آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

پام

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني »

هرڅه ته په دقت ګوره .

هواس دی بیداره ساته .

اسباب ، عوامل او مناشی په پام کښی نیسه .

پل دی غلط  لیاره مه ږده .

پوره خوښیار او بیداره اوسه ،  بد بیني بده  ده .

خوښبیني هم اندازه لری .

نو پام کوه چی د بدبیني او خوشبیني مفیده اندازه پیدا کړی .

خطائی  بده ده  او تکرارئی  شنیع دی، نو اول کوښښ کوه چی خطا نه شی او که خطا شی  باید  د شناعت  سره  مواجه نشی .

پام  کوه چه ونه ښوئیږی ؛  او که د ښوئیدو احتمال  وي،  نو امسا  د ځان  سره  ملګری  ساته .

بیا هم وایم :

پام کوه چی  خطا نشی ؛ او که خطا  شوی ، د خپلی  خطائي  څخه باید  عبرت  واخلی  تر څو بیا  خطا نشی …  ځکه چی  دغه شان  عادت د انسان  منزلت ټیټوی.

خلک ډیر هوسیږی چی د خپلو شخصي منافعو د لاس ته  راوړلو لپاره خلک تیر باسی ، که څه هم د شخصي  منافعو لپاره تیرویستل  ګناه ده .                                                                        

تیرویستل  کمزوری  ده !                                                                                         تیرویستل اخلاقي  ضعف دی  او دا دهغو کسانو کار دی کوم چی په میړانی  نشی کولی مطلب لاس ته راولی .                                                                                                          تیرویستل اعتماد او اطمینان له  مینځه وړي ، او په جامعه کښی تیرویستونکی  کسان  آخر د رسوائی سره مخامخ  کیږی .                                                                                                     تیروتل سادګی او تیرویستل  نا ځوان مردی ده،  نو پام کوه چی نه ساده او نه نا ځوان مرد اوسی .

ننی  عصر ډیر ایجابات لری ؛  او په ننی عصر کښی  زرنګی  زیاته  شـوی  ده .                            نو پام کـوه چی  تـل  د شرایطو، ایجاباتو او د زرنګیــو خیـال د ځـان سره قـوي وساتی .

احتیاط  ښـه دی؛ خو چی د احتیاط  څخه مضر احتیاط  جـوړ نشي  او د جمود او خمود موجب  و نه  ګرځي .

شکاکي  بده  ده ؛ هغه  دا چی هر څه ته  په شک وکتل شي  او په  شک  کښی بیاهم  شک پیدا  شي،  او که نه  ډیر  کرته شک  د تصفیی ،  یقـین  او باور موجب  ګرځي .                                 نو پام  کـوه چی څو مره  شک څخه  باید کار واخستل  شي؛ همدا  وجه  ده چی  شک د علمــاو او اهــل دل  خاونـدانو  په نزد ،  د علم او معرفت  لپاره  یو ضروري  پړاو  ګڼل  کیږی.

اعتـدال ښه شی دی ؛ خو د اعتـدال  پیژندل ګران  کار دی او د اعتدال  مدعیان  ډیر  دي ، مګر ؛  په عملي صحنه  کښی د اعتدال پیدا کـول  اکثر د خبطونو سره  مواجه  کیږی او د عامه منافعو  د تامین  د اټکل په اساس زیات غور او دقت ایجا بوي.                                                                     نو پدی اساس د اعتدال معلومول باید د ټکولو  پوهانو یوه پیاوړی کمیټه او یا کمیټی  تخمیني  کړی.

مونږ ټول غواړو چی په سمه لیاره روان اوسوو، او دلیاری د پاسه خڼد او خار نوي . خو دا چی سمه لیاره کومه او ورڅخه څنګه خنډونه  او خار لری شي ،  دا مطلب موندل ګران کار دی چی  پوره بحث او پا ملرنی  ته ضرورت لري .

ژوند سراسر لوبه ، یا حرکت ، فعالیت ، هڅه ، کار او عمل دی ؛ خو دا چی دا  لوبه  او یا دا  حرکت، فعالیت ، هڅه ، کار او عمل د ښی  نتیجی  موجب شي . پوره پام  لرنی ته  ضرورت  لري .

راتلونکی حالات مرموز دی ؛ خو د علائمو او قرائنو په حساب او تخیل کښی کیدی شی چی ورته ښه پلان او نقشه ترتیب کړی شي  . نو باید مونږ را تلونکی حساب هم پوره په پام او نظر کښی ونیسوو.

د خیر  مفکوره  د خیر  او  خیرونو  مولــد ګرځی  او زیات دوام  او حسن عاقبت به پیدا کوی ،  د شر مفکوره که څه د شر او شرونو  مولد ګرځی ؛ خو زیات دوام  او حسن  عاقبت نه لری.

نو په دی اساس :                                                                                                          باید په جوامعو کښی  په عاملانه  ډول د خیر احساس  قوي وساتل شي ، او پام  و ساتو چی د شر په مقابل کښی عالمانه مجادلی ته  دوام  ورکړی شي .

***

سعید افغاني

د سنبله  میاشت ، د  ۱۳۶۱ هجري شمسي کال ــ  کابل

ترتیب کوونکی :  برهان الدین « سعیدی »