خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

فرانسه، پشتیبان تروریستها؟

پشتیبانی دیپلماتیک و نظامی از دولتهای تمامیت خواه

بخش 3

مائل آلبرکا

Maël Alberca

30 مه 2016

 

دولت فرانسه وقتی مسئله به پیدا کردن راه حل های ضد دموکراتیک برای مقابله با سوء قصدهای پاریس مربوط می شود، سرشار از تخیل است. ولی آیا به ریشه یابی این رویدادهای هولناک اندیشیده است؟ آیا مناسبات فرانسه با دیکتاتورهای نزدیک به جریانهای تروریستی هیچ ارتباطی با این رویدادها نداشته و بی تأثیر بوده است؟ دربارۀ طرحهای اردوغان و مداخلاتش در سوریه چه می دانیم؟ آیا همکار برگزیده می تواند باشد؟

« این بزرگترین تناقض حرکت دولت کنونی است. در پیامدهای حملۀ تروریستی [13 نوامبر 2015] اشک می ریزند که هولناک و مرگبار بوده ولی به دلایل آن نمی پردازند. روشن است که نقش بنیادی سیاست خارجی ما (فرانسه) می تواند این حملات تروریستی را توضیح دهد. رویدادی دراماتیک به وقوع پیوسته، ولی از سوی دیگر باید به یاد داشته باشیم که ما با پشتیبانی از مخالفان بشار اسد مستقیماً به تروریستها کمک کردیم، آنان را آموزش دادیم و تأمین مالی تشکیلاتشان را به عهده گرفتیم. انچه به عربستان سعودی و قطر مربوط می شود، وضعیت از این نیز وخیم تر است. بین عربستان سعودی و قطر و آنچه در سوریه روی می دهد تبانی بنیادی وجود دارد. این کشورها جریان سلفی مسلکان و افراطی ترین جریانهای اسلامی را تأمین مالی می کنند، و روشن است که این جریانها موجب بی ثباتی سوریه بوده اند. همانگونه که قاضی ضد تروریست مارک ترویدیک Marc Trévidic گفته است، ادعای مبارزه علیه تروریسم با فشردن دست پادشاه عربستان سعودی، اندکی مثل این است که ما بگوئیم علیه نازیسم مبارزه می کنیم و هیتلر را به میزمان دعوت کنیم. [1]»

شارل هانری گالوآ  Charles-Henri Gallois [2]

همانگونه که رئیس قدیمی اطلاعات فرانسه آلن شویه در ژوئیۀ 2015 یادآور شد « در خاورمیانه، ساحل، سومالی، نیجریه، و امثال اینها، ما متحد آنانی هستیم که از 30 سال پیش از تروریستها پشتیبانی می کنند(3)». در واقع، فرانسه متحد ژئواستراتژیک دولتهای تمامیت خواه است که تروریسم بین المللی را تغذیه می کنندو این دولتهای توتالیتر  نه تنها مردم خودشان را شکنجه می کنند، بلکه کشورهای دیگر را نیز بمباران کرده و به قتل می رسانند؛ و تمام این امور در بی اعتنائی و انفعال بیمارناک سازمان ملل متحد انجام می گیرد. این دولتها در مقابل مؤسسات بین المللی و به اصطلاح « جامعۀ بین الملل » از مصونیت کامل و حتا تبانی آنها در همۀ جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت برخوردارند. این دولتها عبارتند از : ترکیه، قطر، عربستان سعودی، ایالات متحده و اسرائیل.

ترکیه و « شورشیان سوریه »

در ماه مه 2015، روزنامۀ ترکیه le journal turc Cumhuriyet  اعلام کرد که جنگ افزارهائی به مقصد شورشیان سوریه در ستونی از کامیون زیر چشمان دولت ترکیه از مرز سوریه عبور کرده است (4). به گزارش مقاله ای در روزنامۀ لوموند « پرونده های رسمی منتشر شده در انترنت تأیید می کند که کامیونها به سرویس های اطلاعاتی ترکیه تعلق داشته و برای شورشیان اسلامگرا که در سوریه علیه رئیس جمهور بشار اسد می جنگند، و جنگ افزار و مهمات حمل می کرده است. (5)»

Un rapport de l’ONU  گزارش سازمان ملل متحد منتشر شده در دسامبر 2013 دولت ترکیه را برای تحویل جنگ افزار به «شورشیان» سوریه متهم دانسته است» (47 تن جنگ افزار بین ژوئن و دسامبر 2013 تحویل داده شده )، این موضوع در ژانویه 2014 با کار تجسسی روزنامه نگار ترک تأیید شد par des enquêtes[7]   او پشتیبانی ترکیه از مخالفان سوری علیه بشار اسد را افشا کرد.

ترکیه در عین حال متهم به تسهیل عبور و مرور جهاد طلبانی است که از سراسر جهان می آیند و به صفوف گروه های جهاد طلب و از جمله به جبهۀ النصره (جبهه برای پیروزی) می پیوندند که یکی از گروه های جهاد طلب از شبکۀ القاعده است par des enquêtes[7] (8).

سرانجام، خانوادۀ رئیس جمهور رجب طیب اردوغان از سوی روسیه به خرید نفت از منابعی که در تصرف دولت اسلامی در سوریه است متهم اعلام شده، زیرا بر اساس این مبادلات مستقیماً گروه تروریستی را تأمین مالی می کند. در 2 دسامبر 2015، معاون وزیر دفاع روسیه آناتولی آنتونوف اعلام کرد : « از خودتان دربارۀ این موضوع نمی پرسید که پسر رئیس جمهور ترکیه مدیر یکی از شرکتهای بزرگ انرژی و دامادش نیز برای مقام وزیر انرژی برگزیده شده؟ چه شرکت خانوادگی شگفت انگیزی! (9)»

در واقع، پسر رئیس جمهور ترکیه، بلال اردوغان، صاحب گروه BMZ متخصص در زمینۀ ساختمان و ساخت و سازهای عمرانی و حمل و نقل دریائی است. و برات البیرق داماد رجب طیب اردوغان مدیریت شرکت خوشه ایِ چالیک هولدینگ را به عهده دارد که در زمینۀ  صنعت نساجی، انرژی، مخابرات، لوژیستیک، خدمات مالی و رسانه ها فعال می باشد.

از نوامبر 2015، برات البیرق در دولت احمد داووداوغلو به مقام وزیر انرژی ارتقاء یافت. پرونده لی متعلق به یک شرکت نروژیِ هیدروکربن نشان می دهد که ترکیه از مناطق زیر کنترل دولت اسلامی نفت را به بهای پائین خریداری کرده است (10).

دولت ترکیه برآن است که در مقام ناخدای طرح ترسیم مجدد خاورمیانه عمل کند که مقدماً از تخیلات ایالات متحده تراوش کرده است (بخش 4 این مقاله به همین موضوع اختصاص دارد). 16 فوریه 2004 رجب طیب اردوغان، که در آن دوران نخست وزیر ترکیه بود، با افتخار دربارۀ این طرح اعلام کرد : « آمریکا طرحی برای ایجاد خاورمیانۀ بزرگ دارد، دیاربکر (11) می تواند به مثابه مرکز این طرح مد نظر قرار گیرد. ما باید به این هدف دست یابیم (12)».

علاوه بر این او ترکیه را به مثابه عضو هیئت مدیرۀ  این طرح اعلام کرد (13)، عضو دیگر به شکلی ضمنی ایالات متحده است.

روزنامه نگار بلژیکی- ترک تبار بهار کیمیونگور می گوید که این طرح به مداخلۀ گستردۀ خارجی شباهت دارد : «اصل این طرح، ایجاد جبهۀ سنی به رهبری ترکیه است، یعنی نوعی استراتژی که هدفش خنثی سازی جریان شیعۀ ایرانی، عراقی، لبنانی و متحدشان سوریه است (14)».

گزارشهای افشا شده در ویکیلیکس نشان می دهد که واشنگتن بر آن بوده که پس از سرنگونی رژیم سوریه، اتحادیه ای متشکل از [ معاون پیشین رئیس جمهور سوریه] عبدالحلیم خدام و اخوان المسلمین سوریه را جایگزین کند (15)»

عبدالحلیم خدام از نزدیکان سعد حریری پسر میلیاردر لبنانی رفیق حریری است که در سال 2005 در بیروت به قتل رسید. سعد حریری مثل پدرش به خاندان سلطنتی سعود نزدیک است. بهار کیمیونگور دربارۀ او گفته است که «مقادیر زیادی جنگ افزار به تروریست های سوریه تحویل داده است (16)».

Source: Investig’Action

Notes:

[1]              . Victoria ISSAÏEVA, « Créer de nouvelles alliances au nom de la lutte contre l’EI », Sputniknews.com, 26 novembre 2015.

[2]              . Responsable national du parti de l’Union Populaire Républicaine pour les questions économiques.

[3]              . Alain CHOUET, « Nous sommes alliés avec ceux qui sponsorisent depuis trente ans le phénomène djihadiste », Humanite.fr, 3 juillet 2015.

[4]              . Cumhuriyet.com.tr, 29 mai 2015.

[5]              . « Un journal turc publie les images d’armes livrées par la Turquie aux djihadistes en Syrie », Lemonde.fr, 29 mai 2015.

[6]              . « Report: Turkey Shipped Arms to Syria Rebels », Naharnet.com, 16 décembre 2015.

[7]              . Hélène SALLON, « L’étrange soutien de la Turquie aux réseaux djihadistes de Syrie », Lemonde.fr, 24 janvier 2014. & Fehim TASTEKIN, « Turkish intelligence service trucks reveal secrets », Al-monitor.com, 20 janvier 2014. & Fehim TASTEKIN, « Turkey declares vanishing truck to Syria ‘state secret’ », Al-monitor.com, 7 janvier 2014.

[8]              . « Report: Turkey Shipped Arms to Syria Rebels », Naharnet.com, 16 décembre 2015.

[9]              . « La Russie accuse « Erdogan et sa famille » d’être impliqués dans le trafic de pétrole avec l’EI », Lemonde.fr, 3 décembre 2015.

[10]            . « Norway Confirms ISIS Oil Sold into Turkey at Low Prices », Geopolitics.co, 20 décembre 2015.

[11]            . Grande ville kurde au Sud-Est de la Turquie.

[12]     . Bahar KIMYONGÜR, Syriana, la conquête continue, Investig’Action, 2011, p. 115.

[13]     . Idem, p. 116.

[14]     . Ibidem.

[15]     . Idem, p. 127.

[16]     . Idem, p. 125.

لینک متن اصلی :

http://www.investigaction.net/la-france-sponsor-des-terroristes-soutien-diplomatique-et-militaire-a-des-etats-totalitaires-310/

لینک متن در گاهنامۀ هنر و مبارزه/جغرافیای سیاسی :

http://gahnamehhvm.blogfa.com/post/861

ترجمۀ حمید محوی