به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

مرگ «صالح» و پایان فتنه یمن

علی عبدالله صالح «76 ساله» که 33 سال آن را بر یمن حکومت کرد هیچگاه سیاست شفافی در داخل وخارج نداشت و به پیمان‌های خود با یاران ونزدیکانش پایبند نبود. از سال 2004 تا سال 2011 علی عبدالله صالح با کمک رژیم عربستان
6 بار به حوثی‌های یمن حمله کرد وهزاران نفر از کودکان و زنان و سالمندان حوثی را به شهادت رساند. علی عبدالله صالح در سال 2012 با فشار عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات و بحرین از قدرت بر کنار شد و معاون وی عبد ربه منصور هادی قدرت را در دست گرفت. وی پس از 3 سال دوری از قدرت بار دیگر به یمن باز گشت و تلاش کرد برای گرفتن انتقام از عربستان و امارات به انصار‌الله نزدیک شود. با اینکه رهبران جنبش انصار‌الله هیچگاه به علی عبدالله صالح اطمینان نداشتند اما برای تقویت جبهه داخلی به هم‌پیمانی با دیکتاتور سابق یمن تن در دادند.
علی عبدالله صالح در برابر رهبران انصار‌الله (دولت وحدت ملی صنعا ) و برخی از بزرگان قبیله «الحاشد» که خود وابسته به این قبیله بود به کلام‌الله مجید سوگند خورد که تحت هیچ شرایطی از ائتلاف با انصار‌الله خارج نشود. اما با گذشت نزدیک به 5 سال بویژه پس از حملات اخیر عربستان به مردم یمن علی عبدالله صالح تحت تأثیر مشوق‌های عربستان و امارات تلاش کرد تا علیه انصار‌الله وارد عمل شود. برایند گزارش‌ها نشان می‌دهد که امارات متحده اخیراً پیامی برای علی‌عبدالله‌صالح ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر از ائتلاف با انصار‌الله خارج شود علاوه بر دریافت مبلغ یکصد میلیون دلار، فرزند وی احمد به جای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فعلی یمن تعیین خواهد شد.
از این‌رو بود که دیکتاتور سابق یمن طی روزهای گذشته طرفداران خود را به شورش علیه انصار‌الله تشویق کرد که طی آن 36 نفر از طرفین بر اثر درگیری‌های اخیر صنعا کشته شدند. علی عبدالله صالح قصد داشت تا بابت انجام شورش‌های اجتماعی و با استفاده از یاران خود در ارتش (نیروهای امن القومی و پلیس) علیه انصارالله دست به کودتا بزند و فرزند خود احمد را در رأس قدرت قرار دهد.
اما با هوشیاری انصار‌الله فتنه داخلی علی عبدالله صالح و عربستان برای حذف انصار‌الله از صحنه‌های میدانی و سیاسی یمن با شکست مواجه شد وعلی عبدالله صالح که قصد فرار به شهر مارب را داشت توسط برخی اطرافیان خود به قتل رسید.
کشته شدن علی عبدالله صالح به مفهوم شکست سیاست‌های عربستان و امارات است زیرا این آخرین تیر ترکش این دو کشور برای فرو پاشی ائتلاف داخلی یمن خواهد بود. هر چند عربستان و امارات در آینده از وجود احمد فرزند دیکتاتور مقتول یمن برای فتنه افکنی و ایجاد شکاف در ائتلاف انصار‌الله استفاده خواهند کرد اما قتل علی عبدالله صالح انسجام میان نیروهای مردمی و دولت وحدت ملی صنعا را تقویت خواهد کرد.
اکنون شرایط یمن به سمت تشکیل یک جبهه متحد و قدرتمند برای تقابل با تجاوزات عربستان و امارات حرکت خواهد کرد و یمن شاهد پیروزی‌های بیشتری در عرصه‌های میدانی خواهد بود. طبیعی است در قتل علی عبدالله صالح قطعاً برخی ژنرال‌های ارتش که به جبهه مقاومت مردمی یمن نزدیکترند، شریک هستند زیرا این ژنرال‌ها اعتقاد دارند که علی عبدالله صالح در آستانه شکست نظامی عربستان به آنان خیانت کرده است.

علی عبدالله صالح که بود

علی عبدالله صالح که بود؟

علی عبدالله صالح که بود؟

علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن پدیده‌ای نادر در جهان عرب بود. او یکی از معدود دیکتاتورهایی بود که پس از وقوع یک انقلاب مردمی، از قدرت کنار رفت اما کشورش را ترک نکرد.

او در سال ۱۹۷۸ میلادی  در یمن به قدرت رسید اما کمتر کسی گمان می‌کرد او ۳۳ سال در قدرت باقی بماند چرا که پیش از او دو رئیس‌جمهور قبلی یمن به فاصله کمتر از یک سال ترور شده بودند.

علی عبدالله صالح که تا پیش از سال 1990، رهبر یمن شمالی بود در این سال با تکیه بر توان مذاکراتی خود توانست یمن شمالی و جنوبی را در قالب “جمهوری یمن” با یکدیگر متحد کند.

او سپس در سال 1994 از جنگ داخلی یمن به سلامت عبور کرد و در سال 1999 در یک انتخابات بحث‌برانگیز با کمک پسران و برادرزاده‌های خود که آنها را در پست‌های مهم امنیتی گماشته بود، به اولین رئیس‌جمهور منتخب یمن تبدیل شد و نام خود را به عنوان رکورددار حکمرانی در یمن ثبت کرد.

وی در سال ۲۰۱۱ در اثر یک بمب‌گذاری در مسجد کاخ ریاست‌جمهوری‌اش دچار جراحت‌های جدی شد اما در نهایت جان سالم به در برد. در ابتدا شایعه شد که او در این بمب‌گذاری کشته شده است اما به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت و سوختگی‌های شدید خود را در عربستان و آمریکا درمان کرد.

رئیس‌جمهور سابق یمن در همان سال پس از اعتراضات مردمی گسترده، در یک مراسم ویژه که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، استعفانامه خود را امضا کرد و از قدرت کنار رفت.

علی عبدالله صالح در سال ۱۹۹۰ با حمایت از تهاجم صدام به کویت باعث رنجش کشورهای عرب منطقه شد تا جاییکه عربستان حدود یک میلیون مهاجر یمنی را به دلیل موضع‌گیری او اخراج کرد.

با این حال، او رفته رفته به عربستان نزدیک شد و یمن را به محلی برای گسترش فرقه وهابیت و همچنین پناهگاهی برای عناصر القاعده تبدیل کرد.

رئیس‌جمهور سابق یمن پس از کناره‌‌گیری از قدرت و وقوع جنگ داخلی در این کشور، در کنار انقلابیون قرار گرفت اما پس از سه سال دوباره به جبهه عربستان پیوست.

حمایت او از ارتش و شیعیان یمن در برابر «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن که پس از او با حمایت عربستان در این کشور به قدرت رسید، بسیاری را در داخل این کشور شگفت‌زده کرد اما او در نهایت هفته گذشته در اوج تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن دوباره به سمت عربستان چرخید و در برابر دولت وحدت ملی یمن موضع‌گیری کرد.

او از همه رهبران عرب هم‌عصر خود عمر درازتری داشت اما به نوشته رویترز، در آخرین قمار سیاسی خود بازنده شد.

در خاورمیانه از علی عبدالله صالح به عنوان رهبری یاد می‌شود که ابتدا باعث اتحاد در کشور قبیله‌ای یمن شد و در نهایت خود او دوباره موجبات انشقاق و تشدید اختلافات قومی در این کشور را فراهم کرد.

علی عبدالله صالح پس از نزدیک به 4 دهه نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی یمن، روز گذشته در یک درگیری در بیرون از صنعا در حالیکه به گفته برخی منابع به سمت استان مأرب در حال فرار بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

رئیس‌جمهور سابق یمن زمانی که کشته شد، 75 ساله بود.