ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

«
»

تاثیر شعر در روان انسان

بحث از چیستی شعر، بحث دشوار و به اعتبار دیگر غیر ممکن می باشد، چرا که تا کنون به اندازه ی عمر آدمی که از پیدایش شعر می گذرد، تعریف جامع و کلی از آن صورت نگرفته است.
رضا براهنی در کتاب “طلا در مس” می نویسد: 
“تعریف شعر کار بسیار مشکلی است، اصولاً یکی از مشکل ترین کارها در این زمینه است، شاید بشود گفت که شعر تعریف ناپذیر ترین چیزی است که وجود دارد.”
بدین ترتیب نمی توان یک تعریف خاص را از شعر ارائه نمود، اما برای شناخت نظرات نویسندگان گذشته و حال و تفاوت های موجود میان تعابیر شان، چند تعریف از آنها را در اینجا نقل می کنیم.
شمس قیس رازی در “المعجم فی معایر اشعار العجم” می نویسد:
“شعر سخنی است اندیشیده، مرتب، معنوی، موزون، متکرر، متساوی، حروف آخرین آن به یکدیگر ماننده.”
این تعریف به چهار عنصر اندیشه، وزن، قافیه، زبان نظارت دارد.
دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی از کتاب شفای ابن سینا بلخی فصل پنجم مقاله پنجم چنین نقل می کند:
“شعر کلامی است مخیل، ترکیب شده از اقوالی دارای ایقاعاتی که در وزن متفق و متساوی و متکرر باشند و حروف خواتیم آن متشابه باشند.”

بدین ترتیب شعر یکی از مهمترین ابزار ابراز احساسات درونی انسان می باشد. توسط شعر می توان آنچه را که نمی توان با کتاب ها و صفحات نوشت، در شعر موزن آنرا بیان کرد. دقیقآ هر آن چیزی که از حالت گسترده و مفصل به حالت خلاصه و موزون و معنی دار تبدیل شود در ذهن انسان باقی می ماند و می تواند روان انسان را که همیشه به دنبال بیان چنین یک موضوع باشد، متاثر بسازد.

انسان ها همه تاثیر پذیرند. شعر یکی از وسیله ی ادبی ای است که می تواند به آسانی روان انسان را تحت تاثیر قرار دهد. هر یک از افراد، شعر شاعر را به سهم خود تفسیر و تحلیل می نماید که در کل آنچه مرام و هدف شاعر است، همانا تاثیر گذاری شعر بر روان انسان و دگرگونی درونی فرد می باشد.

انسان ها همه، دارای فطرت نیکو اند. هر انسان در زندگی تلاش می ورزد تا باشد به مقام برتر و مدارج بهتر دنیوی دست پیدا کنند. از ابتدا، خانواده بالای کودک زحمت میکشد تا بزرگ شود و تعلیم و تحصیل فرا گیرد، بعدآ وقتی شخص خود به پا ایستاد می شود، می داند که دامان مادر جای بسا آرام بخش بود و وقتی پا به دنیا گذاشت، زحمات و رنجش دنیوی آغاز می گردد.

در اینجا شاعر تمام موارد مفصل که انسان از دامان مادر بیرون شده و پا به دنیا می گذارد و رنجش شروع می شود، را در یک بیت شعر خلاصه نموده و روان انسان را دگرگون و متاثر می سازد:

طفلی و دامان مادر خوش بهشتی بوده است

تا به پای خود روان گشتیم سر گردان شدیم

پس دیده شد که درون مایه ی این شعر چه قدر بالای روان آدمی تاثیر گذار و سازنده است.

هنگامی که انسان در تلاش است تا زندگی برتر داشته باشد، باید به مراتب زیاد تر کوشش نماید، چون: علم فرا گیرد، ادب در سر داشته باشد، صبور باشد، فراز و فرود زندگی را تحمل داشته باشد، با رنجش دنیوی دست و پنجه نرم کند، و بالاخره فرایند خوشبینی به زندگی خود را مدام تعقیب نماید.

وقتی انسان در تمامی موارد زندگی که در بالا ذکر گردید، کوشش می نماید و تلاش می ورزد، اما به اندازه که توقع می رود، پاداش دنیوی و آنچه خواهانش است، بدست نمی آورد. در این جا انسان ها اندکی به طرف نا امیدی رو می آورند که هر آنقدر کوشش و تلاش ورزیدیم اما به اندازه ی کافی مکافات دنیوی و حاصلش درست بدست ما نیامد. گاهی این چنین افراد دست از تلاش بعدی بر می دارند. 

آری، همه چیز به زود ترین فرصت بدست نمی آید، هر چه ما به دست می آوریم باید صبر پیشه کنیم، تا باشد چیز های مناسب در وقت معین آن برای ما داده شود.

در شعر زیر، شاعر در متن شعر خود چنین بیان میدارد که آن دسته از افرادی که در زندگی تلاش نمی ورزند، گویا خود برای ختم آرزو های خود کوشیده اند:

موجیم که خاموشی ما عدم ماست

ما زنده بر آنیم که آرام نداریــــــــــــــــــــــــــــــــــم

بدون شک متن شعر بالا، که مراد از موج همانا کوشش در زندگی است و عدم آن خاموشی و از دست دادن آرزو می باشد، بیان شده است.

هر آن فردی که در زنده گی خود با چنین یک موضوع مواجه شده باشد و شعری مرتبط را بخواند، در حقیقت بالای روان آن تاثیر مثبت می داشته باشد و می تواند از معنی و تفسیر چنین شعر، الهام بگیرد.

با درود

جمشید مطمین