مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

اخبار مهم اوکراین و جهان

28.07.22

سنای آمریکا خواستار اضافه شدن نام روسیه به فهرست کشورهای حامی تروریسم شد

سنای آمریکا روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از وزارت امور خارجه می‌خواهد روسیه را به‌عنوان حامی تروریسم در مورد حوادث چچن، گرجستان، سوریه و اوکراین به رسمیت بشناسد. 
در سایت کنگره آمریکا آمده است:

“پذیرفته شد/تأیید در سنا: قطعنامه با رأی گیری در سنا با یک اصلاحیه و یک مقدمه اصلاح شده به تصویب رسید”. 

دولت روسیه به طور خاص متهم است که در جریان دومین اقدام نظامی در چچن، یک کمپین ترور و خشونت علیه مردم غیرنظامی به راه انداخته است. 

گفته می شود که روسیه حملاتی را در سوریه انجام داده، از “جدایی طلبان” در دونباس از سال ۲۰۱۴ و غیره حمایت کرده است. 
به گزارش وب سایت کنگره، این قطعنامه در ۹ می ارائه شده است. 
در این سند آمده است که سنای آمریکا “اقدامات دولت روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به عنوان ترویج اقدامات تروریستی در ارزیابی میکند.”
از این رو از وزیر خارجه آمریکا خواسته می شود روسیه را به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کند. 
در این لایحه همچنین آمده است که “هیچ بندی در این قطعنامه نباید به عنوان اجازه نامه ای برای استفاده از نیروی نظامی یا فرمان به نیروهای مسلح ایالات متحده برای مشارکت در خصومت ها تفسیر شود”. 

روزنامه نیویورک تایمز می گوید که این توافق “غیرالزام آور” است. 
روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که ایالات متحده در حال بررسی اقدامات روسیه در اوکراین به عنوان “دولت حامی تروریسم” است، اما معتقد است که این کشور در حال حاضر هزینه کامل عملیات را متقبل شده است و بیشترین تحریم ها علیه آن اعمال شده است.

بلینکن اذعان داشت که اعطای چنین وضعیتی به روسیه در عمل تغییر چندانی نخواهد کرد. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پیشتر گفته بود اگر کنگره آمریکا روسیه را به عنوان “حامی تروریسم” ارزیابی کند، کرملین عواقب روابط با واشنگتن را بسیار منفی می بیند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو اظهارات واشنگتن مبنی بر شناسایی روسیه به عنوان حامی تروریسم را “پروپاگاندا” می داند. 

روسیه چنین اقداماتی را بی پاسخ نخواهد گذاشت. 

وزارت دفاع روسیه: گردان تیپ پیاده اوکراین در منطقه خرسون کارایی رزمی خود را از دست داد و بیش از 130 سرباز منهدم شدند. 



به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ژنرال ایگور کوناشنکوف، یک گردان تیپ پیاده نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی شهرک توپولینو در منطقه خرسون در نتیجه حملات دقیق نیروی هوایی روسیه به مواضع جنگی نیروهای اوکراینی کاملاً کارایی رزمی خود را از دست داد. وی افزود: تنها در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۳۰ نفر از اعضای این یگان منهدم شده اند. 

علاوه بر این، در حمله نیروی هوایی روسیه به پایگاه موقت گردان اوکراینی تیپ ۷۲ مکانیزه در نزدیکی شهر آرتموفسک، ۷۰ نفر و بیش از ۵ خودروی زرهی منهدم شدند. 
کوناشنکوف خلاصه کرد که در طول روز اهداف زیر مورد اصابت قرار گرفته است: ۹ پست بازرسی و همچنین پرسنل و تجهیزات نظامی در ۱۷۳ منطقه، شش انبار مهمات، دو باطری رگبار اوراگان، یک توپ Grad و یک توپخانه هویتزر Msta-B. وی افزود: جنگنده سوخو-۳۵ اس روسیه سکوی پرتاب اس-۳۰۰ اوکراینی را نیز منهدم کرد. 


اسرای جنگی اوکراینی قرار است در تعمیر پل آنتونوفسکی در منطقه خرسون همکاری کنند.

اداره ایالتی منطقه ای خرسون قصد دارد نیروهای اوکراینی را که به عنوان اسیران جنگی نگهداری می شوند، در تعمیر پل آنتونوفسکی که شهر خرسون را به بخشی از منطقه خرسون در آن سوی رود دنیپر متصل می کند، مشارکت دهد. 

این پل در ماه جولای توسط نیروهای اوکراینی آسیب دید. کریل استرموسوف، معاون اداره غیر نظامی-نظامی منطقه روز پنجشنبه به خبرگزاری تاس روسیه گفت:

“تعمیرات پل آنتونوفسکی فعلا موقتی خواهد بود. اما زمانی که مناطق دیگر آزاد شوند، اسرا آنها را به درستی تعمیر خواهند کرد – و آنچه را که ویران کرده اند، بازسازی خواهند کرد.”

ارتش اوکراین به طور منظم مناطق مسکونی در منطقه خرسون را گلوله باران کرده است، زیرا آنها دیگر تحت کنترل کیف نبودند. 

همچنین، نیروهای اوکراینی چندین راکت انداز آمریکایی هایمارس (سیستم موشک توپخانه ای با تحرک بالا) را به طور مکرر به سمت پل آنتونوفسکی شلیک کردند که به سطح جاده آسیب رساند. 

مقامات پیش از این تصمیم گرفته بودند با ممنوعیت اولیه تردد کامیون ها، تردد در جاده ها را محدود کنند. 

پس از گلوله باران در شب ۲۷ ژوئیه، تردد روی پل به طور کامل ممنوع شد، اما به گفته اداره ملکی-نظامی، این امر از نظر نظامی اهمیتی ندارد و فقط زندگی غیرنظامیان را پیچیده می کند. 

پایه‌های پل تاکنون مورد اصابت موشک‌های آمریکایی قرار نگرفته است، اما آسیب به سطح جاده ناشی از برخورد، تردد را دشوار می‌کند و گلوله باران‌های مکرر اوکراین هم تردد و هم کار تعمیر را بسیار دشوار می‌کند. خطرناک. 


پل آنتونوفسکی تنها پل جاده ای است که شهر خرسون را در سمت غربی رود دنیپر به قسمتی از استان خرسون در ساحل دیگر متصل می کند. 

ناوگان دریای سیاه روسیه کنترل دریای آزوف را به دست گرفت

عملیات رزمی ناوگان دریای سیاه در جریان عملیات ویژه روسیه در اوکراین، به دست آوردن برتری در دریای آزوف و کنترل بخش شمال غربی دریای سیاه امکان پذیر شد. 
این بیانیه توسط فرمانده ناوگان دریای سیاه، دریاسالار ایگور اوسیپوف منتشر شده است. 
وی فرارسیدن روز نیروی دریایی روسیه را به سربازان و جانبازان تبریک گفت: “فعالیت رزمی ناوگان دریای سیاه در طول عملیات ویژه نظامی، برتری بر دشمن را در دریای آزوف و به دست گرفتن کنترل بخش شمال غربی دریای سیاه ممکن کرد. “

“کشتی‌ها و هواپیماهای ناوگان، تأسیسات مهم دشمن را با سلاح‌های دقیق دوربرد منهدم می‌کنند و از اقدامات تهاجمی نیروهای زمینی علیه دشمن پشتیبانی می‌کنند.”

به گفته وی، امروز رزمندگان دریای سیاه با شجاعت و دلاوری وظایف رزمی عملیات ویژه نظامی در اوکراین را با موفقیت انجام می دهند و از این طریق ثابت می کنند که وارثان شایسته شکوه نظامی نسل فاتحان جنگ بزرگ میهنی هستند. رسالت خود را انجام داده اند به ریشه کن کردن نازیسم ادامه دهد. 

اوسیپوف تاکید کرد:
دیگر هیچ کسی شک به خود راه نمی دهد که وجود یک نیروی دریایی مدرن کارآمد و جنگنده برای روسیه چقدر پر اهمیت و مهم است.  

هشدار مسکو درباره خطر یک فاجعه عمدی به دلیل حملات ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپاروژیه

ایوان نیچایف، معاون مدیر بخش و مطبوعات وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراین با ادامه گلوله باران نیروگاه اتمی زاپاروژیه، بطور عمد وضعیت این نیروگاه را به سمت یک فاجعه ساخت بشری در مقیاس بزرگ سوق می‌دهند.

به گفته وی، نیروهای مسلح اوکراین با نقض تصمیمات کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در قاره اروپا را گلوله باران کرده و هیچ نگرانی و خجالتی هم از این بابت ندارند. این دیپلمات تاکید کرد که ظاهراً مقامات واشنگتن نیز از آنچه در این رابطه در حال وقوع است کاملا راضی هستند.

مقامات مسکو بارها به طرف اوکراینی در خصوص ادامه اقدامات تحریک آمیز در منطقه نیروگاه نیروگاه اتمی زاپاروژیه هشدار دادند.


تحلیلگران غربی هم فروپاشی اوکراین را پیش بینی می‌کنند

دیمیتری مدویدوف، معاون شورای امنیت روسیه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که تحلیلگران غربی نیز انتظار دارند که قلمرو دولت اوکراین تا مرزهای منطقه کی‌یف کوچک خواهد شد.

وی یادآور شده، یکی از نشریات غربی در تحلیلی دو تصویر از نقشه اوکراین و کشورهای مجاور منتشر کرده که در تصویر اول، قلمرو دولت اوکراین در محدوده مرزهای 1991 الی 2014 نشان داده شده که شامل منطقه دونباس و شبه جزیره کریمه است. و این همان چیزی است که ولادیمیر زلنسکی چنین “آینده روشنی” را برای اوکراین تصور می‌کند.

مدویدوف افزود: “با این حال تصویر دومی نیز در زیر وجود دارد که در آن از اوکراین، تنها منطقه کی‌یف باقی مانده است. تحلیلگران غربی معتقدند که این واقعاً اتفاقی است که برای اوکراین، با توجه به روند اوضاع در این کشور خواهد افتاد.”


لاوروف از اتیوپی مستقیم به ازبکستان سفر کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعد از پایان سفر خود به چند کشور آفریقایی، شب گذشته برای شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وارد تاشکند، پایتخت ازبکستان شد.

پیش بینی می‌شود لاوروف امروز پنجشنبه چند دیدار دوجانبه با همتایان خود داشته باشد و روز جمعه نیز در نشست شورای وزیران سازمان همکاری شانگهای شرکت کند.

سرگئی لاوروف طی هفته جاری در چند کشور آفریقایی مذاکراتی را انجام داد. ابتدا وی از مصر بازدید کرد، سپس یک سفر کاری وارد کنگو شد. علاوه بر این، وزیر خارجه روسیه از اوگاندا بازدید کرد و در آخر نیز با مقامات بلندپایه اتیوپی مذاکره کرد و در آنجا آمادگی روسیه برای فروش نفت به هر کشور علاقه مند و از جمله اتیوپی را اعلام کرد.

سرگئی لاوروف در اوایل ماه جولای نیز به ویتنام سفر کرده بود.


واکنش کرملین به خبر رسانه‌ها درباره قصد آمریکا برای مبادله زندانیان دو کشور

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، اواخر شب گذشته در پاسخ به درخواست خبرگزاری تاس درباره تفسیر این گزارش که ایالات متحده پیشنهاد مبادله “ویکتور بوت” محکوم روسی در ایالات متحده با “بریتنی گرینر” و “پل اولان” اتباع آمریکایی محکوم شده در روسیه، اظهار نظری نکرد.

سخنگوی کرملین در پاسخ به خبرنگار تاس در این باره که آیا مسکو پیشنهاد مربوطه را از واشنگتن دریافت کرده است، گفت: “هیچ تفسیری در این خصوص ارائه نخواهد شد.”

شب گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که قصد دارد در گفت وگویی که قرار است طی چند روز آینده با سرگئی لاوروف همتای روسی خود انجام شود، درباره سرنوشت آمریکایی‌ها زندانی در روسیه گفتگو کند.

پیش از این، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از طرح مبادله بوت با گرینر و اولان حمایت کرده است. طبق این اطلاعات، پیشنهاد روسیه در این زمینه در ماه ژوئن به واشنگتن ارسال شده است.


پیش بینی وقوع رکود اقتصادی عمیق و طولانی برای آلمان

مارسل فراتزشر، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان انتظار دارد در صورت تشدید بحران انرژی، در سال آینده رکود اقتصادی به وجود آید. فراتزشر به روزنامه Augsburger Allgemeine گفت: اگر قیمت انرژی به افزایش خود ادامه دهد و جریان گاز روسیه متوقف شود، باید منتظر یک رکود عمیق و طولانی مدت برای کل سال 2023 باشیم.

این اقتصاددان انتظار دارد که قیمت ها در بلندمدت بالا باقی بماند، که در این صورت شرکت ها باید با افزایش دستمزد پاسخ دهند. به گفته وی فقط دستمزدهای دائمی بالاتر در مقابل قیمت‌های دائمی بالاتر کمک می‌کند.

وی افزود: بزرگ‌ترین نگرانی من این است که دستمزدها خیلی آهسته افزایش یابد و تقاضای مصرف‌کننده کاهش یابد. زمانی که شرکت های مسکن مستاجران را به محدودیت گرمایش در زمستان تهدید می کنند، ترسناک است. زیرا بیشتر آسیب‌هایی که در حال حاضر از نظر اقتصادی متحمل می‌شویم، نتیجه کمبود انرژی نیست، بلکه نتیجه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها است. و این واقعیت که قیمت ها سر به فلک می کشد نیز به دلیل این نوع ترس و وحشت است‎.

لاوروف اعمال تحریم‌های غرب علیه چین را بعید ندانست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز در یک جمع دیپلماتیک در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی اعلام کرد که غرب از تحمیل تحریم‌ها علیه هر کشوری که آن را به خشم آورد، دریغ نخواهد کرد، بنابراین چین هم ممکن است هدف بعدی تحریم‌ها باشد. 

لاوروف یادآور شد که آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است ذخایر ارزی هر کشوری را مسدود کنند، همانطور که در خصوص روسیه چنین اتفاقی افتاد.

وی افزود: “ آنها نه تنها ذخایر ارزی روسیه را مسدود کردند، بلکه اکنون به طور جدی در حال آغاز یک روند قانونی برای آماده کردن زمینه به منظور مصادره دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین هستند. کسی چه می داند، اگر آمریکا و اروپا فردا یا پس فردا، توسط کشور دیگری نیز آزرده خاطر شوند، می توانند همین کار را علیه آنها انجام دهند.”

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: بدین ترتیب، جای تعجب ندارد که هرچه پیش می‌رویم، کشورهای بیشتری به استفاده از ارزهای جایگزین و ملی خود روی آورده و دلار دیگر به عنوان ابزاری برای حمایت از اقتصاد جهانی وجود ندارد.

صبح امروز، چهارشنبه، آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه آمریکایی، لایحه‌ای در خصوص اعمال تحریم علیه هر شخص حقوقی به دلیل بیمه یا ثبت تانکرهایی که نفت یا گاز طبیعی مایع را از روسیه به چین منتقل کنند را به کنگره ارائه کرده است.

به عقیده این سناتور، چین با خرید نفت روسیه، در واقع از اقدامات نظامی این کشور علیه اوکراین حمایت می‌کند.

سخنگوی کرملین از گفتن اینکه آیا تماسی بین پوتین و شرودر صورت گرفته یا خیر، خودداری کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، امروز چهارشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که آیا تماسی بین ولادیمیر پوتین و گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان که در مسکو به سر می برد، صورت گرفته است یا خیر، اظهار نظری نکرد.

پسکوف در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: “خیر، هیچ تفسیری در این خصوص وجود ندارد”.

حضور شرودر در مسکو روز گذشته توسط خبرنگار شبکه تلویزیونی NTV آلمان کشف شد و صدراعظم سابق یادآور شد که “چند روزی برای تعطیلات” در این شهر بوده است.

این در حالی است که ملاقات خبرنگار و این سیاستمدار سابق در نزدیکی دفتر شرکت “راس نفت” روسیه صورت گرفت. 

در عین حال، سو یونگ کیم-شرودر، همسر وی به مجله اشپیگل گفت که صدراعظم سابق آلمان برای تعطیلات در روسیه نیست، بلکه در حال انجام مذاکراتی درباره سیاست انرژی در مسکو است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته، سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که دیداری بین رئیس‌جمهوری روسیه و گرهارد شرودر برنامه‌ریزی نشده، ولی تماس‌ بین آنها نیز منتفی نیست.

تهدید روسیه علیه رسانه‌های غربی بعد از رد شکایت راشاتودی فرانسه

با توجه به ممنوعیت پخش تلویزیون دولتی روسیه (راشاتودی)  در فرانسه، روسیه تهدید کرده است که رسانه های غربی را تحت فشار قرار خواهد داد. “دیمیتری پسکوف”، سخنگوی کرملین امروز چهارشنبه گفت، واکنش مسکو به ممنوعیت اتحادیه اروپا برای RT France، که توسط دیوان دادگستری اروپا تایید شد، بسیار منفی خواهد بود. پسکوف گفت: حمله به آزادی بیان، به آزادی رسانه های جمعی در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، روندی است که باعث نگرانی و تأسف ما می شود.
پسکوف گفت: البته ما اقدامات یکسانی را علیه رسانه های گروهی غربی که در کشور ما کار می کنند، اعمال می کنیم. ما به آنها اجازه کار در کشورمان را هم نخواهیم داد و در اینجا نگرش نرمی وجود نخواهد داشت.
پیش از آن قضات لوکزامبورگ شکایت RT فرانسه علیه ممنوعیت پخش اتحادیه اروپا با توجه به اتهامات تبلیغات جنگ را رد کرده بودند (پرونده T-125/22). این تحریم در اوایل ماه مارس- و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین صادر شد.  این ممنوعیت همه کانال های توزیع RT و Sputnik در اتحادیه اروپا مانند کابل، ماهواره یا اینترنت را تحت تأثیر قرار می دهد.

روسیه تحریم‌ها را عامل کاهش عرضه گاز به اروپا دانست

بر اساس اطلاعات دفتر ریاست جمهوری در مسکو، شرکت انرژی روسیه گازپروم تا حد امکان گاز اروپا را تامین می کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری گفت، با این حال، مشکلات فنی در نتیجه تحریم ها مانع از صادرات بیشتر شد. به گفته وی این تحریم ها تعمیرات به موقع خط لوله نورد استریم 1 دریای بالتیک را غیرممکن می کردند.
این مقام روسی تاکید کرد: گازپروم تا جایی که لازم باشد و امکان دارد گاز اروپا را تامین می کند. ما می دانیم که امکانات فنی برای تحویل در حال حاضر کاهش یافته است. به محض اتمام کار تعمیر و نگهداری، گازپروم می تواند تحویل را افزایش دهد.
وی افزود: گازپروم ضامن قابل اعتماد تمام تعهداتش بوده و هست، اما اگر تجهیزات خارجی به دلیل تحریم‌های اروپا امکان سرویس‌دهی و تعمیر را نداشته باشند نمی‌توان عرضه را تضمین کرد.

ترس بالای شهروندان آلمانی از رکود اقتصادی قریب الوقوع

ترس از بحران گاز حاد در زمستان و تورم بالا، خلق و خوی مصرف کنندگان در آلمان را به صورت بی سابقه ای خراب کرده است. ارزیابی محققان بازار GfK در نورنبرگ این مسئله را نشان می دهد.
از زمانی که بررسی احساسات مصرف‌کننده برای آلمان در سال 1991 آغاز شد، هیچ ارزیابی بدتری اندازه‌گیری نشده است. رولف بورکل، متخصص GfK، توضیح داد: علاوه بر نگرانی‌ها در مورد اختلال در زنجیره تامین، جنگ اوکراین و افزایش شدید قیمت‌های انرژی و مواد غذایی، اکنون نگرانی‌هایی در مورد تامین گاز کافی برای صنعت و خانواده‌های خصوصی در زمستان آینده وجود دارد. این نگرانی ها در حال حاضر احساسات مصرف‌کننده را به ناامیدی تبدیل می کند.
نتایج این بررسی نشان می دهد که ترس از رکود اقتصادی قریب الوقوع در بین مصرف کنندگان آلمانی در حال افزایش است. ارزیابی برای انتظارات اقتصادی در ماه جولای 6.5 واحد نسبت به ماه قبل از دست داد و به منفی 18.2 واحد رسید. این کمترین ارزیابی از آوریل 2020 و زمانی که آلمان در قرنطینه کرونا قرار گرفت بوده است.


“خودکشی انرژی اروپا” – سچین رئیس روسنفت درباره تحریم های ضد روسیه

ایگور سچین، رئیس روسنفت، در سخنرانی در پنل انرژی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) گفت که روسیه با پتانسیل انرژی و مجموعه پروژه‌های در سطح جهانی، نیاز بلندمدت جهان به مقرون‌به‌صرفه را برآورده می‌کند. منابع انرژی و مطمئناً می تواند به عنوان “کشتی نجات زندگی” در نظر گرفته شود. 

سچین گفت که بحران کنونی و “جهانی‌زدایی” ناگزیر به تغییراتی در سیستم مالی جهانی می‌شود. رئیس روسنفت افزود که با اعمال تحریم های ضد روسیه، اروپا استقلال خود و توانایی تبدیل شدن به قطب اقتصادی رقابتی جایگزین برای ایالات متحده را از دست داده است. 

وی همچنین تاکید کرد که بازار نفت به سمت تعدیل حرکت می کند. به گفته مدیرعامل روسنفت، هزینه‌های اضافی برای “کشورهای غیردوست” برای پوشش هزینه‌های روسیه به دلیل نقض قوانین و تعهدات شرکای قبلی وجود خواهد داشت.


روسیه بر دومین نیروگاه بزرگ اوکراین تسلط یافت

منابع خبری به نقل از مشاور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کردند که نیروهای روسیه کنترل دومین نیروگاه بزرگ اوکراین را در دونتسک به دست گرفتند.

مشاور زلنسکی گفت که نیروهای روسیه کنترل نیروگاه حرارتی ووهلهیرسک به عنوان دومین نیروگاه بزرگ اوکراین را در اختیار گرفتند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که مسکو قصد دارد در ماه آینده یک رزمایش راهبردی را در شرق این کشور آغاز کند.

به نوشته رویترز رزمایش “وستوک” (شرق) از ۳۰ آگوست تا ۵ سپتامبر (۸ تا ۱۴ شهریور) برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد روسیه با انجام این رزمایش این پیام را ارسال می‌کند که علی‌رغم جنگ پرهزینه اوکراین، همچنان تمرکز اصلی‌اش دفاع از تمامیت ارضی روسیه است و از نظر نظامی شرایط پایداری دارد.


کره شمالی: برای هرگونه درگیری نظامی با آمریکا آماده هستیم

رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره گفت که پیونگ یانگ برای هرگونه درگیری نظامی با ایالات متحده آمریکا کاملا آمادگی دارد.

به گزارش روسیا الیوم، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی همسایه جنوبی خود را به انهدام ارتش آن در صورت ماجراجویی خطرناک علیه پیونگ یانگ تهدید کرد.

بر اساس این گزارش، رهبر کره شمالی در مراسمی به مناسبت شصت و نهمین سالروز آتش بس که منجر به توقف جنگ کره شد، گفت: به دولت کره جنوبی هشدار می دهیم که در صورت هرگونه ماجراجویی خطرناک، ارتش آن را نابود خواهیم ساخت.

وی افزود: اگر رژیم کره جنوبی و اشخاص باندهای نظامی آن به فکر اقدام نظامی علیه ما باشند و فکر کنند که می توانند بخشی از توان نظامی ما را به شکل پیشدستانه و بر اساس امکانات یا روش های نظامی معین محدود یا تخریب نمایند، در اشتباه هستند.

رهبر کره شمالی در عین حال افزود که پیونگ یانگ کاملاً برای هرگونه درگیری نظامی با ایالات متحده آمریکا آمادگی دارد.

پیونگ یانگ پیش از این تهدید کرده بود که ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در صورتی که اقدامات خصمانه خود از جمله تمرین های نظامی مشترک را متوقف نکنند با چالش های امنیتی بی سابقه ای مواجه خواهند شد.

“چوی جین” معاون رئیس انستیتوی صلح و خلع سلاح که یک مرکز پژوهشی تحت مدیریت وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: اگر ایالات متحده آمریکا و متحدانش درگیری نظامی با ما را انتخاب کنند از لحاظ امنیتی با عدم ثبات بی سابقه ای مواجه خواهند شد.

وی همچنین افزود که تمرین های نظامی مشترک بین واشنگتن و سئول طی سال جاری شبه جزیره کره را به سمت جنگ می کشاند.


مسکو: آمریکا درخواستی از روسیه برای گفت‌ وگوی بلینکن با لاوروف نکرده است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، واشنگتن به طور رسمی درباره تماس تلفنی آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روس خود با مسکو تماس نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری تاس، یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در این خصوص هیچ درخواستی از سوی آمریکا دریافت نشده و تنها گزارش رسانه‌ها در این باره منتشر شده است. ما به جای دیپلماسی رسانه‌ای، بر روش‌های رسمی دیپلماتیک تکیه می‌کنیم.

بلینکن روز چهارشنبه (به وقت محلی) اعلام کرد که برای نخستین بار پس از جنگ اوکراین در چند روز آینده با لاوروف گفت‌وگو خواهد کرد. 

وی افزود، مساله آمریکایی‌های بازداشت شده و توافق غلات را با وزیر خارجه روسیه مطرح خواهد کرد. 

وی گفت، در این گفت‌وگو مساله بازداشت شهروندان آمریکایی از جمله بریتنی گرایندر و پال ویلان را مطرح خواهد کرد. 

وزیر خارجه آمریکا گفت که در ارتباط با این افراد پیشنهاد قابل توجه و اساسی به روسیه ارائه کرده است و با لاوروف در خصوص این پیشنهاد گفت‌وگو خواهد کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 


وزارت خارجه روسیه: نخستین کشتی‌های حامل غلات در آینده نزدیک از اوکراین خارج خواهد شد

آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه به نقل از مقامات ترکیه‌ای اعلام کرد که کشتی‌های حامل غلات اوکراینی ممکن است طی چند روز آینده از بنادر این کشور خارج شوند.

این دیپلمات گفت: “بر اساس گفته‌های همتایان ترکیه‌ای ما که در مرکز هماهنگی صادرات غلات در استانبول حضور دارند، آنها انتظار دارند که این تحویل‌ها، حداقل از طرف اوکراین، در آینده بسیار نزدیک و طی روزهای آتی آغاز شود.”

رودینکو در عین حال یادآور شد که سومین طرف در اسکورت شناورهای غلات اوکراینی، علاوه بر روسیه و ترکیه، سازمان ملل خواهد بود که به عنوان یکی از اعضای مرکز هماهنگی مشترک عمل می‌کند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاران که آیا مسکو احتمال شکست توافقات انجام شده را می‌پذیرد، پاسخ داد که “هیچ چیزی را نمی‌توان رد کرد”.

وی افزود: “طرف روسی به بهترین‌ها امیدوار است، ولی همه چیز به آن بستگی ندارد. ما انتظار داریم که شرکای ما هر دو بخش توافقنامه غلات را اجرا کنند: هم در خصوص صادرات غلات از اوکراین و در مورد رفع محدودیت‌ها برای صادرات غلات روسیه به طور کلی.”

این دیپلمات یادآور شد که در مذاکرات استانبول این دو سند به طور همزمان توسط طرفین امضا شده است، بنابراین باید به همان شیوه اجرا شوند.‎

چین تلاش آمریکا برای تحریم نفتی روسیه را محکوم می‌کند

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه در یک نشست خبری در تفسیر لایحه تحریم‌های آمریکا برای خرید نفت و گاز روسیه، اعلام کرد که مقامات پکن به شدت با تحریم‌های یکجانبه مخالف هستند و همکاری دوجانبه بین روسیه و چین علیه طرف‌های ثالث نبوده و تحت تأثیر عوامل خارجی قرار نخواهد گرفت.

این دیپلمات گفت: “ما به شدت با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و اعمال صلاحیت فراسرزمینی مخالفیم.”

وی تاکید کرد: “چین همکاری‌های متعارف و قانونی خود با روسیه در زمینه تجاری و اقتصادی را بر اساس احترام متقابل، برابری و منافع متقابل انجام می دهد، این همکاری علیه کشور ثالثی جهت گیری نشده و تحت تأثیر عوامل و شرایط خارجی نیز قرار نمی‌گیرد.”

پیش از این، آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه آمریکا، پیش نویس قانونی برای اعمال تحریم علیه هر شخص حقوقی به دلیل بیمه یا ثبت تانکرهایی که نفت یا گاز طبیعی مایع را از روسیه به چین منتقل کنند را به کنگره ارائه کرده است.

به عقیده این سناتور، چین با خرید نفت روسیه، در واقع از اقدامات نظامی این کشور علیه اوکراین حمایت می‌کند.‎

روسیه موضوع تحریم تسلیحاتی علیه اوکراین را به شورای امنیت پیشنهاد خواهد کرد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه “ایزوستیا”، چاپ مسکو که صبح امروز، چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای مبنی بر تحریم تسلیحاتی اوکراین را تصویب کند، می‌توان کنترل بر عرضه تسلیحات به اوکراین را تضمین کند. به‌گفته وی، ضروری است که از طرف سازمان ملل یک تحریم تسلیحاتی علیه اوکراین وضع شود.

پولیانسکی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان ملل چنین اقداماتی را ضروری می‌بیند، گفت: برای کنترل ارسال تسلیحات به اوکراین توسط سازمان ملل، لازم است با اتخاذ قطعنامه مناسب شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی این کشور علیه این کشور اعمال شود، البته واضح است که کشورهای غربی هرگز اجازه چنین کاری را نخواهند داد.

پولیانسکی افزود: نمایندگان طرف روسی از قبل موضوع کنترل بر ارسال تسلیحات خارجی به اوکراین را مطرح کرده‌اند و در جلسات بعدی شورای امنیت نیز به بحث ادامه خواهند داد.

چند روز قبل سرویس پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) اعلام کرد که باندهای جنایتکار و برخی پناهندگان اوکراینی در حال قاچاق تسلیحات نظامی به خارج از اوکراین هستند و نگرانی‌هایی در این رابطه به‌وجود آمده است. در واکنش به این مسئله، آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که مقامات کی‌یف منتظر شواهد عینی در این خصوص هستند.

رئیس پنتاگون با معالجه سربازان اوکراینی در بیمارستان آمریکایی در آلمان موافقت کرد

طبق اطلاعات شبکه سی.ان.ان.، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، امکان درمان نیروهای نظامی اوکراینی در بیمارستان نظامی آمریکایی در خاک آلمان را مورد تأیید قرار داد.

طبق این گزارش، در بزرگترین بیمارستان آمریکایی خارج از ایالات متحده، واقع در نزدیکی شهر لندستول، حداکثر 18 نیروی نظامی می‌توانند به‌طور همزمان درمان شوند. بر اساس نامه خدماتی که این شبکه تلویزیونی دریافت کرده است، رئیس پنتاگون طرح ارائه خدمات پزشکی لازم به سربازان اوکراینی را ماه گذشته امضا کرد، ولی بیمارستان لندستول هنوز هیچ نظامی اوکراینی را برای مراقبت‌های پزشکی نپذیرفته است.

سی.ان.ان. یادآور شده است، تصمیم لوید آستین ظاهراً برای نخستین بار است که به سربازان اوکراینی اجازه داده است در مراکز نظامی و نه در بیمارستان‌های غیرنظامی در خارج از این کشور درمان شوند.

نتانیاهو از مقامات اسرائیلی به‌خاطر تیره‌کردن روابط با روسیه انتقاد کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائیل و رئیس حزب لیکود، شب گذشته اعلام کرد که امنیت ملی اسرائیل به‌دلیل مسیری که نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی در روابط با روسیه انتخاب کرده‌اند در خطر جدی قرار گرفته است.

وی افزود: “ما برای سال‌های متمادی رابطه‌ای منطقی، متعادل و مسئولانه با روسیه داشته‌ایم. در روزهای اخیر، نگران این هستم که آنچه ما سال‌ها می‌ساختیم، در هفته‌های اخیر درست جلوی چشممان فرو می‌ریزد، این به‌دلیل سیاست غیرمسئولانه و متکبرانه است. یک درخواست از لاپید و گانتز (نخست وزیر و وزیر دفاع) دارم؛ از رفتارهایی که تهدیدی جدی برای امنیت ملی ماست، اجتناب کنید. اگر بحران فعلی در روابط با مسکو فوراً متوقف نشود، ممکن است به امنیت ما آسیب جدی وارد شود.”

نتانیاهو بدین ترتیب به اظهارات روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه واکنش نشان داد که مواضع دولت اسرائیل در قبال اوضاع کنونی پیرامون اوکراین را غیرسازنده، مغرضانه و غیرمنطقی ارزیابی کرده بود. زاخارووا همچنین یادآور شد که ارزیابی‌های ضدروسی توسط رهبران اسرائیل منحصراً در جهت حمایت از دولت کنونی اوکراین و نه در جهت حمایت از مردم اوکراین است.