جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

از این بیشتر نباید فریب نامردان را خورد

فرهاد

ای دل مرو سوی خطر گر میروی لرزان مباش

از رهزنان غافل مشو از دشمنان ترسان مباش

با کسی همراه شدی از نیمه ره بر نگرد

چون از پی مردان روی د گر ز نامردان مباش

دشمن اگر جانت دهد با او دم از یاری مزن

در دوستی گر جان دهی از دوست رو گردان مباش

گر عاشق مستانه ای زهد ریایی را بسوز

ور همنشین زاهدی در حلقه رندان مباش

باد بهاران شو که تا در مقدمت گل بشکفد

چون گر باد هرزه گرد در دشت سرگردان مباش

همدست ما گر میشوی پای کسی دیگر مگیر

با دوست چون پیمان کنی با غیر هم پیمان مباش

فانی به کیش عاشقان در فکر خود بودن خطاست

یا از سر و جان در گذر یا عاشق جانان مباش

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در یک نشست خبری به روز جمعه تاریخ 20/9/1394 گفت بزرگترین دستاورد نشست قلب آسیا این بود که بلاخره پاکستان توافق کرد تا در برابر گروه های که نمیخواهند سلاح خود را به زمین بگذارند اقدام کند. وی گفت که افغانستان میخواهد تا ملامت کردن ها را خاتمه دهد و یک فضای اعتماد با پاکستان ایجاد کند افزود باید محتاطانه امیدوار باشیم. در ادامه گفت که مسئله مبارزه با دهشت افگنی در نشست قلب آسیا از سوی هئیت افغانستان مطرح شد و این را واضح ساختند که قدم های عملی در این راستا باید برداشته شود. در رابطه روابط کابل و پاکستان گفت که این روابط به اساس منافع است. تصریح نمود ما باید یک سطح معادل را در روابط خود با دیگر کشورها انتخاب کنیم.

وی میگوید در نشست قلب آسیا تلاش شد تا یک اجماع ایجاد شود و وعده ها عملی شوند در ادامه گفت ما تلاش دارم تا افغانستان را با وصل کردن آن به کشورهای منطقه واقعا به قلب آسیا مبدل سازیم. از ملاقات رهبران پاکستان در حاشیه کنفرانس نیز یاد آوری نمود وی میگوید اینکه هراس افگنی نه تنها یک تهدید برای افغانستان بلکه برای تمام منطقه و جهان میباشد و جهان میداند که افغانستان دهشت افگنان را تمویل و تربیه نکرده و پرورش نداده و از قدرت های جهانی غرض حل مشکلات افغانها خواهان همکاری شده راه حل مشکلات را پیدا کنند در بخش دیگر گفت ما میخواهیم مداخله در امور داخلی کشور ما را حل نماییم.

در رابطه صلح با طالبان گفت ما کسانی را صلح میخواهند می پذیریم اما با کسانی که برای دیگران کار مینمایند مبارزه خواهیم کرد این پیام روشن ماست. وی میگوید که نشست قلب آسیا برجسته ساخت که افغانها صلح دوامدار، عادلانه و با عزت میخواهند امریکا و چین تعهد کرده اند تا از تامین صلح به گونه دوامدار حمایت کنند.

محمد اشرف غنی نقش پاکستان را در رابطه به پایان دادن جنگ اعلان ناشده از خارج و ایجاد اعتماد مشترک در کار و مبارزه بر ضد هراس افگنی مهم دانسته در روند صلح کامل بی اعتمادی را به سود افغانستان ندانسته افزود در صورت تخطی ها یا مداخله های بیرونی در روند صلح شکایت درج میکنند از این لحاظ ضرورت است نه اعتماد کامل نماییم و نه با بی اعتمادی کامل رفتار کنیم. حد وسط را باید رعایت و این تمرکز را دوام دهیم. افزود ماهای آینده مذاکرات صلح و رسیدن به صلح تا و بالا خواهد شد این کار به حوصله اساسی نیاز دارد تا به هدف برسیم اما بدون آن منافع ملی ما در خطر است.

مردم و اگاهان امور در حالیکه منفی گرایی را در تحلیل از قضایای ملی و بین المللی بزرگترین صدمه مهلک بخاطر رسیدن اهداف از جمله پروسه صلح دانسته می افزایند نباید بخاطر رسیدن به همچود اهداف بزرگ عالی خرد گرایی، واقعیت گرایی و تخصص گرایی را از نظر دور داشت.

با در نظر داشت رهنمود های فوق دیدگاه های خویش را در رابطه به گفته های محمد اشرف غنی چنین بیان داشته اند! تجارب خونین گذشته ثابت ساخته که کشور به نام پاکستان از تاریخ ایجاد آن تا الحال بزرگترین افزار خونین بر ضد کشورهای همسایه از جمله هند و افغانستان بوده با شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج زیر بهانه و نام های مختلف کشور جنت نشان ما را به سرزمین سوخته، کوره های آتش، گرداب های خون، بزرگترین پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، آزمایش انواع ایدولوژی ها، سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل نموده و بزرگترین افتخارات و دستاوردها را نزد حامیان منطقه و جهانی خویش به دست آورده که غارت به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم، لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی، منحل نمودن اردوی ملی مجهز با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی افزایش هزاران تن مواد مخدر، دامن زدن جنگ های خونین قدرت طلبی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، حزبی، تشدید نمودن انواع خشونت های خانواده گی از جمله تجاوز بالای کودکان، زنان، غضب میلیونها جریب زمین به واسطه غاضبین زمین، نقض حقوق بشر، حیف و میل نمودن هشتاد فیصد پول هایی که زیر نام کمک به افغانستان سرازیر شد، رو آوردن سه میلیون تن از جمله زنان و کودکان به مواد مخدر، پیوستن ده ها هزار تن به مافیای مواد مخدر، مخالفین مسلح به نسبت مشکلات اقتصادی، آواره شدن میلیونها تن به نسبت تشدید شدن جنگ های خونین، خشونت ها، افزایش بیکاری، فقر، استخراج غیر قانونی و معیاری دو هزار معادن، قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر، قاچاق سنگ های قیمتی آثار باستانی ایجاد حکومت غیر مشروع به نسبت انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی، پارلمانی که با تقلب گسترده همرا بود و میباشد، مسلط ساختن افراد و گروه های غاضب زمین، عاملین فساد گسترده، جنگ افروز، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، ناقضین حقوق بشر، زورمندان، مافیای مواد مخدر اقتصادی در کشور و قدرت افزایش جنایات سازمان یافته از جمله آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، ازدواج های قبل از وقت و اجباری و سایر جنایات را سران نظامی به حمایت متحدین منطقه و جهانی خویش توسط وابسته گان غیر ماهر، فاسد، آلوده و جنایت پیشه بالای ده ها میلیون تن تحمیل نموده اند.  

حالا چه واقع شده که در ظاهر امر یک صد و هشتاد درجه تغییر جهت داده با پذیرایی و فیر چند توب در میدان هوایی از اشرف غنی میخواهند پلان های شوم و بازی های شیطانی جدید را که روی دست دارند زیر نام مذاکره و مصالحه با گروه های عقب گرد یکبار دیگر بالای ملت عزیز ما عملی سازند! به باور ما به شهادت رساندن بیش از پنجاه تن و زخمی شدن ده ها تن در اطراف میدان هوایی کندهار، تشدید شدن جنگ در ولسوالی مارجه ولایت هلمند، به شهادت رساندن ولسوال بورکه ولایت بغلان، افزایش نگرانی مردم در ولایت متذکره به نسبت جابجائی داعش در یک عده از ولسوالی ها و اطراف شهر، توزیع سلاح در ولایات نورستان و بدخشان به گروه ها، افزایش نگرانی محقق معاون دوم اجراییه حکومت وحدت ملی از تشدید شدن جنگ ها در بهار آینده، حمله بالای سفارت اسپانیا در شهر کابل که سبب کشته و زخمی شدن چندین تن گردید، وارد کردن فشار نظامیان پاکستانی در دیدار با هئیت افغانی بخاطر متوقف کردن روابط افغانستان با هندوستان، آماج قرار دادن طالبان پاکستانی به واسطه حکومت افغانستان، بسته نمودن دهن مردم و سیاست مداران افغانستان از بد گفتن سران نظامی پاکستان، سبک دوشی نبیل رئیس امنیت ملی در جریان و بعد از نشست قلب آسیا ثابت میسازد که هنوز هم سران نظامی پاکستان و حامیان خارجی آن از سر خر جهل خویش پائین نشده میخواهند با نصب افراد دلخواه در دولت افغانستان تمام اقدامات و پلان های افغانستان از دریچه پاکستان صورت گیرد که از طریق تلویزیون طلوع نیوز به نشر رسید.

اگر چنین نیست چرا سران نظامی پاکستانی و متحدین منطقه ئی و جهانی آن غرض مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم که در آن طرف خط دیورند فعالیت مینمایند جلوگیری از مداخلات ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آی، سعودی، قطر، ایران و غیره اقدامی نمی نمایند؟

از جانب دیگر اگر سران قصر سفید در مبارزه با هراس افگنی مواد مخدر صادق میباشند به جای کمک میلیارد ها دالر به سران نظامیان پاکستان صادقانه پول متذکره را غرض تقویه قوای مسلح افغانستان بخاطر تجهیز آن با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی همکاری مینمودند امروز هراس افگنان و تروریستان دست پرورده پاکستان که زیر نام های داعش، حقانی، طالب و القاعده به جنگ های خونین موفق نمی شدند.

پس چه باید کرد که دشواری های خونین موجود را کاهش داد؟

به باور ما وقت آن رسیده که نیروهای سالم اندیش، تحول پسند افغانستان به جای خود محوری خود خواهی و جاه طلبی کودکانه آزردگی های دیروزی خویش را کنار گذاشته با وارد کردن فشار ها از طریق مبارزات مسالمت آمیز جامعه مدنی، وسایل اطلاعات جمعی در داخل و خارج کشور سران قصر سفید متحدین منطقه و جهانی آنها را وادار سازند تا بخاطر مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند، جلوگیری از مداخلات ادارات استخباراتی کشورها، گروه ها، ادارات تمویل کننده و تجهیز کننده هراس افگنان محدود نمودن صلاحیت سران و گروه ها از جمله غاضبین میلیونها جریب زمین، عاملین فساد گسترده، جنگ افروزان، ناقضین حقوق بشر، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، زن ستیزان، مردم ستیزان، قانون ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین خشونت های خانواده گی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، که در ظاهر امر بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر با هراس افگنان اختلاف داشته و در عمل وجه مشترک دارند تصامیم صادقانه را اتخاذ نمایند در غیر از آن سران پاکستانی و حامیان خارجی شان به هیچ وجه حاضر نیستند که یک دولت مستقل که بتواند صلح و ثبات را در کشور تامین نمایند توافق نداشته و ندارند. از این لحاظ نباید از این بیشتر فریب نظامیان پاکستانی را خورد.