(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

«
»

منع کامل تجلیل از عاشورا در راه است

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی

      اخیراً اظهارات تند و صریح یک روحانی با نفوذ شیعیان افغانستان درمورد وضع محدودیت های شدید بر مراسم عاشورا و سرپیچی از دساتیر ضد شیعی طالبان درمحرم خبرساز شده است .

      آقای سید محسن حجت ـ روحانی بانفوذ شیعه حین سخنرانی در میان عزاداران ، از طالبان خواسته است که به مراسم محرم و مناسک شیعیان احترام گذاشته و محدودیت های وضع شده را ملغی قرار بدهند . اوهمچنان از تمام شیعیان افغانستان خواسته است که  به محدودیت های وضع شده از سوی طالبان اعتنا و توجهی نکنند .

     آقای حجت به صراحت گفته است که آنها تا زمانی از حکومت طالبان تبعیت می کنند که مخالف مذهب شیعیان چیزی نگویند . ایشان می گوید : « همانطور که ما به فرهنگ و مذهب دیگران احترام می گذاریم ، از دیگران هم تقاضا داریم که مذهب ما را احترام بکنند … ما از این مملکت هستیم، از این حکومت هم تبعیت می‌کنیم، مخالف مذهب ما به ما چیزی نگوید. اگر گفت پرچم را پایین کن، ما نباید پایین کنیم، اگر گفت تابلو نزن، نباید گوش بدهیم… »

       طوری که معلوم است در ادامه ی وضع محدودیت ها و ممنوعیت های طالبان بر شیعیان و مراسم و مناسک خاص مذهبی آنان ، امسال طالبان می خواهند به بهانه ی مسایل امنیتی ، شیعیان افغانستان را از تجلیل شاندار و باشکوه عاشورا هم منع نمایند .   

      طالبان که دراصل مخالف تجلیل عاشورا استند ، با این مخالفت و دشمنی شان که بیشترعقیدتی و مذهبی است تا سیاسی و امنیتی ، می خواهند مراسم عاشو را روزتاروز کم رنگتر سازند .

      طالبان که هیچ ترس از پنهان کردن دشمنی شان با مذهب شیعه ندارند ، باربار شیعیان را رافضی گویان به ریسمان کفر بسته و آنان را از دایره ی مقدس و بی کرانه ی اسلام خارج دانسته اند .

         بر همین مبنا ، از دو سال به اینسو که طالبان قدرت را از امریکاییان تسلیم گرفته اند ، محدودیت ها و ممنوعیت ها برشیعیان را مرحله به مرحله و گام به گام بیشتر و سخت تر گردانیده اند. 

     ــ آنان روزعاشورا  را که از دهها سال به اینسو درافغانستان رخصتی عمومی بود ، از تقویم خارج کرده اند ؛

   ــ آنان جشن برافراشتن جهنده ی مزارعلی ابن ابی طالب ــ اولین امام شیعیان را ممنوع اعلان کرده ، با یک تیر دو نشان زدند  : یکی اینکه جشن باستانی نوروز را از میان برداشتند و دیگر اینکه این روز مذهبی شیعیان و مسلمانان کشور را ازاهمیت و معنا خالی نمودند .

   ــ آنان فقه جعفری را در توضیح و تشریح احوال شخصی و دعاوی شرعی شخصی شیعیان  منع و ممنوع قرار دادند ؛

   ــ آنان تدریس فقه جعفری دردانشگاه ها را ممنوع نمودند. 

   ــ و بالاخره این گروه سلفی دیوبندی ، بر مراسم تجلیل از محرم محدودیت های شدید وضع کرده ، آرزو دارند حتا محرم و عاشورا را از میان بردارند . 

     اینها همه و همه گواه بر آن است که طالبان می خواهند مرحله به مرحله و گام به گام ، یا با زور یا با خدعه و نیرنگ ، محدودیت ها و ممنوعیت ها را بر شیعیان بیشتر و سخت تر کرده ، درنهایت آنان را ازصحنه های اصلی  زنده گی حذف نمایند.

     به همه روشن است ، شیعیان که بخش بزرگی از جامعه ی ما استند ، در طول تاریخ با دشواری های زیادی دست و پنجه نرم کرده اند .

        ارچند در برهه هایی از تاریخ سلاطین و امیران مستکبری چون امیرعبدالرحمان خان خواسته اند که این مذهب و پیروان آن را تا سطح حذف و نابودی کامل سرکوب و منکوب نمایند ؛ اما قادر به این کار نگردیده اند .

       در دوران سلطنت محمد ظاهرشاه ، با آنکه شیعیان از قدرت دولتی دور نگهداشته شده بودند ، اما آزادی اجرای مراسم و مناسک مذهبی را بدست آورده بودند .

      با بقدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، ارچند شیعیان همانند سایر گروههای مذهبی و قومی در قدرت شریک ساخته شدند ؛ اما نگاه و برخورد حزبی و ایدئولوژیک با این مساله ، بازهم نتوانست شیعیان را مورد توجه جدی قرار بدهند .

       روی کارآمدن گروه های مجاهدین نتنها نتوانست شیعیان را شریک قدرت سازد بلکه آنان را ضعیف تر و متفرق تر از پیش نمود.

      شاید طلایی ترین دوران سهم دادن شیعیان به قدرت دوران حکومتداری حامدکرزی و محمد اشرف غنی بود ؛ اما درین دوران نیز افرادی را به قدرت سهیم ساختند که بجای نماینده گی و رسیده گی به شیعیان همه کیسه های خود را پر از  زر کرده و به منافع شخصی و حزبی خود بیشتر پرداختند .

      واکنون در دوران طالبان و پس از دوسال حکومتداری این گروه ، جایگاه و وضعیت شیعیان پر از ابهام و نگرانی باقی مانده است .
طوری که دیده می شود ، طالبان ، شیعیان این کتله ی بزرگ مذهبی افغانستان را به طرد شده ترین گروه مذهبی مبدل کرده اند .
تاکنون طالبان هیچ راهکاری در زمینه سهیم ساختن شیعیان در قدرت و ساختار دولتی ارائه نداده اند .
      آنان نتنها راهکاری برای شریک کردن شیعیان در جامعه و ساختار حاکمیت دولتی ندارند ؛ بلکه با منع قرار دادن فقه جعفری ، جایگاه حقوقی و عقیدتی شیعیان را نیز ویران تر کرده اند .

      اساساً طالبان نتنها به تشیع بلکه به تمام مذاهب و طریقه های اسلامی به جز طریقه ی سلفی دیوبندی خود شان پروا و پایبندی نداشته ، اگر توان داشته باشند هم اهل تشیع و هم سایر مذاهب و طریقه ها را با زور یا با خدعه به طریقه ی دیوبندی در می آورند.
درست متکی به همین قرائت و به اساس همین هدف و نیت است که به حمایت پولی برخی کشور های عربی ، کار اعمار هزاران مدرسه ی دینی در سراسر افغانستان روی دست گرفته شده و بشدت به پیش برده می شود. همچنان برمبنای همین نیت است که نصاب درسی و سیستم تعلیم و تربیه درمکاتب و دانشگاه ها با سیستم دیوبندی اسلامی عیار می گردد که تاریخ نذیر آن را نه در افغانستان و نه در هیچ کشور اسلامی دیگر تجربه کرده است.

     طوری که دیده می شود اکنون براساس دستور کرنیل هیبت الله ـ رهبر پشت به مردم طالبان ، اعمار مساجد و مدارس دینی در مناطق مختلف افغانستان به یک هم چشمی و رقابت میان والیان و فرماندهان طالبان مبدل شده و هرکدام قصد دارد تا زودتر مدرسه های بیشتر و بزرگتر دینی در محلات و مناطق شان اعمار نمایند.
وبراساس اظهارات رسمی  مسوولان اول وزارت معارف طالبان ، درهر ولایت یک مدرسه ی بزرگ جهادی و در هر ولسوالی سه تا ده باب مدرسه ی ابتدایی دینی باید اعمار شود . فرماندهان طالبان برای نشان دادن تعهد و ایمان شان به امارت طالبان حتا در هر قریه می خواهند یک مدرسه ی دینی دیوبندی اعمار نمایند.                              بسیاری تاجران که نخواسته اند نام شان گرفته شود شهادت داده اند که طالبان برای ساخت این مدارس حتا با زور از آنان پول طلب کرده اند.

     فشرده اینکه اعمار مدارس دینی دیوبندی بجای مکاتب مدنی و حتا به جای مدرسه های مذاهب و طریقه های دیگر ، نیت رسمی دولتی امارت طالبان است که اگر دوام بیاورند می خواهند همه را پایبند همین طریقه ی سلفی دیوبندی ساخته و اگر بتوانند تشیع را زودتر ازهمه از صفحه ی روزگار محو نمایند . که این کار نه محتمل است و نه در توان گروه مزدور تروریستی که ادامه ی اقتدار و حیات خود شان را هیچ نیرویی نمی تواند تضمین نماید .