زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

امیدهایی که در سانفرانسیسکو دود می‌شود

سال گذشته (دسامبر 2016) ، باراک اوباما رئیس جمهور دمکرات آمریکا در آخرین روزهای کاری خود به بهانه آنچه مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در نتیجه شکست هیلاری کیلینتون عنوان شد، دستور تعطیلی دو ملک روسیه در واشنگتن و نیویورک و اخراج 35 دیپلمات روسی از خاک آمریکا را داد.

دیمیتری پسکوف‌ سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، در آن زمان این اقدام آمریکا را غیرقانونی خواند و گفت که دولت اوباما برای خراب کردن روابط روسیه و آمریکا و ضربه زدن به سیاست خارجی دولت آینده (دولت ترامپ) این کار را کرده است. پوتین هم در واکنش به این اقدام آمریکا، گفت که مسکو حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند وبراساس مصالح ملی وخردمندی عمل خواهد کرد.

سرانجام پس از شش ماه مذاکره برای تغییر رویکرد آمریکا در دولت جدید، ترامپ و پوتین روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ، با یکدیگر دیدار کردند، دیداری که گفته می شد فصل جدیدی در روابط روسیه و آمریکا خواهد بود و روابط دو کشور را بهتر از گذشته خواهد کرد چرا که دو طرف به دنبال بهبود روابط هستند.

کمتر از یک ماه پس از این نشست، اوایل مرداد ماه کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم های روسیه را تصویب کرد، مسکو نیز در واکنش به دومین اقدام آمریکا، دستور اخراج دیپلمات های آمریکایی از خاک خود را داد.

روسیه درمقابله با تحریم های جدید آمریکا که چند روز بعد به امضاء ترامپ هم رسید، دستور کاهش تعداد دیپلمات های آمریکایی در مسکو را صادر و املاک دیپلماتیک این کشور شامل مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابانی داروژنی (در مرکز مسکو) را توقیف کرد.

براساس تصمیم روسیه، شمار کارکنان سفارتخانه و کنسولگری های آمریکا در روسیه باید به 455 تن به اندازه کارکنان این کشور درآمریکا می رسید به عبارت دیگر 755 کارمند مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه تا اول ماه سپتامبر(جمعه) فرصت داشتند خاک روسیه را ترک کنند.

دور دوم جنگ دیپلمات ها

اما یک روز پیش از پایان یافتن فرصتی که روسیه به دیپلمات های آمریکایی برای خروج از این کشور داده بود، آمریکا به بهانه آنچه اقدام تلافی جویانه اعلام شده، به روسیه اعلام کرد که تنها دو روز فرصت دارد کنسولگری خود را در سانفرانسیسکو و دو ساختمان مرتبط با آن در واشنگتن (ساختمان تجاری)و نیویورک را تعطیل کند.
روسیه چهار کنسولگری در سان فرانسیسکو، نیویورک، سیاتل و هیوستون آمریکا دارد که با تعطیل شدن یکی از آنها تعداد این مراکز دیپلماتیک به سه کنسولگری می رسد.

یک روز پیش از پایان فرصت دو روزه آمریکا به روسیه، از دودکش ساختمان کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو، دود بلند شد تا پس از سالها، بار دیگر دوران جنگ سرد تداعی شود.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تعطیل کردن ساختمان تجاری متعلق به این کنسولگری در واشنگتن، آنتونی گودفری رئیس بخش سیاسی سفارت آمریکا یکی از بلند پایه ترین دیپلمات های آمریکا در این کشور را احضار و اعتراض خود را به این تصمیم آمریکا، ابلاغ کرد.
وزارت خارجه روسیه هم این اقدام آمریکا را بی سابقه و خصومت جویانه توصیف و خاطرنشان کرد: بازرسی غیرقانونی اموال دولتی روسیه که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است، بدون حضور مقام های روسی می تواند با قرار دادن اشیاء با هدف جاسوسی صورت گرفته باشد.


امیدهایی که در سانفرانسیسکو دود شد

به نظر می رسد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر تعطیلی قدیمی ترین کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو اقدامی جدی و تاثیر گذار در روابط دو کشور باشد، آتشی که دود آن نیز از کنسولگری روسیه در سانفرانسیکو به آسمان بلند شده است.

روسیه هم انتخاب های مختلفی دارد از جمله بستن برخی ساختمان ها و مراکز دیپلماتیک آمریکا در این کشور و اخراج تعداد دیگری از دیپلمات های آمریکایی؛ البته اقدامات سخت تر می تواند با تعطیل کردن یکی از سه کنسولگری فعلی آمریکا در روسیه نشان داده شود. با این وجود نباید فراموش کرد که اگرچه مسکو حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند اما براساس مصالح ملی و خردمندی عمل خواهد کرد.

اگرچه واکنش جدی و عملی روسیه به این اقدام آمریکا در روزها یا ماه های آینده نمایان خواهد شد، اما دودی که از ساختمان کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو بلند شد، شاید خاکستر امیدهایی است که با به قدرت رسیدن ترامپ و ابراز تمایل او به بهبود روابط مسکو و واشنگتن ایجاد شده بود.