دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

دستورهای سیاه یا «قانون امربه معروف ونهی از منکر» حکومت…

 ح «حریف» آلمان – آگست ۲۰۲۴ قانون ، دساتیروقواید عمومی واجباری است…

د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

مغز عارف

دکتر بیژن باران به من بگو قبل از تولد کجا…

«
»

راه فلاح و رستگاری أفغانستان

انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان در تداوم  تلاش  های خود در سه سال اخیر  وبه تعقیب  فراخوان های قبلی موارد اتی را مطرح مینماید   

انگيزه تلاش ما در پرداختن به مسايل و مصائب وطن، بقول حضرت مولانا  در واقع بازجويى روزگار “وصل ” به “ اصل ” است . 

ما خود را بخش جداناپذير  مادروطن خود ميدانيم، بقول يكى از بزرگان أفغانستان 

” افغانان قلب مشترك (وطن مشترك) دارند “

بیشتر از  سه سال از سقوط دولت جمهوری اسلامى( ناقض اركان جمهوريت ) و سیطره  تحریک  اسلامی طالبان بر اریکه قدرت میگذرد . 

 در تمام این سه سال و به تکرار ازسکانداران قدرت می شنویم 

امنیت سراسری تامین گردیده است !

بدون آنکه متوجه باشیم که 

صلح  واقعی و‌پایدار  که حق مردم ما است و افغانستان حق دارد و مستحق مى باشد كه به شاهراه صلح واقعی گذار نمايد ، بامفاهيم ( مصؤنيت ، عدالت و ازادى ) تعریف  میگردد که متاسفانه ما فرسخ ها از آن فاصله داریم .

ما کشور را آزاد ساخته ایم !

در حالیکه وزارت دفاع همه روزه از گشت  و گذار طیارات اجنبی  در فضای أفغانستان استغاثه مینماید .

ماامریکا وغرب را شکست داده ایم !

در حالیکه درین سه سال ببرکت دالر های  امریکا و غرب سر آب مانده ایم .

البته هیچ شکی وجود ندارد که در (15) اگست (2021 م ) بزرگترین شکست اخلاقی تاریخ امپراطوری امریکا رقم خورده است !!!

ما خود را مقروض  مردم مظلوم میدانیم و بر مبناى حب‌الوطن من‌الايمان به زادگاه به عزا نشسته خود مي‌نگريم   و‌مسایل و مصایب را رک و راست ، بدون هر نوع نسخه پردازی از برج عاج اروپا ، بر مبنای واقعیت های اسفبار کتاب افغانستان بر مبنای عقلانیت سیاسی و خرد نقاد  مطرح مینماییم ، تا  راه حل واقعی و بنیادی را بدور از روزمره زدگی بگونه ایکه ارمان تاریخی بخاطر أفغانستان آباد و خانه مشترک تمام شهروندان متساوی الحقوق و برابر و برادر ، به بحث عمومی و أساس گفتمان کلان ملی قرار گیرد . 

بدینرو 

انجمن سراسری حقوقدانان أفغانستان  بحیث  يك نهاد حقوقى طرفدار حق و حقوق  ،  بمثابه مدعی‌العموم آنان ، بخاطر حل و فصل مسایل و مصایب أفغانستان موارد آتی را مطرح مینماید : 

مردم بزرگ  ، شجاع و صبور ما كه طولانى ترين جنگ تحميلى تاريخ را متحمل گردیده اند ، در احوال ناهنجار کنونی ، کماکان 

آماج حداقل ده آفت خانه  برانداز قرار دارند که ، هست و بود جامعه و کشور شانرا تهدید مینماید .  

فقر جانکاه تا بیشتر از نود فیصد ، بیکاری ، مهاجرت کتلوی ، سیل  آوره گان و بیجا شدگان که در کشور های مختلف و بویژه ایران و‌پاکستان با انواع زجر و تحقیر مواجه اند . 

محروم بودن  بیشتر از نیم نفوس (زنان ) و  دختران از حق کار تعلیم و تحصیل  و تلاش برای حذف شان از جامعه 

بحران  درمعارف أفغانستان ، مکاتب و مراکز علمی ، در مورد آینده پسران نیز نگرانی های جدی را مطرح ساخته است .

چند صد هزار متقاعدین ( خادمان وطن ) محروم از حقوق حقه شان 

تبدیل شدن افغانستان به مامن امن شرارت پیشه کان و‌متبع تهدید به همسایه ها 

بحرانات  بزرگ حقوقی و مشروعیت 

با درک همین حقایق تلخ است که سوال چه باید کرد ها ؟ و چه میتوان کرد ها ؟ مطرح میگردد 

 درس بزرگ  بر مبنای تجربه تاریخ بشر این است که 

بدون تشخیص دقیق ، تجویزدرست امکان ندارد . 

و واقعیت مسله ازینقرار است که 

در (۱۵) اگست در بعد فکری و تصورات در رابطه به قدرت و دولت ، به صد سال قبل و آرمان و اهداف ملای لنگ سقوط نموده است که در اولین فرمان حبیب اله کلکانی متحقق گردید . 

 بدینرو 

کماکان ما در جدل تاریخی مشروعه و مشروطه قرار داریم !  

مشروطیت ایدیولوژی خاص و مربوط کدام فرقه و گروه معین  نیست ، روش و طریقه مهار ساختن قدرت استبدادی  و عبور ازاستبداد شخصی و‌مذهبی ،  مستبدان است ، که  طرفداران تمام طیف ها  اعم از چپ ، راست ، لیبرال ، دیموکرات ‌و… تا خود طالب را نفیه نمی نماید .    

در أحوال کنونی أفغانستان 

 حکومت ديفكتوى طالبان ( ملا کراسی ) با الهی خواندن حاکمیت خود و استقراراستبداد خشن شخص محور،  با ترکیب تك گروهى، تک صنفی ، تک جنسیتی ، با شيوه تبعيضى وناقض حقوق شهروندى، طى این سه سال  تنظيم تمام امور را به صورت عام به شريعت اسلامى محول و حقوق و ازاديهاى مردم را به « ارزشهاى اسلامى و ملى » حواله ميدهند .

این روش با جامعه و نهاد های دنیوی همانند نهاد دولتی  ،  اندیشه “طالبانیزیم” ،  قرائت تندروانه و متحجر منبعث از مدارس دیوبندی پاکستان از دین مبین  اسلام است، که در مجموع در جهان اسلام  و تاریخ آن بی‌سابقه و منحصر بفرد می باشد . این روش که از آدرس « امیر المومنین » اعمال میگردد ، عامل اساسی ناکامی طالبان در عدم گذار از موقف ( حکومت دیفکتو ) به دولت متعارف و مورد قبول در سطح ملی و بین المللی پنداشته می شود . 

بخوبی میدانیم که ،  دولت  مدرن و متعارف فقط و فقط براساس قانون‌اساسی شکل می‌گیرد ! ! !  

درست درهمین جا و با درک ازین حقیقت است که ، باید به مشروطیت رجوع نماییم که 

قانون ، حاکمیت قانون و قانون اساسی را تجویز مینماید . 

أفغانستان در أحوال ناهنجار کنونی بیک چتر بزرگ ملی نیاز دارد که تمام احاد ملت  را تحت پوشش قرار دهد . 

 قانون  اساسی  وثیقه بزرگ ملی و چتر کلان برای تمام  اجزای شطرنج پر رنج سیاست نیم قرن اخیر ،   حکومت کنندگان و شهروندان و گذار جامعه به ثبات و صلح پایدار درکشور کثیرالقوامی و جامعه جنگ زده و پر التهاب أفغانستان  می باشد .

مهمترین  رکن قانون اساسی ، تعریف و تسجیل حاکمیت ملی است که به طور انحصاری و مطابق دین و آیین افغانستان و تمام ارزش های حقوقی به مردم تعلق دارد و اعمال آن بحران مشروعیت را مهار مینماید . 

قانون اساسی حقوق و ازادی های شهروندان را تسجیل و تقسیم قدرت دولتی را بشکل عمودی و افقی مشخص و  ارکان ثلاثه  قوای دولتی را تعریف مینماید . 

قانون اساسی همچنان پل وصل با جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد می باشد و التزام دولت را به منشور آن سازمان و میثاقها و کنوانسیونهای که افغانستان به آن الحاق نموده است ، تضمین مینماید .

سوال اساسى اين است كه: 

اگر واقعأ ارزشهاى اسلامى و ملى مطرح است ،  پس چرا به تاريخ قريب به چهارده قرن اسلامى و اسلام متساهل وبيشتر از يك قرن تجربه قانونگذارى افغانستان تمكين نميگردد كه همه اسلامى و ميراث بزرگان و در صد سال اخيرمشروطيت مى باشند ؟

عدم تمکین “تحریک اسلامی طالبان” و حکومت دیفکتوی آنها به خواست مردم  ارادۀ ملی، عواقب هولناک نابودی کشور را در قبال دارد .  

هیات اجراییه انجمن 

از تمام وطندوستان پاسدار حفظ و سلامت أفغانستان ، مدافعان حقوق و آزادی های مردم و داعیۀ برحق زنان و دختران ، طرفداران دولت مقتدر ملی قانون محور و عدالت گستر منبعث از ارادۀ آزاد مردم، نهاد هاى مدنى، سياسى ، پاسداران حاكميت قانون ، دادخواهان، منوران، روشنگران، منسوبان معارف، مجامع اکادیمیک، شخصیت های علمی – فرهنگی، اهل موسیقی، مخالفان خشونت و تبعیض دعوت مي نمايد تا به چنگ زدن به مصالح علياى افغانستان و منافع مردم مظلوم ما

در یک حی‌ علی الفلاح تاریخی به حبل ‌المتین (ریسمان نجات) چنگ بزنیم  و انفاذ قانون اساسى و استقرارحاكميت قانون را كه زمينه ساز اعمال حق حاكميت ملى و حقوق شهروندی است، بحیث خواست مشترك بمثابه داعيه ملى و جهانى در سر خط كار خود قراردهيم.

بیاد داشته باشیم که این خواست مشروع ، حق مردم أفغانستان است و حق داده نمی شود 

حق گرفته می شود !

و مخالفان این خواست برحق مردم نیز ، بیاد داشته باشند که 

د خلکو زور ، د خدای زور دی ! 

با حرمت 

هیات اجراییه انجمن

میر عبدالواحد سادات رییس انجمن