به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

سندیکایی‌ها علیه ترور نئونازی


رسانه‌های رایج قتل‌ها را ساده می‌آنگارند / مصاحبه گیتا دوپرتال با توبیاز هوتمترجم: حمید بهشتیبرگرفته از : روزنامه یونگه ولت ـ ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ *

در ‌هاناو سال‌هاست دست راستی‌ها خودنمایی می‌کنند ـ بارها به اتحادیه سندیکایی آلمان از جانب آنان حمله شده است. گفت‌وگویی با توبیاز هوت، معاون اتحادیه سندیکایی آلمان در جنوب شرقی ایالت هِسِن ـ دفتر اُفِن‌باخ

پس از کشتار ۱۰ تن در ‌هاناو که اکثراً نسبتی با مهاجرین داشته‌اند در شب پنجشنبه ۱۹ فوریه، رئیس کابینه ایالت هسن، فولکر بوفیه، عضو حزب CDU در اولین عکس‌العمل خود پنجشنبه صبح گفت: «افراطی‌گری چه راست باشد چه چپ» این کارها همه وحشتناک است. ارزیابی شما چگونه است؟

با همه آگاهی که درباره عامل اینکار و ایدئولوژی نژادپرستانه او در زمان ترور است، این سخن بیهوده است. در عرض هم قرار دادن راست و چپ که احزاب جا‌افتاده آنرا تکرار می‌کنند مهمل بوده، باید کنار گذارده شود. به‌ویژه پس از ضربات دست راستی که در سال ۲۰۱۹ در ایالت هسن وقوع یافت: قتل مأمور عالیرتبه، والتر لوبکه، در ۲ ژوئن در کاسِل و سوء‌قصد به یک مرد ۲۶ ساله اهل اریتره در ۲۲ ژوئن در وِشتِرباخ، در ایالت هسن. ترور دست راستی مشکل بزرگی است. بوفیه (رئیس دولت هسن ـ مترجم) در تحقیقات مربوط به قتل خلیل یوزگات از جانب گروه NSU (نازی‌های مخفی) (۱) در آغاز سال ۲۰۰۶ در کاسِل ، نقش مشکوکی داشت. زیرا او مخفی نگاهداشتن منبع اطلاعاتی پلیس مخفی، درباره تحقیقات مربوط به آن قتل را ارجح داد.

به‌سرعت کارشناسان و مسئولان سیاسی داستانِ عامل منحصر به‌فرد در ‌هاناو را شایع ساختند. چنانکه گویی ترور قهوه‌ای (رنگ نازی‌ها ـ مترجم) از آسمان نازل گشته است.

این موضوع تاریخ تحولی قابل تأمل داشته و شبیه رفتاری است که نسبت به عملکردهای گروه NSU انجام شد. رسانه‌های عمومی باز هم اینها را پیش پا افتاده تلقی می‌کنند. اکنون «قتل‌های قلیان‌خانه‌ها» سر زبان‌هاست ، آن زمان از قتل‌های دونِر کبات می‌نوشتند. گفتمان در جامعه ما به جانب راست متمایل گشته، چیزی که زمانی تابو بود، حال مجدداً گفته می‌شود: به «هیتلر و نازی‌ها» فقط «چلغوز تاریخ» گفته می‌شود، همان‌طور که رئیس افتخاری آ اِف دی، الکساندر گاولند، مطرح ساخته است. شعارهای تبلیغاتی احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان (CDU/CSU) و آ اِف دی دائم به همدیگر نزدیک می‌گردند. زمانیکه وزیر کشور آلمان، هورست زِه هوفِر، (از CSU) هجرت را «مادر همه مشکلات» اعلام می‌نماید، آنگاه احتمالاً به انسان‌ها نهیب زده می‌شود، به‌همین‌گونه سخن گفته و به‌دنبالش نیز عمل نمایند.

سندیکایی‌ها در ‌هاناو مدت‌هاست از جانب افراد متعلق به صحنه راست مورد تهدید قرار می‌گیرند: ایمیل‌های تهدید‌آمیز، مارش‌های دست راستی‌ها در مقابل خانه سندیکایی، و در ژوئن ۲۰۱۸ یک فرد متعلق به سندیکا را در میتینگ علیه آ اِف دی تا به حالت اغما خفه کردند. اینها بر فعالیت شما چه تأثیری دارد؟

بله، حملات لفظی و بدنی نسبت به افراد سندیکا صورت گرفته است. به‌هنگام میتینگی علیه حضور خانم سیاستمدار آ اِف دی، بِآتریکس فُن شتُرش، همین حمله‌ای که شما گفتید به یکی از افراد انتظامات تظاهرات، که از افراد سندیکا بود صورت گرفت. مأموران تحقیقاتی موضوع را بستند و دیگر دنبال نکردند. یک «پاسداریِ هشدار‌آمیز» در مقابل خانه سندیکایی ، به‌طوری که آنها گفتند، علیه تحریکات چپ افراطی انجام شد. از قرار معلوم هدفشان این است که کنشگران سندیکایی را که علیه راست و نژادپرستی اقدام می‌نمایند به وحشت افکنند. اینکه ترور راست و این قتل‌ها بر جامعه چکونه تأثیر دارد را نمی‌توان از نظر دور داشت. حتی اگر فقط یک شخصِ تنها نیز عامل بوده و احتمالاً فاقد شبکه حمایتی بوده است، باید در باره محرکین فکری او تحقیق شود.

رئیس فراکسیون آ اِف دی در ایالت هسن اظهار نمود که شوکه شده است …

او به حزبی تعلق دارد که شاخه‌اش در ایالت هسن از یکی از رهبران جناح völkisch (ناسیونالیسم نژادپرستانه) (۲) به‌نام آندریاس کالبیتس دعوت به سخنرانی نمود که علناً خواهان سرنگونی قهرآمیز نظام حاکم بر آلمان است. لذا باید پرسید: این اشک تمساح دیگر برای چه؟

به‌نظر شما برای خشکاندن باتلاق قهوه‌ای چه باید کرد؟

مشکلات بزرگ اجتماعی ـ سیاسی لاینحل در کشورِ غنی ما، زمینه را برای تفرقه اجتماعی و نیز برای راه‌حل‌های غیر‌دموکراتیکی که احزاب دست راستی و افراطی راستی مطرح می‌نمایند به‌وجود آورده و بدان دامن می‌زنند. ما باید علیه مزد‌های پائین در کارخانجات و علیه فشار توسط مقررات‌ «هارتس ۴» (۳) و اجاره‌خانه‌های بالا مبارزه نموده و در عین حال برای بالا بردن سواد سیاسی بکوشیم.

* https://www.jungewelt.de/artikel/۳۷۳۱۲۳.gewerkschafter-gegen-neonaziterr.‎.‎.‎

توضیحات

۱ــ نازی‌های مخفی: اِن اِس یو (خوانده می‌شود: اِن اِس او) National sozialistische Untergrund
۲ـ völkisch صفتی است که از واژه  Volk به‌معنی ملت ساخته شده، منتهی در زمان نازی‌ها به‌گونه‌ای از آن استفاده گشت که دارای بار ناسیونالیستی نژادپرستانه گشت و بدین معنی مانده است.
۳ــ هارتس ۴: مقرراتی است که از دوران صدارت شرودر در آلمان وضع گشت و افراد بی‌بضاعت را که از کمک‌های اجتماعی برخوردار می‌گشتند، مجبور ساخت هر شغلی را که مأموران اداره کار بدان‌ها محول می‌نمایند انجام دهند، در غیر این‌صورت از مبالغی که ماهانه دریافت می‌کنند کاسته خواهد شد.