دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

شریعت طالبان و بی حقوقی کودکان 

سیامک بهاری

اخیرا نهاد تحقیقی «رواداری» که تحت نظر سازمان ملل، توسط شهرزاد اکبر فعالیت می‌کند گزارش تکان دهنده‌ای از وضعیت کودکان در افغانستان تحت سلطه طالبان منتشر کرده است. یک کشور را که دو دستی تقدیم طالبان کردند اینک شیرازه‌اش چنان توسط طالبان از هم دریده است، که دیگر نمی‌شود پشت الفاظ مشمئز کننده صلح همه شمول و اراجیفی از این دست پنهانش کرد.

اینجا افغانستان است. سرزمین زخم‌ها و دردها ورؤیاهای ناتمام مردمانی مصیبت‌زده که بیش از چهل سال است توسط انواع جنگ سالاران کرایه‌ای شخم می‌‌خورد. آمریکا و شرکای غربی ‌آن یک جریان وحشی تروریستی-اسلامی را روی سر آن گذاشته‌اند، تا بیشتر به جامعه خون بپاشد، و انسانیت را لگدمال کند.

گزارش «رواداری» اگرچه بر دوره حاکمیت و تسلط طالبان محدود شده است، اما همه سر فصل‌های قابل توجه آن تشدید تداوم وضعیت جهنمی پیشین است. افزایش اشکال مختلف خشونت علیه کودکان، افزایش ازدواج‌های اجباری و زودهنگام، از جمله ازدواج اجباری طالبان با دختران خردسال، افزایش اقدام به خودکشی در میان کودکان، خشونت و بدرفتاری با کودکان در مدارس، آزار جنسی کودکان در مدارس دینی، استفاده از کودکان به عنوان سرباز و نیروی نظامی، نقض اصول محاکمه عادلانه و وضعیت حقوق بشری کودکان خلافکار، لغو قوانین اختصاصی کودکان،‌ رسیدگی به تخلفات کودکان با اعمال فراقضایی، عدم دسترسی به وکیل مدافع، لاابالی‌گری عامدانه در رسیدگی به پرونده‌‌های خلافکاری کودکان، نگهداری کودکان زیر سن و خردسال با زندانیان بزرگسال، شکنجه و بدرفتاری با کودکان، برخورد تبعیض‌آمیز محاکم طالبان با کودکان و اجرای مجازات‌‌های وحشیانه و بشدت ظالمانه به کودکان و در یک کلام جاری کردن قوانین شریعت ارتجاعی و قرون وسطایی اسلامی. 

بازگرداندن هیولای طالبان به افغانستان، وضعیت مصیبت‌بار سابق را دو چندان تشدید کرد. گسترش فقر و فلاکت اولین قربانیانش را از میان کودکان و زنان درو کرد. قبح فروش نوزادان و کودکان فروریخت و علنی شد. با بستن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران، نکبت کودک همسری بر سر دختر‌بچه‌‌ها آوار شد. میلیونها کودک به نان‌‌آور خانه بدل شدند.

جامعه افغانستان و در رأس ‌آن زنان شجاع و جسور برای پایان دادن به این مصائب هولناک از پا ننشسته است. مقابله با این هیولای وحشی و همه حامیان بی‌شرم ‌آن نبرد نابرابری است که با هزینه‌ای سنگین پیش می‌‌رود تا راه را بر هرگونه تعامل و سازش با طالبان ببندد و جامعه را از شر  آن خلاص کند. پشتیبانی و حمایت  فعال از این مبارزات یک وظیفه انسانی و جهانی است.