(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

«
»

رازهای جنگ اوکراین؛ ضدحمله شکست‌خورده و دستاوردهای اندک

بخش دوم

روزنامه واشنگتن‌پست که در گزارش نخست خود، حال و هوای جبهه ناتو و اوکراین تا پیش از آغاز ضدحمله را روایت کرده بود، حالا به سراغ مرحله اصلی آن رفته است.

رسانه آمریکایی شکست ضدحمله اوکراین در جبهه جنوبی و منطقه «زاپوریژیا» را این‌گونه روایت می‌کند: سربازان تیپ ۴۷ ارتش اوکراین، مضطرب اما مصمم، پیش از اینکه در نفربرهای زرهی بردلی ساخت آمریکا جای بگیرند، منتظر فرارسیدن شب مانده بودند. ۷ ژوئن بود و ضدحمله اوکراین پس از مدت‌ها قرار بود آغاز شود. هدف ۲۴ ساعت اول، ۹ مایل پیش‌روی و رسیدن به دهکده روبوتین بود؛ قدم اول در جنوب و هدف بزرگ‌تر هم از بین بردن خطوط تامین روسیه و بازپسگیری مِلیتوپول، شهری در نزدیک دریای آزوف؛ اما هیچ چیز طبق برنامه پیش نرفت.

نظامیان اوکراین انتظار میدان‌های مین را داشتند اما از انبوه مواد منفجره‌ای که وجود داشت متحیر شدند. زمین با مواد منفجره فرش شده بود و تعدادشان آن قدر زیاد بود که برخی از آن‌ها دسته‌دسته دفن شده بودند. سربازانی که در آلمان آموزش دیده بودند، قرار بود با خودروهای زرهی‌شان از مسیری هموار حرکت کنند اما در خاک گل‌آلود منطقه زاپوریژیا و در صدای کرکننده جنگ، سخت در تلاش بودند تا از مسیرهای باریکی عبور کنند که مین‌های آن توسط یگان‌های پیشرفته‌تر خنثی‌شده بود.

روس‌ها که در منطقه مرتفع‌تری مستقر شده بودند، فورا شروع کردند به شلیک موشک‌های ضدتانک. برخی خودروهای کاروان مورد اصابت قرار گرفتند که باعث شد بقیه پشت سرشان تغییر جهت بدهند. آن‌ها در عوض، روی مین رفته و منفجر شدند که این باعث ایجاد بی‌نظمی و آشفتگی بیشتر در کاروان شد. بالگردها و پهپادهای روسی از راه رسیدند و انبوه سربازان حمله کردند.

نیروهای اوکراین که برخی از آن‌ها برای اولین بار شوک نبرد را تجربه می‌کردند، برای آرایش دوباره‌ عقب‌نشینی کردند که نتیجه، عقب‌نشینی بود. این رویه روزهای پیاپی و با همان نتیجه خون‌بار تکرار شد.

«اوله سِنتوف» فرمانده یک دسته در تیپ ۴۷ ارتش اوکراین درباره نبردها در این جبهه می‌گوید: آتش جهنم بود.

با فرا رسیدن روز چهارم ضدحمله، ژنرال «والری زالوژنی» فرمانده کل ارتش اوکراین چیزهای زیادی به خود دیده بود. جنگ‌افزارهای نظامی غربی، بردلی‌های آمریکایی، تانک‌های لئوپارد آلمانی و خودروهای مین‌روب اما خاکستر تمامی‌شان در کل میدان جنگ پراکنده شده بود. تعداد کشته‌شده‌گان و مجروحان روحیه‌ها را تضعیف کرده بود.

یک مقام نظامی اوکراین گفت که زالوژنی به نیروهای خود گفته بود پیش از آن که تسلیحات و تجهیزات محدود اوکراین بیش از این نابود شود، حملات را متوقف کنند.

زالوژنی به جای عمل کردن به توصیه شرکای آمریکایی و تلاش برای نفوذ به خط دفاعی روسیه با حملاتی گسترده و مکانیزه و با آتش توپخانه، تصمیم گرفت سربازان اوکراینی در قالب گروه‌های کوچکِ حدودا، ۱۰ نفره پیش‌روی کنند. این روند بسیار کندتر بود اما باعث حفظ تجهیزات و جان نظامیان می‌شد.

در  روز چهارم، ماه‌ها برنامه‌ریزی با آمریکا کنار گذاشته شد و ضدحمله‌ای که همان موقع هم به تعویق افتاده و برای رسیدن به دریای آزوف در مدت ۲ یا سه ماه طراحی شده بود، تقریبا متوقف شد. اوکراینی‌ها به جای پیش‌روی ۹ مایلی در روز اول، در حدود ۶ ماهی که از ژوئن گذشته است، حدود ۱۲ مایل پیش‌روی داشته‌ و فقط چند دهکده را بازپس‌گرفته‌اند. ملیتوپول هم هنوز بسیار دور از دسترس قرار دارد.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اینکه این دومین گزارش درباره تلاش ارتش اوکراین برای نفوذ به خطوط دفاعی روسیه و شکاف‌ها میان فرماندهان اوکراینی و آمریکایی درباره تاکتیک‌ها و استراتژی‌های ضد حمله است، اشاره کرد که برای تهیه این مطلب با بیش از ۳۰ مقام نظامی اوکراینی و آمریکایی و دهه‌ها افسر و سرباز در خط مقدم گفت‌وگو کرده است.

رسانه آمریکایی درباره نتایج این مصاحبه‌های نوشته است: هفتاد درصد نظامیان در یکی از تیپ‌های اصلی ضدحمله که با جدیدترین تسلیحات غربی تجهیز شده بود، بدون داشتن هیچ گونه تجربه جنگی وارد میدان شد و عقب‌نشینی‌های اوکراین در میدان جنگ منجر به بروز اختلافاتی با آمریکا بر سر چگونگی نفوذ به خطوط دفاعی روسیه شد.

علاوه بر این‌ها، فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا در هفته‌های آغازین این کارزار و در میان تنش‌ها درباره تردید آمریکا نسبت به تصمیمات میدان و ارزیابی دوباره آن، موفق به برقراری تماس با فرمانده کل ارتش اوکراین نشد و هر یک از طرفین (آمریکا و اوکراین) یک‌دیگر را مقصر خطاها و اشتباهات محاسباتی می‌دانستند. مقامات نظامی آمریکا به این نتیجه رسیدند که اوکراین عملکرد موفقی در زمینه تاکتیک‌های نظامی، از جمله در جست‌وجو و کشف میدان‌های مین نداشته است. مقامات اوکراینی هم گفتند به نظر می‌آید آمریکایی‌ها درکی از تحولی ندارند که پهپادها و دیگر فناوری‌های در میدان جنگ ایجاد کرده است.

با این حال، اوکراین در مجموع توانسته به بهای هزاران کشته و مجروح و میلیاردها دلار کمک‌های نظامی غرب، صرفا در سال ۲۰۲۳، تنها ۲۰۰ مایل مربع را بازپس بگیرد.

با گذشت نزدیک به ۶ ماه از آغاز ضدحمله، این کارزار به جنگ دستاوردهای اندک تبدیل شده است. سنگرهای نمناک به سبک جنگ جهانی اول شرق و غرب اوکراین را به هم وصل می‌کند در حالی که انبوه پهپادهای جاسوسی و تهاجمی آسمان را فراگرفته است. مسکو اهداف غیرنظامی را در شهرهای اوکران هدف قرار می‌دهد، در حالی که اوکراین از موشک‌های غربی و فناوری‌های ساخت داخل برای حمله به نقاطی با فواصل زیاد تا خط مقدم، در مسکو، در کریمه و در دریای سیاه استفاده می‌کند.

واشنگتن‌پست در پایان نوشته است: خطوط مرزی ژوئن ۲۰۲۳ تغییر چندانی نکرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز بر خلاف سکوتی که در سال اول جنگ در پیش گرفته بود، از هر فرصتی برای در بوق و کرنا کردن شکست ضد حمله استفاده می‌کند. پوتین در اکتبر گفت «ضدحمله‌ای که می‌گویند متوقف شده، تماما شکست خورده است.»