ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

«یادداشت های سیاسی و رویدادهای تاریخی»

جلد سوم کتاب «یادداشت های سیاسی و رویدادهای تاریخی»

نویسنده: رفیق سلطان علی کشتمند.

بازتایپ و تدوین دیجیتال: قاسم آسمایی

بریده های از کتاب:

• «دهه هشتاد در میان دو دوران تاریک، روزنه؜ های امید را بسوی روشنی و روشنگری بسوی ترقی و پیشرفت بسوی آزادی و ر؜هائی ملی، اجتماعی در برابر مردم کشور ما گشوده بود…

• حقیقت اینست که از دوران؜های قبل برای حکومت در دهه هشتاد دشواری؜؜ها و ناهنجاری؜ های ؜بی؜شماری به ارث مانده بود. در این دهه تا حدود زیادی بر ناگواری؜؜ها و نارسائی؜های پیشین غلبه حاصل گردید و نه تنها گام؜های متینی در جهت رشد و گسترش اقتصاد و فرهنگ در کشور به پیش گذاشته شد؛ بلکه راه پیشرفت نسبی بر روی مردم و کشور بازگردید.

• در آن سال؜؜ها شمار زیادی از پروژه ؜های صنعتی و ساختمانی، کشاورزی و آبیاری انرژتیک و برق رسانی ترانسپورتی و انتقالاتی تأسیسات مدنی و فرهنگی و حتى مساجد و مدارس بوسیله گروه؜ های متذکره تخریب گردید و به آتش کشیده شد.

• هرگاه صرف در عرصه زیان؜های رسیده در عرصه ؜های آموزش و بهداشت در سال؜های ۱۹۸۰ سخن گفته شود؛ بر طبق آمار و ارقام انکارناپذیر بیش از دوهزار مکتب و مدرسه و بیش از سه صد مرکز صحی ویران و به آتش کشیده شده است. مجموعه ضایعات اقتصادی زیان؜ها و خسارات ناشی از فعالیت؜ های مستقیم و غیرمستقیم خرابکارانه و باندیتیزم اقتصادی در طی دهه ۱۹۸۰ نزدیک به یکهزار ملیارد افغانی به نرخ؜های سال ۱۹۹۰ بالغ می؜گردید.

ولی افسوس که تمام دست؜آورد؜های پنجاه سال اخیر در افغانستان بشمول دهه هشتاد که ادامه پیشرفت؜ های نسبی در کشور بود؛ در سال؜های بعدی به یکبارگی به باد فنا داده شد و مردم افغانستان با دستان خالی و دل پرخون به پیشواز قرن بیست و یکم میلادی و هزاره سوم شتافتند و با حسرت وارد آن شدند.