طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

فروید در دادگاه غیابی کمونیسم

sigmund freud 1856-1939 آرام بختیاری روانکاوی فروید در لباس ایدئولوژی و جهانبینی. فروید…

خالد شیدا

آقای "خالد شیدا" (به کُردی: خالید شەیدا) شاعر کُرد، زاده‌ی…

تخیل در نماد هنر و مذهب و درهم تنیده گی…

نویسنده: مهرالدین مشید از رویا های باطل تا ایده آل های…

واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

«
»

تصبیح عربی 

نویسنده : دکتور طاوس وردک لندن ۱۱هم دسامبر۲۰۱۵
اګر به هر چیز ویا هر شۍ که انسان ها مورد استفاده قرار می دهند متوجه شویم وتاریخچه و ماهیت و ضرورت استفاده از ان را را دریابیم به مطالعه دقیق وهمه جانبه ان ضرورت است ، امروز درمورد تصبیح به شما معلومات میدهم ،
تسبیح مجموعه‌ای از مهره‌هایی گِرد از گل پخته یا سنگ‌های رنگین است که به تار می بندد تا بدان شمار سبحان‌گویی و دیگر ذکرها و وردها را بکنند . در قدیم تعداد مهره‌های تسبیح، صد و یا کمتر و بیشتر بود، و تسبیح‌های با هزار دانه که «تسبیح هزاردانه» نام داشت نیز ساخته می‌شد.]
تسبیح از تراشیدن و شکل‌دادن مواد گوناگونی ساخته می‌شود. از آن جمله‌است سنگ‌های کهربا، فیروزه، عقیق و خُماهان، و نیز گل پخته که گاه مانند خرمهره لعاب دادهمی شود. همچنین برخی از تسبیح‌ها را از تراشیدن و تیله‌وار نمودن چوب سخت و تیره‌رنگ درخت بانکس یا بلوت می‌سازند که گاه آنرا نقره‌کوب نیز می‌نمایند .
مهره بلندتر و دانه‌بزرگ تسبیح که هر دو انتهای نخ تسبیح را از آن بیرون کرده به هم گره می‌زنند باز یک ( پوپک یا به اصطلاح پشتو ځوڼډۍ ) مهره دار ورنګه را سرش بسته می کند شیخک نام داردیا ملاګک می ګویند به هر یک دانه هموار و پهن مثل تابه انرا چړیګک می ګویند ویا آخوندک هم می‌گویند.
به تسبیحی که مهره‌های آن خال‌های گرد نزدیک به هم و غیر از رنگ خود مهره داشته باشد تسبیح چشم‌ بلبلی گفته می‌شود
تسبیح که امروز اشرف غنی – ډبل عبدالله ، رهبران جهادی ( اشرار ها ) وطالب ها استعمال می نمایند تاریخچه سابقه که به قرون اولی نسبت داده می شود ودر عربستان سعودی توسط انګریز ها برای حساب دهی طلاباب ونقره باب ویا پول مورد استعمال قرار می ګرفت ، در همان وقت از تصبیح به حیث ( چوټ چوبي ) که در محاسبان وحساب از ان استفاده می شد مورد استفاده قرارداده می شد ، اشرف غنی و رهبران اشرار برای محاسبه همیشګی ازین مهره های سنګی ویا پلاستیک که بعضا توسط کمپني های اعراب شیشه های در ان استعمال شده که اګر در ان سیل کنید عکس های مکه مکرمه نیز در ان هک ساخته است ریس جمهور افغانستان برای بازی دادن افراد واشخاص ویا به خاطر تغیر ذهنیت افراد در محضر عام ازین تصبیح استفاده می نمایند ، در حال که این تصبیح نه ضرورت است – نه مکلفیت است – نه اجباری ونه هم ذوق است ونه هم فرض است ونه هم سونت است ، بلکه فقط ریاکاری است بعد از ۱۰۰ مرتبه دوردادن شاید یک مرتبه هم ( الله اکبر ویا صبحان الله نه ګویند ) بلکه همیشه ورد زبان شان مال خودم ازخودم ومال مردم هم از خودم است که تکرار می کنند به نظر من یک چیز اضافی است که در دستان خود می ګردانند  .
زاهد چه بلائی تو که این دانه تسبیح از دست تو سوراخ به سوراخ گریزد
صائب تبریزی می  گوید
منه زنهار دل بر مهلت صد ساله دنیا که آخر می‌شود چندان که یک تسبیح گردانی
حافظ می گوید
رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود
قطع نظر از اینکه تسبیح را بشر آغازین بصورت طوق و به منظور زینت از مهره‌های مختلف بکار می‌برده، بطور کلی تسبیح از دوران مسیحیت پیدا شده و مسیحیان تسبیح‌های طویلی را که از انتهای آن صلیب می‌آویختند به گردن می‌آویختند. استفاده تسبیح در ابتدا حکم زینت را داشته و برای جنس دانه‌های این تسبیح از همه چیز استفاده می‌کرده‌اند که اغلب آنها شیشه‌ای بوده بعدها کشیش‌های نستورین که در شرق می‌زیستند از آن برای ذکر اوراد استفاده کردند و بعضی از کاتولیکها نیز بهمین منظور آنرا بکار می‌بردند. اما پروتستانها هیچوقت بدین شکل از تسبیح استفاده نکردند و حتی استعمال آنرا بدان منظور منفور می‌دانند زیرا می‌گویند در کتاب خدا راجع به آن اشاره‌ای نرفته و بطور کلی کسانی را که از تسبیح به منظور دینی استفاده می‌کردند نکوهیده و به اوهام‌پرستی و خرافات متهم کرده‌اند. زیرا بر این باورند که عیسی تقلید و اوهام‌پرستی را منع می‌کند و کاربرد تسبیح و امثالهم را از احکام مردم حساب می‌کند نه از احکام خدا. «آنگاه که کاتبان و فریسیان اورشلیم نزد عیسی آمده گفتند، چرا شاگردان تو از تقلید مشایخ تجاوز می‌نمایند، او در جواب گفت، شما نیز به تقلید خویش از حکم خدا چرا تجاوز می‌کنید سپس عبادت را عبث می‌کنند زیرا که احکام مردم را به منزلهٔ فرائض تعلیم می‌دهند.
اشرف غنی ،ډبل عبدالله و رهبران اشرار وقوماندانان انها ویا هر کسې دیګری که از تصبیح به هرنام ورسم استفاده  می نمایند چون خود شان فریبکار اند دیګران را نیز به فریبکاری وادار می سازند