه می‌دید، و البته به سیستم فلسفی خود نظر داشت. از دید او دین، با نمودهای آمیخته به اسطوره و جادو، نخستین شکل آگاهی یک قوم است که برای دوام و قوام فرهنگی و استحکام درونی آن لازم است.

مارکس که به طرفداران چپ‌گرای هگل تعلق داشت، دین را مرحله‌ای ابتدایی از جهان‌بینی می‌داند که شناختی کاذب یا باژگونه از هستی ارائه می‌دهد و باید با رشد خردوروزی و ارتقای شناخت علمی جای خود را به اشکال کامل‌تری از آگاهی بدهد و آن زمانی‌ست که اعضای جماعت دینی ‌(امت) به شهروندان آگاه جامعه مدرن تبدیل می‌شوند.

مارکس با وجود پای‌بندی به ماتریالیسم، به هیچ‌وجه از دین‌ستیزآن‌رادیکال شناخته نمی‌شود و در ضدیت با دین آشکارا از هگلیان چپ یا رادیکال فاصله می‌گیرد.

معروف‌ترین مناقشه مارکس با لودویگ فویرباخ ‌(۱۸۰۴ – ۱۸۷۲) است که دین‌ستیزی از مضامین مهم آن بود و در «تزهایی درباره فویرباخ» منعکس است.

فویرباخ خدا را فرافکنی یا بازتاب واژگونه عجزها و کاستی‌های انسان می‌دانست. آدمی که از کمبود عشق و خرد و اراده در رنج است، برای جبران ضعف و حقارت خود، ویژگی‌های دانایی و توانایی و جاودانگی را یک‌جا به موجودی اعتلایی می‌سپارد و آن‌را خداوند می‌نامد.

از صفحه 241:

درمان کرونا؛ از روغن بنفشه و خاکشیر تا سیر و نقره نوشیدنی

در ایران شاهد توصیه‌های بهداشتی زیادی بوده‌ایم: از مصرف سیر گرفته تا روغن بنفشه و خاکشیر، توصیه‌هایی بی‌مصرف اما نسبتا بی‌آزار تا واقعاً خطرناک.

مطالب مربوط به خوردن سیر به منظور جلوگیری از عفونت محبوبیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید سیر «غذایی سالم است که شاید خصوصیات ضدمیکروب نیز داشته باشد»، اما هیچ مدرکی دال بر خاصیت محافظتی آن در برابر ویروس کرونای جدید وجود ندارد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران، کانال تلگرام عباس تبریزیان، روحانی که خود را پدر «طب اسلامی» خوانده از موثر بودن روغن بنفشه برای درمان خبر داد.

فعالیت‌های تبریزیان در سال‌های اخیر با واکنش منفی وزارت بهداشت و پزشکان همراه بوده است. در شماری از سایت‌هایی که در ایران داروهای سنتی می‌فروشند، از روغن بنفشه به عنوان داروی «مورد تاکید طب اسلامی و استاد تبریزیان» یاد شده است.

در طب سنتی، گفته می‌شود تمامی بخش‌های گل بنفشه مصرف دارویی دارد اما این روغن هیچ تاثیری برای درمان کرونا ندارد.

مقامات وزارت بهداشت و پزشکان در ایران گفته‌اند استفاده از این روغن تاثیری برای درمان ندارد و ادعاهای مطرح شده جنبه علمی ندارند.

از صفحات 295 و 296:

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد خامنه‌ای خرید واکسن‌های معتبر را ممنوع کرد بار دیگر مرتکب جنایت علیه بشریت شده است چرا که کل دم و دستگاه جمهوری اسلامی به این فرمان جنایت‌کارانه گردن گذاشتند تا مردم بیش‌تری را قربانی کنند. اگر به‌موقع واکسن معتبر وارد کرده بودند و در اختیار مردم قرار می‌دادند امروز تعداد تلفات مردم چند برابر کاهش یافته بود. اکنون بیش از هر زمانی دیگری از تاریخ نکبت‌بار جمهوری اسلامی برای همه مردم روشن است که رسما خامنه‌ای و کل جمهوری اسلامی مسئول قتل هزاران نفر از مردم بی‌گناه هستند. البته جرایم این حکومت اما بسیار بیش‌تر از این‌هاست و به اندازه عمر نکبت‌بارش است. برخی مسئولان خودشان اقرار می‌کنند بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا به‌دلیل کمبود امکانات دارویی و تجهیزات و کمبودهای دیگر جان می‌دهند. اما هم‌زمان به برگزاری هرچه با «شکوه‌تر» مراسم‌های مذهبی و توصیه‌های ضد‌علمی حکومت و آیت‌الله‌ها تاکید می‌ورزند. سران و مقامات جمهوری اسلامی، هم‌چنان بی‌شرمانه و وقیحانه به مردم دروغ می‌گویند و در مورد همه چیز که به نفع‌شان نیست پنهان‌کاری می‌کنند.

جدایی دین از دولت، به‌ویژه سیستم آموزش و پرورش و سیستم قضایی، به‌ویژه در کشوری هم‌چون ایران، از جمله خواست‌هایی هستند که جنبش‌های اجتماعی آزادی‌خواه و برابری‌طلبی مانند جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دانشجویان و جوانان و همه نیروهای سکولار و مترقی، نویسندگان و هنرمندان مترقی و مردمی، نباید نسبت به آن غافل باشند. بر این اساس، ضروری است که در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، علیه کلیه افکار و آرا و عرف و عادت و سنت و قوانین عقب‌مانده و خرافی مذهبی، ملی، مردسالاری، شوونیستی، فاشیستی،  نژادپرستی و زن‌‌سیزی، مبارزه‌ای پیگیر و مداوم سیاسی و فرهنگی سازمان‌دهی شود تا افکار عمومی، بیش از این به این خرافات انسان‌ستیز و آزادی‌ستیز تن ندهد.

در نتیجه حکومت اسلامی ایران از هر نظر محکوم به فروپاشی و نابودی است!

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب از آدرس و شماره تلفن نشر و کتاب‌فروشی ارزان به مدیریت آقای نعمت علیمرادی تهیه کنند:

Helsingforsgatan 15, 164 78 Kista

Tel: +46 70 492 69 24