عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

دستورهای سیاه یا «قانون امربه معروف ونهی از منکر» حکومت…

 ح «حریف» آلمان – آگست ۲۰۲۴ قانون ، دساتیروقواید عمومی واجباری است…

د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

مغز عارف

دکتر بیژن باران به من بگو قبل از تولد کجا…

زاده هایی از زن ولی دشمنان جان او

وحشیا، ترسی ز روی و موی و آوازم چرا؟ از زنی…

«
»

خواب نعمت است

امین الدین سعیدی « سعید افغانی »
امروز در پارلمان افغانستان 109 وکیل به وزیر دفا ع افغانستان رای مثبت به ابقا در وظيفه اش مانند وزیر دادند و فرمودند که میتواند به خواب که وضوء را باطل نمی سازد ادامه دهد.
 در حدیث که امام ترمذي از شعبه روايت‌ كرده است چنين آمده است‌ : « لقد رأيت أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يوقظون للصلاة حتى لاسمع لاحدهم غطيطا، ثم يقومون فيصلون ولا يتوضئون» ( به تحقيق ياران پيامبر صلي الله عليه و سلم را ديده‌ام كه بانتظار نماز بيدار می ماندند، تا جايي كه صداي خرناس بعضی از آنان را میشنيدم‌، سپس بلند میشدند و نماز میخواندند و وضوء جديدي نميگرفتند). ابن المبارك‌ گفته است‌: بنظر ما آنان نشسته بخواب رفته بودند.
امام صاحب ابو حنیفه (رح) میگوید : اگر شخص به پهلو خواب شود یابه سرین ها به خواب رود ، وضوء اش می شکند ، واگر به کدام چیزی تکیه زده باشد وخواب شود اگر آن چیز دور کرده شود پس می غلطد باز هم وضؤ اش می شکند. علت آن استرخا المفاصل است وهر زمانیکه استرخا المفاصل بعمل اید دلیلی برای شکستن وضؤ میگردد. از جمله به پهلو خوابیدن سبب سستی مفاصل است وبه پهلو خوابیدن در عادت که از او باد خارج شود.
بصور ت کل حکم نزد امام ابو حنیفه ( رح) همین است که: اگر معقد از زمین بلند شد وضؤ می شکند، ولی اگر مقعد از زمین بلند نشود وضؤ نمی شکند، زیر بر زمین برقرار ماندن مقعد مانع خارج شدن ریح از بدن میگردد.
واما اينكه مسؤلین امور در چه حالت قرار دارند و در نتیجهء این خواب ها چه تعداد مادرها بی فرزند شده و چه تعداد پسر بی پدر و چه تعداد زن بی شوهر و چه تعداد ما به مشکل جدی مواجه میشوند حالت است که وکلای محترم به آن کماحق بخاطر نپرداختند ،که نتیجه همان قحط الرجال شد و آب از آب تکان نه خورد که هیچ چیزی نه شده.
اصل مجازات و مکافات، اصل ترحم بر ملت و اصل تربیت و جلوګیری از وقایع مشابه است.
الهی به حالت ملت مسلمان و افغانان ترحم فرما. الهی این زمامداران را هدایت نیکی فرما. آمین