زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

رئیس جمهور برزیل انتخاب شد

پس از شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل، لولا داسیلوا توانست 50.81 درصد آرا را بدست بیاورد و به عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شود.

رئیس جمهور برزیل انتخاب شد

پس از شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل، لولا داسیلوا توانست 50.81 درصد آرا را بدست بیاورد و به عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شود.

ژایر بولسونارو نیز با به دست آوردن 49.19 درصد آرا، نخستین رئیس جمهور برزیل شد که نتوانست برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. از بولسونارو با عنوان ترامپ برزیل نیز یاد میشده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی روز یکشنبه برگزار شد که در دور نخست آن که روز 11 مهر ماه برگزار شده بود  لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق و چپ گرای این کشور با کسب 46.5 درصد آرا از ژائیر بولسونارو رئیس جمهور تندروی فعلی با 44.8 درصد به دور دوم رفتند.

انتخابات برزیل در حالی انجام شد که براساس گزارش نیویورک تایمز، «برزیل طی دهه گذشته، از یک بحران به بحران دیگر گذر کرده است: تخریب محیط ‌زیست، رکود اقتصادی، استیضاح یک رئیس‌جمهور، زندانی شدن دو رئیس‌جمهور و یک بیماری همه‌گیر (کرونا) که بیش از هر جای دیگری در خارج از ایالات متحده باعث مرگ مردم شد».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، «مورخان در برزیل می‌گویند این انتخابات به طور گسترده به عنوان مهمترین رای مردم این کشور در دهه‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود چرا که تا حدی ممکن است سلامت یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان در خطر باشد».

در ادامه این گزارش آمده است: «ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور فعلی، یک پوپولیست راست افراطی است که دوره اول ریاست جمهوری او به دلیل آشفتگی و حملات مداومش به نظام انتخاباتی برجسته بوده است. او به خاطر سیاست‌هایی که جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون را تسریع می‌کرد، به خاطر استقبال از داروهای اثبات‌نشده علیه واکسن‌های کووید-۱۹ و حملات شدیدش به رقبای سیاسی، قضات، روزنامه‌نگاران و متخصصان بهداشتی، خشم در داخل و نگرانی در خارج از کشور را برانگیخت».

نیویورک تایمز افزود: «رقیب او، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق، یک چپگرای پر آتشه است که در دهه اول این قرن بر شکوفایی اقتصادی برزیل نظارت داشت اما پس (از پایان ریاست جمهوری) به اتهام فساد به زندان رفت. اتهامات بعدا کنار گذاشته شد و اکنون، پس از ماه‌ها پیشتازی در نظرسنجی‌ها، مردی که «لولا» شناخته می‌شود، آماده است تا یک رستاخیز سیاسی خیره‌کننده را کامل کند».

واکنش رهبران جهان به نتیجه انتخابات برزیل

سران کشورهای مختلف جهان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل واکنش نشان داده و درخصوص تغییرات مثبت در سیاست‌های این کشور ابراز امیدواری کردند.

واکنش رهبران جهان به نتیجه انتخابات برزیل

شمار زیادی از سران کشورهای جهان، پیروزی «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل و کنار زدن رئیس جمهور راست افراطی این کشور را تبریک گفتند.

نتیجه انتخابات برزیل از این رو اهمیت بالایی دارد که «ژایر بولسونارو» رئیس جمهور سابق این کشور و معروف به «ترامپ برزیل»، با اتخاذ مواضعی افراطی، مسائل زیادی را داخل این کشور و در عرصه جهانی ایجاد کرده بود. برای مثال، بولسونارو از مخالفان واکسن کرونا بود و در دوره ریاست جمهوری او بخش عظیمی از جنگل‌های آمازون که به «ریه‌های زمین» معروف هستند، از بین رفته و زمین آن‌ها برای کشاورزی و ساخت‌وساز تصاحب شدند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تبریکات صمیمانه مرا پذیرا باشید. نتیجه این انتخابات قدرت سیاسی تحسین‌برانگیز شما را تأیید کرد. امیدوارم بتوانیم با تلاش مشترک، توسعه روابط سازنده روسیه و برزیل را در تمام حوزه‌ها دنبال کنیم».

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پیامی توئیتری، پیروزی لولا داسیلوا را «برگی جدید» در تاریخ ملت برزیل توصیف کرد و نوشت: «در کنار یکدیگر نیرویی برای مقابله با بسیاری از چالش‌های مشترک ایجاد کرده و روابط دوستانه بین دو کشور را احیا می‌کنیم».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، پیروزی لولا داسیلوا، در انتخاباتی «آزاد، منصفانه و معتبر» رقم خورد.

بایدن ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید برزیل نوشت:‌ «همکاری با یکدیگر برای ادامه دادن به همکاری بین کشورهایمان در ماه‌ها و سال‌های آینده را پیگیری خواهیم کرد».

«آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین نیز نتیجه انتخابات برزیل را «آغازگر عصری جدید در تاریخ آمریکای لاتین» توصیف کرده و می‌نویسد: «دوران امید و آینده از امروز شروع می‌شود».

«گوستاوو پدرو» اولین رئیس جمهور چپ‌گرا در کلمبیا که تابستان امسال  در توئیتی کوتاه نوشت: «زنده باد لولا».

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا نیز در پیامی جداگانه نوشت:‌‌ «زنده باد مردمی که تصمیم گرفتند آزاد، مقتدر و مستقل باشند! امروز در برزیل دموکراسی پیروز شد».

«آندرس مانوئل لوپر اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک نیز در پیامی توئیتری نوشت: «لولا پیروز شد. بر مردم برزیل مبارک باشد. در این کشور برابری و انسانیت برقرار خواهد شد».

«جاستین ترودو» رئیس جمهور کانادا نیز گفت، همکاری با لولا به منظور تقویت همکاری بین دو کشور را دنبال خواهد کرد تا «اولویت‌های مشترک از جمله محافظت از محیط زیست» را پیش ببرند.

«اولاف شولتز» رئیس جمهور آلمان نیز در پیام تبریکی به لولا داسیلوا، در پیامی توئیتری تمایل برای همکاری با او به‌ویژه در حوزه تجاری و تغییرات اقلیمی را ابراز کرد و پیروزی او را «پیروزی برای دموکراسی و محیط زیست» توصیف کرد.

«پدرو سانچز» رئیس جمهور اسپانیا نیز در پیامی توئیتری نوشت: «آقای لولا پیروزی شما را تبریک می‌گویم. بیایید در زمینه عدالت اجتماعی، برابری و مقابله با تغییرات اقلیمی تلاشی مشترک را رقم بزنیم. موفقیت شما موفقیت برزیل است».

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری روز دوشنبه ضمن آرزوی «موفقیت‌های جدید» برای لولا گفت: «مشتاق هستیم با دولت جدید برزیل تحت رهبری لولا همکاری داشته باشیم تا شراکت جامع راهبردی چین-برزیل را به سطح جدیدی برسانیم».

«اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در پیام تبریکی نوشت: «به‌دنبال همکاری با شما جهت رسیدگی به چالش‌های جهانی بغرنج از امنیت غذایی تا مسائل تجاری و تغییرات اقلیمی هستیم».