شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

کشوریکه تاریخ ندارد

حکام نظامی اش میگویند با افغانستان دشمنی تاریخی دارند ! هفتاد…

دنیای پرآشوب

رسول پویان در این دنیای پرآشوب و فقر و فتنه دلتنگم فـلـک…

گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی

تاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان…

روز جهانى زن را گرامى ميداريم

هشتم مارچ روز جهانی زن است که همه ساله بخاطر…

مبنا و منبع قانون چیست؟

مبنا لاتغییر و ثابت می باشد و منبع تحول پذیر…

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لکه ی ننگی بردامان سیاستگران بدنام…

نویسنده: مهرالدین مشید حکومت طالبان ابتذالی برخاسته از عمق فاجعه ی…

ماهیت « حقوقی »قرارداد دوحه 

https://youtu.be/J4E-bizAX1I?si=p5LkiwAjRdExuv8-

به مناسبت روز همبستگی بین المللی زنان!

پیام اجماع بزرگ ملی افغانستان «اجماع بزرگ ملی افغانستان» که ائتلاف…

نظام حقوقی سیاسی برای کشور٬ در مثال درخت!

ریشه درخت: ریشه٬ مردم و نسل موجود می باشد. که ارده…

پیدایش جهان و جامعه

دکتر بیژن باران پیدایش اتفاقی کیهان، زمین، انسان مستقل از…

مقام زن

نام نیکویت بزرگ و قامتت بالا بلند هرچه گوید دشمنان در…

روز هشتم مارچ این روز اقدس زن باید ستود!

امین الله مفکر امینی       2024-08-03! اینـــروزاقــــــدسِ زن را باید ســــتود نه تنها…

اگر خواهیم زنده گی مثل انسان!

امین الله مفکر امینی  2024-29-03! مــــا نهراسیــدیم ونهراسیم زهیـــاهوی نبـــــــردِ دشمنـــــان  سربکف بوده…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست دوم سرزمینی که تاریخ آن با خون تبعیدیان نوشته شده…

     زبان مادری را پاس میداریم  

زبان مادری عالی ترین پیوند انسانهاست  نمیدانم چگونه مقصد این پاسدار…

«
»

پوتین: ارتش روسیه بزودی به موشک اس -۵۰۰ مجهز می شود

و نیز می خوانید:

  • رهبران روسیه و چین قرارداد مشارکت راهبردی…
  • آغاز مانور تجاوزکارانه امپریالیست‌ ها…
  • واکنش مسکو به انتشار اسناد در باره تعرض …

فرستنده: حسین تلاش

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، پوتین روز دوشنبه در دیدار با فارغ التحصیلان دانشگاه های نظامی روسیه در کاخ کرملین یادآوری کرد که مجموعه های موشکی آوانگارد و موشک های مافوق صوت کینژال به ارتش روسیه تحویل شده است.

وی خاطرنشان کرد که این تسلیحات در واحد های ارتش روسیه بکار گرفته می شوند.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه سلاح های جدید به ارتش روسیه تحویل می شود، اظهار کرد: موشک های قاره پیمای سرمت، موشک های مافوق صوت تسیرکون ویژه استقرار در ناوها و مجموعه های پدافند موشکی اس-۵۰۰ از تسلیحات جدید هستند که بزودی به ارتش روسیه تحویل می شود. 

موشک مافوق صوت ۱۰۰ تنی سرمت معروف به «جهان پیما» با توان حمل کلاهک ۱۰ تنی و سرعت گیری ۱۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت از سه سال پیش با موفقیت آزمایش شده است. 

ساخت پدافند موشکی اس ۵۰۰ روسیه در قالب تولید انبوه عملی شد و این سامانه جدید به صورت محدود در یک نمایشگاه بین المللی به نمایش گذاشته شد.

اس ۵۰۰ نسل جدید سامانه های موشکی زمین به هوای روسی است که رقیب پاتریوت آمریکا شناخته می شود.
این سامانه دوربرد، توان پایش محدوده گسترده ای از آسمان محل استقرار را در بالاترین بلندا دارد.
توانایی دفاع و متوقف کردن موشک های بالستیک، هدف گرفتن انواع پرنده های دشمن از جمله هواپیماها، بالگردها و موشک های کروز از جمله کاربردهای جنگی اعلام شده اس ۵۰۰ است.

وزارت دفاع روسیه آذر ماه سال گذشته از آزمایش موشک «تسیرکون» که هشت برابر سرعت صوت سرعت دارد و به قاتل ناوهای هواپیمابر معروف شده است، خبر داد.

پوتین در ادامه سخنان خود از تنظیم برنامه جدید دولت روسیه برای طراحی تسلیحات پیشرفته تا سال ۲۰۳۴ خبر داد که از دستاوردهای مراکز علمی برجسته روسیه استفاده خواهد شد.

وی خطاب به فارغ التحصیلان دانشگاه های نظامی روسیه گفت: اجرای این برنامه برای تحکیم توانمندی دفاعی روسیه هدف گیری شده است و شما این تسلیحات و تجهیزات نظامی را بکار خواهید گرفت.

رهبران روسیه و چین قرارداد مشارکت راهبردی دو کشور را تمدید کردند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ همتای چینی وی در گفت و گویی مجازی قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین دو کشور را تمدید کردند.

خبرگزاری ریانووستی روز دوشنبه با اشاره به گفت وگوی پوتین و شی جین پینگ در فرمت گفت و گوی مجازی خاطرنشان کرد که دو طرف بیانیه مشترکی صادر و در آن به تمدید قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین اشاره کردند.

قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین در ماه جولای سال ۲۰۰۱میلادی توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین رهبر وقت چین در مسکو امضا شد و در ماه مارس(اسفند- فروردین) دو کشور برای تمدید قرارداد برای پنج سال دیگر توافق کردند.

پوتین در این گفت و گو اظهار داشت که روابط روسیه و چین به سطح بی سابقه ای رسیده و می تواند نمونه ای برای همکاری های بین المللی باشد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در مورد مذاکرات امروز پوتین و شی جین پینگ به خبرنگاران گفت که این گفت و گو از طریق کانال ویژه بسته برگزار شد که به معنی آن است که مذاکرات در شرایط بسیار سری برگزار شد و حاکی از اعتماد ویژه مقام های دو کشور به یکدیگر است.  

وزیر امور خارجه روسیه به تازگی گفت: روابط بین مسکو و پکن در سطوح سران دو کشور و نیز روابط بین مردم در حال توسعه است و به بالاترین سطح در تاریخ دو کشور رسیده است و معتقدم که چنین ارزیابی از روابط دوجانبه بسیار منصفانه خواهد بود.  

لاوروف روز دوم فروردین ماه پیش از سفر به چین در گفت و گو با رسانه های چینی تصریح کرد: رسیدن روابط دو کشور به سطح بی سابقه، تا حدود زیادی بخاطر اجرای توافقنامه دوستی و همکاری و حسن همجواری بوده است که در سال ۲۰۰۱ توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین روسای جمهوری روسیه و چین امضا شد.

لاوروف خاطرنشان کرد: این یک سند تاریخی است و زیربنای ایجاد سطح بالاتر روابط بین روسیه و چین رافراهم می کند.  

وی خاطرنشان کرد که برای روسیه، چین یک شریک راهبردی واقعی و یک همپیمان محسوب می شود و همکاری دو کشور در سطح بین المللی بر امور جهانی و منطقه ای تاثیر ثبات بخش دارد.  

وزیر خارجه روسیه گفت: ما معتقدیم که روابط توام با اعتماد متقابل با چین می تواند الگویی برای دیگر کشورها ازجمله کشورهایی باشد که سعی دارند با مسکو و پکن روابط از نوع دیگر و بر اساس اصول غیربرابر بنا کنند.  

در حالی که به علت یکجانبه گرایی های دولت آمریکا، روابط واشنگتن با چین سردتر از هر زمانی است چین و روسیه گرمترین سال های مناسبات دوجانبه را تجربه می کنند پیامی آشکار از سوی دو کشور برای آنهایی است که در آمریکا کماکان چین را یک تهدید می پندارند.

به گزامانع تراشی های سیاسی، امنیتی و اقتصادی و رویکرد ضد چین دولت دونالد ترامپ، به همان نسبت که مناسبات واشنگتن و پکن را به پایین ترین سطح رساند، باعث شدکه چین و روسیه هر روز گام های بلندتری برای تقویت مناسبات راهبردی بردارند آنها تبادلات را افزایش دادند و مناسباتی قوی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی برقرار کردند و متفقا از یکجانبه گرایی واشنگتن انتقاد و ابزار انزجار کردند.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» بار دیگر این مساله که روابط سه جانبه چین، روسیه و آمریکا با چه تغییراتی روبرو خواهد شد، مورد توجه کشورها و تحلیلگران قرار گرفته است بخصوص آنکه بایدن، مسکو را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می داند و مدعی رقابت راهبردی و دشوار با چین است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که برای چین و روسیه تقویت روابط راهبردی یکی از راه ها و ابزارهای لازم برای مقابله با فشارهای فزاینده آمریکا است و چنانچه این فشارها افزایش یابد، چین و روسیه نیز گام هایشان را برای همکاری های بیشتر مستحکم تر خواهند کرد و با قدرت و اقتدار بیشتری در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا قد علم خواهند کرد.

چندی پیش «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: به رغم هر فراز و فرودی در عرصه بین المللی، روابط پایدار چین و روسیه باید پایدارتر باشد.  

وانگ گفت: آمریکا هنوز دست از یکجانبه گرایی و تحریم ها برنداشته است، این کشور خلاف گرایش های موجود جهانی حرکت می کند اینها ننگ بزرگی برای دنیای امروز است.  

لاوروف نیز ضمن ابراز مخالفت شدید با اقدامات آمریکا بر مقابله با تکروی های این کشور تاکید کرد: چین و روسیه باید در برابر فشارها و سرکوب های آمریکا مقاومت کنند و برای حفاظت از منافع مشترک و حفظ ثبات و همکاری بین المللی، تلاش های مشترک داشته باشند.

چین و روسیه همچنین برای دفاع از منافع اصلی و نگرانی های راهبردی خود، هماهنگی نزدیک و قاطعانه دارند برای نمونه در موضوع تایوان روس ها از مواضع چین حمایت می کنند و پکن در سوریه و یا شبه جزیره کریمه مدافع اقدامات روسیه و مخالف تحریم های آمریکا است.

همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد ، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است همانطور که در اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای در آذر ماه، رهبران دو کشور چین و روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو توافق کردند که در زمینه تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و توسعه اقتصاد دیجیتال همکاری کنند.

مسکو و پکن افزایش حجم مبادلات بازرگانی به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را به عنوان هدف راهبردی اعلام کرده و در این مسیر و توسعه مشارکت راهبردی حرکت می کنند.

مانور تجاوزکارانه امپریالیست‌ ها در دریای سیاه آغاز شد

در حالی رزمایش پیمان امپریالیستی ناتو با عنوان «سی بریز -۲۰۲۱» امروز دوشنبه با شرکت نیروهای نظامی ۳۲ کشور در دریای سیاه آغاز شد که مسکو بدرستی هدف آن را بی ثبات کردن این منطقه دانست و اعلام کرد واکنش مناسب را نسبت به آن نشان خواهد داد.

نا رسانه های روسیه روز دوشنبه اعلام کردند: رزمایش سی بریز-۲۰۲۱ برای حمایت ناتو از اوکراین در برابر روسیه برگزار می شود و امسال حداکثر کشورها در آن شرکت کرده اند.

در این رزمایش ۵ هزار نیروی نظامی از ۳۲ کشور، ۴۰ فروند هواپیما و بالگرد و ۱۸ گروه نظامی ویژه و غواصان شرکت دارند. 

بر اساس اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، در این رزماش نیروهای ۱۷ کشور عضو ناتو و کشورهای شریک این سازمان شرکت دارند و در جریان آن اقدامات جنگی در دریا، خشکی و هوا ازجمله هلی برد نیروهای هوابرد و نیز پدافند هوایی تمرین می شود.

آمریکا رزمناو «یواس اس رووس» مجهز به موشک های بالدار تام هاوک را برای شرکت در رزمایش ناتو به دریای سیاه اعزام کرده است. 

انگلیس نیز رزمناو متجاوز دفندر را برای شرکت در این رزمایش اعزام کرده است که روز ۲۳ ماه جون (سوم تیر – سرطان ماه) با عبور از آبهای سرزمینی روسیه در سواحل شبه جزیره کریمه باعث بروز جنجال سیاسی بین روسیه و انگلیس شد.

کشتی مرزبانی روسیه در دفاع از مرزهای آبی خود با تیراندازی با آتشبار و هواپیمای جنگی سوخوی نیروی هوافضای روسیه با پرتاب چهار بمب در مسیر حرکت این کشتی انگلیسی، آن را وادار به خروج از آبهای سرزمینی روسیه کرد. 

رزمایش ناتو در دریای سیاه برای حمایت از اوکراین از سال ۱۹۹۷ برگزار می شود. 

گفته شده است برگزاری این رزمایش با این حجم از نیرو توسط ناتو در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

روسیه از ناتو خواستار خودداری از برگزاری این رزمایش شده است. 

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه اعلام کرد که هدف رزمایش ناتو در دریای سیاه ، بی ثبات کردن اوضاع این منطقه است.

به گزارش ایرنا، زاخارووا تصریح کرد: هدف اول این رزمایش بی ثبات کردن بی پایان مناطق مجاور مرزهای روسیه است. این اقدام دسیسه جویانه برای واداشتن روسیه به واکنش است و پاسخ به آن حتما داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که غرب پاسخ روسیه به این گونه اقدامات را اعمال خصومت جویانه و تجاوزگرانه تعبیر می کند و به همین دلیل این اقدامات ناتو تحریک آمیز است.

وی ادامه داد: هدف دوم انتقال انواع تسلیحات و ادوات جنگی به اوکراین است و این سلاح ها و تجهیزات نظامی در خاک اوکراین باقی خواهد ماند

واکنش مسکو به انتشار اسناد در باره تعرض به حریم دریایی روسیه

مقامات روسیه کشف اسناد محرمانه وزارت دفاع انگلیس در یک ایستگاه اتوبوس که بخشی از آن مربوط به ماموریت ناو دیفندر برای تعرض به حریم دریایی روسیه است را به سخره گرفتند و از طرفی این اقدام را افشای عمدی اطلاعات برای تخریب دولت لندن و تخریب روابط با مسکو می دانند.

رسانه های روسیه به نقل از بی بی سی گزارش دادند که اسناد محرمانه وزارت دفاع انگلیس که بخشی از آن حاوی اطلاعات دقیقی در مورد تحریکات ناو دیفندر در سواحل کریمه است، در یک ایستگاه اتوبوس کشف شد.

این اسناد ۵۰ صفحه ای در پشت یک ایستگاه اتوبوس توسط یک شهروند که مایل بود ناشناس بماند پیدا شد و به بی بی سی تحویل داده شد.

بخشی از این اسناد حاوی تجزیه و تحلیل واکنش احتمالی روسیه به عبور کشتی از آبهای سرزمینی آن در سواحل کریمه است که لندن آن را قلمرو اوکراین می داند.

بر اساس اطلاعات فاش شده، ماموریت دیفندر این بود که به قصد سنجش واکنش روسیه و با بهانه «عبور صلح آمیز از آبهای سرزمینی اوکراین» به آبهای سرزمینی فدراسیون روسیه نفوذ کند.

به طور کلی، به گفته روزنامه نگاران انگلیسی، اسنادی که در ایستگاه اتوبوس یافت شده است تأیید می کند که این اقدام تحریک امیز دیفندر تصمیم عمدی دولت انگلیس برای حمایت از اوکراین به رغم خطرات احتمالی بوده است.

رسانه های روسیه دوم تیر- سرطان – از شلیک هشدار یک فروند رزمناو و یک فروند هواپیمای شکاری جنگنده روسیه به سوی ناو انگلیسی در دریای سیاه خبر دادند که به ادعای طرف روسی، وارد آبهای سرزمینی روسیه شده بود.

واکنش مسکو به انتشار اسناد در باره تعرض به حریم دریایی روسیه


بر اساس گزارش رسانه ها، حادثه در نزدیکی دماغه فیولنت در دریای سیاه رخ داد و رزمناو ناوگان روسیه در دریای سیاه با همکاری جنگنده سوخو-۲۴ ام مانع از نقض حریم دریایی روسیه شدند.  

به دنبال اقدام ناوشکن «دیفندر» و تجاوز به حریم دریایی روسیه، «دبورا برونرت» سفیر انگلیس در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که در حال تحقیق درباره ـ «رویداد پیدا شدن اسناد محرمانه انگلیس توسط یکی از شهروندان این کشور است که بخشی از آن به تجاوز به حریم دریایی روسیه بر می گردد».

«الکسی پوشکوف»، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعات شورای فدراسیون اظهار داشت که این اسناد به لطف نیروهای سیاسی انگلیس که مخالف تحریک در دریای سیاه بودند، علنی شد.

وی معتقد است که این نشت عمدی اطلاعات کار مخالفان دولت انگلیس و دسیسه احتمالی علیه بوریس جانسون و همینطور وزارت دفاع انگلیس است.

اما «کنستانتین کاساچوف» معاون شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعتقاد دارد هدف انگلیس از نقض حریم دریایی روسیه در دریای سیاه ضربه زدن به توافق های به دست آمده در اجلاس اخیر سران روسیه و آمریکا بود.

کاساچوف در صفحه اجتماعی خود نوشت: «حادثه دوم تیر نقض حریم دریایی روسیه توسط ناو انگلیسی دفندر و ورود به عمق سه کیلومتری آبهای سرزمینی روسیه را فقط به یک دلیل می دانم و آن اینکه از اجرای توافق های بدست آمده و نتایج در اجلاس سران روسیه و آمریکا در ژنو جلوگیری کند.»

معاون شورای فدراسیون اقدام ناو انگلیسی را اقدام تحریک آمیز خواند و این عمل لندن را به انداختن گربه مرده تشبیه کرده و به کنایه گفت: «انگلیس گربه مرده ای را پرتاب کرد که از بوی آن شغال ها به جنب و جوش در آمده اند».

وی افزود: «این اقدام انگلیس، تلاش علنی برای مسموم کردن فضای سیاسی بین المللی است که اندکی پاک شده است. » 

ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه در مورد ورود غیرقانونی ناو انگلیسی به آبهای روسیه در دریای سیاه گفت: «این حادثه برای انگلیس ننگ آور بود».

به گزارش ایرنا، والودین در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: «پیامدهای حادثه ناو انگلیسی ممکن بود بسیار هولناک باشد. » 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در کانال تلگرامی خود نشٔت اطلاعات محرمانه وزارت دفاع انگلیس در باره تعرض به حریم دریایی روسیه را به مسخره گرفت و نوشت: «طرف انگلیسی با دروغ برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات تحریک آمیز خود علیه روسیه استفاده می کند.»

وی همچنین اتهامات مداوم غرب علیه مسکو را به اتهام حملات سایبری به سازمان های دولتی برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده مختلف مورد تمسخر قرار داد.

زاخارووا با تمسخر دولت لندن گفت: «اکنون که این اتهام علیه روسیه برای پارلمان انگلیس یک رمز و راز است: چرا وقتی ایستگاه های اتوبوس انگلیس وجود داشته باشد، به «هکرهای روسی» نیاز داشته باشیم؟»