مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

فواید جانبی کرونا

قسمت پنجم  

فضای محافل عروسی چگونه مُکدرمیگردد؟

عواملیکه در زیر مرور می فرمایید هرکدام می توانند به سهم خویش سبب تکدیر و خلل بزرگی در نفس و ماهیت محافل و بالخاصه محافل عروسی گردیده مسبب بی نظمی، و سردی محفل و جگر خونی صاحبان محفل و سایر اشتراک کنندگان گردد. 

تحریم دعوت وعدم اشتراک به محفل بدون اطلاعِ و ذکر معاذیر: 

   «یاد آوری : تحریم دعوت را با تأخیردراشتراک به اشتباه نگیرید.»

 عدم شرکت عدهٔ از مدعوین و یا کسانیکه به محفل دعوت شده و در کارت ایشان هم به صراحت درج میگردد که در صورت عدم اشتراک لطفن آگهی دهید ولی با وجود آن ایشان با اعتنائی ایکه سوال  برانگیز است درمحافل بدون اطلاع قبلی اشتراک نمی کنند و ازین ناحیه ملال خاطر هم ندارند. 

بر باورمن: چنین بی اعتنائی زشت ترین عمل ناپسند در تعهد شکنی و وعده خلافی خواهد بود ومزید برآن علل و انگیزه های دیگریکه می تواند درین  خبط و تقصیرایشان ذیدخل شمرده شود  هماناغروروخود پسندی، تعیین جایگاه بلند برای خود که اشتراک درمحفل را کسرشأن ومحفل را ناچیزو بی اهمیت دانسته و صاحبان آن را برای خود همسویه و برابر نمی پندارند علاوه ازینکه به محفل اشتراک  نمی نمایند موضوع عدم اشتراک خود ها را برای صاحبان محفل و گردانندگان آن خبرهم نمی دهند در این صورت همان اضراریکه درعدم حضورِ به موقع (تأخیر درحضور و اشتراک) متوجه محفل و صاحبان آن میگردد ، چند چندان ازعدم اشتراک ضرر عاید آنها می گردد و برای آنها تأثرو تأسف خلق می کند .

انشعاب و افتراق درونی محفل: 

زمانیکه خانواده های دعوت شده بعضی ها وقت و تعداد دیگری ناوقت به محفل اشتراک وداخل سالون می شوند ومیزی را انتخاب ودرآن جابجا می گردند هنوز ربعی از ساعت ورود سپری ناشده که بعضی از مردان خانواده با صحبت لایف و یا اشاره های مأنوس و مخصوصیکه با دیگر دوستان دارند خانوادهٔ خود را رها وسالون را ترک وبه خارج رستورانت به بهانهٔ صحبت وهوای تازه می روند و گروپ ، گروپ پشت موترهامصروف نوشیدن وخوردن میشوند وبه صحبتهای حاد وگرم مورد علاقه می پردازند وبعداز مدتی دوباره به داخل سالون عودت و درسالون هم خوشبختانه نسبت صدای خوفناک موزیک نمیتوانند گفتار همدیگر را بشنوند تا اینکه بعد ازگذشت ساعت ونیم ساعتی دوبارههمانجا میروند و تجدید صحبت می نمایند. 

من تأثیرات چنین حالات وعمل را که بالای این شخصیت ها مستولی و اثرات آن درفضای محفل وخانواده های مربوط چه می تواند باشد به داوری خود ایشان و شما خوانندگان عزیز می گذارم:  

فلمبرداری غیر مجاز توسط کمره وتلفونهای مُبیل: 

با وجودیکه بارها وبمراتب درکارتهای عروسی میخوانیم ومی بینیم که از ممنوعیت فلم برداریی غیرمجاز درمحفل تذکررفته و آن را جِدن ممنوع و تحریم کرده اند ولی بازهم عده ای با بی اعتنائی وپُررویی تلفونها بدست وازنفس محفل فلم برداری وفضا را برای صاحبان محفل وخانواده های مدعوین مکدرو تلخ می سازند. 

و زمانیکه از ایشان پرسیده شود اگردر محفل خود شما چنین عمل غیر مجاز وخلاف خواست تان صورت گیرد عکس العمل شما چه خواهد بود؟  پاسخ آنها قابل تصوربرای همگان است.

یاد داشت: فلم گیری از میز های خانواده و اعضای خانواده درین ردیف محاسبه نمیشوند.       

آستابرو وَ وُرود شاه وعروس به محفل: 

ـ    دربساط محافل عروسی ومحافل همسانِ دیگر، بهترین زمینه ساز نشاط و خوشی، همان حرکات فزیکی وجسمی (اجرای رقص وپایکوبی توأم با طنین آهسته بروست) که سبب گرمی محفل وخوشی اشتراک کننده ها میشود٬ ولی با تآسف این بخش مهم سُروروشادمانی برای تعدادازمهمانان زمانی رنج آور ودلگیر کننده میگردد که محل اجرای این سنت تاریخی توسط یک تعدادی از مشترکین محفل بگونهٔ قفس حصارکشیده میشود وسایر مهمانان را بطور مُطلق ازدیدن صحنه محروم می سازند. واین حالت بدترین زمان برای آنانیست که ازین نعمت خوشی محروم گشته ناکرده گُناه به جزای ناخواسته محکوم میگردند و با وجود تقاضا های مکرراین دایرهٔ جبرواکراه شکستانده نمیشود که خیلی ها تأسف بار ورنج دهنده است. پس رفع این نقیصهٔ خیلی جدّی و بزرگ بدوش کیست؟

 آیا برگزار کنندگان محافل عروسی در پهلوی قبول زحمات زیاد نمیتوانند این مشکل را با نصب اعلان توسط پارچه های کاغذ به در و دیوار سالُن و یا توظیف چند نفراز مهمانداران برای رفع این نقیصه و یا اعلان مکرر وسیلهٔ بلند گو در نفس محفل رفع نما یند؟ 

توزیع تحایف

 مشکل دیگریکه سخت توجه میخواهد اعطای تحفه ها برای شاه و عروس یعنی دوجوان (زن و شوهری) است که تازه به زندگی زنا شوهری آغاز کرده اند٬ این جفت تازه نیاز شدیدی به تکمیل ما یحتاج زندگی خود ها دارند که ما اصل نیازومشخصات این ضروریات آنها را تشخیص کرده نمی توانیم، ما موارد اولیه (اجناس واموالیکه به آن ضرورت شدید احساس میشود) نمی دانیم ــ چنانچه بار ها اتفاق افتاده است از جنسیکه شاه و عروس به آن ضرورت احساس نمی کنند بنام تحفه چندین عدد آورده شده و روی میز عروس انبار می شود. پس بهتر نیست؟ عوض آوردن اجناس و لوازمیکه شاید به آن بطور کامل ضرورت نداشته باشند با تآدیهٔ یک اندازه پول نقد به اندازهٔ قدرت و توان خویش این تازه عروس و داماد را کمک مالی کنیم تا ایشان به اختیار خود ها به رفع احتیاج شان بپردازند؟  

ختم واتمام محفل با آهنگ دلپذیرِشب بخیر: 

ختم محفل هم بگونهٔ شروع آن رنج فراوان دارد:همانطوریکه درگذشته به عرض رسانیدم؛ محافل عروسی با همان خصوصیات مثبت و منفی خود بعد ازانتظار زیاد آغاز می یابد ولی به همان اندازه ختم محفل هم رنج آور و تکلیف دِه است بی اعتنا بودن به ساعت ختم محفل و بی توجهی به حال اشخاص مسن و ضعیف و اطفالیکه درمحفل آورده شده اند ــ بیخوابی برای مشترکین مجلس واز همه مهمتر فاصلهٔ راهاییکه مدعُوین در اروپا از شهرها و حتی ممالک همجوار آمده و میخواهند دوباره برگردند  خطر ناک و قابل دقت است.

 بی پرده باید گفت همانطوریکه هموطنان عزیز ما در شروع محفل به وقت معین حاضرنگردیده عهد شکنی و بی اعتنائی روا می دارند  به همان اندازه ختم محفل را به تعویق انداخته ومجلس را تا بعد از نیمه های شب ودر بعضی محافل تا چهار صبح ادامه می دهند وبرای چنین بی اعتنائی و عواقب وخیم آن که شاید در اکثر ممالک جهان دیده نشود چه نام و صفتی قایل هستید؟

باقی دارد لطفن منتظر باشید. 

تذکرقابل توجه: یادآوری های اصلاح طلب درین مباحث متوجه آنعده محافلیست که همین خبط وکمرسی ها را داشته اند.

باحرمت سخی صمیم.