ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

اقتصاد آلمان در لبه تاریکی؛ لوکوموتیو اقتصاد اروپا ترمز کشید

افزایش بی‌سابقه تورم، تراز تجاری منفی، افزایش قیمت انرژی و چالش‌های مرتبط با حوزه تولید موجب شده است که آلمان به عنوان الگوی اقتصادی اروپا برای نخستی بار در طی ۳۰ سال اخیر شرایط سخت و تاریکی را تجربه کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، سپهر اقتصادی آلمان در هفته‌های اخیر ابری و مدل پایدار اقتصاد این کشور مخدوش شده است.

برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر تورم در این کشور اتحادیه اروپا به سطح رکورد هشت درصد نزدیک شده، رشد اقتصادی کاهش یافته و تراز تجاری در مدار قرمز قرار گرفته است.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های کمیسیون اروپا که روز پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۴ ژوئیه) منتشر شد، رشد اقتصادی آلمان که مدت‌ها لوکوموتیو اقتصادی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا شناخته می‌شد، در سال ۲۰۲۳ فقط ۱.۳ درصد خواهد بود و این در حالی است که میانگین این نمودار برای منطقه یورو ۱.۵ درصد را نشان می‌دهد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ با اشاره به کسری تجاری یک میلیارد یورویی آلمان در ماه می که از سال ۱۹۹۱ بی‌سابقه ارزیابی شده است، این شرایط را نشانه مولفه‌ای نادرست برای کشور قدرتمند جهان در عرصه صادرات ارزیابی می‌کند.

بر اساس این گزارش، صنعت آلمان که یک چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، پس از چندین دهه سود بردن از انرژی ارزان، حال هزینه وابستگی بیش از حد خود به گاز روسیه را می‌پردازد.

فرانس ۲۴ با اشاره به گزارش روزنامه اقتصادی لِ‌زِکو (Les Échos) به افزایش بهای انرژی در این کشور اشاره و اضافه می‌کند که ارزش واردات گاز طبیعی به آلمان بین آوریل ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۲ بیش از ۲ برابر و این رقم در حوزه واردات نفت در مدت مشابه ۵۵ درصد افزایش یافت.

در این گزارش با اشاره به اینکه نزدیک به یک سوم گاز مصرفی آلمان در حوزه صنایع سوزانده می‌شود، آمده است: این شرایط موجب شده است که دولت این کشور برای نجات شرکت‌های شاخص خودروسازی و شیمیایی خود که بسیار انرژی‌بر هستند، مرحله دوم طرح اضطراری را در پایان ژوئن فعال کند.

اقتصاد آلمان در لبه تاریکی؛ لوکوموتیو اقتصاد اروپا ترمز کشید

واردات قطعات ارزان و مونتاژ با عنوان “ساخت آلمان”

فرانس ۲۴ دلایل بروز این شرایط را از یک طرف افزایش قیمت انرژی و زمینه ژئوپلیتیکی و از طرف دیگر رابطه نزدیک آلمان با چین ارزیابی کرده است؛ چراکه پکن به عنوان شریک تجاری پیشرو برلین، یک بازار مهم برای بخش خودروسازی آلمان است که نزدیک به ۳۰ درصد از گردش مالی را به خود اختصاص می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه این چشم‌انداز در حال کوچک شدن است، می‌افزاید: تقاضای چین در حال کاهش و راهبرد کووید صفر پکن باعث کاهش مصرف خانوارها شده است و با فروش تنها یک میلیون خودرو در ماه آوریل، فروش صنعت خودروسازی آلمان در چین نسبت به سال قبل ۳۵.۷ درصد کاهش یافته است.

فرانس ۲۴ ادامه می‌دهد: آلمان به عنوان یک چرخ دنده مرکزی در ماشین جهانی شدن در دهه ۲۰۰۰، حال خود را در خط مقدم هرج و مرج لجستیکی ناشی از بهبودی پس از کووید-۱۹ می‌بیند.

بر اساس این گزارش، اختلالات در زمینه عرضه، به شدت به صنعت آلمان خسارت زده است زیرا این کشور به واردات قطعات ارزان قیمت و سپس مونتاژ آنها با عنوان “ساخت آلمان” عادت کرده است.

اقتصاد آلمان در لبه تاریکی؛ لوکوموتیو اقتصاد اروپا ترمز کشید

آلمان در پایان یک چرخه اقتصادی؟

بنابراین اقتصاد آلمان اهرم‌های اصلی رشد خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد؛ موضوعی که فرانس ۲۴ با طرح این سوال که این موضوع “بدشانسی ساده در عرصه جهانی شدن و یا نشانه مدلی که به پایان یک چرخه رسیده است؟” به آن اشاره دارد.

آخیم تروگر (Achim Truger) یکی از مشاوران اقتصادی دولت آلمان اعلام کرده است: پیش‌بینی می‌شود که آلمان در حال وارد شدن به آغاز دوره ضعیف‌تری است و اگر در گذشته همیشه شاهد این بودیم که این کشور نقش الگو را بازی می‌کند، شاید زمان آن رسیده است که نگاهی واقع‌بینانه به نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم؛ چراکه هیچ کس کامل نیست.

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، پس از دهه‌ها سیاست تعدیل دستمزدها که به شرکت‌های آلمانی امکان کاهش هزینه‌ها را می‌داد و با وجود افزایش حداقل دستمزدها در اکتبر، درخواست‌های اتحادیه‌های آلمان برای افزایش حقوق بیش از گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در ماه ژوئن، بخش بزرگی از باراندازهای این کشور در هامبورگ و برمن کار خود را متوقف کردند و به تازگی نیز اتحادیه قدرتمند آلمانی IG Metall خواستار افزایش هشت درصدی دستمزدها در سال آتی میلادی برای سه میلیون و ۸۰۰ هزار کارگر فعال در حوزه صنعت است؛ درخواست‌هایی که به اساس گزارش روزنامه لَ‌تریبون (La Tribune)، به سردی توسط کارفرمایان آلمانی پاسخ دریافت می کنند.