تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

وحشت توفان

رسول پویان

هنوز وحشت تـوفـان و سیل در پیش است

سکان کشتی به گرداب پر ز تشویش است

به کشوری که شبانی به دست گرگان است

فقـط حـملۀ گـرگ اسـت و نـالۀ میش است

دل شــکـسـتـۀ مــام وطــن شــــده بـریــان

پـدر ز سـوحته بوی شـراره دلـریش است

عـسـل بـه کام وطـنــدار مـا شـــده زقّــوم

بجای نوش به لبهـای جام دل نیش است

بـه بـاغ و مـزرعـه و کشـت آفت انـدازند

زوال دهکـده و مـرگ کـنـده و تیش است

همیشه کار سـتـم پـیشه قتل و ویـرانیسـت

گهی به سـان ملخ یا هجـوم گاومیش است

چـه رنگ بـه رنگ بسـازنـد بـردۀ افـراط

به مثل طالـب و داعش بندگان بیـش است

شـدسـت مکـتـب افـراط خـاک پـاکـسـتـان

لـباس فـتـنـۀ شـیــطـان ظاهـراً کیش است

پتو و لُـنگی و واسکـت شـرط تقـوا نیست

بجای عقل وخردهرچه بنگری ریش است

چـمـــاق دیــن چـو دادنــد در کــف نـادان

تـوان و دانش یـزدان اسـیـر بـدکیش است

ز گـفـت تـازه و کـردار نـیک می تـرســد

هـرآن که پـیرو اهـریمـن بـدانـدیـش است

دلی که منبع نــور اسـت و عـلم و دانـایی

ز خشم و کیـنۀ افراطیت ریش ریش است

نـژاد و مـذهـب و قـوم و قبـیـله را بگـذار

تمام نسل بشـر از سلول یک خویش است

بـرادری و مســاوات حــق اقـــوام اــست

وگـرنـه کام همه پـر هلاهـل و بِیش است

ز جنگ و کیـنـۀ ادیـان بـوی خـون خیزد

تجــارب دل تـاریـــخ چشم تفـتـیـش اسـت

به نـام دیـن و خـدا قتل عـام انـسـان است

میان دوزخ کین دیگ خون درجیش است

جهـان دانـش و عـرفـان و عـشق را نازم

که سـاز وحدت دلها نوای درویش است

وطن بـه نیروی نسل جـوان سـاخته شود

لباس خـودکفـایی ز اطلـس و گیـش است

بـه هـوش بـاش که بازیگـرِ همیشه دغـل

به نام صلح بـه دنبال حملـه و کِیش است

10/3/2021

معنی برخی از واژگان در متن شعر:

بِیش: یک نوع گیاه زهری.

کیش: نوعی پارچۀ کتان.

کیش: کیش و مات در بازی شطرنج.

گیش: کُرک که از آن لباس گرم و نرم بافند.

جیش: بجوش آمدن.