چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

صابر صدیق

استاد "صابر صدیق" (به کُردی: سابیر سدیق) شاعر کُرد عراقی‌ست. نمونه‌ی…

شعر فوق‌العاده زیبای «سیب» و نظر سه شاعر!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmaiul.com  وقت شعری و مطلبی و حرفی تازه و از…

رقابت کشور های منطقه و جهان و به حاشیه رفتن…

نویسنده: مهرالدین مشید قلاده داران تروریستان جهان؛ محور رقابت های کشور…

[کورد یەکیگە] 

کۆساڵان بەفر دەباڕیدو  ئەمن لە قۆچان ساردم دەبێ  ئەمن هاتنەگرین ئەبم  سیروان لەمالەم…

مضحکه ی تحت تعقیب بودن سراج الدین حقانی

             نوشته ی : اسماعیل فروغی   سفر پنجم…

جوانمرگی گرامشی؛ مبارز ایتالیایی، در زندان

Antonio Gramaschi (1891-1937) آرام بختیاری گرامشی؛ کمونیست ایتالیایی، خالق دفترهای زندان. آنتونیو-گرامشی (1937-1891م)…

جهان زیستی در بستر جهانی شدن جهان

جهان زیستی فرد٬ مجموعه خصایص و طرز فکری فردی وی…

تافگە صابر

خانم "تافگە صابر" (به کُردی: تاڤگە سابیر)، شاعر، نویسنده، سازنده‌ی…

چه کسانی جهان را اداره می کند؛ قدرت های واقعی…

نویسنده: مهرالدین مشید اداره کننده گان اصلی جهان قدرت های واقعی…

به بهانهٔ روزجهانی عدالت 

نگارشی از سخی صمیم.  ***  نظریات و افکار این قلم انفرادی ومنحصر…

دوحه محور توطیه های خوش خط و خال برضد مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید نشست های بین المللی و نبود اراده ی…

آیا جوبایدن درست گفته است ؟   

                             نوشته ی : اسماعیل فروغی         معلوم نیست چه دلایل و شواهدی…

د غبرګولي، اتمه،‌ د پښتو خوږه ژبه، د ورځې په…

لیکونکۍ: محمدعثمان نجیب ژبه،‌ او مورنۍ ژبه، د څښټن تعالیٰ له…

دفاع از جمهوریت یعنی دفاع از خون هزاران سرباز و…

نویسنده: مهرالدین مشید دفاع از جمهوریت به معنای دفاع از ارزش…

مختصری درباره تاریخچه احیای مجدد و باز ساز ی…

جهان درویرانی افغانستان دست داشت درین شکی نیست و اظهر…

ازمثالهای زشت ونامیمون فدرالیزم

برګرفته برخی از مقاله تحقیی تحت عنوان (سیستم ونظام های…

«
»

جنگ اوکراین و افزایش نقض حقوق شهروندان غیر غربی

جمعیت‌های آفریقایی و آسیایی معمولاً قربانی جنگ‌هایی بوده‌اند که از سوی قدرت‌های غربی علیه آفریقا، آسیا و جهان عرب، راه‌اندازی یا تأمین مالی شده‌اند.

وقایع اخیر در اوکراین نشان می‌دهد که چگونه این جمعیت‌های با پوست تیره‌تر نیز جزو قربانیان اصلی جنگ‌هایی شده‌اند که دور از سرزمین‌هایشان رخ می‌دهد.

به گزارش «میدل ایست آی»، تفسیر نژادپرستانه این جنگ توسط رسانه‌های مختلف جریان اصلی به مخاطبان جهانی یادآوری کرد که مردم عراق، سوریه، افغانستان و سایر جمعیت‌های غیر اروپایی قربانیان معمول این درگیری‌ها هستند.

یکی از این مفسران نژادپرست جسارت این را داشت که این نظرات را در شبکه «الجزیره انگلیسی» بیان کند، گویی از همکاران و مخاطبان عرب خود انتظار داشتند که بی سر و صدا جایگاه پایین خود را در این سلسله مراتب بشردوستانه بپذیرند.

همبستگی و همدردی که از چنین لفاظی‌هایی پدید می‌آید، پیش‌شرطی بر کنار گذاشتن جمعیت‌های با پوست تیره‌تر و غیراروپایی از حوزه همبستگی، همدردی و انسانیت است.

موضوع صرفاً شعاری نیست؛ آفریقایی‌ها، آسیایی‌ها و عرب‌هایی که تلاش می‌کردند از جنگ اوکراین فرار کنند، از تبعیض و خشونت توسط مقامات محلی رنج می‌برند، از آن‌ها خواسته می‌شود تا ابتدا صبر کنند تا اوکراینی‌ها تخلیه شوند، در مرز لهستان سرگردان مانده و مجبور شدند در صف‌های جدا شده از لحاظ نژادی بایستند.

اگرچه تکان دهنده است، اما چنین انسانیت طردکننده و سیاست‌های تبعیض آمیزی اصلا موضوعی تازه نیستند.

این نوع رفتار‌های تبعیض آمیز به «اومانیسم اروپایی» بازمی‌گردند، که پس از رنسانس پا به عرصه گذاشت و به دنبال این بود که «انسان»، که به عنوان سفیدپوست اروپایی شناخته می‌شد را در مرکز هستی قرار دهد.

از زمان انقلاب نارنجی اوکراین در سال ۲۰۰۴ که به عنوان طرحی برای سایر انقلاب‌های رنگی مورد حمایت آمریکا عمل کرد، رسانه‌های جهانی به دنبال جذابیت یک نوع اعتراض بودند.

صرف نظر از اینکه «انقلاب نارنجی» صرفاً یک توطئه از سمت آمریکا بود، غیرقابل انکار است که نفوذ اعمال شده از سوی آمریکا و رسانه‌های جهانی در جهت تقدیس حرکت سفیدپوستان بوده است.

نکته اینجاست که انکار ادعا‌های معترضان سفیدپوست نیست، بلکه باید اشاره کرد که چگونه در شرایط کنونی سوگیری رسانه‌ای و مداخله سیاسی ابرقدرت‌ها، به نفع صرفاً سفیدپوستان است.

سیر اومانیسم از رنسانس اروپایی تا دوران مدرن، شرایطی را ایجاد کرده است که همبستگی انسانی، ناب و ساده، غیرممکن است.