زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

(مردم یمن) همچنان در انتظار صلح


ایالات متحده همچنان به حمایت از ائتلاف جنگ علیه انصارالله در یمن ادامه می دهد. 

عمان واسطه هایی را به صنعا ارسال می ‌کند


ویبکه دیل
یونگه ولت


ترجمه آزاد؛ و اضافات از سیما صابر

فرستنده: حسین تلاش



در آغاز ماه فوریه فقط چند روز از انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن گذشته بود که رئیس جمهور امریکا جو بایدن ٬ در اولین بیانیه ی سیاست خارجی خود اعلام کرد که دولت وی «تمامی پشتیبانی‌ های دولت سابق ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن و از جمله ارسال اسلحه برای این استفاده این کشور در این جنگ را متوقف خواهد کرد.»
اما٬ در عین حال یادآور شد، به عربستان و دیگر متحدان منطقه ای آمریکا اطمینان می ‌دهد که از آنها در مقابل عملیات تروریستی دفاع و حمایت خواهد کرد؛ از جمله در مقابل حملات هواپیما های بدون سرنشین که توسط جنبش انصارالله یمن و یا حوثی ‌ها برای مقابله با تجاوزات هوایی عربستان ارسال می‌ شوند.

برخلاف وعده‌ های جو بایدن دولت آمریکا تا امروز ارسال اسلحه و پشتیبانی نظامی از عربستان سعودی و امارات عربی در این جنگ تجاوز کارانه را متوقف نکرده و آنها را در این جنگ همچنان مورد حمایت خود قرار می ‌دهد و هنوز به کنگره آمریکا (۴۱ نماینده) گزارشی مبنی بر اینکه منظور دولت جو بایدن از عملیات نظامی تهاجمی و عملیات نظامی تدافعی چیست٬ ارائه نداده است.

با وجود گذشتن ۴ ماه از اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه به جنگ یمن پایان خواهد داد٬ مقامات و مسئولین دولتی ارتش آمریکا اعتراف می ‌کنند که هواپیما های سعودی همچنان برای بمباران غیر نظامیان یمنی٬ از پایگاه‌ هایی نظامی این کشور بلند شده و عملیات خود را در ان کشور فقیر عربی انجام می ‌دهند. در عین حال دولت آمریکا بر خلاف وعده خود که قرار بود تحریم های دولت قبلی برعلیه یمن را لغو کند تا اجازه دهد کالا های بشردوستانه و کمک های انسانی به این کشور برسد٬ همچنان به این تحریم ‌ها {با} بی توجه یی به اعتراضات بین‌المللی ادامه داده؛ بر اساس گزارش سازمان ملل متحد٬ پی گیری این سیاست منجر به قحطی قریب الوقوع در این کشور و به خطر افتادن جان و سلامت ۴۰۰ هزار کودک یمنی شده است.

واشنگتن به طور مداوم از به رسمیت شناختن تغییر توازن قوا طی شش سال جنگ اخیر خودداری می‌ کنند و سازمان ملل متحد نیز تمامی مذاکرات منوط به اجرای قطعنامه شورای امنیت از سال ۲۰۱۵ کرده است که در آن از انصارالله درخواست می شود تمامی مناطقی را که به تصرف درآورده است تحویل دولت مستعفی و متحد عربستان یمن بدهد.

بر اساس این قطعنامه٬ تحریم تسلیحاتی به شکلی یکجانبه به ضرر انصارالله و به نفع ائتلاف عربستان و امارات با حمایت سازمان ملل٬ به بهانه ی ادعای ممانعت از «قاچاق اسلحه ایرانی» به این کشور تصویب شد.

به این ترتیب محاصره غیرقانونی یمن٬ امروز «قانونی» شده است؛ و باید یادآوری کرد که این تصمیم ‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل٬ با اکثریت آرا تصویب شد و تنها روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داد.(۱)

عربستان در این جنگ شکست خورده؛ خانواده سلطنتی سعودی ناتوان از ممانعت از پیشروی ارتش یمن و انصارالله شاهد سقوط شهر مأریب در یمن است؛ شهری که به منابع گاز و نفت خود معروف است. حملات منظم هواپیما های بدون سرنشین وحملات موشکی ارتش یمن و انصارالله به داخل خاک عربستان سعودی ادامه دارد؛ همزمان ائتلاف جنگی عربستان حملات هوایی خود را به «حوثی ها» و غیرنظامیان یمن٬ بدون وقفه ادامه می دهد. خانواده سلطنتی آل سعود به دنبال یک راه حل برای عقب نشستن از این جنگ وحفظ آبروی خود می باشند.

دولت عابد منصور هادی که توسط بخش‌ هایی از«جامعه به اصطلاح بین المللی»٬ همچنان به رسمیت شناخته می ‌شود٬ پس از شش سال عدم! عملا مشروعیت خود را از دست داده است و خواستارآتش ‌بس فوری است.

از سوی دیگر٬ انصارالله لغو فوری محدودیت‌ ها در فرودگاه صنعا و بندر الحدیده را شرط لازم یک آتش ‌بس جامع می ‌داند.

اکنون پادشاهی عمان که سالها در جنگ یمن به عنوان واسطه برای تماس و گفتگو عمل کرده است٬ بار دیگر وارد صحنه شده و از آغاز ماه ژوئن (جون)٬ هیئتی برای گفتگو به صنعا سفر کرده است. عمان تنها کشور در شورای همکاری خلیج فارس است که از همان ابتدا از دخالت در جنگ یمن امتناع ورزید و همچنین دارای روابط حسنه‌ای با ایران است؛ عمان به عنوان یک کشور بیطرف در منطقه شناخته می‌شود.

از شواهد و قرائن چنین به نظر می ‌رسد که نتایج اولیه‌ی نیز در این دیدار و گفتگو حاصل شده است: 

سخن از بازگشایی فرودگاه صنعا است که از سوی ائتلاف جنگی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ بسته شد. افتتاح بخشی از بندر مهم و سوق‌الجیشی الحدیده نیز مورد برسی قرار گرفته.
با این حال نباید این نکته را فراموش کرد که برای یک صلح پایدار، نیازمند یک قطعنامه جدید از سوی سازمان ملل هستیم که قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرده و جنگ و تجاوز ائتلاف عربستان و محاصره مردم یمن را محکوم و حقوق بخش عظیمی از جامعه یمن را که دولت هادی را به رسمیت نمی ‌شناسند٬ نمایندگی کند.

پیش زمینه:

یک پایگاه نظامی مرموز در جزیره پریم (میون به عربی)، در تنگه مهم استراتژیک باب المنداب، که برای تجارت نفت و سایر کالا ها بسیار مهم است، در حال ساخت است. در ۱۱ آپریل، تصاویر ماهواره ای از شرکت مشاهدات زمین پلانت لبز به آژانس خبری آمریکایی آسوشیتد پرس لو رفت که نشان می دهد دو وسیله نقلیه ساختمانی در حال ساخت باند تقریباً ۲ کیلومتری هستند. دو آشیانه ساخته شده نیز روی آسفالت به طور واضح قابل تشخیص اند.
تاکنون هیچ شرکت و یا کشور خود را به عنوان سازنده این فرودگاه معرفی نکرده است؛ اما آسوشیتد پرس در ماه مهر- میزان- گزارش داد که مقامات نظامی دولت سابق یمن٬ یعنی عابد منصور هادی که توسط بخش‌ های زیادی از جامعه بین المللی همچنان به عنوان دولت قانونی شناخته می شوند٬ اما از حمایت مردمی و دموکراتیک برخوردار نیست٬ برای مدت طولانی این جزیره را در اختیار امارات عربی متحده قرار داده و در چند هفته گذشته سلاح تجهیزات نظامی و نیرو به جزیره میون٬ ارسال کرده است. بنا بر گزارش آسوشیتد پرس٬ دولت امارات از دولت غیرقانونی یمن خواسته است که این جزیره را برای ۲۰ سال آینده در اختیار امارات عربی قرارداد؛ یعنی آن را اجاره دهد.

از این جزیره می توان برای حملات هوایی علیه نیروهای حوثی و انصارالله استفاده کرد. این جزیره تنها سه و نیم کیلومتر با مرز جنوبی یمن فاصله دارد.

امارات عربی متحده مدعی است که از سال ۲۰۱۹ از جنگ یمن خارج شده است شواهد وقرائن نشان می ‌دهد که امارات متحده همچنان به حمایت از نیرو های طرفدار ائتلاف می پردازد، این نیرو ها توسط امارات متحده عربی به لحاظ نظامی، آموزش، ارسال سلاح های نظامی و پشتیبانی مالی می شوند.

ائتلاف نظامی عربستان و امارات٬ گزارش آسوشیتد پرس در ۲۷ می را «بی اساس» توصیف کرد. بر اساس بیانیه ائتلاف که در رسانه های دولتی عربستان سعودی پخش شد، همه نیرو ها و تجهیزات مستقر در میون تحت فرماندهی آنها هستند. بر اساس این بیانیه٬ آنها باید از آنجا «با شبه نظامیان حوثی مقابله کنند، حمل و نقل ایمن انجام دهند و از نیرو های مسلح در ساحل غربی حمایت کنند.»

در ماه سپتامبر، پورتال آمریکایی «جبهه جنوب»٬ در گزارشی در مورد برنامه های امارات برای ایجاد پایگاه های نظامی در جزایر یمن٬ اطلاعاتی منتشر کرد. بنابراین گزارش٬ هیئت مشترکی از اسرائیل وامارات٬ جزیره سقطرا (*) را مورد بررسی قرار داده است. از سال ۲۰۱۸ صد ها سرباز اماراتی در آنجا مستقر شده اند. ابوظبی این جزیره را به مدت ۹۹ سال از «رئیس جمهور» فراری هادی٬ اجاره کرده است.



پی نوشت: 

(۱) – شورای امنیت سازمان ملل در پایگاه اینترنتی خود٬ محتوای قطعنامه مصوب روز سه ‌شنبه را منتشر کرد که در آن از «عبد ربه منصور هادی» رئیس ‌جمهور مستعفی و فراری و همچنین اقدامات عربستان سعودی حمایت شده است.
در قطعنامه شماره 2216 مصوب 14 آوریل 2015 آمده است:

–   شورای امنیت٬ حمایت خود از تلاش‌ های شورای همکاری خلیج فارس در کمک به دوره گذار سیاسی در یمن را بار دیگر تاکید و از تعامل آن در این موضوع ستایش می ‌کند.

–   بر مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس ‌جمهور یمن تاکید مجدد می ‌کنیم و بر درخواست خود را از همه طرفها و کشورهای عضو (سازمان ملل) برای ممانعت از اتخاذ هرگونه اقدامی که سسب تضعیف وحدت،‌ حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی یمن و مشروعیت رئیس ‌جمهور یمن بشود، تکرار می ‌کنیم.

–   بر نیاز به بازگشت به اجرای ابتکار شورای همکاری خلیج فارس واجرای مکانیسم اجرایی آن و به نتیجه رسیدن مذاکرات جامع ملی تاکید می ‌کنیم که از جمله این اقدامات ترسیم و ایجاد یک قانون اساسی جدید، اصلاح نظام انتخاباتی،‌ برگزاری همه ‌پرسی درباره طرح پیشنهادی قانون اساسی و همچنین انتخابات سراسری برای اجتناب از وخامت شرایط انسانی و امنیتی در یمن است.

–   از تشدید حملات نظامی حوثی ‌ها در بسیاری از بخش های یمن هشدار داده و اعلام خطر می ‌کنیم. به شدید ترین وضع ممکن اقدامات یکجانبه حوثی ‌ها و عدم تحقق درخواست های مطرح شده در قطعنامه 2201 برای خارج کردن فوری و بدون شرط نیروهای شان از سازمان های دولتی٬ از قبیل سازمان های دولتی در صنعا، بازگرداندن وضع عادی امنیتی در پایتخت و دیاستانها را محکوم می ‌کنیم.

–    با نگرانی اقدامات بی ‌ثبات ‌کننده علی عبدالله صالح رئیس‌ جمهور سابق یمن را از قبیل حمایت از اقدامات حوثی‌ ها نظاره و رصد می‌ کنیم.
–    از قصد شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری کنفرانس در ریاض که به دنبال درخواست رئیس ‌جمهور یمن مطرح شده٬ حمایت می ‌کنیم.

 –   قطعنامه 2117 (2013) خود را یادآوری می ‌کنیم و درباره تهدید صلح و امنیت در یمن به خاطر ارسال و روانه شدن سلاح و تسلیحات و سوءاستفاده از تسلیحات سبک، شدیدا ابراز نگرانی می ‌کنیم.

 –  این موضوع را به رسمیت می ‌شناسیم که ادامه وخامت اوضاع امنیتی یمن٬ تهدیدی جدی و رو به گسترش برای کشورهای همسایه است.
بر همین أساس٬ بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل این اقدامات را انجام می ‌دهیم.

 –  از همه طرف های یمنی٬ به ویژه حوثی ‌ها می ‌خواهیم به طور کامل قطعنامه 2201(2015) را اجرا کرده و از اقدامات یکجانبه بیشتر که می ‌تواند دوره گذار سیاسی در یمن را تضعیف کنند، ‌بپرهیزند.

همچنین از حوثیها می ‌خواهد فورا و بدون شرط و شروط:

الف – استفاده از زور را متوف کنند. 

 ب – نیرو های خود را از مناطق تحت تسلط از جمله صنعا٬ پایتخت یمن بیرون ببرند. 

پ – تسلیحات بدست آمده از نهادها و سازمانهای نظامی و امنیتی شامل سیستمهای موشکی را  کنار گذاشته و رها کنند. 

ت – به اقداماتی که منحصرا در اختیارات دولت مشروع یمن است، پایان دهند. 

ج- از هرگونه اقدامات تحریک ‌آمیز یا تهدیداتی نسبت به کشورهای همسایه٬ از قبیل دستیابی به موشکهای زمین به زمین و انبار سلاح در منطقه مرزی با یک کشور همسایه اجتناب کنند. 

چ- محمود الصبیحی وزیر دفاع یمن و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند ح- به جذب نیرو و استفاده از کودکان پایان دهند.

از دبیرکل سازمان ملل می ‌خواهیم٬ درباره اجرای این قطعنامه و قطعنامه 2201 (2015) به ویژه پاراگراف اول این قطعنامه٬ از امروز به مدت 10 روز از تاریخ تصویب این قطعنامه گزارش بدهد و در صورتی عدم اجرا، عزم و آمادگی خود را برای بررسی قرار دادن افراد و نهاد هایی که اقدامات شان تهدید {برای} صلح، امنیت و ثبات یمن بوده، اعلام می ‌‎کند؛ افراد و نهاد هایی که مشمول پاراگرافهای 11 و 15 قطعنامه 2140(2014) شده‌اند.

شورای امنیت تصمیم می ‌گیرد که افراد حاضر در ضمیمه این قطعنامه مشمول پارا گراف های 11 و 15 قطعنامه 2140 می‌ شوند.
بر اهمیت اجرای همه مفاد قطعنامه 2140(2014) تاکید داریم که این قطعنامه در قطعنامه 2204(2015) هم گسترش تمدید شد.

از همه طرف ‌های یمنی٬ به ویژه حوثی ‌ها تبعیت از ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و اجرای مکانیسم اجرا، نتایج کنفرانس گفتگوی جامع ملی و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت را خواستاریم و همچنین ازسرگیری و تسریع در مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل را خواهانیم.
از همه طرف های یمنی توسل به مذاکره و مشورت برای حل اختلافات را درخواست می ‌کنیم.
از همه طرفهای یمنی می‌خواهیم به درخواست رئیس ‌جمور یمن برای حضور در کنفرانس ریاض با مساعدت تحت نظارت شورای همکاری خلیج فارس با نظر مثبتی پاسخ دهند.
از همه طرفهای یمنی می‌ خواهیم تا به تعهدات بین‌المللی ‌شان از منظر حقوق بین‌الملل عمل کنند.

منطبق بر حقوق انسان‌ دوستانه بین‌المللی، از همه طرفها اطمینان یافتن از امنیت غیرنظامیان و همچنین امنیت پرسنل امداد رسان و سازمان ملل را خواستاریم. از همه طرفها می‌ خواهیم زمینه ارسال کمک انسان‌ دوستانه و دسترسی سریع، امن و بدون مانع این کمکها٬ از قبیل کمک های پزشکی را فراهم کنند.

تحریم‌های تسلیحاتی

تصمیم گرفتیم که همه کشورهای عضو سازمان ملل٬ فورا اقدامات لازم برای ممانعت از ارائه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال سلاح به و یا به نفع علی عبدالله صالح، عبدالله یحیی الحکیم، عبدالخالق الحوثی و افراد و نهاد های مندرج در کمیته پیگیر به پاراگراف 19 قطعنامه( 2140)2014‌ کمیته ی پیگیر پاراگراف 20 این قطعنامه٬ انجام دهیم

از کشورهای عضو٬ به ویژه کشورهای همسایه یمن می‌ خواهیم همه کشتی ‌ها و محموله ‌ها به مقصد یمن را در سرزمین های خودشان بازرسی کنند

در پایان این قطعنامه هم نام عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن و احمد علی عبدالله صالح، فرزند رئیس ‌جمهور سابق این کشور٬ به لیست افراد تحریم ‌های سازمان ملل افزوده شده است.

——-

(*) – جزیره ‌ای سراسر شگفتی و بکر در کشور یمن است. این جزیره زیبا چون جواهری دردریای عرب می ‌ماند، چرا که سرشاراز تنوع زیستی است و مناظری طبیعی و فوق‌العاده، سواحل افسانه‌ای، آب ‌های زلال و غار های آتشفشانی شگفت ‌انگیزی را در خود جای داده است. جزیره خارق‌العاده سُقطرا در یمن، بی ‌شک یکی از زیباترین مجمع‌الجزایر دنیا به شمار می‌رود که به‌ع نوان یک اٍثر میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است…(برگرفته شده از دانشنامه – فرستنده)