کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ازغلام بچه خواندن تا …

Voorbeeld van afbeelding

      نوشته ی : اسماعیل فروغی 

     درحالیکه کشتی بی بادبان افغانستان نزدیک به غرق شدن دیده می شود ، عطامحمد نورامپراتوربی تاج و تخت بلخ ، متردد و پشیمان ازحمایت ارگی های تمامیت خواه ، با غلام بچه خواندن امرالله صالح معاون اول رییس جمهور، بروی آتش نگرانی های مردم روغن بیشترریخته ، زمینه های غرق شدن این کشتی شکسته را بیشترفراهم کرده است.

     اینکه عطا محمد نوربا اتهام و تهدید و رییس پارلمان آقای رحمانی ، با صراحتی آشکار، آقای صالح را غلام بچه و ” روند سبزِ ” اش را سازمان وابسته به استخبارات بیرونی عنوان نموده اند ، و این که آقای صالح با برداشتن گام هایی نمایشی ، از وجود فسادگسترده ی دولتی در درون پارلمان حکایت و شکایت بر زبان دارد ، هیچ دردی را دوا نمی کند.

      شاید دراینگونه اظهارات برخی حقایق پشت پرده فاش شود ؛ اما این خروس جنگی ها که بی تردید ناشی از تضاد و تناقض منافع شخصی و مالی گروپ های مختلف مافیایی درون و بیرون نظام است ، نه تنها از کوه بزرگ دشواری های مملکت چیزی کم نمی کند ؛ بلکه بحران اعتماد را بیشتر دامن خواهد زد .

     تیم تمامیت خواه ارگ که اغلباً دربرپایی اینگونه خروس جنگی ها دست داشته و از آب خیت کردن های اینچنینی همواره ماهی های خود را شکارنموده اند ، اینبار نیز قوماندان” شش ونیم ” صبح را که شیفته ی قدرت وتشنه ی سرکوب حریفان است ؛ وارد معرکه کرده ، با مولتی میلیونران جهادیِ خود اش درگیر جنگهای زرگری نموده وازآن میان ، نقشه های خود را به پیش می برند .

    آنان ( بشمول آقای صالح ) که هرگز نیت و توان پرسان ازفسادسالاران دیسانتی وجهادی را ندارند ، از براه افتادن این تیاترهای تبلیغاتی که گاهی با گرفتاری موبایل دزدان به نمایش گذاشته می شود وزمانی با ویران کردن سینما پارک ؛ فقط یک قصد دارند : وآن منحرف کردن اذهان عامه ازناتوانی های شرم آوردولت درحفاظت ازجان ومال مردم وعدم صداقت در مبارزه علیه فساد گسترده ی دولتیست .

    اکنون همه میدانند که « شش و نیم » صبحِ آقای صالح یک حربه ی تبلیغاتی برای بقای سیاسی خود اش و به نحوی برای ادامه ی فساد و بی ثباتی در کشوراست . در غیر این ـ هرگاه آقای صالح توان و نیت مبارزه ی قاطع دربرابرفساد را دارد ، وقتی ادعای موجودیت فساد درمقامات دولتی دارد ، باید همین امروزفاسدان را افشا و فوراً به مراجع قانونی و رسانه ها معرفی نماید . مگراو معاون اول رییس جمهور نیست ؟  

    مگر آنان میتوانند ازوکلای فاسد ، از کرزی ها ، خلیلی ها ، عطا نورها ، سیاف ها ، قیومی ها ، فاروق وردک ها ، قدیرها ، گل آغا شیرزی ها ، نادری ها ، زاخیل وال ها ، رحمانی ها ودهها خانواده ی مولتی میلیونردیگردرباره ی منابع اصلی ثروتهای بادآورده ی شان بپرسند ؟

     مگرآنان توانسته اند یا می توانند با برنامه های « شش و نیم » از کشتارهای جمعی دوامداردرپاسگاههای سربازان ، کلان شهرها و شاهراه های کشورجلوگیری نمایند ؟ به یقین که پاسخ منفی است .

    خوشباوران و ساده دلانی که نجات افغانستان را ازفساد ، ذوق زده در تبلیغات فیسبوکی جلسات شش و نیم آقای صالح جستجو میکنند ، باید بدانند که منبع و مصدر اصلی فساد همین حکومتیست که امرالله صالح معاون با صلاحیت آن بوده و و دهها فساد سالار دیگر در درون آن حکم میرانند. بیرون از دولت نیز مافیای غاصب و چپاولگر دیسانتی ـ جهادی همدست با فاسدان حکومتی و خارجی ، چنان در بدنه ی جامعه و اقتصاد جامعه تنیده اند که دشواراست به اثرگذاری و صداقت این تلاش ها باور نمود .

    مردم به این باوررسیده اند که نه این تبلیغات فیسبوکی ضد فساد و نه این خروس جنگی ها میان رهبران سیاسی افغانستان ، به مصیبت های ما پایان خواهد بخشید . 

    مردم بخوبی میدانند که فقط صد تا سد و پنجاه سیاستباز مزدور و فاسد دیسانتی و جهادی است که به اشکال گونه گون ، هستی مردم را به گروگان گرفته و درحفظ و ادامه ی این وضعیت بحرانی تلاش و کوشش مینمایند . مردم مبارزه ی قاطع و به محاکمه کشاندن تمام فاسدان بزرگ را در درون و بیرون حکومت آرزو دارند .