کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

سه رویداد مهم در کانون توجه جامعۀ روسیه و جهان

C:\Users\User\Pictures\q (2).jpg

متن سخنان گنادی زیوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و رهبر فراکسیون حزب در دومای دولتی در مقابل خبرنگاران پیش از جلسۀ عمومی دومای دولتی، روز ۲۱ مارس

مترجم: ا. م. شیری

روز بخیر. اکنون سه رویداد مهم نه تنها در مرکز توجه روسیه، بلکه، کل جامعۀ جهانی قرار دارد.

اول- سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به روسیه. به هر حال، این اولین سفر او به روسیه پس از انتخاب او برای سومین دوره به مقام رئیس جمهور جمهوری خلق چین است.

دوم- گزارش دولت روسیه به دومای دولتی در پنجشنبۀ هفتۀ آینده. این گزارش، از جمله برای تمامی مجالس قانونگذاری ایالتی، ولایتی و استانی کشور ما پخش خواهد شد.

سوم- «انجمن روسیه- آفریقا».

این سه رویداد ارتباط نزدیکی با هم دارند.

من بار دیگر به رئیس جمهور چین شی جین‌پینگ در روسیه خوشامد می‌گویم. او دیروز چندین ساعت همراه با پوتین همۀ مشکلات مبرم را بررسی کردند. من معتقدم این دیدار برای همۀ ما اهمیت تاریخی خواهد داشت.

من به واکنش‌های کاملاً عصبی آمریکایی‌ها و همۀ اعضای ناتو توجه کردم. واکنش آن‌ها تصادفی نیست. آنگلوساکسون‌ها روسیه را دشمن اصلی خود می‌دانند. کشور ما دارای چنان قابلیت نظامی است که قادر است به هر دشمن پاسخ مناسب بدهد.

چین امروز رقیب اصلی ایالات متحده در زمینۀ مالی و اقتصادی است. چین در برخی حوزه‌ها از آمریکا پیشی گرفته است. چین به یک قدرت علمی و فن‌آوری بزرگ تبدیل شده است و ۲۰ درصد از محصولات جهان را تولید می‌کند. چین سال گذشته بیش از ۵۰ شئی پرنده را به عنوان بخشی از برنامۀ فضایی خود به فضا پرتاب کرد. همۀ پرتاب‌ها با موفقیت انجام شد.

رهبران روسیه و چین توافق کردند که یکسری برنامه‌های علمی فشرده را به طور مشترک اجرا کنند. ما از این همکاری بین کشورهایمان صمیمانه استقبال می‌کنیم.

ما با شی جین‌پینگ، یادداشت همکاری بین طرف‌های خود امضا کردیم. این تفاهم‌نامه در تمام این سال‌ها با موفقیت اجرا شده و برنامه‌ای که با حزب کمونیست چین تهیه کرده‌ایم، به طور کامل اجرا خواهد شد.

مسئولان سازمان‌ها، معاونان و رهبران جوانان ما در چین دورۀ آموزش عالی گذرانده‌اند. سری کاملی از آثار ما در آنجا چاپ و منتشر شده است.

ما چندی پیش به همراه نوویکوف و یوشچنکو، یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ برگزار کردیم که در آن، ایوان ملنیکوف، رئیس انجمن دوستی روسیه و چین، نتایج کار مشترک ما را گزارش داد.

این کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در دفتر خبرگزاری تاس برگزار گردید. اما به دلایلی کانال‌های پیشرو تلویزیون روسیه نتایج این کنفرانس مطبوعاتی را با وجود اینکه با دستورالعمل‌های راهبردی تدوین شده توسط رئیس جمهور در پیام خود کاملاً مطابقت داشت، منعکس نکردند.

روسیه و چین در آینده مسیر مشترکی را دنبال خواهند کرد. من مطمئنم که کشورهای ما آینده‌ای شایسته خواهند داشت.

بر چالش‌هایی که در مسیر ما بروز می‌کنند، تنها با بسیج نیروهایمان می‌توانیم غلبه کنیم. ما اکنون در حال بسیج پتانسیل‌های تمدن‌های روسیه، چین و هند هستیم. سه تمدن پیشرو پتانسیل خود را برای به عقب راندن تمدن تهاجمی آنگلوساکسونی که به ما اعلام جنگ نموده و همچنان ما را به وحشت انداخته است، به کار می‌گیرند. اما مطمئنم که مقاومت خواهیم کرد و قطعا پیروز خواهیم شد!

در این راستا، مجمع «روسیه- آفریقا» بسیار شاخص است. ما مبتکر برگزاری اولین انجمن در سال ۲۰۱۹ بودیم.

من آفریقا را خوب می‌شناسم. از میان سیاستمداران معاصر، شاید من تنها کسی باشم که شخصاً با نلسون ماندلا ملاقات کردم. او در ۳۸ سالگی به دلیل تبلیغ باورهای کمونیستی دستگیر شد. همراه با او ۱۵۰ فعال دیگر بازداشت گردید. محاکمۀ ماندلا به مدت پنج سال ادامه داشت. اما آن‌ها نتوانستند او را محکوم کنند. زیرا، فهمیدند که نمی‌توانند او را به خاطر آرمان‌هایش متهم کنند. پس از آزادی ماندلا، او را دوباره دستگیر کردند. ۲۷ سال در زندان به سر برد.

ماندلا پس از انتخاب بعنوان رئیس جمهور، برنامۀ صلح پیشنهاد کرد. این برنامه آفریقای جنوبی را از جنگ داخلی نجات داد. ماندلا ۵ سال رئیس جمهور بود. در سال ۱۹۹۹، هنگام بازدید از کشور ما، او به یلتسین گفت: «من باید با رهبری حزب کمونیست روسیه ملاقات کنم، از مقبرۀ ولادیمیر لنین و سرباز گمنام بازدید کنم». خواسته او برآورده شد. ما با وی دو ساعت در کرملین گفتگو کردیم.

اولین جملۀ او این بود: «از کمونیست‌هایی که مرا نجات دادند، تشکر می‌کنم. من ۲۷ سال را در سیاهچال گذراندم. اما هر روز کمک شما را احساس می‌کردم. فقط شما به ما کمک کردید تا از یک جنگ داخلی جدید جلوگیری کنیم».

من معتقدم که مجمع «روسیه- آفریقا»، که در آن رئیس جمهور ما سخنرانی بسیار خوبی ایراد کرد، صفحه جدیدی در روابط ما با قارۀ آفریقا باز کرد.

آفریقا سریع‌ترین منطقۀ در حال توسعه است. یک سوم منابع استراتژیک سیارۀ زمین در آفریقا واقع است. آفریقا خانۀ یک و نیم میلیارد نفر انسان است.

من در کشور نیجریه که اکنون ۲۲۵ میلیون  نفر جمعیت دارد، بزرگترین تأسیسات را ساختم. من با مبارک و قذافی مذاکره کردم. ما همراه با یوگنی پریماکوف، یک مجمع بزرگ که به مبارزه با جهانی‌گرایی اختصاص داشت، در تونس برگزار کردیم.

من معتقدم که سخنرانی همۀ رهبران کشورهای آفریقایی (حدود ۴۰ کشور) در مجمع «روسیه- آفریقا» گواه این است که آن‌ها برای کشور ما احترام زیادی قائلند و برای توسعۀ روابط با ما در همۀ زمینه‌ها آماده هستند. آن‌ها حتی در رابطه با عملیات ویژۀ نظامی در اوکراین یک کلمۀ بی‌ادبانه علیه ما بر زبان نیاوردند.

آن‌ها می‌دانند که استعمارگران سابق آن‌ها- ناتو و آمریکایی‌ها، علیه کشور ما جنگ به راه انداخته‌اند. آن‌ها با ما همبستگی دارند. از ما حمایت می‌کنند.

لازم به ذکر است که هیچ یک از ۵۴ کشور آفریقا از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حمایت نکرد. من به اروپایی‌ها که زیر دست آمریکا افتاد‌ه‌اند، توصیه می‌کنم از آفریقایی‌ها بیاموزند!

دیروز ما با والودین و رهبران فراکسیون‌های مجلس دربارۀ امکان برگزاری مجمع مشابه با کشورهای آمریکای لاتین گفتگو کردیم. من به شما اطمینان می‌دهم که کشورهای آمریکای لاتین نیز از روسیه حمایت خواهند کرد.

من یک انجمن متشکل از تمام نیروهای چپ در سائوپائولو برگزار کردم. در بوینس‌آیرس در جمع نیروهای چپ سخنرانی کردم. هوگو چاوز به تشکیل حزب کمونیست در ونزوئلا کمک کرد. در مکزیک، ساعت یک بامداد در پلنوم چپ‌ها صحبت کردم. همه آن‌ها فعالانه با ما همکاری می‌کنند.

ما برگزاری یک مجمع بزرگ ضد فاشیستی برای ۲۲ آوریل در مینسک برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تمام نیروهای چپ میهن‌پرست کرۀ زمین در آن شرکت خواهند کرد.

اخیراً حزب کمونیست چین به رهبری شی جین‌پینگ دو نشست مهم برگزار کرد. یکی از جلسات به نیروهای چپ اختصاص داشت. من از طرف حزب کمونیست و نیروهای چپ میهن‌پرست به شرکت‌کنندگان در این جلسه خیرمقدم گفتم. و جلسۀ دوم، با رهبران احزاب حاکم در همبستگی کامل با ما و حمایت از روسیه برگزار شد. ما در حال تشکیل یک جبهۀ بین‌المللی قدرتمند جدید برای مبارزه با فاشیسم، نازیسم، باندرا و جهانی‌گرایی آمریکایی هستیم. من همۀ نمایندگان دومای دولتی را به اتحاد فرامی‌خوانم.

دولت روسیه روز پنجشنبه به دومای دولتی گزارش خواهد داد. روزگذشته، ما یک جلسۀ مفصل با میشوستین برگزار کردیم. تلویزیون‌ها گزارش‌هایی از این دیدار پخش کردند. پس از گزارش دولت به دومای دولتی، ما قطعا برنامۀ خود را با عنوان «ده قدم برای زندگی شایسته» همراه با درخواست بودجۀ توسعۀ ۴۵ تریلیون روبلی و ۱۲ لایحه ارائه خواهیم داد. امیدوارم این بار هم دولت و هم «حزب روسیه متحد» صدای ما را بشنوند.

اکنون روسیه به یک مسیر جدید و یک سیاست جدید نیاز فوری دارد. پیام اخیر رئیس جمهور خطاب به ما نیز این را می‌طلبد.

امروز فراخوان من خطاب به شهروندان کشور با عنوان «حزب کمونیست فدراسیون روسیه، حزب شماست»، منتشر شد. در بارۀ این سند دمیتری نویکوف معاون اول صدر حزب کمونیست صحبت خواهد کرد.

دمیتری نویکوف:

رفقای عزیز، همکاران محترم! ما یک دورۀ پنج ساله از سالگردهای مهمی را که برای همیشه با تاریخ کشورمان پیوند خورده است، برگزار کردیم. صدمین سالگرد انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، صدمین سالگرد تشکیل ارتش سرخ، صدمین سالگرد سازمان جوانان کمونیست (کامسومول و پیشگام لنین) و صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را اخیراً جشن گرفتیم.

تاریخ مهم دیگر، سی‌امین سالگرد بازسازی حزب ما بود.

سال آینده ۱۰۰ سال از فراخوان لنین خطاب به حزب ما می‌گذرد. هنگامی که ولادیمیر ایلیچ لنین، سازمانگر بلشویسم و ​​انقلاب سوسیالیستی درگذشت، هزاران نفر از شهروندان ما به حزب کمونیست پیوستند تا از آرمان‌های بلشویسم پیروی کنند و بهترین کشور روی کرۀ زمین را بسازند که خواست‌های توده‌های کارگر را برآورده کند.

در ادامه این سنت، در سایت مرکزی حزب، در روزنامه‌های «پراودا» و «روسیۀ شوروی»‌ فراخوان رهبر حزب، زیر عنوان «حزب کمونیست فدراسیون روسیه- حزب شماست» را منتشر کردیم.

ما از همۀ مردم صادق کشور، همۀ کسانی که آرمان‌های سوسیالیسم را گرامی می‌دارند، دعوت می‌کنیم تا به صفوف ما بپیوندند و در راه اجرای بهترین آرمان‌های بشری به طور نظام‌مند و دوستانه همکاری کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز با صراحت گفت که ما چگونه به مدل کارآمد چین حسادت می‌کنیم. بیائید از این تفکر نتیجۀ منطقی بگیریم و رسماً اذعان کنیم که موفقیت چین نتیجۀ توسعه در مسیر سوسیالیستی تحت رهبری حزب کمونیست چین است. و ما باید همین مسیر را طی کنیم. کشور ما نیز دارای حزب کمونیست فدراسیون روسیه و برنامۀ مربوطه است. ما متحدانی داریم. شما را به صفوف خود دعوت می‌کنیم!

گنادی زیوگانوف:

در پایان، می‌خواهم یادآوری کنم که پوتین به خبرنگاران در والدای گفت که سرمایه‌داری به بن‌بست رسیده است. بله، برای همگان آشکار است که سرمایه‌داری به بن‌بست رسیده است.

ما همچنین متوجه هستیم که سرمایه‌داری در حال دیوانه شدن است. این دیوانه‌ها حتی تصمیم گرفتند رئیس جمهور ما را تحت تعقیب قرار دهند. به نظر من این یک چالش برای همۀ ماست. ما نمی‌توانیم این اجازه را بدهیم. این یک رسوایی کامل است.

اما باید قدم بعدی را برداریم. و گام بعدی، سوسیالیسم روزآمد است. ما برنامۀ مربوطه را ارائه می‌دهیم و پیشنهاد می‌کنیم در جریان بحث و گزارش دولت، از ما حمایت کنند.

با آرزوی موفقیت برای همه! 

برگرفته از: وب‌سایت مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

ویدئوی مربوطه: در اینجا

https://eb1384.wordpress.com/2023/03/22/

۲ فرودین-حمل ۱۴۰۲