تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

شخصیت گرامی ببرک کارمل

از دیدگاه دانشمندان وتحلیلگران سیاسی

عبدالوکیل کوچی 

بخش پنجم

شخصیت بی همتای زنده یاد ببرک کارمل از نظر ملی وبین المللی مورد حرمت واحترام ملی وبین المللی قرار داشت تبلور اندیشه های جاودانه ی ببرک کارمل وتجلی مبارزات داد خواهانه وانقلابی درپیوند با چرخش جنبشهای دموکراتیک وملی عصر مهاتما گاندی ،یاسر عرفات ، نهرو ، نلسن ماندیلا ، جمال عبدالناصر ، فیدل کاسترو ، داکتر هوشیمن ، کیانوری ، پاتریس لوممبا ، چکوارا و صدها اندیشمند انقلابی ، فروغ تابناک اندیشه وآموزه های مکتب زنده یاد  ببرک کارمل در افغانستان میتابید که مورد استقبال زحمتکشان افغانستان و جهانیان قرار داشت .

چنانچه دی ارگویال ژورنالیست نویسنده استاد فعال سیاسی نتایج چند بار دیدار خود از افغانستان در رابطه به شخصیت بی بدیل  زنده یاد ببرک کارمل را چنین مینگارد.

« درهرگونه مطالعاتی را جع به افغانستان معاصر باید اسم ببرک کارمل بمثابه سر آغاز وختم کلام بکار برده شود در حقیقت این ببرک کارمل بود که وسایل تحقق جنبش انقلابی را در افغانستان  مساعد ساخت وبار دیگر این ببرک کارمل بود که جنبش انقلابی را از ویرانگری های خاینانه ی حفیظ اله امین نجات داد وروز بروز کشور تحت رهبری ببرک کارمل راه پیشرفت خود را طی مینماید .هرچند کرکترستیک وشخصیت وی نمیتواند بسیار نمایان باشد اما سطح نفوذ وتاثیر گذاری او نهایت چشمگیر است . 

زمانیکه مردم میخواهند تا در راه حقوق وبیداری ملی شان مبارزه نمایند بطور اجتناب نا پذیر نام ببرک کارمل درین عرصه ظهور میکند .هر چند وی در رابطه ی زنده گی یعنی پنجاه عمر خویش قرار دارد اما روابط او با جهان سیاست طی سه ونیم دهه در افغانستان بسیار عمیق و آگاهی دهنده بوده است .همین ژورنالیست درجای دیگری مینویسد.

 تواضع وفروتنی ببرک کارمل سیمای وی را بحیث مدل سیاسی درخشش داده است بسیاری چهره های سیاسی در افغانستان از وی بحیث عالی ترین آموزگار سیاسی یاد می نمایند واین نویسنده در جای دیگری از مقاله ی خود علاوه میکند که هرگاه درین جا قرار است تا از شخصیتی بنام موسس وبنیاد گذار وموسس یگانه ی حزب سیاسی در تاریخ افغانستان یاد شود وی ببرک کارمل است .

یکی دیگر از ژورنالیستان بنام آقای عطاخیل علی الرغم مخالف بودنش در صفحه یی در آیینه ی تاریخ در بخشی از مقاله ی خود تحت عنوان سیمای ببرک کارمل چنین مینویسد 

« زنده یاد ببرک کارمل روز گاری یکی از پیشگامان نهضت چپ در افغانستان واز رهبران مطرح در سیاستهای ملی و بین المللی بشمار میرفت .مرگ کارمل نتوانست نام ویاد او را از صفحه روز گار بکلی محوه بسازد .بلکه بر عکس هر روزیکه میگذرد ضرورت سخت پیرامون ابعاد شخصیتی وی بیشتر احساس میگردد ودر جای دیگری مینویسد با وجودیکه چندین سال از مرگ ببرک کارمل میگذرد هنوز هم آموزه ها ی ببرک کارمل برای برخی الهام بخش است .

محترم عطاخیل در رابطه به خاستگاه فکری ببرک کارمل چنین مینگارد 

تعدادی معتقد اند که ببرک کارمل از دست پرورده های نسل اول جنبش  چپ در افغانستان چون داکتر عبدالرحمن محمودی عبدالرحیم محمودی میر غلام محمد غبار 

مورخ مشهور مشروطه خواه کشور بود .

ادامه دارد