دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

د ویښ زلمو په لار

پروفیسورعبدالله بختانې « خدمتگار »

د سعید افغاني  د مولوی کیدو په کال ،  د « 1325  ه ش »  د دلو په « 25  مه »  په ننگرهار کښی  د ویښ زلمیانو ډله  جوړه شوه، او څو چه کال  پوره کیده په ټول هیواد کښی یی  ملگری پیدا کړل .

دا یو سیاسي ، اجتماعي او ادبي حرکت  و  چه له ظلم ، استبداد ،  رشوت خوری ، سود خوری ، مزخرفو دودونو اورواجونو سره یی مبارزه کوله او دعلم او پوهنی د تعمیم او پراختیا او زمونږ د گران تاریخي هیواد د ټو لو اوسیدونکو ترمنځ یی د ملي وحدت په ټینگښت  باندی  تینگار کاوه.

دی حرکت په متشکل  او منظم  ډول تر « 1331  ه ش »  کاله پوری  دوام  موندلی  دی . داخلي  او خارجي ارتجاعي  محافلو اوعناصرو  په دی جریان  سره مخالفت کاوه او دهغه د غړو د بدنامولو او بی لیاری کولو لپاره یی هڅه کوله.

د وخت استبداد حکومت د چل، زور او نورو دسیسو په خوا کښی ، دا کوښښ هم کاوه چه په هیواد کښی د دینی  پوهنو طالبان ، عالمان او روحانیان  د ویښ زلمیانو  په غاره واچوی .

دوی سره ونښلوی او پخپله د خیر په غونډی  کښینی او په  دی هیواد کښی  پر اوسیدونکو خلق الله باندی استبدادی  حکومت  و چلوی  ځینو په نامه  روحانی عناصرو څه  ناڅه  دا دنده ترسره  کړه.  مگر په هیواد کښی زیات شمیر و طنپال ملایان ، مولویان او پیران د ویښ زلمیانو په خوا کښی ولاړ وو.   د بیلګی په ډول:

د کامی مرحوم  سید سرور « قاری » ، د قرآن کریم  حافظ  رسیدلی ملا ، لیکوال او شاعر ، اولسي، اجتماعي ، او روحاني  شخصیت چه  څو ځله د کامی  د ولسوالی د شریفو خلکو له خوا ،ننگرهار د ولایت د مشوری د وکیل په توګه انتخاب شوی و او د ننگرهار د دارالحفاظ موسس، مدیر او استادو ، همداررنگه د کندهار مشهور اجتماعي او روحاني  شخصیت  محمد یوسف  « مجددی » او ستر دینی عالم ، د مزارشریف  د  اسدیه مدرسی  د دار العلوم مدیر او استاد، لیکوال او مترجم  مرحوم  مولوی عبیدالله « صافی » ، مشهور ویښ زلمیان  او زمونږ فعال او تکړه  ملګری وو .

یا مشهور دینی عالم مرشد ، علمي ، روحاني ، اولسي او اجتماعي شخصیت ، د تگاو اخوند زاده مرحوم  مولوی حمیدالله صاحب  په وینا او عمل کښی  زموږ  د ډلی ډیر حمایت او ننگه کړی ده.

یا مشهور دیني عالم  د سلطنتي  استبداد ضد، علمي ،سیاسي او اجتماعي شخصیت،  مولوی  قاضی محمد بهرام د کندهار چه د هغوی ځبرو، صحبتونو او مشورو دویښ زلمیانو د حرکت  په لاره  کښی ستر اغیزه  درلود.  زه اوس هم  دغو نوموړه  ښاغلو  و طنپالو ،  دینی عالمانو او روحا نیانو  ته  د احترام  سر ټیټوم او دهغو په درنو نومونو ویاړم.

د کابل د عربی دار العلوم، د ننگرهار د نجم المدارس ، د مزار شریف  د اسدیه مدرسی او نورو دینی مدرسو یو شمیر نور زلمي  شاګردان  هم  ویښ زلمیان  وو، چه په  دی  نهضت  کښی یی  جوش او خروش پیدا کړی و.

د ویښ زلمیانو د فعالیت په موده ، د مولوی محمد سعید افغاني ، د کار ، استادی او لیکوالی لومړنی و ختونه وو.

که  څه هم  دی د ډلی رسمی  ملگری نه و،  مگر مونږ  چه  گورو،  د ده  دهغه وخت  لیکني  دو یښ زلمیانو د مرام د محتوا له روحییی نه ډک وو. په هماغه سمت یی قدم ایښی، قلم چلولی او د ضرورت په وخت یی عملا ً مونږ سره مرسته کړی  ده.

عبدالله  بختانې « خدمتگار »

خیرخانه مینه ــ کابل