ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

انقلاب بزرگ خرد

رسول پویان

بـشـر بـه حـلـقـۀ دام بـلا گرفتار است

به چنگ آتش خشم ووغا گرفتاراست

زمانی حملۀ ویـروس می کند کـشـتار

گـهی بـه دوزخ دردِ وبـا گرفتار است

تن و روان شـده بیمار هـرطرف بینی

به رنج داکترو قحط دوا گرفتار است

غذای کافی ندارد بـه روی دسترخوان

در اوج پرّش نرخ و بهـا گرفتار است

به سوگ مرگ عزیزان دل شده بریان

به تـار ناله و بـانگ رثـا گرفتار است

سخن ز محفل عیش و طرب نمیگوید

سکوت درغم شور و نوا گرفتار است

ز غمزه های مجازی بسی شـده دلگیر

به چـنـبـر فـلـک بی وفـا گرفتار است

ز اختلاط و ملاقات روبه رو محـروم

به دام فیسبوک ورایانه هاگرفتاراست

ز ناز و عشوۀ تصویر دل چه می یابد

نگاه وجلوه به رنگ وریا گرفتاراست

ندیم خسته دلان کس نمی شود امروز

چـرا که بـا خـود نـاآشـنا گرفتار است

صفای دل که اخلاص عشق میخواهد

به لای دودۀ چون و چرا گرفتار است

سرشـت گـوهـر انسان را خراب کنند

روان خسته بخوف ورجا گرفتاراست

فـسانـه هـای کهـن روح را دهـد آزار

توهمی که به ماروعصا گرفتار است

ز انتحـاری و افـراطیت شـده ویـران

به خیزابلیس ومرگ خدا گرفتاراست

بـرابـری و عــدالـت رفـتــه از دنـیــا

بشر به یک بام و دوهوا گرفتاراست

جهان نظام نو وفکر تازه می خواهد

بـه قحـطی خـردِ رهنما گرفتار است

زمـان تعـادل قـطـبـیـن را کـند بـرپـا

چوزیر تحریم وظلم سیا گرفتاراست

ز انقـلاب بـزرگ خـرد کـنـم تمجـید

که زیـربنا بـه دم روبنا گرفتار است

13/11/2022