ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

نگاهی به دید گاه ما در انتخابات

پوهاند دکتور محمد داوود راوش

کمیته اجرائیه حزب مردم افغانستان طی جلسات متعدد با در نظرداشت ، دید گاه مسلط در ائتلاف ، در دور اول فیصله نمود تا از کاندیدان دیموکرات و مساعد تر حمایت نماید.
در یک تحلیل مقایسه ای زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی را در صدر انتخابات خویش قرار داد. حمایت از تیم اعتدال ، برابری و سازنده گی با دلایل بیشتر همراه بود. به گونه مثال ملاقات های در سطح صحبت های روشن. تعهد خانواده گی و گذشته مبارزه روشنگرانه ، شخص معتدل و این که در جنگ ها ذیدخل نبوده و طرف منازعه نیست ، معاونین دارای اوصاف نیک دارد که از همه مهمتر حضور یک زن در مقام رهبری اجرائیوی حکومت با پیشینه دیموکرات ، بمثابه به حرکت دیموکراتیک و معقول ، پذیرفته شد.
حزب باتحلیل مشخص از وضع مشخص در پیکار های انتخاباتی حد اعتدال را رعایت کرده و به اصطلاح پرپر و پاقرص به سوی نه گرائید ، هرنوع گرایش سمتی ، قومی و زبانی را مردود دانست و آنرا در عمل ثابت کرد.
در دور دوم ، بنابه فیصله قبلی و حضور داکتر اشرف غنی ، امرمسلم بود که حمایت خود را از ایشان اعلام بدارد. به باور من کمیته اجرائیه حزب و در مجموع رهبری در عمل یکبار دیگر به اثبات رسانید که محور مبارزه ما سعادت انسان و خدمت به مردم زحمتکش افغانستان است. در وضعیت که گرایش های متاسفانه منفی در جامعه بیشتر حاکم است ، اتخاذ یک چنین موقف که سیر حرکت آن گواه بر قوام و پختگی حزب می دهد ، برای استحکام و یکپارچگی حزب مردم و احراز موقعیت بهتر در میان سایر نهاد ها امر نهایت ارزنده است.
حزب توانست در (۲۸) ولایت که در (۲۲) ولایت آن کار گسترده تر صورت گرفته ، حضور خود را بیشتر از هر وقت تثبیت کند. اعضاء و فعالان در همه جا در میان مردم از اعتبار و اتوریته لازم برخوردار اند و در این پروسه به اثبات رسید که قدرت و اتوریته هر عضو حزب قدرت و اتوریته حزب بوده و قدرت و اتوریته حزب از هر عضو آن.
در کار زار های انتخاباتی یکبار دیگر به این نکته عطف توجه شد که حزب سیاسی باید حضور فعال داشته باشد. این حضور به بهترین شکل آن ، با داشتن کاندید مشخص از جانب حزب تمثیل شده و می تواند. حزب با موجودیت کاندید خود می تواند با حفظ هویت خویش وارد معادلات گردد و این امری است حیاتی برای مبارزه دیموکراتیک و مسالمت آمیز.
حزب مردم افغانستان با حضور در میان مردم ، نهاد ها ، ائتلاف ها و جبهات و پیکار شباروزی اعضا و هواداران مرحله به مرحله و گام به گام به پیش می رود و ساحه فعالیت های مبارزاتی خود را گسترش می دهد ، تا باشد نیل رسیدن به آرمان بزرگ رهایی انسان زحمتکش ، تامین عدالت اجتماعی و خوشبختی انسان دردمند میهن هرچه بهتر و بیشتر مساعد گردد.