دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

کتاب زندگانی

رسول پویان

کـتـاب زنـدگانی پـر ز ارث دور پـیـشـیـن است

نقوش کلک تاریـخ و تمدن بـس که رنگین است

اگـر ژرفـای عـصر تـازه را کاوش کـنـید، یابید

که سرو پرزشاخ وبال انسان خوب دیرین است

محـبت در نگاه عـشـق لیلا تا که شـیـریـن است

بکام خشک مجنون چشمه سارِپاکِ نوشین است

اگـر عـشـق و وفـا و خـوشـخـویـی را کنید آیین

بسا لیلی و مجنون و بسی فرهاد و شیرین است

هـنوز حمـاسـه هـای نغـز فـردوسی کند غـوغـا

توگویی رستمی با یال و کوپال برسر زین است

سـرود رودکی و شـعــر حـافـظ شـوق می آرنـد

نوای مولـوی با شـور و حال شمس زرّین است

بـه پـای نغـمۀ خسـرو کـنـد بیـدل غـزل خـوانی

سـرود و رقص هندی همدل راگ نگارین است

سراب خشک صحرا راکند عشق وصفا شاداب

گلستان محبت پر ز عـطر یاس و نسـریـن است

چـراغ عـشـق راستین و محبت گر شـود روشن

بکوی عشقبازی صدهزاران ویس ورامین است

به پـای چنگ زهـره گـر بخوانید داستان عـشق

بـه گـوش آســمان آرزوهـا عـقـد پـرویــن است

به هنگام سحر در گـوش دل خورشید می گوید

که مبنای تـمــدن جـلوه گاه مهــر بـرزیـن است

نگنجـد در زمان و در مکان و در سـخن خالـق

که یزدان جهان بر تر زهرچه دین و آیین است

همه تـاریـخ و فـرهنگ و تمـدن در تکامـل بـاد

بشر را تا نفس درسینه و خون درشرایین است

13/2/2023