کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

آزادیخواهان باغ ملا نصرالدین ؟

 wordt weergegeven

من معتقدم، با هر اندیشه و افکاری که داریم، اگر مخالف جمهوری اسلامی و خواهان استقرار دموکراسی در ایران هستیم باید در این کنگره شرکت کنیم. کسانی که باورمند به همبستگی و در کنار هم بودن در راه آزادی هستند “موظف” به حضور در این نشست هستند. باید ثابت کرد قدرت اندیشه در اتفاقِ تفکرات مختلف می باشد، و لازم است کسانی را که به هر بهانه ی دیگری و یا بعلت عدم همسویی با تفکرات حاضر در کنگره از حضور در آن سرباز می زنند و به تخریبِ کنگره می‌پردازند، «سرکوبگران اندیشه» خوان،وگرنه در فردای ایران آزاد چگونه می خواهند با تفکراتی که با آن عناد ورزیده اند کنار بیایند؟

پاراگراف بالا مربوط به یکی از مدافعان شیعیان نوری علا است . خیلی واضح و صریح عدم شرکت در نشست خودشان را با هر بهانه ای مخرب معرفی کرده است و شرط دموکرات بودن هر فرد یا جریانی را “موظف” به شرکت در این نشست سوم سکولاردموکراسی عنوان کرده است ! و اگر کسی شرکت نکند آزادیخواه نیست…

نوری علا به عنوان امام این جماعت مدتی پیش رسما نوشت که جهت ساختن آلترناتیو این کنگره سوم تشکیل میشود . من هم به عنوان یک مخاطب….خیلی گیج و ابله باید باشم که بعد از تجربیات سنگین و تاریخی ، حالا برای ترکشهای حزب توده کلاه بردارم . امام نوری علا عقلش از نظر سیاسی وزن ارزن هم ندارد . والا خیلی ساده متوجل میشد که تشکیل آلترناتیو یک شرایطی دارد که باید موجود باشد ! گفته بودم آش کشک هم بخواهی درست کنی ، الزاماتی میخواهد و شرایطی که بطلبد !

شرایط سیاسی منطقه و جهانی : رویکرد غرب و حکومت اسلامی ایران در حالت جنگی یا رژیم چنچ نیست ! بلکه مذاکره و استحاله است. در تابلوی استحاله فرضی هم تمام مولفه های داخلی سیاسی ایرانی ، باید با همین حکومت استحاله شده پشت یک میز بنشینند ! بنابراین نگران این نیستم که در فردای ایران آزاد ، چگونه با کسی که امروز او را قبول ندارم کنار بیایم . البته نسلهای بعد و آیندگان در ایران آزاد فردا بهتر راه خودشان را پیدا میکنند و منتظر نمی مانند تا عده ای عصا زنان بیایند راه نشان دهند !

شرایط داخلی و اجتماعی : مردم در خرداد 1388 عملا خانه نشین شدند و نشان دادند که با دهان باز منتظر امامان بعدی نیستند . دلایل روانشناسی اجتماعی چنین رویکردی موضوع این بحث نیست . خواست مردم ظاهرا همین تابلوی استحاله توسط غرب است ! هیچکدام از مولفه های داخلی در توانشان نیست تا روی این روند تاثیری بگذارند. بلکه همه با هم باید منتظر نتیجه این تابلو بمانند !

شرایط نیروهای سیاسی موجود : نیروهای سیاسی موجود مختصات امروزشان چیست ؟ حداقل 2 مورد تکلیف خودشان را روشن کرده اند . جریان مجاهدین خلق با پرچم شیروخورشید و جریان سلطنت با پرچم تاج نشان ، آلترناتیو خودشان را دارند . اینکه این 2 آلترناتیو بد است یا خوب ؟ موضوع این بحث نیست. در سال 1360 اولین ابتکارتشکیل آلترناتیو مربوط به مجاهدین بود. درآن زمان تقریبا تمامی نیروهای موجود سرگردان و تشنه بودند . عمل مجاهدین کاملا جدید بود و توان جذب داشت . مضافا بر اینکه بخش قابل توجهی جذب آلترناتیو مجاهدین شدند ، چون فضای سرنگونی کوتاه مدت حکومت اسلامی ( غلط یا درست ) حاکم بود ! اما حکومت اسلامی ایران با سرکوب مطلق توانست خودش را تثبیت کند .

بعد از مجاهدین و طی 3 دهه گذشته ساختن آلترناتیو برای کسی معنی نداشت و در توان کسی هم نبود. با سقوط صدام و بسته شدن دست و پای مجاهدین توسط غرب ، تبِ ساختن آلترناتیو همه را فرا گرفت . هر ننه قمری که قهر میکرد و میرفت خونه باباش ، دست به ساختن آلترناتیو میزد ! اولین ابتکار درفصل جدید بعد ازسقوط صدام مربوط به شورای ملی رضا پهلوی وجریان سلطنت بود. تلاشهای دیگری هم دیده شد. هر کسی با شجاعت کارتونی خودش اعلام تشکیل آلترناتیو میکرد . تنها ابتکار جدید نوری علا درشرایط سیاسی امروز، انحلال تلویحی آلترناتیو مجاهدین و سلطنت است که در دعوت انفرادی از اجزاء تشکیل دهنده آنها معنی دارد . شعار انحلال حکومت اسلامی را بالای مغازه اش زده است وشرط انحلال حکومت اسلامی را ، اول انحلال آلترناتیوهای قبلی معرفی میکند وبعد به رسمییت شناختن آلترناتیو خودش ! یعنی بنازم به این اعتماد به نفس….اعتماد به نفس خیلی خوب است ولی اندازه اش از حدی که گذشت اسمش بلاهت مطلق است !

شرط داشتن کاریزمای سیاسی ومکفی : این یکی مثل نان سنگگ نیست که در سفره هر کسی تکه ای پیدا شود . سکولارهایی که نمایش فوق را ترتیب داده اند تا آلترنتیو اصلاح طلبان حکومتی را شکل دهند ،هنوز آنقدر سواد سیاسی ندارند تا فرق بین مخالف و اپوزسیون را بفهمند چه رسد به درک و تشخیص شرایط ! از خیر کاریزمای سیاسی هم که بگذریم ، بالاخره مخاطب یک وزنی را باید حس کند تا انگیزه بگیرد ! به قول جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته بود : مذاکرات جدی اتمی با پیامهای توئیتری پیش نمیرود ! حالا هم آلترناتیو جدی با عکس رنگی و ریش و سیبیل سفید و سنوات زیاد ساخته نمیشود !

حضرت نوری علا در همان زمان جنبش خرداد 1388 و تشکیل آلترناتیو سبز ، نشان داد و ثابت کرد شعارها و خواسته اش در توان و اندازه اش نیست . حرفها و لقمه هایی که برای سن و سالش ضرر دارد ! یکی از مدافعان این تشکل هم نوشته بود اصلا شاید دوست داشته باشیم خودمان را سرکار بذاریم ! به کسی چه ؟ البته این حق شماست که خودتان را سرکار بذارید ، ولی موضوعات سیاسی و جمعی محدوده اش فراتر از بلاهت شخصی نوری علاست . بعد از ریدن خمینی درماه و کل ایران زمین ، دیگه نیاز به امام بعدی که هم سکولار باشد وهم هرجا لازم شد یهویی اشهد بخواند و مسلمان شود ، این بار در مریخ نیست !


من حرفهایم را نوشتم . نوری علا از نظر فردی خیلی هم محترم است . اما از نظر سیاسی متوهم است . شرایط سیاسی امروز ، شرایط ساختن آلترناتیو نیست . غرب وحکومت اسلامی ایران در تابلوی استحاله و مذاکره هستند . درجنبش عمومی مردم ایران درخرداد 1388 هم با تعدادی عکس رنگی و بزرگ رفته بود توی کار ساخت و ساز آلترناتیو . همان موقع هم نوشتم این توهم است . جمع کردن مخالفان حکومت اسلامی دور هم برای بحث و بیسکویت و قهوه..یک حرف است . ادعای اپوزسیون و آلترناتیو به معنی در آستانه قدرت سیاسی بودن..یک حرف دیگر .

کنگره سوم سکولارهای مسلمان شیعه نوری علا ، مجموعه ای از نیروهای مخالف حکومت اسلامی است که نه میتواند آلترناتیو باشد و نه اپوزسیون ( به معنی چند قدمی قدرت سیاسی ) است . ولی آنها و مدعیان هنوز در همان توهم خرداد 1388 و آلترناتیو سبز خودشان طواف میکنند . یادمه در خرداد 1388 عده ای از کمونیستها هم با یک عدد کراوات و یک راس تلویزیون رهبری انقلاب را در دست داشتند ! نه جانم ، من تصویری جامع از گذشته تا امروز را کنار هم دارم وقتی میگویم توهم دارند ، درست است به طنز میگویم ولی حرفم جدی است .

  1. اسماعیل نوری علا : بدين ترتيب، برنامه ريزی برای ادارهء کشور، در دوران پيش از انحلال حکومت اسلامی برعهدهء «آلترناتيو سکولار دمدکرات» است…وای وای مامانم اینا….

بیخود نیست مردم رفتن خانه نشین شدند . معنی این خانه نشینی خیلی مهم است یعنی اگه این وامانده های حزب توده میخوان آلترناتیو باشند صد رحمت به همین آخوندها ! همون کمیته نجات پاسارگاد برای شماها از سرتونم زیاده ! شرط میبندم اینا فرق بین کمیته پاسارگاد و یک کشور و کره زمین و کهکشان راه شیری را هنوز نمیدانند !

اسماعیل هوشیار