زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

استرالیا در جنگ جنایت‌کارانه علیه سوریه هرچه عمیق‌تر فرو می‌رود

نویسنده: لن لستر 

منبع: گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا 


در جنگ علیه داعش به راحتی می‌توان پیروز شد، صرفاً با قطع خطوط تدارکاتی آن در داخل و خارج از اردن و ترکیه. چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ چون، به‌رغم لفاظی‌ها، داعش مخفیانه توسط آمریکا پشتیبانی می‌شود، از سوی کشورهای خلیج‌فارس تأمین مالی می‌گردد و آن‌ها زیر سایه ایالات متحده در ترکیه و اردن «گرد هم می‌آیند».

به‌نظر می‌رسد استرالیا در ملحق شدن به آمریکا برای بمباران سوریه عزمی راسخ دارد. اکنون  در استرالیا دارای دولتی هستیم که ما را به ورطه جنگ دیگری که آمریکا ایجاد کرده است، می‌کشاند.

دولت ابوت در پوشش حمایت از اقدامات نظامی علیه دولت اسلامی (داعش) تصمیم خود را عملی می‌سازد. داعشی که به‌ظاهر در سال ۲۰۱۴ ناگهان از زیرِ زمین پیدا شد تا به‌طرز وحشیانه‌ای بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را به تصرف درآورد.

ابوت ظاهراً از حالا تا انتخابات بعدی، از بوروکرات‌های خود خواستار ارائه یک اقدام امنیتی در هر هفته شده است. همچنین این دولت از ایالات متحده خواست تا برای حمله به سوریه از استرالیا هم دعوت کند. با توجه به اینکه این اقدامات به‌عنوان گامی قانونی به‌منظور اطمینان‌خاطر مجدد برای حفظ یک نخست‌وزیر ناامید در قدرت خواهد بود، معلوم می‌شود این جنگ است که شالوده همه دلایل را نیز تشکیل می‌دهد.


تا زمانی که آمریکا و «ائتلاف داوطلبان»اش ـ از جمله استرالیا ـ در سال ۲۰۰۳ به عراق تجاوز نکرده بودند، داعش و دیگر شاخه‌های القاعده در خاورمیانه وجود خارجی نداشتند.


همان‌طور که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک جمع دانشجویی در اکتبر ۲۰۱۴ اعتراف کرد، این ایالات متحده بود که اعضای ائتلاف کنونی برای سرکوب داعش را در اوایل ۲۰۱۴ به یکدیگر نزدیک کرد، از جمله کشورهایی را که از آغاز درگیری‌ها در سوریه از داعش و دیگر شاخه‌های القاعده پشتیبانی کرده بودند.

دولت ایالات متحده حامی تروریست‌ها برای سرنگونی دولت سوریه بوده است. از ماه اوت سال ۲۰۱۲ آژانس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا از این احتمال که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، «امیرنشین‌های سلفی» را در شرق سوریه به‌وجود آورند استقبال می‌کرد، تا آنکه اوضاع «به‌هم خورد». دولت ایالات متحده با این پدیده دقیقاً به‌عنوان موضوعی که «قدرت‌های حامی مخالفان می‌خواهند»، برخورد کرد.

کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در بحث بودجه در ژوئن ۲۰۱۵ فاش کرد که سازمان سیا سالی یک میلیارد دلار برای آموزش و مسلح کردن شورشیان در سوریه، به‌عنوان «بخشی از تلاش گسترده‌تر و مولتی میلیارد دلاری عربستان سعودی، قطر و ترکیه» در طی «چندین سال» تخصیص داده بود. در آن زمان، سازمان سیا «نزدیک به ۱۰هزار جنگجوی آموزش‌دیده و مجهز به سوریه فرستاد» … و سالانه در حدود ۱۰۰هزار دلار برای هر شورشی ضدِ اسد که در این برنامه شرکت کرد، هزینه کرده است.

سازمان سیا با این استدلال که بخش قابل توجه مبالغ اختصاص یافته این سازمان صرف «اداره اردوگاه‌های آموزشی مخفی در اردن، جمع‌آوری اطلاعات برای کمک به هدایت عملیات شبه‌نظامیان تحت حمایت آژانس، حمایت و مدیریت یک شبکه وسیع تدارکات برای انتقال جنگجویان، مهمات و اسلحه به داخل این کشور شده است»، از این مخارج دفاع کرد.

مسلماً این جنگجویان در این مدت برای مبارزه با داعش آموزش داده نشده بودند. تلاش آمریکا در همکاری با آن‌هایی که جو بایدن اعتراف کرد از گانگسترهای تروریست اسلامی پشتیبانی می‌کردند، درست هم‌زمان است با غلبه داعش در منطقه که آمریکا در انتظار آن بود و از آن استقبال می‌کرد.


در جلسات کمیته اطلاعات کنگره، سازمان سیا استدلال می‌کرد که تلاش‌های‌اش به‌ثمر رسیده‌اند: «شورشیان تحت حمایت آمریکا به‌تازگی به‌عنوان جنگجویانی کارآمد ظاهر شده‌اند»، «جنگ به یک مرحله بحرانی نزدیک می‌شود که در آن رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد سرزمین و قدرت خود را از دست می‌دهد (هر چند این دولت «در آستانه شکست نیست») و «بسیاری از مردم شروع کرده‌اند آشکارا در مورد بازی آخر اسد و سوریه صحبت کنند.»


در حال حاضر ترکیه و اردن طرحی را برای تشکیل مناطق پرواز ممنوع، و یا «حائل» در مرزهای شمالی و جنوبی سوریه اعلام کرده‌اند.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که در این مرحله، دولت استرالیا به‌طور مؤثری برای بمباران سوریه متعهد می‌شود، ولی نه آن میزانی که داعش را از بین ببرد، بلکه در گام بعدی، برای کمک به تحمیل مناطق «پروازممنوع» به سوریه در مناطق تحت انقیاد استرالیا.

وزیر امور خارجه استرالیا به این نکته اشاره کرده است. جولی بیشاپ در تماس عجیب و غریبی با کشورهای اروپایی برای پیوستن به حملات هوایی علیه سوریه، بر این اساس که بمباران، بحران آوارگان را کاهش می‌دهد، ادعا کرد چنین اقدامی از طریق «یک راه‌حل نظامی و سیاسی برای سوریه و عراق» ،مشکلات را «در سرچشمه آن‌ها» حل می‌کند.

این دستورالعملی برای نابودی سوریه و برای تغییر رژیم این کشور و علیه مقاومت مصممانه مردم سوریه است. پس از آن هر دو کشورعراق و سوریه به‌گونه‌ای بازتقسیم خواهند شد که موجب ارضای جاه‌طلبی کسانی شود که در این سرمایه‌گذاری جنایی شرکت داشته‌اند.

با توجه به سطح پنهان دخالت خارجی در سوریه در جنگ چهار ۴/۵ ساله، به دشواری می‌توان درگیری‌ها ی سوریه را به‌عنوان یک جنگ داخلی توصیف کرد.

درجنگ علیه داعش به راحتی می‌توان پیروز شد، صرفاً با قطع خطوط تدارکاتی آن در داخل و خارج از اردن و ترکیه. چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ چون، به‌رغم لفاظی‌ها، داعش مخفیانه توسط آمریکا پشتیبانی می‌شود، از سوی کشورهای خلیج‌فارس تأمین مالی می‌گردد و آن‌ها زیر سایه ایالات متحده در ترکیه و اردن «گرد هم می‌آیند».