حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

آغاز یک توطیه ی جنایت بار و کوچ اجباری پنجشیریان

ویسنده: مهرالدین مشید امروز روستای دشتک پنجشیر و فردا هم دشتک…

آغوش مادر وطن!

امین الله مفکر امینی       2024-08-12! مــرا مادر وطن ومردمش بس گرامیســـت هرکه مادروطن…

نور کهن 

رسول پویان  نـور کهن ز روزن دل جلوه گر شدست  هـور از…

بمناسبت  ۷۶ و مین  سالروز  تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر  

نوشته از بصیر دهزاد  اوضاع وخیم کنونی بین المللی، حلقه تنگ…

دادخواهی برای مهاجرین افغان که از تاجیکستان اخراج اجباری می…

من محمدآصف فقیری نویسنده و پژوهشگر و مدرس حقوق و…

عرفان در سیاست

– دکتر بیژن باران ایران از سده 19 با نپذیرفتن…

دعوت صالح به آمریکا و" هفت خوان رستم "اختلاف های…

نویسنده : مهرالدین مشید  چرخش در سیاست آمریکا یا ابزاری برای…

پردۍ ناولې پروژې ودروئ

عبدالصمد ازهر                 …

حقوق بشر 

تدقیق و نگارشی از سخی صمیم.   حقوق بشرچه نوع حقوق راگویند…

ترجمه‌ی شعرهایی از آقای "آسو ملا"

(به کُردی: ئاسۆی مەلا) شاعر کُرد زبان توسط #زانا_کوردستانی  (۱) مفت مفت‌اند، شلوار،…

فرهاد پیربال

استاد "فرهاد پیربال" (به کُردی: فەرهاد پیرباڵ) نویسنده، شاعر، مترجم،…

«
»

فیسبوک چلونکی های دیروزـ مدافعان طالبان امروز

   نوشته ی : فروغی

      اصطلاح فیسبوک چلوونکی که ازچندسال به اینسودرمیان کاربران شبکه های اجتماعی به کارگرفته می شود، اززمانی برسرزبانها افتاده است که داکتراشرف غنی وتیم تمامیت خواه اش بقدرت رسیدند . این نام مستعاربیشتربه آنانی گفته می شد که با نشرتبصره ها واظهارات سخیف واهانت آمیز، درکارروشنگری واطلاع رسانیِ منتقدانِ جمهوریتِ سه نفره ی داکترغنی، موانع ایجاد می کردند .

     این ملیشه های فیسبوکی ازآن زمانی که آقای حنیف اتمرمشاورشورای امنیت ملی بود ، درچوکات دستگاه امنیت کشوربصورت رسمی عرض وجود نموده بودند.هدف آنان سیاهِ دولتِ داکترغنی را سپید نشان دادن وناکامی ها وناکاره گی های حکومت اورا از انظارپوشانیدن بود.همچنان اهداف خاص دیگری چون نفاق افگنی، قومگرایی ، تسلیم طلبی وکشتن روح مبارزه وپرخاش دربرابربیعدالتی ، دربرابرفاسدان و زورگویان خارجی و داخلی هم درسرلوحه ی وظایف آنان قرارداشت.

    بافرارداکترغنی ازکشورتصورمی شد فیسبوک چلونکی هاهم ازشرم درگوشه ای بخزند و نفس نکشند ؛ اما چنان نشد. فقط چندروز پس ازفراراوهمه یکه یکه صف بستند وحتا خطرناک ترازدیروزدوباره به سود طالب به فعالیت آغازنمودند … اینها همانگونه که درآن دوران ، خودخواهی ها ، قومگرایی ها و ناکاره گی های غنی وحکومت مزدوراش را پنهان کرده ، به نامها و بهانه های مختلف تخم دشمنی ، نفاق وقومگرایی می کاشتند ؛ امروزهم با پررویی تمام ازیک گروه شدیداً بنیادگرا ، بدوی ، ضدمدنیت وآدمکش حمایت می نمایند.آنان بی ترس ازقضاوت سخت تاریخ ، همانگونه که داکتر غنی را متفکردوم ، پاک نفس ودگرگون کننده ی سیمای افغانستان معرفی می کردند ؛ بنیادگراترین گروه اسلامی راهم قهرمانان رزم واستقلال طلبی و پیام آوران آزادی و صلح معرفی می نمایند . 

    گاهی آدم تعجب می کندکه چطورمی شود چنین مکتب رفته هایی هم درجهان وجود داشته باشد …!؟

      دردناک ترازهمه اینست که عده ی زیادی ازروشنفکرنماها وچپ اندیشان دیروزهم درنقش ملیشه های فیسبوکی طالبی ، فقط به دلیل گرایشها و پیوندهای قومی ـ سلیقه ای شان ، همانگونه که دیروزسیاهِ دکترغنی و جمهوری سه نفره اش راسپید نشان می دادند ؛ امروزهم با پررویی تمام سیاه طالبان راسپید نشان می دهند.آنان باهرنقد ونظرانتقادی نسبت به عملکردهای خشن وبدوی طالبان ، سرِمخالفت داشته وحتا ازلجاجت وخیره سری طالبان دربرابرخواستهای جهانیان، حمایت وطرفداری می نمایند. آنان همواره تند و تحقیرآمیزوارد هربحث انتقادی شده ، فضای همگرایی و روشنگری رامکدرمی سازند و به کسی حق نمی دهند تا به رهبران امارت اسلامی بگویند بالای چشمان شان ابروست.

    این دوستان ـ به ویژه چپ اندیشان دیروزکه دین وبنیادگرایی دینی رابه مثابه ی ” تریاک ملت ها ” می پنداشتند، باید بدانند که طالبِ شدیداً ایدیالیست ، سَرِهیچ قومی رابلند وافراشته نکرده ،هرگزنمیتوانند نجات دهنده ی افغانستان ازبحران وجنگ باشد. اینان باید بدانند که طالبان با این نگاه بدوی ، تندروانه وضدمدنیت شان نسبت به افغانستان وجهان ، پدیده ی زشتِ موقتی ای استند که همانگونه که به اساس نقشه ی پاکستان ، امریکا وانگلیس برای بیچاره ترکردن افغانستان به میدان آورده شده اند ؛ به اساس نقشه ی همانها دوباره ازصحنه دورریخته خواهندشد.