د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

مغز عارف

دکتر بیژن باران به من بگو قبل از تولد کجا…

زاده هایی از زن ولی دشمنان جان او

وحشیا، ترسی ز روی و موی و آوازم چرا؟ از زنی…

قانون نو طالبان ، تحقیرانسان است

                      نوشته ی : اسماعیل فروغی     قانون نو امربه…

انسان‌زدایی از جامعه افغانستان محکوم است! 

سیامک بهاری درباره فتوای امربه‌معروف رهبر طالبان وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان،…

چرا می‌نویسم؟

آقای "علی نامو" (بە کُردی: عەلی نامۆ) شاعر کُرد زبان،…

ماموریت طالبان؛ به استهزا کشاندن دین و تبدیل کردن اسلام…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیماران روانی اند و بر روی اعصاب…

             قوم شیخ محمدی افغانستان

نوشته کریم پوپل مورخ ۲۳ اگست۲۰۲۴ کالنگ دنمارک قوم شیخ محمدی اولاده شیخ…

آنها گفتند و ما دیدیم

آنها گفتند دموکراسی حلال همه مشکلات و مصائب اجتماعی و…

نیفتید درقیدِ افکارواهی!

امین الله مفکر امینی      2024-18-08! گـرصلح وصفــا،بـــرادری و بــرابــری بخواهید هموطـن پس وطن…

تروریست پروری های پاکستان و ایران؛ درس های آموزنده برای…

نویسنده: مهرالدین مشید         پاکستان و ایران دو…

رهبری طالبان، مرده ی در تخته غسل 

عبدالناصر نورزاد  وزیر دفاع طالبان از اعضای این گروه خواست از…

عقل هستی 

رسول پویان  آرزوی دل را بـر لــوح رویـا می کـشم  شکل فریاد…

لیبرالیسم در مهار امپریالیسم

امروزه قدرت های جهانی چون: آمریکا٬ اتحادیه اورپا٬ چین و…

انجماد اجتماعی

موسی فرکیش     بنابر مصروف‌ بودن و تلاش‌ برای پیشرفت شغلی، بیشتر…

تسلیت نامه به مردم مظلوم کشور

سلیمان کبیر نوری     سه سال پوره، از حاکمیت گروه وحشت و…

نگاهی به امر مهم «سلامتی و بهداشتی و درمانی»!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmail.com  سلامتی واژه‌ای است با تعابیر مختلف که شامل عوامل…

         آرمان وحدت 

دلم خون گشته بر آرمان وحدت سر و جان  تنم  قربان …

«
»

مردم از ناحیه افزایش جنایات جنگی به ستوه آمده اند

فرهاد

دگر مگو

چه شد

چون شود

و چه پیش آمد

مگو که خرمن  ما را کدام صاعقه سوخت

دگر مگو که بر این کاروان شبیخون زد

مگو چه اهریمنی آتش فساد افروخت

مگو که برده به تاراج هستی ما را

و به سر چه دکانی نهاد و چند فروخت

که من شناخته ام دزدهای قافله را

فانی

به تاریخ 13/7/1394 جنرال مراد علی “مراد” در میان مردم و نظامیان کندز گفت: آن تعداد از جنرالان پاکستانی را که با چادری زنانه در حال فرار هستند شناسایی و بازداشت خواهیم کرد و از مردم خواهان همکاری بخاطر پیدا کردن رد پای هراس افگنان با نیروهای دولتی شد افزود نیروهای دولتی را غرض شناسایی هراس افگنان همکاری نمایند. وی از شناسایی چهره های سخن میزند که برای سقوط کندز راه را برای جنگجویان باز کرده اند در حالیکه جنگ وارد دهمین روز خود میشود. هنوز هم جنگ بین نیروهای دولتی و هراس افگنان به شدت ادامه داشته قوای مسلح قهرمان تحت فرماندهی مراد علی “مراد” ضربات کوبنده را بر هراس افگنان وارد کرده از اینکه هراس افگنان خود را در خانه های مردم پنهان کرده اند از این لحاظ نیروهای دولتی نمیخواهند خانه های غیر نظامیان را هدف قرار دهند.

با تاسف که قیمت این جنگ خونین را مردم ولایت کندز پرداخته از ناحیه کمبود مواد غذایی، آب آَشامیدنی، دوا سخت به مشکلات مواجه بوده و ثروت های شان به غارت برده شده بالای عده صورت گرفته یک تن که شانزده تن اعضای فامیل خویش را در این جنگ از دست داده به خبرنگار طلوع نیوز گفت طالبان مردم بیگناه را عمداً به واسطه گلوله از بین می برند! و هزاران خانواده  از روی مجبوریت به ولایات همجوار فرار نموده در وضع بد زندگی مینمایند! در حال حاضر هشت هزار بیجا شده گان ولایت کندز در هوای سرد در ولایت تخار شب و روز خویش را سپری مینمایند. از همین لحاظ سازمان عفو بین اللملی و گروه های حقوق بشری افغان طالبان را متهم به ایجاد وحشت در میان غیر نظامیان، تجاوز بالای دختران و چور و چپاول کرده اند!  

جنرال جان کمپل فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به تاریخ 14/7/1394 گفته است که حمله هوایی مرگبار که در بیمارستان دوکتوران بی سرحد در ولایت کندز صورت گرفت یک اشتباه در داخل خود فرمان دهنده گان امریکا بوده افزود در آن حمله 22 تن به شمول 12 کارمند سازمان دوکتور بدون مرز کشته شدند. خبرگزاری رویتر گزارش میدهد که آقای کمپل گفته است که این حمله را امریکا به خواست نیروهای که در درگیر نبرد با جنگجویان طالب در کندز میباشند انجام داده اند. وی به کمیته نیروهای مسلح سنا گفته است تصمیم برای حملات هوایی از تصمیم مبنی بر فرمانده امریکا بوده یک بیمارستان اشتباهاً مورد حمله قرار گرفت. ما هیچ گناهی نداریم و عمداً یک مرکز پزشکی محافظت شده را هدف قرار نمیدهیم.

سخن گوی کاخ سفید حمله هوایی بالای مرکز شفاخانه دوکتوران بی سرحد را یک تراژیدی عمیق خواند افزود بارک اوباما خواستار بررسی کامل درباره آنچه که رخ داده میباشد. سازمان دوکتوران بی سرحد خواستار بررسی شفاف و مستقل درباره ی بمباران شفاخانه خود در کندز شدند. کریستوفر استوکس دبیر کل سازمان دوکتوران بدون مرز میگوید ما از اظهارات اخیر برخی از مقامات دولتی افغانستان برای توجیه حمله اخیر بالای شفاخانه ما در کندز منزجر هستیم در ادامه گفت اظهارات آنها به این مفهوم است که نیروهای امریکایی و افغان با همکاری یکدیگر تصمیم گرفته اند که یک شفاخانه تماماً فعال را با یک صد و هشتاد کارمند و مریض در داخل آن از زمین محو نمایند. چون ادعا میکنند که اعضای طالبان در آن زمان در شفاخانه حضور داشت این اظهارات آنها به این معنی است که آنها مرتکب جرایم جنگی شده اند وی خاطر نشان کرد هیچ توجیهی نسبت به این حمله وحشیانه که بالای شفاخانه ما صورت گرفت و منجر به کشته شدن ده ها کارمند ام.اس.اف که در حال کار کردن بودند و مریضانی که در حال استراحت در بسترهای شان بوده وجود ندارد از این لحاظ خواستار تحقیقات همه جانبه بین اللمل شفاف و مستقل میباشد سازمان دوکتوران بدون مرز میگویند زمانیکه حمله بالای شفاخانه شان صورت گرفت یک صد و پنج مریض و همراهانشان در شفاخانه بودند و بیش از هشتاد کارمند داخلی و خارجی در این شفاخانه حضور داشتند می افزایند از زمانیکه طالبان وارد شهر کندز شدند سه صد و نود و چهار زخمی را تداوی نموده اند!

مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است حمله وحشیانه که بالای شفاخانه دوکتوران بی سرحد صورت گرفت هیچ بهانه و توجهی نمیتواند سبب نجات عاملین جنایت بار آنها گردد از این لحاظ خواهان محاکمه و اشد مجازات آنها میباشند. خانم کلیتن یک تن از پیشتازان دموکرات ها در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری امریکا هشدار میدهند اگر واشنگتن از افغانستان دور برود فاجعه سالهای گذشته تکرار خواهد شد وی بر ادامه همکاری اقتصادی و نظامی دولت افغانستان تاکید نمود. مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است از برکت مداخله صریح و غیر مجاز قصر سفید و متحدین منطقه ئی و جهانی آن که بیش از چهار دهه میشود زیر نام همکاری اقتصادی، نظامی ،بشر دوستی، تامین دموکراسی، حکومت داری خوب و غیره وجود دارد. کشور ما به تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر چهارمین کشور فاسد در جهان معرفی در حال حاضر میلیونها تن به مواد مخدر مبتلا، ده ها میلیون تن از مزایای زندگی ابتدایی محروم و کشور به کوره های آتش و گرداب های خون مبدل گردیده است فرار روزانه ده ها هزار تن به خارج کشور فریاد ناله های میلیونها تن گرسنه و گیر مانده در دامهای نیرنگ فاسدان، غاضبان، جنگ افروزان، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، اقتصاد جنگی، غیره مشروع و جنگی مشت نمونه خروار میباشد. بی مورد نیست که مردم ما گماشته گان امریکا و متحدین آنها از جمله القاعده طالب داعش و غیره را خونخوار خوانده اند.

صد ها خانواده بیجا شده گان ولایت کندز در مقابل ولسی جرگه خیمه تحصن زده از مقامات ذیصلاح خواهان سرکوب هراس افگنان شده آنها میگویند که یک عده افراد به واسطه موترهای شیشه سیاه هراس افگنان را در خانه های مردم در شهر کندز جابجا نموده و با شعله ور نمودند جنگهای خونین صد ها تن را شهید زخمی به ارزش صد ها میلیون دالر ثروتهای مردم را غارت نموده ادارات دولتی را بعد از غارت آتش زدند. طی هفته جاری صد ها هراس افگن با وسایل پیشرفته و مجهز نظامی بالای مرکز ولایت فاریاب حمله مسلحانه نمودند نیروهای امنیتی دولتی مستقر در شهر میمنه با دفاع مردانه توانستند حملات آنها را دفع و ده ها تن از هراس افگنان از پا در آوردند.

لیل 14/7/1394 بین سه تن هراس افگنان و نیروهای دولتی در ساحه ناحیه هفتم شهر کابل که در یک خانه جابجا شده ده ساعت جنگ دوام بعد از پا در آوردن تروریستان متذکره جنگ خاموش گردید. هفت تن سربازان در این جنگ زخم برداشته اند. یک تروریست که میخواست حمله انتحاری را در شهر کابل انجام دهد توسط نیروهای دولتی گرفتار شد. وی میگوید که در ساحه کویته پاکستان آموزش دیده است. در حالیکه این جنگ خونین در عده از ولایات جریان دارد با تاسف هنوز هم یک عده افراد و گروه های گماشته آلوده به فساد طبق سناریوی ادارات استخباراتی منطقه و جهان بخاطر ادای خدمات به باداران خویش مانند شغال ها قوله کشیده موضوعات سمتی، قومی، مذهبی، تنظیمی، حزبی را دامن میزنند.

از جانب دیگر به گفته حافظی عضو اتاق تجارت و صنایع افغانستان در حال حاضر بیش از دو هزار معادن بدون عقد قرار داد و فیصله خود سرانه غیر قانونی استخراج میشود زورمندان و جنگ افروزانه با استفاده از وضع موجود هر نوع جفاها را بالای مردم دریغ نمی نمایند.

مردم ما را عقیده بر آن است:

غاضبین میلیونها جریب، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور مافیای اقتصادی، مواد مخدر، اقتصاد جنگی، غیر مشروع، جنگ سالاران عاملین دامن زدن، انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین فساد گسترده، فرهنگ معافیت با هراس افگنان و تروریستان که با انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه مردم ما را نیست و نابود میسازد در ظاهر امر بخاطر دستیابی قدرت و ثروت بیشتر مخالفت داشته اما در عمل وجه مشترک دارند و تمام آنها در عمل دشمن مردم افغانستان بوده طبق سناریوی ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بنابودی مردم، ویرانی و غارت ثروتهای مردم کمر بسته اند. بر افزایش جنایات در کشور سران کشورهای آسیای میانه و فدرانیف روسیه را نیز نگران ساخته، آنها از این ناحیه اظهار نگرانی نموده اند.

سوال اینجاست چه باید کرد؟

پس چگونه دشواریهای موجود را کاهش داد؟ به باور ما سراسری شدن جنگ های خونین ثابت میسازد که در زیر کاسه نیم کاسه ئی است و بازیگران و گماشته گان فاسد شان به هیچ وجه حاضر نیستند که جنگهای خونین را تا رسیدن به اهداف شوم شان در کشور ما کاهش دهند. پس وقت آن رسیده بخاطر نجات مردم از وضع موجود از قوای مسلح قهرمان به خصوص سربازان و افسران با عزت و شرافتمند ما را که جانبازانه از مردم و کشور خویش دفاع مینمایند صادقانه همکاری نمود. و بخاطر افشای عاملین جنگ اعلان نشاده و جلوگیری از گسترش آن به ولایات و نقاط نسبتاً امن کشور و جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی، کشورهای منطقه و جهان به سران اقوام ملت های با هم برادر کشور از جمله علما، روحانیون شریف، استادان، ژورنالیستان، احزاب سیاسی، سازمانهای اجتماعی، انجمن ها از جمله زنان، جوانان مراجعه با جلب همکاری صادقانه بشریت صلح جو و ترقی پسند جهان و تقویت وحدت ملی با بلند کشیدن صدای اعتراضات مسالمت آمیز جلو این بازی های شیطانی را باید گرفت در غیر از آن بازیگران جنایات فوق به هیچ وجه حاضر نبوده و نمیباشد از جنایات خویش درست بردار شوند.