جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

از نوروز این جشن باستانی حوزه تمدنی آریایی دیروز در هالند تجلیل به عمل آمد

اتحادیهء انجمن های افغانها در هالند، بنیاد همیاری افغانستان- هالند و اتحادیهء خراسان بتاریخ 22 مارچ که مصادف به روز دوم سال 1393 خورشیدی میشود، از نوروز این جشن باستانی و عنعنوی مردمان حوزه تمدنی آریانای بزرگ با شکوهی خاصی تجلیل نمودند.

در این محفل که دریکی از سالونهای مجلل شهر دوردریخت کشور شاهی هالند برگزار گردیده بود، هموطنان عزیزما
از شهر های مختلف هالند، مسولان نهادهای هموند و همکارِ اتحادیهء انجمن های افغانها، هیئت رهبری بنیاد همیاری افغانستان- هالند، هیئت رهبری و اعضای اتحادیهء خراسان، شعرأ، نویسندگان، نخبه گان عرصه های مختلف فرهنگی، نماینده سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در هالند، ژورنالیستان، دوستداران و هالندیان علاقمند نوروز که تعداد شان به 280 تن میرسید اشتراک ورزیده بودند.
برنامه به زبان های دری، پشتو و هالندی بوسیله گوینده گان جوان و موفق جامعه افغانی در هالند: بانو مارینا ظفری ژورنالیست مستعد، بانو شگوفه سلطانی و دوشیزه هیلی قیومی گردانندگی گردید که شیوه کار شان مورد استقبال گرم حاضران محفل قرار گرفت. سپس از نام نهاد های سازمانده محترم عبدالباقی قیومی مسوؤل اتحادیهء خراسان مهمانان محفل را خیر مقدم گفته، با اشاره به پیشینه نوروز از کار مسئولین و هیئت رهبری نهاد های همکار برنامه سپاسگزاری نمود.
در لابلای برنامه اشعار ناب بهاری به بوسیله نخبه های فرهنگی چون :بانو جمیله زمان انوری، بانو صالحه وهاب، بانو عزیزه عنایت، بانو فتانه مقتدر، بانو نازی نور عاطفی، محترم فرید سیاوش، محترم وثوق و ترانه میهنی مزمل جان مقتدر و گروپ ترانه اتحادیهء خراسان: مینه جان قیومی، حلیمه جان سلطانی و تمنا جان ضیایی سروده شد که مورد استقبال گرم مهمانان قرار گرفت.
بخش موسیقی این جشن بهاری را محترم نعیم مهربان، محترم صفی الله صدیقی (از بلژیک) ، بانو فریده ترانه و دی جی محترم خالد وداد همکاری نمودند که با آهنگهای شاد میهنی و بهاری خویش فضای محفل را تا پایان برنامه گرم و دلچسپ ساختند.
به ابتکار بانو شگوفه سلطانی و مصطفی آصف میز بزرگ نوروزی با دسته های گل لاله که حاصل فصل بهار است و هفت سین تزیین شده بود که به شکوه و جلال برنامه افزوده بود.
بمناسبت این جشن بزرگ شمارهء دوم تربیون ارگان نشراتی اتحادیهء انجمن های افغانها در هالند که بازتاب دهنده فعالیت های فرهنگی- اجتماعی اتحادیه و نهاد های هموند و همکار آن بوده و به تیراژ 100 نسخه از چاپ بر آمده است، با علاقمندی خاص از جانب مهمان برنامه خریداری و از نشر آن استقبال به عمل آمد.
جای بسیار خوشی و مسرت است که 50 درصد مصارف مالی این برنامه نوروزی را تجار با احساس و فرهنگیان فرهیخته افغانی در هالند: محترم وحید حفیظی، محترم فهیم ضیایی، محترم صفی الله فیروزکوهی و محترم ولی محمد شاهپور تمویل نموده بودند که مسئولین و برگزار کنندگان برنامه از کار فرهنگ دوستانه شان سپاسگزاری ویژه نمودند. پنجاه درصد بقیهء مخارج توسط اتحادیه انجمنها، بنیاد همیاری افغانسستان- هالند و اتحادیه خراسان تهیه و تمویل شد.
همچنان محترم اورنگ به نمایندگی از سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در هالند سال نو 1393 خورشیدی را به حاضران محفل تبریک گفته، از برگزار کنندگان برنامه سپاسگذاری نمود.
قابل یاد آوری میدانیم که از جریان محفل گزارش ویژه یی توسط بانو شهزاده سمرقندی خبرنگار رادیوی زمانه در هالند تهیه گردید که در آینده نزدیک از طریق آن شبکه خبری به نشر سپرده خواهد شد.
محفل حوالی ساعت 11 شب با صحبت اختتامیه محترم ولی محمد شاهپور رییس اتحادیهء انجمن های افغانها در هالند بررسی و از کار مسوؤلین نهادهای همکار (محترم داکتر خلیل وداد مسوؤل بنیاد همیاری افغانستان- هالند، محترم داکتر عبدالباقی قیومی مسوؤل اتحادیه خراسان و کمیته کار این جشن باشکوه که مدت بیشتر از یکماه مصروف برنامه ریزی و آمادگی برگزاری آن بودند) تشکری نموده، تداومِ تدویر همچو برنامه های بزرگ فرهنگی را اقدام نیک دانسته، اطمینان داد که مطابق توان و امکانات دست داشته برای برگزاری برنامه سراسری نوروزی در سالهای آینده در هالند زمینه همکاری نهاد های افغانی را مطالعه و برای تفاهم و ایجاد پلاتفورم مشترک در زمینه کار خواهند نمود.
در پایان محفل سپاسنامه ها و دسته های گل که از طرف کمیته تدارک برنامه تهیه شده بود از جانب مسئولین و هیئت رهبری نهاد های سازماندهنده به مستحقین توزیع گردید که با علاقمندی خاص از طرف شان پزیرفته شد. عکسِ‏‎Khalil Wedad‎‏

عکسِ‏‎Khalil Wedad‎‏
عکسِ‏‎Khalil Wedad‎‏
عکسِ‏‎Khalil Wedad‎‏