نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

«شمشیری تیز بالای سر تجزیه‌طلبان تایوان»

گلوبال تایمز
ترجمه مجله هفته


افزایش نیروهای متحد وطن‌پرست در تایوان و مقابله با اقدامات جدایی طلبانه نیروهای «استقلال تایوان»

شی جین‌پینگ، دبیرکل حزب کمونیست چین (CPC) در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در مجله اصلی حزب منتشر شد، گفت که کار جبهه متحد باید نیروهای متحد وطن‌پرست در تایوان را تقویت کند و با اقدامات جدایی طلبانه نیروهای «استقلال تایوان» مقابله کند.

همچنین روز سه‌شنبه، وزارت امنیت ملی (MSS) در مقاله‌ای در وی‌چت هشدار داد که قانون ضد تجزیه‌طلبی «شمشیری تیز بالای سر تجزیه‌طلبان تایوان» است و اعلام کرد که این شمشیر فقط به سمت تجزیه‌طلبان و نه هموطنان تایوان هدف قرار گرفته است تا حاکمیت و تمامیت ارضی چین را حفظ کند.

کارشناسان چینی بر این باورند که این دو مقاله رویکرد متفاوت سرزمین اصلی چین نسبت به هموطنان تایوان و تجزیه‌طلبان تایوان را برجسته می‌کند: تشویق نیروهای متحد وطن‌پرست و مهار نیروهای «استقلال تایوان». در آینده، سرزمین اصلی چین در مبارزه با تجزیه‌طلبان دقیق‌تر و هدفمندتر خواهد بود و از هرگونه چشم‌اندازی برای اتحاد مجدد به روش مسالمت‌آمیز دست نخواهد کشید.

این مقاله که توسط شی، رئیس‌جمهور چین و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی نیز منتشر شده است، در شماره دوم این سال مجله کیوشی منتشر شد. این مقاله اهمیت بهبود کار جبهه متحد حزب در عصر جدید را مورد تاکید قرار داد و مجموعه‌ای از مفاهیم، ایده‌ها و استراتژی‌های جدید را برای تقویت و بهبود کار جبهه متحد از ۱۲ جنبه ارائه کرد.

شی در این مقاله گفت که باید کار جبهه متحد در هنگ کنگ، ماکائو و منطقه تایوان و در میان چینی‌های خارج از کشور بهبود یابد تا حمایت را جلب کند.

شی خاطرنشان کرد که کار جبهه متحد باید استراتژی جامع حزب برای حل مسئله تایوان در عصر جدید را اجرا کند، نیروهای متحد وطن‌پرست در تایوان را توسعه و تقویت کند، با اقدامات جدایی طلبانه نیروهای «استقلال تایوان» مقابله کند و اتحاد کامل سرزمین مادری را ترویج کند.

به گفته ژن جین، استاد انستیتوی تحقیقات تایوان دانشگاه Xiamen، «مستقر کردن و توسعه گسترده‌ترین جبهه متحد وطن‌پرست» در گزارش کنگره ملی هجدهم حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۲ به وضوح مطرح شد و متعاقباً سیاست‌ها و اقدامات حمایتی متعددی راه‌اندازی شد.

ژن گفت که علیرغم پیروزی لی جینگ‌ته از حزب دموکراتیک پیشرو (DPP) در انتخابات رهبری منطقه‌ای، تلاش برای جلب حمایت از مردم تایوان، که سرزمین اصلی چین در سیاست‌های خود در این زمینه همواره ثابت قدم بوده است، متوقف نخواهد شد. او خاطرنشان کرد که سرزمین اصلی چین همچنان به ساخت منطقه نمایش برای ادغام و توسعه بین دو سو در استان فوجیان ادامه خواهد داد.

وانگ ینگ‌جین، مدیر مرکز مطالعات روابط بین دو سوی تنگه در دانشگاه علوم انسانی چین، به خبرگزاری گلوبال تایمز گفت که اظهارات شی نشان می‌دهد که سرزمین اصلی چین قصد دارد حزب دموکراتیک پیشرو مقامات و گروه‌های جدایی‌طلب را از هموطنان تایوان متمایز کند.

وانگ گفت که سرزمین اصلی چین با قاطعیت سرکوب و مهار نیروهای جدایی طلب «استقلال تایوان» خواهد کرد، اما برای مردم تایوان و گروه‌های مختلف که از توافقنامه ۱۹۹۲ حمایت می‌کنند، سرزمین اصلی چین همچنان به تعامل بین دو سوی تنگه و توسعه یکپارچه خوش‌آمد می‌گوید.

وانگ گفت که سرزمین اصلی چین از ادامه تلاش برای اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز دست نکشیده است و افزود که سرزمین اصلی چین بیشتر در مورد چگونگی هدفمند ضربه زدن به نیروهای جدایی طلب «استقلال تایوان» بدون آسیب رساندن به مردم تایوان و جلب قلب و ذهن آنها فکر خواهد کرد.

اخطار شدید

از سوی دیگر، مقاله منتشر شده توسط مدیریت امنیت ملی (MSS) حاوی هشدارهای بیشتری است، زیرا لی، جدایی طلب سرسخت، حتی در سخنرانی پس از انتخابات خود نیز هیچ گونه لطفی نسبت به سرزمین اصلی نشان نداد.

این مقاله قانون ضد تفرقه‌طلبی را که در مارس ۲۰۰۵ پس از انتخاب مجدد چن شوی‌بین، رهبر منطقه‌ای حزب دموکراتیک پیشرو، به یک دوره دوم در سال ۲۰۰۴ تصویب شد، معرفی کرد. این مقاله این قانون را به «شمشیری که بر سر جدایی‌طلبان تایوان آویزان است» تشبیه کرد، تا از اقدامات آنها برای تقسیم کشور جلوگیری کند و صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان حفظ کند، نه علیه مردم عادی تایوان.

این مقاله سه مورد از شرایط مندرج در قانون را که اجازه می دهد دولت از ابزارهای غیر صلح آمیز و سایر اقدامات لازم برای محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین استفاده کند، مورد تاکید قرار داد، از جمله در صورتی که نیروهای جدایی طلب «استقلال تایوان» تحت هر نام یا به هر طریقی باعث جدایی تایوان از چین شوند، یا حوادث مهمی رخ دهد که به جدایی تایوان از چین منجر شود، یا اینکه امکان اتحاد صلح آمیز به طور کامل از بین برود.

این مقاله با بیان این که حزب دموکراتیک پیشرو تنها به خودخواهی خود اهمیت می دهد و به طور کامل منافع و رفاه مردم دو طرف تنگه تایوان را نادیده می گیرد، می گوید که تنها یک سرنوشت وجود دارد، که متلاشی شدن و سقوط از مقام است.

ژنگ گفت، با تاکید بر قانون ضد تفرقه‌طلبی در این لحظه، مدیریت امنیت ملی به لی، که به عنوان یک جدایی طلب سرسخت تر از تسای اینگ-ون شناخته می شود، هشدار می دهد که «فکر نکنید که پس از انتخاب شدن می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید».

حتی اگر لی به دنبال جدایی تدریجی باشد، آنطور که ژنگ خاطرنشان کرد، این کار به خوبی پیش نخواهد رفت، زیرا زمانی که سرزمین اصلی تصمیم بگیرد که امکان اتحاد صلح آمیز به طور کامل از بین رفته است، به طور طبیعی به خط قرمز قانون ضد تفرقه‌طلبی برخورد خواهد کرد.

به گفته وانگ، پس از روی کار آمدن لی، روابط دو سوی تنگه انتظار می رود بدتر شود و با افزایش عدم قطعیت و ریسک ها مواجه شود.

وانگ اظهار داشت، «سرزمین اصلی چین قطعاً جدایی طلبان تایوان را از همه جنبه ها، از جمله نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی… مهار خواهد کرد و در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.».

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه از تصمیم نائورو مبنی بر قطع «روابط دیپلماتیک» با منطقه تایوان که روز دوشنبه اعلام شد، استقبال کرد.

روز سه شنبه، مقامات دفاعی در جزیره تایوان در بیانیه ای اعلام کردند که طی روز گذشته ۱۵ هواپیما و سه کشتی ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) را در اطراف این جزیره شناسایی کرده اند.

از میان ۱۵ هواپیمای ارتش آزادیبخش خلق چین، یک هواپیمای ضد زیردریایی Y-8 و یک هواپیمای بدون سرنشین وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی خودخوانده جزیره تایوان شدند، در حالی که ۱۳ فروند دیگر، متشکل از هواپیماهای جنگی اصلی و پشتیبانی از جمله جنگنده های J-10C، در غرب تنگه تایوان فعالیت می کردند، طبق نقشه ای که به بیانیه پیوست شده است.

ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) به طور منظم گشت‌زنی‌ها و تمرینات نظامی در اطراف جزیره تایوان انجام می‌دهد، بنابراین فعالیت‌های اخیر ارتش آزادیبخش خلق چین ارتباطی با انتخابات منطقه‌ای در این جزیره ندارد، بلکه هدف آنها افزایش آمادگی رزمی و دفاع قاطع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور از هرگونه فعالیت جدایی طلبانه «استقلال تایوان» است. این موضوع توسط یک کارشناس نظامی چینی که به دلیل درخواست عدم افشای نامش با رسانه گلوبال تایمز صحبت کرد، اعلام شد.

کارشناسان می‌گویند اگر لای پس از انتخاباتش حرکات جدایی طلبانه «استقلال تایوان» را ادامه دهد، نمی‌توان رد کرد که ارتش آزادیبخش خلق چین اقدامات متقابل بیشتری انجام دهد که هشدارهایی به جدایی طلبان و نیروهای دخالت خارجی ارسال کند، توانایی‌های خود را در حل مسئله تایوان تقویت کند و روند اتحاد ملی را پیش ببرد.

ژنگ گفت که از عملیات نظامی ارتش آزادیبخش خلق چین تا اجرای قانون توسط وزارت امنیت ملی، سرزمین اصلی چین گستره کاملی از مقابله با جدایی طلبان را به راه انداخته است. «جدایی طلبان باید هزینه‌ای بپردازند و ترویج وحدت ملی با روحیه وطن پرستی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.»