انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

افزایش محبوبیت سوسیالیسم در آمریکا

C:\Users\User\Pictures\za1.jpg

آگنیا کرنگل (AGNIA KRENGEL)

ا. م. شیری

مجلس نمایندگان آمریکا در ۲ فوریه قطعنامه‌ای دایر بر محکومیت «دهشت‌های سوسیالیسم» تصویب کرد.

با نگاهی به نتایج نظرسنجی‌ها، می‌توان استنباط کرد که بحران سرمایه‌داری در غرب، موجب افزایش محبوبیت سوسیالیسم شده و اعتقاد به نظام اجتماعی «ابدی» در ایالات متحده آمریکا نیز متزلزل گشته است.

البته، اکثر آمریکایی‌ها هنوز سرمایه‌داری را مثبت تلقی می‌کنند. در نظرسنجی جدید «Axios» و «Momentive»، در حالی که ۵۷ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظام سرمایه‌داری را مثبت می‌بینند، ۳۶ درصد گفته‌اند که نظام سرمایه‌داری را منفی می‌بینند. این در حالی است، که در ژانویۀ ۲۰۱۹، این نسبت ۶۱ به ۳۶ بود. روند واضح است. مردم متوجه هستند که سرمایه‌داری نسبت به آن‌ها بی تفاوت است و نمی‌تواند استاندارد زندگی مناسبی برای آنها فراهم کند.

در ایالات متحده ۳۴ میلیون نفر، از جمله ۹ میلیون کودک، از ناامنی غذایی رنج می‌برند. طبق گزارش کارزار مردم فقیر، تقریباً نیمی از ساکنان ایالات متحده فقیر هستند یا درآمد پائینی دارند. در سال ۲۰۲۲، موج قدرتمند تورم ایالات متحدۀ آمریکا را درنوردید. در پاسخ، فدرال رزرو کاهش رشد دستمزدها را با این استدلال که این امر به کاهش بحران تورمی کمک می‌کند، پیشنهاد کرد. این در حالی است که اجاره‌بها در کشور در حال افزایش است و بیش از ۴۰ درصد مستأجران بیش از ۳۰ درصد درآمد خود را صرف اجاره می‌کنند.

برنی سندرز، سیاستمدار مشهور دموکرات آمریکایی، نکات برنامۀ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ فهرست کرده است: «ما پیروز خواهیم شد. زیرا، اهداف ما پاسخگوی نیازهای همۀ کارگران این کشور است. مراقبت‌های بهداشتی یک حق انسانی است، نه یک امتیاز. ثروتمندان و صاحبان قدرت مالیات صادقانه پرداخت خواهند کرد. ما دانشکده‌ها و دانشگاه‌های دولتی را رایگان خواهیم کرد و همه را از وام‌های دانشجویی آزاد خواهیم کرد». بلی، اینها فقط کلمات هستند، اما سندرز برای اینکه رأی‌دهندگان را متقاعد سازد، می‌گوید که او یک سوسیال دموکرات سرسخت است و قصد دارد در ایالات متحده اصلاحات اساسی انجام دهد.

نامزد انتخابات که احتمالاً با ترامپ رقابت خواهد کرد، ناراحت از این نیست که واژۀ «سوسیالیسم» برای بسیاری از آمریکایی‌ها تقریباً مانند یک توهین است. ترامپ همچنین این را می‌داند و به آمریکایی‌ها دربارۀ «دهشت‌های کمونیسم» در رابطه با برنی سندرز یادآوری می‌کند: «من فکر می‌کنم او یک کمونیست است، وقتی به برنی فکر می‌کنم، به کمونیسم فکر می‌کنم. حالا اسمش «سوسیالیست» است، مگر او در مسکو ازدواج نکرد؟». با این حال، ترس آمریکایی‌های عادی به تدریج به سمت دیگر، به این سمت که روسیه نمی‌تواند به اندازۀ نظام اجتماعی-اقتصادی خود به آن‌ها آسیب برساند، می‌رود. برای بسیاری از آمریکایی‌ها کلمۀ «سوسیالیسم» تقریباً مانند یک توهین به نظر می‌رسد.

آمریکایی‌ها از افزایش فاصلۀ طبقاتی ناراضی هستند. با این حال شکاف بین ثروتمندان و فقرا در آمریکا بطور فزاینده افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۱۹، ۴۰ درصد جمهوری‌خواهان بین ۱۸ تا ۳۴ ساله اعتقاد داشتند که دولت باید سیاست‌هایی را برای کاهش شکاف بین ثروت و فقر اجرا کند، امروز به ۵۶٪ افزایش یافته است. اما مجلس نمایندگان برای محکوم کردن این روند، با عجله قطعنامۀ «محکومیت دهشت‌های سوسیالیسم» را در ۲ فوریه تصویب کرد. همۀ ۲۱۹ عضو حزب جمهوری‌خواه به این قطعنامه رأی مثبت دادند، اما دموکرات‌ها تقسیم شدند: ۱۰۹ نفر رأی موافق، ۸۶ نفر رأی مخالف و ۱۴ نفر رأی ممتنع داد. با این حال، به اعتقاد «Peoples Dispatch»، «سوسیالیسم در ایالات متحده محبوب‌تر می‌شود».

نظرسنجی در میان جمهوری‌خواهان در ردۀ سنی ۱۸ تا ۳۴ ساله نشان داد که محبوبیت سرمایه‌داری بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ از ۸۱ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته است. درصد بزرگسالان ایالات متحده با دیدگاه مثبت نسبت به سوسیالیسم در همان دورۀ زمانی، از ۳۹ درصد به ۴۱ درصد افزایش یافته است.

کارلا ریس، یکی از رهبران اتحادیه در نیویورک، می‌گوید: «فکر می‌کنم این موضوع به خوبی نشان می‌دهد افرادی که توسط سیاست‌های حاکمیتی تهدید می‌شوند، چگونه تکیه‌گاه خود را از دست می‌دهند… آن‌ها نمی‌توانند بر بحران‌هایی که طبقۀ کارگر در ایالات متحده از آن رنج می‌برد، تمرکز کنند… مجلس نمایندگان در تلاش است تا ایدئولوژی کاملاً منسوخ شده را تداوم بخشد… سرمایه‌داری کشورها را غارت نموده، جهان را مسموم کرده است و ما را به سمت شیوۀ زندگی ناپایدار، فردگرایی و مصرف‌گرایی سوق می‌دهد… اما سوسیالیسم کاملاً برعکس».

شاید ما میزان افزایش اعتراضات به نظم اجتماعی در آمریکا را که با تبدیل دولت به ماشین خدماتی برای شرکت‌های فراملیتی «جهان را مسموم نموده و شیوۀ زندگی ناپایدار ایجاد کرده است»، دست‌کم می‌گیریم. شاید آغاز رویارویی روسیه و غرب در سال ۲۰۲۲ به ارزیابی دقیق‌تری منجر شود؟

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/02/17/

۲۸ بهمن-دلو ۱۴۰۱