نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

اخبار مهم اوکراین و جهان 

تهیه و تنظیم و ارسال از: حسین تلاش

منبع: مجله هفته

پوتین: با سرعتی برق‌آسا به دشمنان پاسخ می‌دهیم

رئیس‌جمهور روسیه در مراسم روز نیروی دریایی این کشور اعلام کرد نیروی دریایی روسیه ظرف چند ماه آینده به موشک‌های کروز فراصوت (هایپرسونیک) تجهیز خواهد شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه در مراسم روز نیروی دریایی این کشور اعلام کرد نیروی دریایی روسیه ظرف چند ماه آینده به موشک‌های کروز فراصوت (هایپرسونیک) تجهیز خواهد شد و منطقه استقرار آنها بستگی به منافع روسیه خواهد داشت.
پوتین در این‌باره افزود: ناوچه آدمیرال گروشکوف اولین ناوچه‌ای خواهد بود که با این سلاح‌های سهمگین و نیرومند روی عرشه خود، به مأموریت نظامی خواهد رفت.
رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: نکته اصلی توانمندی نیروی دریایی روسیه است که قادر است با سرعت نور با همه آنهایی پاسخ دهد که تصمیم دارند حاکمیت و آزادی ما را نقض کنند.
بنا بر بیانیه کاخ کرملین، رئیس‌جمهور روسیه امروز همچنین فرمان تصویب دکترین دریایی و منشور ناوگان نظامی روسیه را امضا کرده است. جزئیات دکترین جدید نیروی دریای روسیه هنوز منتشر نشده است.
به نوشته رویترز، سرعت حرکت تسلیحات فراصوت، ۹ برابر سرعت صداست و روسیه طی یک سال گذشته آزمایش‌های موفق و دقیقی از موشک‌های فراصوت “زیرکُن” انجام داده است؛ هم از کشتی‌های جنگی و هم از زیردریایی‌ها.

یک اولیگارش و دلال بزرگ غلات اوکراینی در گلوله باران نیکولایف جان باخت

گلوله باران در شهر نیکولایف در جنوب اوکراین صاحب یکی از بزرگترین شرکت های تجارت غلات اوکراین را کشت. 
مرگ الکسی واداتورسکی توسط فرماندار ویتالی کیم و رئیس دفتر ریاست جمهوری آندری یرماک تأیید شد. بر این اساس، همسر مدیر کل کنسرت کشاورزی نیبولون نیز کشته شد. 
به گفته رسانه های محلی، خانه این زوج که مورد اصابت موشک قرار گرفت، در دهه ۲۰۰۰ در مکانی که قبلاً یک پایگاه نظامی بوده ساخته شده است. 
گفته می شود که این سرمتیه دار و دلال از واحدهای ستیزه جویان اوکراین حمایت مالی کرده است. واداتورسکی 74 ساله بود. او عنوان افتخاری قهرمان اوکراین را با خود حمل میکرد و گور برد.  ثروت او اخیراً معادل بیش از ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده است. 
بنابراین ، در سال ۲۰۲۱ ، این سرمایه دار رتبه ۲۴ را در رتبه بندی فوربس از ثروتمندترین دلال‌های های را اوکراین به دست آورد. 
الکساندر سنکویچ، شهردار نیکولایف، گلوله باران شبانه را “احتمالاً قوی ترین” از زمان آغاز جنگ توصیف کرد. سه غیرنظامی دیگر زخمی شدند. 

سناتور کریمه در حمله به مقر ناوگان دریای سیاه: عاملان از سواستوپل اقدام کردند

سناتور اولگا کویتیدی در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی، حمله به مقر ناوگان دریای سیاه در سواستوپل را یک اقدام تروریستی توصیف کرد. 
به گفته او، حمله هواپیمای بدون سرنشین از سواستوپل – و نه از خارج از شهر – انجام شد. هم اکنون عاملان آن تحت تعقیب هستند. آنها تا عصر یکشنبه دستگیر خواهند شد. 
مجرمان مجازات خواهند شد. 
کویتیدی تاکید کرد که اوضاع در سواستوپل آرام است. ساکنان روز ناوگان دریایی را جشن گرفتند.  به گفته مقامات روسیه، یک پهپاد اوکراینی مملو از مواد منفجره بامداد یکشنبه وارد حیاط مقر شد. شش کارمند مجروح شدند. تلفات جانی نداشت. همه مراسم تشریفاتی به مناسبت روز ناوگان دریایی در سواستوپل به دلایل امنیتی لغو شد. 

وزارت دفاع روسیه از یک حمله دقیق مرگبار علیه گروه ملی گرای کراکن در خارکف خبر داد

سپهبد ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست روزانه در مورد حمله با دقت بالا علیه واحدهای 72 تیپ مکانیزه نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی روستای کودما در قلمرو جمهوری خلق دونتسک گزارش داد.  در نتیجه، بیش از 50 پرسنل ارتش اوکراین کشته شدند و دو هویتزر Msta-B از کار افتادند. در خارکف، یک چهارم گروه ملی گرای کراکن مورد حمله قرار گرفت. بیش از 350 جنگجوی اوکراینی در این حمله دقیق کشته یا زخمی شدند. 

کوناشنکوف همچنین از حملات متعارف متعدد به اهداف نظامی در کشور همسایه خبر داد که 13 پست فرماندهی و 227 خوشه تجهیزات و پرسنل ارتش اوکراین را هدف قرار دادند.  نیروی هوایی روسیه 100 ستیزه جو را کشته و 25 قطعه تجهیزات نظامی را در مناطق کرسون و نیکولایف منهدم کرد. همچنین چهار انبار مهمات نیز منهدم شد. 

یک هویتزر M777 ساخت آمریکا در نزدیکی روستای نووپاولوفکا در قلمرو جمهوری خلق دونتسک از کار افتاد. 

به گفته سخنگوی این وزارتخانه، پدافند هوایی روسیه پنج پهپاد اوکراینی را در آسمان منطقه خارکف سرنگون کرد.  علاوه بر این، گفته می شود که یازده پرتابه واکنشی در مناطق خارکف و خرسون و در جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک رهگیری شده است.  به گفته وزارت دفاع روسیه، از زمان آغاز عملیات ویژه در 24 مارس، اوکراین این کار را انجام داده است در مجموع 261 فروند هواپیما، 145 هلیکوپتر، 1649 هواپیمای بدون سرنشین، 361 سامانه موشکی ضدهوایی، 4195 تانک و سایر خودروهای زرهی، 773 موشک انداز چندگانه و 3220 تفنگ و خمپاره از بین رفت. 

ساندی‌تایمز: خانواده بن لادن به ولیعهد انگلیس یک میلیون پوند پول داده است

روزنامه ساندی تایمز فاش کرد که پرنس چارلز ولیعهد انگلیس یک میلیون پوند از خانواده اسامه بن لادن سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده دریافت کرده است.
به گزارش تارنمای روزنامه گاردین، گفته می‌شود پادشاه آینده انگلیس از اعضای خانواده سرکرده سابق القاعده برای موسسه خیریه خود این مقدار پول را دریافت کرده اما مقامات “کلارنس هاوس” اقامتگاه سلطنتی در لندن، این ادعا را به چالش کشیده اند.
روزنامه ساندی تایمز مدعی شده که پرنس چارلز این مبلغ را از “بکر بن لادن” بزرگ خاندان بن لادن و “شفیق” دو برادر ناتنی اسامه بن لادن دریافت کرده است.
مقامات کلارنس هاوس مدعی‌اند تصمیم پذیرش این کمک توسط موسسه خیریه وابسته به شاهزاده ولز اتخاذ شده است.
شاهزاده ولز عنوانی است که به بزرگترین پسر پادشاه یا ملکه انگیس که قرار است پس از شاه یا ملکه به پادشاهی برسد اعطا می‌گردد.
ساندی تایمز نوشت: گفته می شود که شاهزاده چارلز، ۷۳ ساله، در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳، و دو سال پس از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای ویژه آمریکایی در مجتمعی در نزدیکی اسلام آبادِ پاکستان، دیداری خصوصی با بکر، ۷۶ ساله، در لندن داشته است.
رئیس صندوق خیریه پرنس چارلز که این مبلغ به حساب آن واریز شده است در بیانیه ای مدعی شده که مبلغ دریافتی از شیخ بکر بن لادن در سال ۲۰۱۳ در همان زمان به دقت از سوی هیات امنای این صندوق مورد بررسی قرار گرفته و پذیرش این کمک کاملا به تصمیم متولیان این صندوق بوده است.
به نوشته گاردین، خبر دریافت کمک از اعضای خانواده بن لادن پس از آن منتشر که ماه گذشته فاش شد شاهزاده ولز میلیون ها یورو پول نقد در جریان نشست هایش با نخست وزیر سابق قطر دریافت کرده است.
بر اساس این گزارش پرنس چارلز در مجموع ۳ میلیون یورو (۲.۶ میلیون پوند) در جریان دیدار با شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی دریافت کرده است.
ساندی تایمز گزارش داد که این مبلغ با چمدان به شخص پرنس چارلز تحویل داده شده است.
گفته می‌شود که انتقال این مبلغ در جریان دیدارهای خصوص دو طرف، از جمله دیدار خصوصی رو در رو در کلارنس هاوس در سال ۲۰۱۵ رخ داده است.

جمهوری خلق دونتسک از 95 حمله از اوکراین ظرف 24 ساعت خبر می دهد

مقامات دونتسک 95 حمله توسط نیروهای اوکراینی را در 24 ساعت گذشته ثبت کرده اند. بر این اساس، حداقل 513 گلوله به خاک جمهوری خلق شلیک شد. ارتش اوکراین از راکت ها و پرتابه های Grad و Uragan در کالیبرهای 155، 152، 122 و 120 میلی متری استفاده کرد. سیزده منطقه مسکونی از جمله دونتسک مورد آتش سوزی قرار گرفت.

یک نفر در حملات دونتسک بین ساعت 6 صبح 30 ژوئیه تا 6:00 صبح 31 جولای کشته شد. 9 تن دیگر از ساکنان صلح آمیز دونتسک، گورلووکا و ولادیمیروفکا مجروح شدند. در مجموع پنجاه ساختمان مسکونی و هفت زیرساخت غیرنظامی در چهار منطقه دونتسک و در گورلووکا و ماکیفکا در این حملات آسیب دیدند. یک روز قبل، مقامات دونتسک 75 حمله از اوکراین را گزارش کردند. هشت غیرنظامی کشته و 14 تن دیگر زخمی شدند.

حمله مشکوک هواپیمای بدون سرنشین: پنج مجروح در مقر ناوگان دریای سیاه در سواستوپل

میخائیل راسوژایف، فرماندار سواستوپل، از حمله به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه خبر داد. بر اساس اطلاعات اولیه، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی در ساعات اولیه بامداد وارد محوطه کارکنان شد و پنج نفر را مجروح کرد. آنها از کارکنان هستند، هیچ تلفاتی وجود ندارد.  “امروز، صبح زود، نازی های اوکراین تصمیم گرفتند روز ناوگان دریایی ما را خراب کنند.”

راسوژایف در تلگرام نوشت که سرویس مخفی داخلی روسیه FSB اکنون در حال روشن کردن همه شرایط این حادثه است. به دلایل امنیتی، همه مراسم جشن در این شهر به مناسبت روز ناوگان دریایی روسیه که این یکشنبه جشن گرفته می شود، لغو شده است. فرماندار به شهروندان توصیه کرد در خانه بمانند.

رقابت کشورهای ثروتمند برای انبار کردن واکسن آبله میمون/ آفریقا قربانی می شود

 در حالی که کشورهای ثروتمند میلیون‌ها واکسن را برای جلوگیری از عبور آبله میمون از مرزهای خود سفارش داده‌اند، هیچ‌یک برنامه‌ای برای کمک به آفریقا، جایی که شکل کشنده‌تری از آبله میمون‌ نسبت به غرب در حال گسترش است، اعلام نکرده‌اند. مقامات بهداشتی در کشورهای مختلف جهان هشدار می‌دهند که اقدامات کشورهای ثروتمند برای خرید مقادیر زیادی واکسن آبله میمون، در حالی که از همین کشورها ارسال دارو به آفریقای درگیر خودداری می‌کنند، می‌تواند میلیون‌ها نفر را در برابر نسخه خطرناک‌تر این بیماری از پا بیندازد و خطر سرایت مداوم ویروس به انسان‌ها را در پی داشته باشد.

منتقدان از تکرار مشکلات فاجعه‌بار نابرابری در مقابله جهانی با کرونا که در طول همه‌گیری آبله میمون دیده می‌شود، بیم دارند.

دکتر بوگوما کابیسن تیتانجی، استادیار پزشکی در دانشگاه اموری آتلانتای آمریکا می گوید: “اشتباهاتی که در طول همه‌گیری کرونا مشاهده کردیم، در حال تکرار هستند.”

از اردیبهشت تا امروز  بیش از ۲۲ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در نزدیک به ۸۰ کشور گزارش شده است که از این میان، حدود ۷۵ مورد مرگ مشکوک در آفریقا، عمدتا در نیجریه و کنگو، گزارش شده است. روز جمعه هم، برزیل و اسپانیا مرگ‌هایی مرتبط با آبله میمون را گزارش کردند که به عنوان اولین موردی که در خارج از آفریقا گزارش شد، محسوب می شود. اسپانیا روز گذشته دومین مورد مرگ ناشی از آبله میمون را گزارش کرد.

تیتانجی گفت: “کشورهای آفریقایی که دهه‌ها با شیوع آبله میمون‌ سر و کار داشتند، در محاسبات مربوط به واکنش جهانی به این بیماری،  به حاشیه رانده شده‌اند.”

دانشمندان می‌گویند که برخلاف کمپین‌ها برای توقف ویروس کووید-۱۹، واکسیناسیون انبوه علیه آبله میمون ضروری نخواهد بود. آنها فکر می کنند استفاده هدفمند از دوزهای موجود، همراه با سایر اقدامات، می تواند اپیدمی های رو به گسترشی را که اخیراً توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی تعیین شده است، از بین ببرد.

با این حال، در حالی که انتقال آبله میمون بسیار دشوارتر از کرونا است، کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر این بیماری به جمعیت عمومی سرایت کند – در حال حاضر در اروپا و آمریکای شمالی تقریباً به طور انحصاری در بین مردان همجنس‌گرا منتشر می‌شود – نیاز به واکسن می‌تواند تشدید شود، به‌ویژه اگر این ویروس در مناطق جدید تثبیت می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا روز پنجشنبه، خواستار در اولویت قرار گرفتن این قاره برای واکسن شدند.

احمد اوگول، مدیر اجرایی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا CDC آفریقا، گفت: “اگر ما ایمن نباشیم، بقیه جهان نیز در امان نیستند.”

اگرچه آبله میمون ده‌ها سال است که در بخش‌هایی از آفریقا بومی بوده است، اما بیشتر از حیوانات وحشی آلوده به انسان سرایت می کند و معمولاً خیلی فراتر از قاره سیاه منتشر نشده است. کارشناسان احتمال می‌دهند که شیوع آبله میمون در آمریکای شمالی و اروپا مدت‌ها قبل از اینکه این بیماری از طریق رابطه جنسی در اسپانیا و بلژیک گسترش یابد، در آفریقا آغاز شده باشد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد موارد آبله میمونی در جهان در اروپا و ۹۸ درصد مربوط به مردانی است که رابطه جنسی خارج از قاعده دارند.

کاترین اسمالوود متخصص اورژانس سازمان بهداشت جهانی در اروپا اذعان کرد که مرگ و میر در اسپانیا ارزیابی آژانس از شیوع بیماری را تغییر نداده است.

او در ایمیلی گفت: “اگرچه آبله میمون‌ در بیشتر موارد خود محدود شونده است، این بیماری می‌تواند عوارض شدیدی ایجاد کند.”

اسمالوود گفت: “با ادامه گسترش آبله میمون در اروپا، انتظار می رود شاهد مرگ و میر بیشتری باشیم.”

سازمان بهداشت جهانی در حال توسعه یک مکانیسم اشتراک واکسن برای کشورهای آسیب ‌دیده است، اما جزئیات کمی درباره نحوه عملکرد آن منتشر کرده است. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هیچ تضمینی در مورد اولویت بندی کشورهای فقیر در آفریقا نداده است و تنها گفته است که واکسن ها بر اساس نیاز اپیدمیولوژیک توزیع می شود.

برخی از کارشناسان نگرانند که در این مکانیسم مشکلات مشاهده شده در سیستم کوواکس را که توسط سازمان بهداشت جهانی و شرکای آن در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد تا اطمینان حاصل شود که کشورهای فقیرتر واکسن کرونا را دریافت می کنند، تکرار شود.

شارمیلا شتی، مشاور واکسیناسیون برای سازمان پزشکان بدون مرز گفت: “فقط درخواست از کشورها برای اشتراک‌گذاری داروها کافی نیست. هرچه بیماری آبله میمون طولانی‌تر ادامه یابد، احتمال سرایت آن به حیوانات جدید یا سرایت به جمعیت عمومی انسان بیشتر می‌شود.”

در حال حاضر، تنها یک تولید کننده واکسن آبله میمون وجود دارد: شرکت دانمارکی باواریا نوردیک. ظرفیت تولید این شرکت در سال جاری حدود ۳۰ میلیون دوز است که در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون واکسن موجود است.

به گفته بیل هال، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، در ماه اردیبهشت، باواریا نوردیک از آمریکا درخواست کرد که بیش از ۲۱۵۰۰۰ دوز را که قرار بود دریافت کند “برای کمک به درخواست‌های بین‌المللی که شرکت دریافت می‌کرد” واگذار کند. این شرکت از اعلام نام کشورهای دریافت کننده دوزهای اهدایی خودداری کرد.

هال گفت که آمریکا هیچ قول دیگری برای تقسیم واکسن های سفارشی اش با دیگر کشورها نداده است. ایالات متحده بیشترین تعداد دوز را با ۱۳ میلیون رزرو سفارش داده است، اگرچه تنها حدود ۱.۴ میلیون دوز تحویل داده شده است.

برخی از مقامات آفریقایی معتقدند که عاقلانه است که مقداری واکسن در این قاره ذخیره شود. دکتر اینگرید کاتز، کارشناس بهداشت جهانی در دانشگاه هاروارد، می گوید که اگر واکسن های موجود به طور مناسب توزیع شوند، اپیدمی آبله میمون “به طور بالقوه قابل کنترل” است. او معتقد است هنوز می توان از تبدیل شدن آبله میمون به یک بیماری همه گیر جلوگیری کرد، اما “ما باید در راهبردهای پیشگیری خود هوشمند باشیم و در واکنش سریع باشیم. “

اسپانیا، که بزرگترین شیوع آبله میمون در اروپا را دارد، تقاضا برای واکسن بسیار بیشتر از عرضه است. پپ کول، مدیر پزشکی یک مرکز بهداشتی بارسلونا گفت: “یک شکاف واقعی بین تعداد واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس داریم و افرادی که می‌توانند از آن بهره ببرند وجود دارد”.

حملات موشکی نیرو‌های اوکراینی به شهر گارلوفکا

روسیا الیوم از حمله موشکی نیرو‌های کی یف به منطقه‌ای نزدیک دونتسک و اقدام نیرو‌های روسی به انهدام دو موشک بدون بر جا گذاشتن تلفات جانی خبر داد.

نیرو‌های کی یف با راکت انداز‌های اوراگان، شهرک گارلوفکا نزدیک دونتسک را هدف سه موشک حامل مین‌های ضد نفر قرار دادند. پدافند دفاع هوایی روسیه دو موشک را بدون تلفات جانی، منهدم کرد.

خبرنگار روسیا الیوم گفت به سبب تعبیه مین‌های ضد نفر در مناطق مسکونی موسوم به شاخه‌های سبز، صدای چندین انفجار در این منطقه شنیده شد.

این رویداد‌ها در حالی است که ساکنان دونتسک که از هشت سال پیش به سبب تروریسم نیرو‌های تندرو آزوف، وابسته به رژیم کی یف آواره شدند، در حال بازگشت به وطن خود هستند. با وجود ویرانی گسترده خانه‌های ساکنان آواره، آن‌ها در سایه کمک‌هایی که روسیه ارائه می‌کند، درباره بازگشت خود ابراز خرسندی کردند.

پس از آنکه نیرو‌های مین یاب و متخصص کشف مواد منفجره روسیه، کار خود را در روستای “شیروکینو” در جمهوری دونتسک آغاز کردند، ساکنان این منطقه پس از هفت سال آوارگی به خانه‌های خود بازگشتند.

یکی از آوارگان بازگشته گفت: هشت سال گذشت و اگر روسیه و مقامات محلی که وعده دادند مصالح ساختمان سازی را فراهم می‌کنند، به ما کمک کنند، مشکلی نخواهیم داشت. بار دیگر همه چیز را با دستان خود خواهیم ساخت.

یکی دیگر از آوارگان گفت: سال ۲۰۱۵ خانه خود را ترک کردیم. نیرو‌های آزوف چهارم فوریه زمانیکه رسیدند، همسرم را کشتند. پس از باز شدن نیم ساعته گذرگاه انسانی، توانستیم شهر را ترک کنیم. به ماریوپل رفتیم و امروز بازگشتیم.

خبرنگار افزود منطقه دچار ویرانی بزرگی شده است و آثار استقرار نیرو‌های تندرو آزوف دیده می‌شود

نشریه آمریکایی: اوکراین باید وادار به صلح شود

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در شماره جدید خود، بر لزوم قانع نمودن اوکراین از سوی واشنگتن، برای رسیدن به توافق دیپلماتیک با روسیه تاکید کرد.

نشریه نشنال اینترست در گزارشی نوشت: واشنگتن و همپیمانانش باید مقامات اوکراین را به موافقت با راهکار دیپلماتیک با روسیه قانع کنند و اگر آنها با این مساله مخالفت کردند باید کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف قطع شود.

در این یادداشت مشترکی که از سوی “استیون سایمون” و “جاناتان استیونسون” دو عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا نوشته شده، آمده است: از این پس کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین باید پیش زمینه‌ای برای فراهم ساختن راهکار دیپلماتیک (جهت خروج از جنگ) باشد.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: ایالات متحده آمریکا و ناتو باید برای اوکراین توضیح دهند که در صورت ایجاد یک فرصت برای رسیدن به توافق درباره پایان جنگ از راهکار دیپلماتیک، انتظار دارند که کی‌یف از این فرصت استفاده کند، در غیر این صورت ممکن است که کانال‌های کمک تسلیحاتی به اوکراین را قطع کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: البته در صورتی که روسیه با مذاکرات درباره پایان جنگ موافقت نکند، در آن زمان می‌توان کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را افزایش داد.

نشنال اینترست در ادامه با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر واشنگتن و شرکای اروپایی اش برای ایجاد فرصت‌های دیپلماتیک در ارتباط با جنگ اوکراین، عنوان کرد: آمریکا در برقراری آتش بس های این چنینی با تجربه است و در شرایط کنونی اجماع همگان بر این مساله قرار دارد که جنگ اوکراین باید با مذاکرات و توافقی نظیر توافق مینسک پایان یابد.

روسیه شواهدی در مقصربودن کی‌یف در حمله به بازداشتگاه یلنوفکا به سازمان ملل ارائه داده است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز، یکشنبه، اعلام کرد که دفتر نمایندگی این کشور اطلاعاتی را که گواه بر مقصر بودن کی‌یف در حمله به مرکز بازداشت موقت اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک است، در اختیار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، قرار داده است.

پولیانسکی گفت: “ما اطلاعاتی را که در خصوص مسئولیت مستقیم ارتش اوکراین در حمله به مرکز بازداشت موقت در یلنوفکا، به آنتونیو گوترش داده‌ایم که این اطلاعات تلاش‌های مقامات کی‌یف برای انداختن مسئولیت این جنایت به‌عهده روسیه را خنثی خواهد کرد.”

به‌گفته وی، طرف روسی از سازمان ملل خواسته است فوراً در خصوص این حادثه تحقیقات لازم را انجام دهد. پولیانسکی افزود: کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه به‌همراه کارشناسان بین‌المللی، از هم‌اکنون تحقیقات مربوط به این حمله را آغاز کرده‌اند.

دیپلمات روس: تلاش برای انداختن مسئولیت حمله به یلنوفکا به گردن روسیه بیهوده است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پیامی توییتری، تلاش‌های طرف اوکراینی برای انتقال تقصیر حمله موشکی انجام‌شده به بازداشتگاه موقت اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک به روسیه را بیهوده خواند و یادآور شد که شواهد عینی کافی در رابطه با حمله انجام‌شده توسط ارتش اوکراین با استفاده از سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARSآمریکایی در دست است.

این دیپلمات یادآور شد که اگر نیروهای ملی‌گرای اوکراینی قصد داشتند روسیه را مقصر این جنایت جلوه دهند، باید باهوش‌تر می‌بودند و حداقل از سلاحی غیر از سامانه‌های موشکی به‌تازگی تحویل‌گرفته از ایالات متحده، استفاده می‌کردند.

سفیر سابق فرانسه در روسیه ادعای اوکراین درباره بمباران یلنوفکا را زیر سؤال برد

“سیلوی برمان” سفیر سابق فرانسه در روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی ابراز عقیده کرد که روسیه و نیروهای نظامی دونباس هیچ دلیلی برای حمله به بازداشتگاه موقت اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک که تحت کنترل خود آنها قرار داشت، ندارند. این دیپلمات فرانسوی، بدین ترتیب با نسخه منتشرشده توسط کی‌یف در خصوص بمباران ادعایی مرکز بازداشت موقت اسرای اوکراینی توسط نیروهای روسی مخالفت کرد.

به ‌گفته برمان، زندانیان بازداشت‌شده در بازداشتگاه، از جمله متهم به فعالیت‌ های تروریستی بودند و در انتظار محاکمه توسط مقامات دونتسکی. بسیاری از آنها، طبق قانون این منطقه، در انتظار حکم اعدام بودند. سفیر پیشین فرانسه تأکید کرد: زمانی که چنین روندی پیشِ‌روی قرار داشت نیازی به کشتن این افراد به این شکل علنی و در پی آن بازتاب جهانی این حادثه نبود.

“میشل گویا” سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی فرانسوی نیز که در این برنامه تلویزیونی حضور داشت، گفت که او نیز با ادعای طرف اوکراینی در مقصر بودن ارتش روسیه در این حمله موافق نیست. وی یادآور شد که روسیه به حمله و نابود کردن زندانی پر از اسرای جنگی اوکراینی به این شکل نیازی نداشت. به‌عقیده این نظامی سابق، ظاهراً اقداماتی علیه اسرای اوکراینی گرفتارشده توسط نیروهای نظامی روسیه در حال شکل‌گیری است.

دعوت روسیه از کارشناسان سازمان ملل و صلیب سرخ برای تحقیق درباره حمله به بازداشتگاه اسرای اوکراینی

وزارت دفاع روسیه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به‌طور رسمی از کارشناسان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد دعوت می‌کند تا تحقیقات کاملی را در خصوص حمله صورت‌گرفته به یک مرکز بازداشت موقت در روستای یلنوفکا در سرزمین دونتسک که نیروهای نظامی اوکراینی به‌اسارت گرفته شده بودند و در آنجا نگهداری می‌شدند، انجام دهند و طرف روسی نیز تمامی کمک‌های لازم در این زمینه را به آنها ارائه خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: “فدراسیون روسیه به‌منظور انجام تحقیقات واقع‌بینانه و دقیق در خصوص حمله به بازداشتگاه موقت در یلنوفکا که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از اسیران جنگی اوکراینی شده است، رسماً از کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دعوت کرده است.” روز جمعه نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARSآمریکایی به این بازداشتگاه حمله کردند. طبق اطلاعات وزارت دفاع فدراسیون روسیه، در نتیجه این حمله، 50 سرباز اوکراینی جان خود را از دست دادند و بیش از 70 نفر، از مجموع 193 اسیران جنگی نگهداری‌شده در این ساختمان نیز مجروح شدند. کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه یک پرونده جنایی در رابطه با این حادثه گشوده است.

اعلام آمادگی سازمان ملل برای تحقیقات درباره حمله به زندانی در اوکراین

 سازمان ملل متحد برای تحقیقات درباره حمله به زندانی در منطقه اولنیوکا در استان دونتسک اوکراین اعلام آمادگی کرد.

فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران اعلام کرد: در رابطه با فاجعه اخیر در زندان اولنیوکا، ما آماده اعزام گروهی از کارشناسان برای انجام تحقیقات با موافقت طرفین هستیم.

این مقام سازمان ملل در عین حال تصریح کرد:  از ابتکارات کمیته بین المللی صلیب سرخ  کاملا حمایت می کنیم.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد حمله اوکراین به زندانی در استان دونتسک با موشک های آمریکایی هیمارس، منجر به کشته شدن ۴۰ اسیر جنگی اوکراینی و زخمی شدن ۷۵ نفر دیگر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده که یک حمله موشکی از سامانه موشکی پرتاب چند گانه ساخت آمریکا موسوم به هیمارس به یک بازداشتگاه در منطقه اولنیوکا جایی که اسرای نظامی اوکراینی نگهداری می شدند، روی داده است. 

خبرگزاری اینترفاکس از قول “دنیس پوشیلین” رهبر جدایی طلب تحت حمایت روسیه گزارش داد که این زندان در شهر اولنیوکا واقع است و ۱۹۳ نفر در آن به سر می بردند در حالی که هیچ تبعه خارجی در میان بازداشت شدگان نبودند.

پس از آنکه روسیه کنترل ماریوپل را در اختیار گرفت، شماری از نیروهای اوکراینی پس از تسلیم شدن در اولنیوکا اسیر شدند.

در این میان، نیروهای مسلح اوکراین مسئولیت حمله موشکی به این زندان در منطقه دونباس را رد کرده اند.

شماری از نظامیان اوکراینی به زندان هایی در مناطق تحت کنترل روس همچون دونتسک انتقال یافته اند. برخی در جریان مبادله اسرا با روسیه، به اوکراین بازگردانده شده اند، اما سرنوشت برخی دیگر نامعلوم است.

رویترز گزارش داد: اعلام خبر کشته شدن اسیران جنگی در این زندان، ابهاماتی درمورد چرایی نگهداری اسیران جنگی در شرایطی خاص و اینکه چرا به مکانی امن تر انتقال داده نشده اند، ایجاد کرده است.

همچنین این مساله، پرسش هایی درمورد وضعیت افراد کشته شده را مطرح کرده است. طبق کنوانسیون های ژنو، اسیران جنگی که نامشان ثبت شده است، به خاطر مشارکت قانونی در جنگ تحت محاکمه قرار نمی گیرند.

زلنسکی و آمریکا مسئول کشتار اسرای جنگی در دونتسک هستند

وزارت دفاع روسیه از حمله مرگبار به بازداشتگاه اسرای جنگی در دونتسک به عنوان اقدامی تحریک آمیز یاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه، آمریکا و رئیس جمهور اوکراین را مسئول جان زندانیان جنگی معرفی کرد.

وزارت دفاع روسیه امروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که مسئولیت سیاسی، حقوقی و اخلاقی قتل عام خونین اسیران جنگی اوکراینی در بازداشتگاه النووکا، واقع در جمهوری دموکراتیک دونتسک، متوجه “ولودیمیر زلنسکی” رئیس‌جمهور اوکراین، رژیم جنایتکار او و واشنگتن است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، در زمان حمله به بازداشتگاه مذکور ۱۹۳ اسیر جنگی در این مرکز حضور داشتند که اکثر آنها در اثر این حمله کشته یا مجروح شدند. آنگونه که در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده تعداد قربانیان در حال حاضر ۵۰ نفر است و ۷۳ نفر به دلیل جراحات شدید در بیمارستان بستری شده اند. فهرست اسرای جنگی کشته و زخمی شده در وب سایت وزارت دفاع روسیه قرار گرفته است.

“دنیس پوشیلین” رئیس جمهوری دموکراتیک خلق دونتسک، در اظهاراتی این حمله را از پیش برنامه ریزی شده توصیف کرد. وزارت دفاع روسیه نیز این حمله را به عنوان یک اقدام تحریک آمیز آشکار با هدف ارعاب سربازان اوکراینی و جلوگیری از زمین گذاشتن سلاح آنها ارزیابی کرد.

این در حالیست که زلنسکی پیش از این در اظهاراتی مدعی شد مرگ ده‌ها زندانی در یک زندان تحت کنترل روسیه نشان می‌دهد که این کشور باید به عنوان حامی تروریسم به رسمیت شناخته شود.

تأکید وزیر دفاع روسیه بر نقش ناوگان دریایی در تأمین امنیت این کشور

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز، یکشنبه در پیام تبریکی به‌مناسبت “روز ناوگان دریایی” که در وب‌سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شده است، تأکید کرده است که ملوانان روسی با موفقیت امنیت کشور را تضمین می‌کنند.

ژنرال شویگو گفت: “امروز، پرسنل ناوگان دریایی روسیه به‌وضوح آموزش عالی دریایی و هماهنگی اقدامات خود را به تمام جهان نشان می‌دهند و تمامی وظایف تعیین‌شده به‌منظور تضمین امنیت کشور را با موفقیت حل‌وفصل می‌کنند.”

روز ناوگان دریایی در روسیه همه‌ساله در آخرین یکشنبه ماه جولای جشن گرفته می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، امروز از مراسم رژه اصلی نیروهای نظامی ـ دریایی این کشور که در شهر سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، بازدید خواهد کرد.

نیویورک‌ تایمز: سفر پلوسی به تایوان، “میدان مین” برای واشنگتن

 در آستانه سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن هشدارهای شدیداللحنی نسبت به پیامدهای این بازدید صادر کرده و همزمان ناظران، تایوان را به “میدان سیاسی مین‌گذاری شده‌” برای واشنگتن تشبیه کرده‌اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تایوان جزیره‌ای با ۲۳ میلیون نفر جمعیت در ۸۰ مایلی (۱۲۸ کیلومتر) سواحل چین، مدت هاست به کانون تنش میان واشنگتن و پکن تبدل شده؛ تنشی که اکنون به اوج خود رسیده است.

“نانسی پلوسی” رئیس مجلس نمایندگان که از دیروز شنبه سفر به چندین کشور آسیایی را آغاز کرده و ممکن است در تایوان هم توقف داشته باشد، بالاترین مقام آمریکایی است که از سال ۱۹۹۷ به این جزیره سفر می کند.

نیویورک تایمز در مطلب خود آورده است: چین تایوان را جزئی از قلمرو خود می داند و وعده داده که چنانچه مجبور به استفاده از زور شود، آن را بازپس می گیرد. “شی جین پینگ” رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی با “جو بایدن” همتای آمریکایی خود به شدت به واشنگتن به دلیل مداخله در این مناقشه هشدار داد. پکن به سفر احتمالی پلوسی اعتراض دارد و نسبت به پیامدهای نامشخص آن به آمریکا هشدار داده است.

براساس مطلب درج شده در این رسانه، دلیل اصلی حساسیت واشنگتن بر روی تایوان این است که این جزیره تولیدکننده پیشرو نیمه هادی ها در جهان است، اما از آن سو، در برابر فشارهای اقتصادی فزاینده پکن نیز آسیب پذیر می باشد.

.ماه گذشته ژنرال “وی فنگه” وزیر دفاع چین در یک نشست بین المللی در سنگاپور هشدار داد که چین در جنگ برای تایوان تردید ندارد. وی در این نشست تاکید کرد: اگر کسی جرات جدایی تایوان را داشته باشد، ما در جنگ تردید نداریم و هزینه آن را تا پایان می پردازیم.

“ویلیام اچ اورهولت” محقق ارشد دانشکده “کندی هاروارد” به تازگی در مطلبی نوشت: چین به شدت خواهان “بازگشت” تایوان است، اما این بدان معنا نیست که پکن خواهان یک جنگ خونین است که اقتصاد آن را نابود کند.

این روزنامه می افزاید: مشاهده تحرکات اخیر نشان می دهد، تایوان بزرگترین نقطه عطف روابط ایالات متحده و چین است. حملات چین به حریم هوایی و آب های نزدیک تایوان در چند سال گذشته تهاجمی تر شده و خطر درگیری را افزایش داده است.

سال گذشته، هواپیماهای نظامی چین حریم هوایی تایوان را بارها و به شیوه ای فزاینده درنوردیدند و از این رو برخی از تحلیلگران آمریکایی معتقد هستند که توانایی های نظامی چین به اندازه ای رشد کرده که دیگر پیروزی آمریکا در یک جنگ احتمالی تضمین شده نیست. به باور تحلیلگران تایوان یک میدان سیاسی مین گذاری شده برای واشنگتن است.

گزارش ها حاکی است دولت باید تلاش بسیاری برای منصرف کردن پلوسی از این سفر به خرج داده، اما رئیس مجلس نمایندگان اصرار دارد که وی به عنوان یک مقام حق دارد به هر کجا که می خواهد برود.

بایدن پیش از این در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص چرایی مخالفت دولت وی با این سفر گفته بود که ارتش فکر می کند در حال حاضر این سفر ایده خوبی نیست.

تداوم حملات توپخانه ارتش ترکیه به شمال حسکه/ رزمایش نظامی مشترک 

منابع سوری اعلام کردند که ارتش ترکیه سلسله حملاتی را به مناطقی در شمال حسکه انجام دادند.

منابع محلی سوری از زخمی شدن دو شهروند سوری بر اثر حملات توپخانه ارتش ترکیه به حومه “تل تمر” در شمال غرب حسکه خبر دادند.

این منابع به سانا اعلام کردند: توپخانه ارتش ترکیه سلسله حملاتی به “سلماسه” در حومه “تل تمر” در حومه شمال غربی حسکه انجام دادند که بر اثر آن دو غیرنظامی زخمی و خساراتی به زیرساخت‌های منطقه و دارایی‌ها شهروندان وارد شد.

پیش از این هم نیروهای ترکیه حملاتی به روستای “ملا عباس” در ناحیه “القحطانیه” در حومه شمالی حسکه انجام داده بودند.

حملات راکتی و توپخانه‌ای و خمپاره‌ای ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن به حومه شمالی الرقه، حلب و حسکه تاکنون علاوه بر جای گذاشتن قربانی، خساراتی به بار آورده و سبب آوارگی هزاران خانواده طی ماههای گذشته شده است.

رزمایش نظامی سوریه و روسیه

خبرگزاری رسمی سوریه از رزمایش مشترک میان نیروهای ارتش این کشور با نیروهای روسی در سوریه خبر داد.

به دستور “ بشار اسد” رئیس جمهور، فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه و با حضور سپهبد “عبدالکریم ابراهیم” رئیس ستاد کل ارتش و سپهبد “ الکساندر چایکو” فرمانده نیروهای روسیه فعال در سوریه و تعدادی از افسران ارشد ارتش سوریه و روسیه، نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای روسی فعال در سوریه تمرینات تاکتیکی عملیاتی با مهمات جنگی و با مشارکت تشکیلات مختلف نیروهای زمینی، هوایی و دریایی و نیز انواع نیروها و نیروهای متخصص در شرایطی شبیه سازی جنگ اجرا کرده کردند.

فرمانده نیروهای مجری تمرینات توضیح مفصلی ارائه کرد که شامل حمله به نقاط استحکامات دشمن همراه یورش به سد آبی از حرکت برای رسیدن به کرانه مقابل بود.

این رزمایش با آتش سنگین هوایی جنگنده‌ها و بالگردها و شلیک موشک‌های زمین به زمین و نیز حملات توپخانه و موشک اندازها و دیگر آتشبارها شروع شد و به دنبال آن، نیروهای خط شکن شرکت کننده در عملیات به سوی مانع آبی با پوشش آتش سنگین پیشروی کردند و نیروهای دشمن فرضی را در اطراف دریاچه نابود کردند و شرایط را برای پیشروی نیروهای اصلی و درهم کوبیدن دشمن فراهم ساختند.

پس از آن، گروه‌های مأموریت ویژه از دریاچه عبور کردند و استحکامات دشمن را در کرانه مقابل و جزایر دریاچه منهدم کردند.

 همچنین یگان‌های مهندسی نیز بر روی گذرگاه‌هایی که توسط دشمن تخریب شده بود تا مانع پیشروی نیروهای خودی شود، پل زدند.

در جریان این رزمایش نیروی هوایی و یگان موشکی آتش سنگین روی مواضع دشمن فرضی ریختند.

این تمرینات همچنین شامل عملیات هلی برن در کرانه مقابل و برخی جزایر داخل دریاچه، هلی برن تحت پوشش شدید آتش، تخلیه مجروحان و اسیران از آب توسط بالگرد و انجام عملیات جستجو و نجات بود.

نیروهای شرکت کننده در این رزمایش در معرض یک پاتک سنگین فرضی قرار گرفتند و توانستند حمله خصمانه را دفع کنند و خسارات سنگینی به دشمن وارد کنند و دشمن فرضی را مجبور به عقب نشینی کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سوریه در خاتمه به ارزیابی جامع تمامی مراحل تمرینات پرداخت و از زحمات تمامی فرماندهان شرکت کننده در اجرای این تمرینات تشکر کرد و از مهارت و کارآمدی افسران و رزمندگان در اجرای این طرح قدردانی کرد.

سپهبد “ابراهیم علی” تاکید کرد که سوریه تحت رهبری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، مصمم است که مسیر تحقق دستاوردها و پیروزی ها را دنبال کند،  به مقابله با تجاوزات ادامه دهد و هر وجب از خاک خود را از هرگونه تروریسم و اشغال آزاد کند.

مدودف: براساس تصمیمات فنلاند و سوئد به آن‌ها پاسخ خواهیم داد

معاون شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو گفت: به فنلاند و سوئد براساس تصمیم آن‌ها پاسخ متقارن خواهیم داد.

معاون شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو گفت: به فنلاند و سوئد براساس تصمیم آن‌ها پاسخ متقارن خواهیم داد.

دمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت: روشن است تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو موجب تقویت امنیت منطقه نخواهد شد، بلکه بر عکس، موجب دشوارتر شدن اوضاع امنیتی برای همه خواهد شد.

وی گفت: درباره این تصمیم باید بگویم ما شیوه‌ای را که این تصمیم گرفته شد، درک می‌کنیم؛ وحشت ایجاد شد و اذهان این دو کشور تحت نفوذ احساسات در اقیانوس اطلس و بروکسل قرار گرفت. کاملا روشن است که در نتیجه این تصمیم، باید در موضع گیری درباره پاسیکویی-ککونن (دکترین دو سیاستمدار فنلاندی درباره بی طرفی این کشور) برای فنلاند و همچنین روابط با سوئد بی طرف، تجدید نظر شود.

مدودف گفت: درباره واکنش ما به پیوستن این کشور‌ها به ناتو همانطور که رئیس جمهور ما گفته است واکنش ما متقارن (براساس تصمیم آنها) خواهد بود و آن این است که آن‌ها می‌توانند مسیر‌های متفاوتی را در ائتلاف آنتلانتیک شمالی (ناتو) انتخاب کنند. یا میانه روی را انتخاب کنند یا همانطور که گفته شد در‌ها را باز کنند و اجازه دهند پایگاه‌هایی در خاک آن‌ها تاسیس شود و تسلیحات سنگین مستقر شود. این به خود این کشور‌ها مربوط است و پاسخ ما متقارن (براساس تصمیم آنها) خواهد بود.

ژاپن: به آمریکا اطلاع دادیم قید پروژه گازی با روسیه را نمی زنیم

بنا به گفته یک مقام دولت ژاپن، این کشور سهام خود را در پروژه گازی مشترک با روسیه واگذار نمی کند.

به گزارش اسپوتنیک، دولت ژاپن قصد دارد همچنان به مشارکت در پروژه نفتی مشترک با روسیه ادامه دهد.

برغم موضع ضد روسی جدی غرب، “کویچی هاگیودا” وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن روز شنبه پس از مذاکرات اقتصادی ۲+۲ در واشنگتن گفت که ژاپن دولت آمریکا را از قصد خود برای حفظ سهام در پروژه چندجانبه نفت و گاز ساخالین-۲ مطلع کرده است. شرکت گازپروم روسیه سهامدار عمده پروژه ساخالین-۲ است.

مذاکرات ۲+۲ میان آمریکا و ژاپن روز جمعه به میزبانی واشنگتن برگزار شد. هاگیودا و “هایاشی یوشیماسا” وزیر خارجه ژاپن به نمایندگی از دولت توکیو و “آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه و “جینا ریموندو” وزیر بازرگانی آمریکا نیز از سوی دولت واشنگتن در این نشست حضور داشتند. در این نشست امنیت انرژی، از جمله تامین گاز طبیعی مایع محور گفتگوی طرف ژاپنی و آمریکایی بود.

وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در این باره ادامه داد: درخواست هایی برای خروج از پروژه ساخالین-۲ مطرح شد، اما خروج از این پروژه به این معناست که ما سهم خود را به کشورهای ثالث واگذار می کنیم و روسیه سود زیادی به دست می آورد.

شبکه تلویزیونی “ان اچ کی” به نقل از این مقام دولت ژاپن گفت که به طرف آمریکایی توضیح داده بنا براین می خواهیم وضعیت فعلی را حفظ کنیم و من فکر می کنم ما به تفاهم رسیده ایم.

در اواسط ماه جولای بود که رسانه های ژاپنی گزارش دادند که دولت این کشور بنا دارد به مشارکت خود را در پروژه گازی ساخالین-۲ با روسیه ادامه دهد.

کارشناس چینی: احتمال استفاده از زور در مقابل “اقدامات جدایی‌طلبانه” تایوان وجود دارد

یک کارشناس ارشد در مرکز استراژی و امنیت بین‌الملل در دانشگاه چینهوای پکن گفت: اگرچه بازگشت تایوان به چین به روش صلح آمیز به نفع چین است اما احتمال استفاده از زور برای “اقدامات جدایی‌طلبانه” تایوان همچنان وجود دارد.

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، ژائو بو این اظهارات را در واکنشی هشدار آمیز نسبت به احتمال سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مطرح کرد.

وی تصریح کرد: چین همچنان در مقابل مساله تایوان صبوری پیشه کرده و بودجه دفاعی آن تقریبا مانند چندین دهه گذشته، کمتر از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی است. ما تنها زمانی از اقدامات غیر صلح آمیز و قهری مانند زور استفاده می‌کنیم که آخرین راه باشد.

ژائو بو با بیان اینکه قانون ضد جدایی چین دارای سه شرط بسیار روشن است که براساس آن پکن می‌تواند از “اقدامات غیر صلح‌آمیز برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین” استفاده کند؛ گفت: نیروهای جدائی طلب تایوان باعث جدایی تایوان از سرزمین اصلی چین شوند. حوادث بزرگی که منجر به جدایی تایوان از چین می شود، رخ دهند؛ احتمالات برای اتحاد مجدد مسالمت آمیز کاملاً از بین رفته باشد.

این کارشناس چینی ادامه داد: برای جلوگیری از این نوع وضعیت اسفبار، ما باید تعاملات بیشتری را در سراسر تنگه تایوان تشویق کنیم. ما باید به سرزمین اصلی چین اطمینان دهیم که هنوز امکان اتحاد مجدد صلح آمیز وجود دارد. این بهترین راه برای جلوگیری از جنگ در سراسر این تنگه است.

در هفته‌های اخیر و بدنبال انتشار اخبار مختلفی در خصوص احتمال سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، تنش بین آمریکا و چین بالا گرفته است.

هفته گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین نسبت به انجام چنین سفری هشدار داده بود.

آمریکا؛ عامل پنهان جنگ اوکراین، به دنبال تضعیف چین با ابزار تایوان

عزیمت ناو هواپیمابر رونالد ریگان متعلق به آمریکا به دریای جنوبی چین در میانه تشدید تنش واشنگتن-پکن

همانطور که آمریکا طی سال ها ارتش اوکراین را به عنوان سنگری در برابر روسیه با هدف تحریک جنگ فاجعه بار کنونی برپا کرد، واشنگتن در حال تقویت بخش نظامی تایوان است و تلاش می کند چین را به اقدام نظامی به منظور تضعیف و بی ثبات کردن رقیب خود سوق دهد.

آمریکا به همین منظور به اقدامات تحریک آمیزی دست زده است که از جمله آن دست گذاشتن روی تایوان و برنامه سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به این جزیره است.

تارنمای “وب سایت سوسیالیست جهانی” (wsws) به عنوان یک مرکز مطالعاتی در انگلیس در گزارشی در این خصوص به شرح آنچه در پس این تصمیم می گذرد، پرداخت و نوشت: ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان و گروه ضربتی اش شامل یک ناوشکن و رزمناو به تازگی از سنگاپور به سوی دریای چین جنوبی و تایوان حرکت کردند. این انتقال که ارتباط واضحی با سفر برنامه ریزی شده نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان دارد، تنش سیاسی و نظامی آمریکا با چین را افزایش می دهد که خطر فاجعه بالقوه جنگ هسته ای را به همراه دارد.

به رغم هشدارهای مکرر پکن، پلوسی و هیات همراه وی تور آسیای شرقی شان را آغاز کردند و به عمد گزینه فرود در تایوان را باز نگه داشتند.

طبق برنامه سفر پلوسی که در رسانه های آمریکایی منتشر شده است، این سفر کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور را در بر می گیرد که جملگی متحدان آمریکا در برابر چین تلقی می شوند و تایوان نیز به عنوان توقفگاه احتمالی پلوسی در نظر گرفته شده است.

صرف نظر از ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه صلاحیتی درمورد تصمیم پلوسی برای پرواز به تایوان با یک هواپیمای نظامی ندارد، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور آماده مداخله در برابر هر گونه واکنش چین هستند.

در این میان، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که مقام های پنتاگون گفته اند تعامل نظامی آمریکا شامل ناوهای هواپیمابر، جت های جنگنده و عملیات نظارتی برای محافظت از پلوسی حین پرواز به تایوان و خارج از این جزیره و همچنین بر روی زمین است.

خواه پلوسی به تایوان سفر کند یا نه، این اظهارات آتش افروزانه ای با اعلام قصد آمریکا برای اقدام نظامی علیه چین در تایوان یا اطراف این جزیره، به تنش ها دامن می زند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به شدت با سفر پلوسی دومین نفر در صف ریاست جمهوری آمریکا به تایوان مخالفت کرده است. این سفر، نقض سیاست چین واحد تلقی می شود که به موجب آن، آمریکا از سال ۱۹۷۹میلادی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی دو ساعته با همتای آمریکایی اش، به بایدن گفت: اگر با آتش بازی کنید، می سوزید. امیدوارم طرف آمریکایی این مساله را به وضوح درک کند.

نکته قابل توجه این است که در واقعیت، دولت های متعدد آمریکا از اوباما گرفته تا ترامپ و بایدن به عمد سیاست چین واحد را از جمله با اعزام نیرو، افزایش فروش تسلیحات و اعزام مقام ها و هیات هایی به تایوان تضعیف کرده اند.

پلوسی اولین رئیس مجلس در راس قدرت آمریکاست که از سال ۱۹۹۷ تاکنون از تایوان دیدن می کند. در آن سال، نیوت گینگریچ رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از این جزیره دیدن کرد.

این سفر تهدیدآمیز در سایه شرایط ملتهب به عنوان بخشی از اقدامات تشدید یافته واشنگتن برای انکار سیاست چین واحد انجام می شود.

در این میان، اعزام یک ناو هواپیمابر از طریق تنگه تایوان بین این جزیره و سرزمین اصلی چین، خود اقدامی تحریک آمیز است.

در سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز را پس از آنکه چین آزمایش های موشکی را در نزدیکی قلمرو مورد ادعای تایوان انجام داد، عازم این تنگه کرد.

به نظر می رسد ناو یو اس اس کیتی هاوک آخرین ناو آمریکایی باشد که در سال ۲۰۰۷ از این تنگه عبور کرده، اما دیگر کشتی های جنگی آمریکایی به صورت ماهانه این کار را انجام داده اند.

ناو یو اس اس بنفولد در ماه جاری میلادی از تنگه تایوان تردد کرد پس از آنکه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی و جزایر پاراسل ناوبری کرده بود.

این تارنمای آمریکایی مدعی شد که چین از مدت ها قبل هشدار داده است که تایوان را با زور به سرزمین اصلی پیوند می دهد اگر این جزیره اعلام استقلال کند و اقدامات واشنگتن اکنون مشوق این مساله است.

با وجود این شرایط، دموکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا و همچنین رسانه های آمریکایی از پلوسی خواسته اند به تایوان سفر کند.

ایالات متحده بی پروا در حال دامن زدن به رویارویی با چین است زیرا پکن را تهدید اصلی برای استیلای جهانی خود می داند و همچنین ابزاری برای هدایت نارضایتی طبقه کارگر در میانه بحران اجتماعی و اقتصادی در داخل در برابر یک دشمن خارجی فرضی تلقی می کند.  

طراحان نظامی آمریکا، تایوان را یک سکوی راهبردی مهم برای حمله به چین می دانند. این جزیره همچنین یک دارایی اقتصادی کلیدی است و تخمین زده می شود که ۹۲ درصد از تراشه های نیمه هادی پیشرفته جهان را تولید می کند.

پایان 

۳۱ جولای ۲۰۲۲

مانچستر

انگلستان