دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

«
»

کشتن قاصد یا مهار کردن جولیان آسانژ

به‌نام برقراری اجماع و هم‌اندیشی در جهان تحت کنترل آمریکا

نویسنده:
دمیتری سید‌ف
مترجم:
ک. رادین
برگرفته از :
سایت روسی «بنیاد فرهنگ استراتژیک»، ۱۳ آوریل ۲۰۱۹

مهار جولیان آسانژ عملیاتی است در چارچوب ایجاد اجماع و هم‌اندیشی در جهان تحت کنترل آمریکا … برقراری اجماع و هم‌اندیشی در جهانی که در آن جایی برای مخالفانی چون جولیان آسانژ  نیست، سیاست بدون انحراف و مستمر آمریکا است.

۱۱ آوریل خالق شناخته شده پروژه اینترنتی ویکیلیکس، جولیان آسانژ که از سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود، دستگیر شد. انتظار می‌رود دوم ماه مه یک جلسه دادرسی در مورد مسأله استرداد آسانژ به آمریکا‌، جایی‌ که وی را به‌خاطر انتشار «اسناد سری نظامی ‌و دیپلماتیک» با خطر مجازات اعدام تهدید می‌کند، برگزار شود.

در جهان قدیم رسمی‌ وجود داشت و آن کشتن پیام‌رسان یا قاصدی بود که خبر بد می‌آورد. فیلم سینمایی آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به‌نام «قاصد را بکش» به کارگردانی مایکل کوستا را به‌یاد می‌آورم. در این فیلم، روزنامه‌نگاری با اسناد سازمان سیا مواجه می‌شود که به‌طور غیر‌قابل انکاری حکایت از مشارکت مقامات دولتی آمریکا در تجارت مواد مخدر دارد و آنها را منتشر می‌کند. این روزنامه‌نگار بلافاصله برای همه «نامطلوب» می‌شود، اما پس از گسترده‌ترین افشاگری‌ها «فقط» نمی‌توان او را کشت، باید با او به‌شکل دیگری رفتار کرد و کلک‌اش را کند. در آغاز آسانژ از دست دولت سوئد که او را به اتهام پوچ و بی‌معنی تجاوز جنسی به دو زن شهروند سوئدی در سال ۲۰۱۲ تحت پیگرد قرار داد، به سفارت اکوادور در انگلیس پناه برد. پیگرد قانونی و آغاز پرونده «آسانژ ـ متجاوز» با انتشار مجموعه‌ای وسیع از اسناد محرمانه درباره تعامل وزارت امور خارجه آمریکا با سفارتخانه‌های ایالات متحده در سراسر جهان در ویکیلیکس مصادف شد. این داده‌ها توسط برادلی منینگ نظامی ‌ارتش آمریکا به جولیان آسانژ منتقل شده بودند.

آسانژ ضمن عدم انتظار بازداشت وی در سوئد، اما بدون امید بستن به سیستم عدالت سوئدی، به لندن رفت و خود را به پلیس معرفی کرد و با دولت توافق‌نامه‌ای را مبنی بر اقامت وی در انگلیس به قید ضمانت و وثیقه امضاء کرد. با این حال به‌نظر نمی‌رسید این مسأله‌‌ راهی قابل اعتماد برای حفظ آزادی او باشد. او به رئیس‌جمهور وقت اکوادور رافائل کوره‌آ روی آورد که به او پناهندگی سیاسی داده شود. رئیس‌جمهور جدید لنین مورنو که جانشین کوره‌آ شد پناهندگی آسانژ را «‌به‌خاطر نقض مکرر کنوانسیون‌های بین‌المللی و قرارداد اقامت» رد کرد (هرچند آسانژ از سال ۲۰۱۷ شهروند اکوادور است). آمریکایی‌ها هفت سال منتظر این مسأله بودند. تحویل آسانژ به‌دست پلیس انگلیس آشکارا در ساختمان سفارت اکوادور صورت گرفت. تیم ویکیلیکس مطلبی را درباره دلایل تغییر موضع دولت اکوادور بیان داشت. دلیل آن تحویل اسناد شرکت «آی. ان. آ. اینوستمنتس کروپ» که برادر لنین مورنو، ادوین مورنو ریاست آنرا به‌عهده دارد، توسط همکار آسانژ به یکی از نمایندگان پارلمان اکوادور بود. در این اسناد سخن از تجارت غیرقانونی رئیس‌جمهور اکوادور و خانواده او است که از ساخت یک ایستگاه برق آبی بزرگ «رشوه» دریافت می‌کنند. اسناد به دادستان تحویل داده شد و منجر به ایجاد پرونده کیفری گردید.

باز در سال ۲۰۱۶ در بحبوحه فعالیت‌های انتخاباتی در آمریکا، کارکنان سفارت اکوادور در لندن پس از اینکه ویکیلیکس نامه‌های الکترونیکی هیلاری کلینتون را منتشر کرد، اینترنت آسانژ را قطع کردند. هزاران سند بدون مُهر لازم محرمانه صفحات سایت را پُر کردند. مقالات اصلی نشریه ویکیلیکس همانند ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ شدند. این ضربه بسیار سنگینی به مواضع کاندیدای حزب دمکرات و قبیله کلینتون‌ها بود. در سال ۲۰۱۷ دادگاه سوئدی تحقیق جنایی در مورد اتهام به آسانژ در تجاوز به دو زن سوئدی را به‌حال تعلیق درآورد. به‌نظر می‌رسید که زندانی سفارت اکوادور در لندن اکنون می‌تواند آزادانه نفس بکشد، اما در واشنگتن بلافاصله وی را مورد پیگرد اعلام کردند و خواستار استرداد او به عدالت آمریکایی شدند. مهار جولیان آسانژ عملیاتی است در چارچوب ایجاد اجماع و هم‌اندیشی در جهان تحت کنترل آمریکا. این روزنامه‌نگار ۴۷ ساله چندین گزینه دارد:

ـــ اگر دادگاه لندن وی را متهم به نقض توافق‌نامه کفالت تشخیص دهد، او یک‌سال زندان را می‌گیرد و سپس به آمریکا فرستاده می‌شود؛
ـــ اگر در بریتانیا وی را متهم نشناسند، وی را هر طور هست به آمریکا منتقل خواهند کرد؛
ـــ اگر دولت سوئد در تحقیقات تعلیق‌شده تجدید‌نظر کند و او را به استکهلم تحویل دهند، وی چندین سال زندان در سوئد خواهد گرفت، و پس از آن به آمریکا منتقل خواهد شد؛
ـــ اگر وکلای دادگستری در استکهلم بتوانند آسانژ را از پیگرد مصون بدارند و او را تبرئه کنند، وی به‌موجب توافق موجود بین واشنگتن و استکهلم به آمریکا تحویل داده خواهد شد.

گزینه دیگری وجود ندارد. برقراری اجماع و هم‌اندیشی در جهانی که در آن جایی برای مخالفانی چون جولیان آسانژ نیست، سیاست بدون انحراف و مستمر آمریکا است.