عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

مدیر کل پیشگو و فالگیر سازمان بهداشت جهانی

https://eb1384.files.wordpress.com/2021/09/adh.jpg

درباره اسرائیل، مغولستان و وضعیت مطرودان در جامعۀ کنترل شده

تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، مدتهاست که به عنوان پیشگو و آینده‌نگر شناخته می‌شود. او همه‌گیری کروناویروس کووید- ١٩ را بر خلاف معیارهای سازمان بهداشت جهانی که «همه‌گیری بعنوان خطرناک‌ترین شکل اپیدمی، باید اکثریت قریب به اتفاق جهان را در بر بگیرد»، در تاریخ ١١مارس سال ٢٠٢٠ اعلام کرد. به عنوان مثال، در ایرلند، اولین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در آن روز ثبت شد. اما قبریسوس می‌دانست که بعد از آن چه روی خواهد داد.

او همه چیز را پیشاپیش می‌گوید. اگرچه مقیاس بیماری ناشی از کووید- ١٩ مرگبار حتی به یک بیماری همه‌گیر نزدیک نشد، اما خیلی زود داستان‌هایی دربارۀ این بیماری از هر سنگی شنیده شد. برای اعلام همه‌گیری، باید ۵ درصد جمعیت جهان به عفونت مبتلا شوند و میزان مرگ و میر به ١ درصد برسد. اما در کل جهان، ۴٠٠ میلیون بیمار و ٨٠ میلیون مرگ ثبت شده است. به این ترتیب، چنین چیزی مشاهده نشد. بعنوان مثال: در ایالات متحدۀ آمریکا، پیامد یک بیماری همه‌گیر باید ٣ میلیون و ٣٠٠ هزار مورد مرگ بر اثر این بیماری اعلام شود. اما در آنجا، بر اساس داده‌های رسمی، از مارس ٢٠٢٠، ۶٧٠ هزار نفر، یا حدود ٢ دهم درصد جمعیت، جان خود را از دست داده ‌است. البته، کارشناسان حتی این آمار را هم حیله‌گرانه ارزیابی می‌کنند. زیرا، کالبدشکافی انجام نمی‌شود و می‌توان دربارۀ علل مرگ هر چیزی نوشت.

با این وجود، اکنون سخن بر سر اعداد نیست، بلکه، صحبت از موارد جدید پیشگویی‌های دکتر قبریسوس در میان است. همین روزها او یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد که آغاز آن به طور غیر منتظره‌ای انسانی به نظر می‌رسید. رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت که امروزه تطبیق «گذرنامۀ کووید» در جهان قطعاً ممکن نیست، زیرا، باعث تبعیض‌ می‌شود. برخی از کشورها اکثر مردم خود را مایه‌کوبی کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر هنوز نتوانسته‌اند. مثلاً، سهم آفریقا از ۵ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دوز واکسن تزریق شده علیه کروناویروس، فقط ٢ درصد بوده است. یک ماه پیش، قبریسوس حتی خواستار توقف واکسیناسیون به منظور ارائه واکسن به کشورهای فقیر شد. او خیلی نگران این کشورها است. برای مثال، او از بابت مغولستان فقیر که تقریباً ٩٨ درصد مردم را مایه‌کوبی کرده، احساس نگرانی نمی‌کند. و از این واقعیت که پس از واکسیناسیون در مغولستان تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بسرعت در حال افزایش است، حتی سرش هم درد نمی‌کند. همچنین، در مورد اسرائیل ثروتمند نیز که واکسیناسیون سوم را انجام می‌دهد و دو مورد اول نیز که نتایج ترسناکی را به همراه داشتند و منجر به افزایش بیماری‌ها شدند، همینطور. محض خاطر قبریسوس، می‌توان از اسرائیل و مغولستان چشم‌پوشی کرد. اما وظیفه در سطح جهان، یکسان است: باید بشریت جهان مایه‌کوبی شود.

و در اینجا پیشگو با احتیاط نقطۀ پایان می‌گذارد و شنوندگان می‌توانند حدس بزنند که واکسیناسیون جهانی چگونه باید انجام شود. گمان می‌رود، که به برخی از کشورهای نیازمند واکسن می‌توانند یواشکی تحویل دهند، به برخی دیگر بنحوی کمک مالی کنند و سومی‌‌ها را تحت فشار قرار دهند تا از این کار شانه خالی نکنند. و تنها پس از این دستاورد فراگیر می‌توان «گذرنامۀ کووید» صادر کرد تا همه بتوانند به صف شوند و بدانند یک کیلو آزادی شخصی چند است. از آنجا که «گذرنامۀ کووید» لازمۀ گذار به زندگی عادی است و بدون آن شخص به یک فرد مطرود تبدیل می‌شود و با زندگی بی‌حقوق و ناامیدانۀ خود، موجب ترس دیگران خواهد شد. حتی بدتر از خانه‌به‌دوشان، معتادان الکلی و مواد مخدر، بی‌کار، بدون حق استفاده از خدمات پزشکی و تأمینات اجتماعی، بدون امکان مشارکت در زندگی اجتماعی، حیات را به سر خواهد رساند. وضعیت مطرودان در جامعۀ کنترل شده، یعنی انبار سرکش‌ها. هر چند که حل مسئلۀ «گذرنامۀ کووید» خیلی ساده نیست. امانوئل مکرون، شاگرد سخت‌کوش ادهانوم قبریسوس، برای صدور گذرنامه‌ها در فرانسه از تابستان اقدام کرده و با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شده است. فرانسوی‌ها آزادی‌خواه درک کردند که مسئله به کجا ختم می‌شود.

اما این باعث تغییر برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی نمی‌شود. لازم است «گذرنامۀ کووید» به شیوۀ مؤثرتر مدیریت شود. برای جلوگیری از سرکشی‌ها، نظام کنترل لازم است. چگونه می‌توان تلاش برای تطبیق کد کیوآر در برخی از کشورها را فراموش کرد! آن‌ها اولین نمونۀ ابزارها برای مدیریت زندگی منظم در آینده هستند. موجب راحتی خیال می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی همیشه از ما مراقبت خواهد کرد. برای مثال، فرض کنید در مرخصی هستید، برای مدت یک یا دو هفته به ماهی‌گیری می‌روید و در این فاصله مهلت واکسیناسیون مجدد شما فرامی‌رسد. پیام‌ کوتاه به تلفن شما ارسال می‌شود. مجبور به آمدن هستید. اما اگر شما همچنان به ماهیگیری ادامه دهید و نخواهید استراحت و تفریح خود را رها کنید، باز هم پیام کوتاه تا سه بار ارسال می‌شود. و سپس، جالب‌تر از همه شروع می‌شود. درست است که قبریسوس هنوز پیشگویی نکرده که گزینۀ بعدی چه خواهد بود، اما می‌توان حدس زد. با استفاده از کد کوآر شما را پیدا می‌کنند، سپس، شاید، یک بالگرد، یا پلیس و یا حتی آمبولانس بیاید و بدون هیچ پرسشی، شما را واکسینه بکند. زیرا، شما برای جامعه خطرناک شده‌اید. و اینکه چه تأثیری در کار شما خواهد گذاشت، به انسانیت رهبری بستگی دارد. اگر شما احمق باشید و ندانید چه خطری برای جامعه دارید، در این صورت، بسیار متأسفم…

اجازه دهید بیشتر فکر نکنیم. هنگامی که تمدن به واکسیناسیون جهانی نزدیک ‌شود، قبریسوس سرانجام، تمامی جزئیات خوشبختی جدید را برای ما تشریح خواهد نمود.

همۀ این‌ها با خُلق و خوی مسالمت‌آمیز تنظیم می‌شوند. زندگی سرگرم‌کننده‌تر خواهد شد. هر چند همیشه یک گرفتاری وجود خواهد داشت. در مدت یک سال و نیم فقط ٢٧ درصد جمعیت روسیه مایه‌کوبی شده است. فاصلۀ ما تا شاخصی که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده، از زمین تا آسمان است. سپس چه روی خواهد داد؟ کل دنیا واکسینه می‌شود، هر کس «گذرنامۀ کووید» دریافت می‌کند، گله‌وار در خیابان‌ها قدم می‌زنند و یکی یکی، هر کجا که بخواهند، سفر می‌کنند، اما ما؟ ما اجازه ورود به بریتانیای آفتابی را نخواهیم داشت؟ بلیط سفر به ترکیه متمدن به ما نخواهند فروخت؟ آیا اصلاً با ما دست نخواهند داد؟

لازم است، مجدداً به دکتر قبریسوس مراجعه کنیم تا او سرنوشت ملی ما را پیش‌بینی کند. آیا ممکن است او توصیه کند که از مغولستان الگو بگیریم و با آن در مورد میزان مرگ و میر ناشی از واکسیناسیون عمومی مسابقه برگزار کنیم؟

دمیتری سدوف (DMITRY SEDOV)

استاد علوم سیاسی، نویسنده و کارشناس مسائل بین‌المللی 

پی‌نوشت

١ــ ماسک (پوزه‌بند) در صورت، علاوه بر اینکه نشانۀ تسلیم و اطاعت از طراحان فتنۀ کروناویروس است، به باور پزشکان شاخص، از جملۀ آن‌ها، آکادمیک ویتالی زورف، عامل بیماری‌های دیگر نیز هست. چرا؟

اول- آلایند‌ه‌های زیادی مانند باکتری‌ها و قارچ‌های معلق در هوا روی ماسک می‌نشینند و می‌توانند فرد را آلوده کنند؛

دوم- ماسک باعث رسیدن اکسیژن کم به ریه‌ها و گردش و جذب بیشتر دی‌اکسید کربن می‌شود؛

سوم- منفذهای ماسک ۶٠- ٨٠ برابر بزرگتر از ویروس است و نمی‌تواند از ورود ویروس جلوگیری کند.

٢ــ کیوآر کد  (QR-код) رمزینهٔ پاسخ سریع یا کیوآر کد یک رمزینۀ ماتریسی است که می‌توان آن را با پوینده‌های کیوآر، تلفن همراه دوربین‌دار و تلفن هوشمند بازخوانی کرد. این کیوآر دربردارندهٔ چیدمانی از نقطه‌های مربع‌شکل سیاه‌رنگ بر روی زمینهٔ سفید است. ویکی‌پدیا 

ا. م. شیری

٣١ شهریور- سنبله ١۴٠٠

منبع:

https://www.fondsk.ru/news/2021/09/18/generalnyj-direktor-voz-yasnovidec-i-proricatel-54495.html