به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

سوسیالیسم ترسی ندارد !


بورژوازی از چیزی نمیترسد . آنها از تجربه ای به نام سوسیالیسم در اشکال استالینی و لنینی در قرن بیستم به طور واقعی ترسی ندارند . دست پاچه نشان میدهند حتی از نفوذ ولایت فقیه در خاورمیانه قرن 21 و یا تروریست داعشی ! در قرن پیش خطر و ترس جدی بود ، ولی حالا فقط اینطور نشان میدهند … خلاء دیالکتیکی را با همین دشمنان فرضی پر میکنند و میتازند !

سوسیالیسم یک ایده آرمانی و انسانی است که امیدوارم روزی درمقام اجتماعی وسیاسی محقق شود، ولی این ترسی ندارد. آنها از “هیچی” باید بترسند ! در هیچی استنعداد گندیدگی دارند مثل مُرداب … نیم بیشتر جمعییت جهان درمسیر وآرزوی رسیدن به راهی است با شاخص و ارزشهای بورژوازی . آدمها وقتی سیر هستند و سقفی هم برای استراحت دارند و دردی هم نداشته باشند ، فکرشان کار میکند و میتوانند خلاق باشند !


در آلمان سالها پیش خانواده ایی ایرانی زندگی میکرد که پدرومادر سواد آکادمیک نداشتند و سیاسی هم نبودند … اما پدر خانواده هر وقت وارد دفتر کار مشاور دولتی یا سوسیال میشد یک شعار ثابت و تئوری ساده و جالب داشت : اگر بچه های من لباس و کفش و غذا دارند آلمان خوب است و گرنه آلمان بد است…با تئوری و کاپیتال مارکس هم اساسا آشنایی نداشت و تمایلی نداشت بداند !


نیمی بیشتر جمعییت جهان گرسنه هستند وانسان گرسنه ازسوسیالیسم تصویری نمیتوانند داشته باشند . مترجمی که برایم تعریف میکرد گفت یک بار اتفاقی کاپیتال مارکس را توی کیفم دید و با اشاره به عکس مارکس گفت من این را میشناسم . دوست مترجم هم با کنجکاوی میپرسد از کجا میشناسی ؟ طرف هم جواب میدهد ، شاطر عباس محله خودمان است فقط کمی چاق شده ناکِس … !

دنیای آرمانی سوسیالیسم قرن پیش یک جی پی اس داشت با آدرس مشخص و علائم معلوم . آدمها فقط باید انتخاب میکردند . حالا اکثر همان آدمها با همان شاخص های ثابت جی پی اس قدیمی سوسیالیست قرن پیش ، مشغول بازی شده اند جهت سرگرمی ! در دنیای مجازی انقلاب میکنند و سرنگونی و مبارزه … ولی در دنیای واقعی سرگردانند و حرفی جدید ندارند ! آنها که سیر هستند سرشان توی دنیای مجازی است و گرسنگان فقط فکر نان ، وقتی ندارند برای فکر و خلاقییت . بورژوازی قطعا نمیتواند تمام روزنه ها را تا همیشه ببندد تا چیزی جدید خلق نشود . ولی در تاکتیک میتواند از درون خودش انواع بدیلهای حتی سوسیالیستی را خلق کند ! من به آن میگویم قدرت مانور بورژوازی .


ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش، به حملات گروههای فلسطینی ده هدف متعلق به حکومت حماس و همچنین گروه جهاد اسلامی را در غزه هراهیدف بمباران هوایی قرار داده است. ارتش اسرائیل روز شنبه در واکنش به حملات راکتی گروه‌های فلسطینی از غزه به اسرائیل ، به مناطق مختلف نوار غزه حمله هوایی و توپخانه‌ای کرد. منابع خبری نوشتند از صبح روز شنبه، بیش از ۲۰۰ فروند موشک از غزه به اسرائیل شلیک کرده‌اند و ارتش اسرائیل هم متقابلا حملاتی سنگین هوایی را علیه گروههای تروریستی فلسطینی شروع کرد . از تلفات این مجموعه ازحملات خبری منتشر نشده است..کاخ سفید حملات علیه اسرائیل را محکوم کرد و به اسرائیل هم گفت بزن سرویسشون کن .

به دنبال این حملات قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده قدس سپاه پاسداران هیچی نگفت و قاطعانه اعلام کرد به دلیل نزدیکی ماه رمضان من و بابام روزه سکوت میگیرم .

قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه را فقط حکومت اسلامی در ایران گُنده و سوژه نکرد ، آمریکا هم سنگ تمام گذاشت و در سوریه طوری نشان داد که انگار کل سوریه روی کول قاسم هرکول میچرخه ، و الا به طور واقعی اون بچه پاسدار اندازه این حرفها نیست.

رادیو آلمان فارسی : آمار وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران نشان می‌دهد که تقریبا ۳۰ درصد جمعیت ایران دچار اختلال روانی هستند. برخی روانشناسان نسبت به ادامه “سرکوب سازماندهی شده دولتی” به عنوان عامل ایجاد اختلال‌های روانی هشدار می‌دهند… اگر واقعا 30 درصد جمعییت روانی باشن که امیدوار کننده است .

انسانی که با حضورش و عملکردش در هر محیطی دگرگونی ایجاد نکند ، تفاوتی ماهوی با بقیه جانوران ندارد ، انسان هم حلقه ای متصل و مشترک از یک زنجیره نباتی است ، تنها تفاوت بین انسان با بقیه جانوران و اقوام دور و نزدیک خودش همین ایجاد دگرگونی است ، بقیه جانوران عمدتا توسط عوامل بیرونی و جبری دگرگون میشوند .


دوستی نوشته بود : نمیشود از حرفها و ظاهر افراد تشخیص درست داد که فردی مثبت است یا منفی … ولی قطعا از فضایی که افراد در اطراف خودشان میسازند میشود شناختی نسبی پیدا کرد . چرا که کسی نمیتواند در اطرف خود فضایی بسازد که با روحش سازگاری نداشته باشد . من که کُرخیدم .


وزیر خارجه کاخ سفید : ما به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که مردم ایران خودشان رژیم را عوض کنند …

بلومبرگ: دولت آمریکا برخی معافیت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تمدید خواهد کرد…

کاخ سفید: ترامپ و پوتین درباره پیمان هسته‌ای، ونزوئلا و گزارش مالر گفت‌وگو کردند…

جناب کاخ سفید شما نه به دنبال تغییر حکومت اسلامی ایران هستید و نه دشمن ملاهای ایرانی … شماها فقط بازی خودتان را میکنید و از وجود حکومت اسلامی ایران با تمام کارهایش بیشترین سود را میکنید و به حضور چنین پدیده ایی حکومت اسلامی در ایران رسمییت داده و میدهید . حکایت آرایش جنگی خامنه ای هم فقط برای مردم و در مقابل مردم بوده و هست .

06.05.2019

اسماعیل هوشیار