کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ده گام به‌سوی حاکمیت مردمی

C:\Users\User\Pictures\dahga.jpg

پنج سال مبارزۀ کمونیست‌ها در دورۀ هفتم مجلس دومای روسیه به گذشته پیوست. آن سال‌ها، سال‌های کار فشرده و خدمت صادقانه به میهن بود. حزب کمونیست فدراسیون روسیه بار دیگر وفاداری خویش به انسان‌های کار و زحمت و به اصول خود را ثابت کرد. ما برنامۀ خود را تحت عنوان «ده قدم به سوی زندگی شایسته» ارائه دادیم. در برابر غارت بازنشستگی، فقر و نابودی کشور پیگیرانه مبارزه کردیم. انجام اصلاحات کامل و ژرف در قانون اساسی را پیشنهاد کردیم. رقبا را مجبور به تصویب یکسری قوانین مهم در جهت منافع اکثریت وادار نمودیم.

ما همراه با متحدان و طرفداران خود، طرح بازگشت مسالمت‌آمیز و دموکراتیک حاکمیت و دارایی به مردم را برای انتخابات سال ٢٠٢١ پیشنهاد می‌کنیم. نیروهای میهن‌پرست واقعی توانایی هدایت روسیه به آیندۀ بزرگ را که شایستۀ مردمانی شجاع، سخت‌کوش و با استعداد است، دارند. ما برای ساختن میهن سوسیالیستی، کشوری قدرتمند و عادلانه با مردمانی شاد آماده هستیم.

کمونیست‌ها برای اقدام در پارلمان جدید و دولت مورد اعتماد مردم، برنامۀ عملی دارند. ما یک هیأت باتجربه و دوستانه از متخصصان واقعی تشکیل داده‌ایم. حزب کمونیست با تکیه بر هر شهروند روسیه، قادر خواهد بود کشور را احیا و متحول سازد. مقدم بر همه، ما حل یکسری از مسائل را در اولویت قرار داده‌ایم:

ــ افزایش هزینه زندگی و حداقل دستمزد به ٢۵ هزار روبل در ماه؛

ــ تأمین آموزش و پرورش، طب و بهداشت با کیفیت و رایگان؛

ــ متوقف کردن افزایش مداوم قیمت‌ها، تنظیم قیمت کالاهای اساسی و داروها؛

ــ محدود کردن هزینۀ مسکن و خدمات عمومی تا ١٠ درصد درآمد خانوارها؛

ــ تضمین اشتغال شهروندان مطابق رشتۀ تخصصی خود، روز کاری هشت ساعته و مرخصی سالانه؛

ــ لغو اصلاحات در حق بازنشستگی، برقراری حق بازنشستگی منطقی و عادلانه؛

ــ تأمین مسکن برای همه، تعمیرات اساسی مجتمع‌های آپارتمانی بحساب دولت؛

ــ تضمین و بازگرداندن مزایای گرفته شده از کودکان و زنان؛

ــ وضع نظام مالیاتی عادلانه، لغو اخذ مالیات از فقرا و افزایش مالیات بر دارایی ثروتمندان؛

ــ لغو مالکیت الیگارشی بر منابع طبیعی و صنایع استراتژیک و بازگرداندن آن‌ها به مردم؛

ــ صنعتی کردن مجدد با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های پیشرفته و بازگرداندن روسیه به جایگاه رهبر جهانی؛

ــ تحقق اصلِ «خلق- منبع قدرت است»، تضمین انتخابات شفاف، دموکراتیک و تجدید حاکمیت؛

ــ موظف کردن دولت به آموزش معنوی و میهن‌پرستانه، حراست از دنیای روس و دستاوردهای فرهنگ چندملیتی؛

ــ پایان دادن به تبلیغ خشونت، بی‌رحمی و عدم معنویت، خلاص کردن شهروندان از شرّ تبلیغات تهاجمی و آزاردهنده؛

ــ متوقف کردن فقیرسازی و انقراض روسیه، مطمئن کردن مردم به آینده.

برای دستیابی به اهداف فوق‌الذکر، برنامۀ «ده گام به‌سوی حاکمیت خلق» را اجرا خواهیم کرد.

گام اول:

احیای مالکیت مردمی

اقتصاد مستقل روسیه

حزب کمونیست فدراسیون روسیه به عناصر وابستگی استعماری کشور پایان خواهد داد. نظام مالی روسیه هنوز به دلار وابسته است. این به معنای وابستگی مستقیم به منافع و امیال سرمایۀ جهانی است.

خروج بانک مرکزی از زیر نفوذ بانک فدرال رزرو ایالات متحده لازمۀ اقتصاد مستقل می‌باشد. مهمترین نهاد مالی برای دامن زدن به توسعۀ روسیه طراحی شده است. ما نظارت دولت بر نظام بانکی و معاملات ارزی را تضمین می‌کنیم.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه اجازۀ مداخله مخرب صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی در زندگی روسیه را نخواهد داد.

ثروت‌های روسیه در خدمت مردم خواهد بود. زمین به مالکیت عمومی باز خواهد گشت. املاکی از قبیل قطعه زمین‌های شخصی، باغات، حیاط خانه‌ها، کلبه‌های تابستانی و گاراژها در مالکیت شهروندان خواهد ماند. ما بخش‌های راهبردی اقتصاد و بانک‌های اصلی را ملی خواهیم کرد. آمادگی برای اتخاذ چنین تصمیماتی بهترین مشخصۀ هر دولت مردمی است.

ما خصوصی‌سازی مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها را بلافاصله متوقف خواهیم کرد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه از سازوکار ملی کردن استفاده می‌کند. اولاً– این سازوکار بازبینی نتایج خصوصی‌سازی‌های وحشی‌گرانۀ باند یلتسین- گایدار- چوبایس را امکان‌پذیر می‌سازد؛ ثانیاً- ستون فقرات بخش دولتی اقتصاد قدرتمند خواهد شد. این امر باعث کاهش وابستگی روسیه به سرمایۀ خارجی، تحکیم استقلال و افزایش توان رقابتی آن خواهد شد و به وضعیتی که سهم شرکت‌های خارجی در متالوژی‌، در بسیاری از شاخه‌های ماشین‌سازی و سایر بخش‌های اقتصاد بیش از ٧۵٪ باشد، پایان خواهد داد.

ملی کردن به توسعۀ کشور جنبۀ برنامه‌ریزی شده خواهد داد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه همواره بر تصویب قانون «برنامه‌ریزی راهبردی» پافشاری کرده است.

گام دوم: 

صنعتی کردن در قرن بیست و یکم

خصوصی‌سازی‌های سال‌های ١٩٩٠ و «پیوستن به اقتصاد جهانی» برای همۀ ما گران تمام شد. جایگزینی واردات نه تنها امکان‌پذیر، بلکه، ضروری است. برای تحقق این منظور، کشور به شدت به تجدید صنعتی کردن نیاز دارد.

با تقویت حاکمیت روسیه، ما اشکال پیشرفتۀ فعالیت اقتصادی را بعنوان سپر افزایش قرار خواهیم داد. در این حال، دولت از توسعۀ صنایع با فن‌آوری پیشرفته و مدرن‌ترین پیشرفت‌های علمی به طور کامل پشتیبانی و شرکت‌های تعاونی را با مراقبت احاطه خواهد کرد. مشاغل کوچک و متوسط ​​کمک‌های قابل توجه و جامعی دریافت خواهند کرد.

به ابتکار حزب کمونیست فدراسیون روسیه، دومای دولتی قانون مربوط به «سیاست صنعتی» را تصویب می‌کند. دولت اعتماد ملی با تمام قوا به اجرای آن می‌پردازد. شرم‌آور است وقتی که سهم تولید صنعتی در روسیه چندین برابر کمتر از سایر کشورها می‌باشد.

ما سرمایه‌گذاری در توسعۀ امکانات تولیدی بر اساس آخرین فن‌آوری را دو برابر خواهیم کرد. اولویت با صنایع پیشرفته مانند ماشین‌سازی، میکروالکترونیک‌، فن‌آوری رباتیک، هوش مصنوعی خواهد بود. ما دیجیتالی‌سازی (رقومی کردن. م.) متفکرانه را طبق برنامه اجرا خواهیم کرد. صنایع پزشکی و دارویی گام‌هایی به جلو برمی‌دارد. صنایع فضایی، هواپیما و کشتی‌سازی احیا خواهد شد.

صنعتی کردن قرن بیست و یکم پیشرفته‌ترین علوم را می‌طلبد. ویرانگری‌های «دهه نود» و قلع و قمع گسترده در آکادمی علوم روسیه به اقدامات فوری برای احیای کل مؤسسات علمی نیاز دارد. در روند نخستین برنامۀ پنج سالۀ توسعه، ما بودجۀ عرصه‌های علمی را سه برابر خواهیم کرد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه متخصصان با استعدادی را که به ترک وطن خود مجبور شدند، بازخواهد گرداند. وزن مخصوص طرح‌های ابتکاری در اقتصاد از ٨-١٠ به ٣٠-٣۵ درصد افزایش خواهد یافت.

توسعۀ زیرساخت‌های حمل و نقل، مسئلۀ ویژۀ کشور پهناور ما است. تخریب آن با خطرات جدی توأم خواهد بود. از نظر کیفیت حمل و نقل هوایی و آبی‌، ما به زیر رتبۀ ٨٠ در جهان رسیده‌ایم. حزب کمونیست فدراسیون روسیه اصرار دارد، که روسیه به ایجاد زیرساخت‌های مدرن برای انواع حمل و نقل، اعم از ریلی، هوایی، دریایی و رودخانه‌ای نیاز دارد. لازم است به هواپیمایی کوچک توجه خاصی مبذول شود. روسیه باید وسایل حمل و نقل تولید کند، نه اینکه بخرید. در اتحاد شوروی اینگونه بود.

گام سوم:

امنیت غذایی

خاک و آب‌، جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی گنجینۀ ملی روسیه هستند. ما برای ارائۀ مواد غذایی فراوان، با کیفیت عالی و سالم از نظر محیط زیست به کشور، همه چیز را داریم. اما یک سوم زمین‌های قابل کشت هنوز پر از علف‌های هرز است. تعداد گاوها چندین برابر کاهش یافته است. جنگل‌ها تقریباً در همه جا می‌سوزند. روستاها ویران و از سکنه خالی می‌شوند.

ما دولت را به سمت روستا سوق خواهیم داد، از انقراض آن جلوگیری خواهیم کرد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه برنامۀ خاک بکر دوم را اجرا خواهد کرد. احیای تولیدات گستردۀ کشاورزی و مزارع جمعی، حمایت از کشاورزان و مزارع تعاونی لازم است. زیرساخت‌های اجتماعی مدرن در روستا ساخته خواهد شد.

ابزارهای اساسی تغییر به سمت بهتر فراهم شده است. ما برنامۀ «توسعۀ همه جانبۀ مناطق روستایی»، «وارد کردن زمین‌های متروکه به چرخۀ کشاورزی»، «توسعۀ کشاورزی و بازارهای محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی» را ‌تدوین کرده‌ایم. همۀ این‌ها اسناد راهبردی هستند. اما لیبرال‌ها در دولت و حزب «روسیۀ متحد» پیوسته مانع اجرای آن‌ها می‌شوند.

طی پنج سال گذشته به ابتکار حزب کمونیست فدراسیون روسیه ۴۴ قانون فدرال تصویب شد. اجرای آن‌ها می‌تواند نقش کلیدی در توسعۀ مجتمع‌های کشت و صنعت و از بین بردن فقر در مناطق روستایی بازی کند. رویکردهایی برای احیای مناطق روستایی و توسعۀ نیروهای مولده تدوین شده است.

اجرای برنامۀ ما دسترسی دهقانان به بازارهای شهری و شبکه‌های تجاری را امکان‌پذیر‌ می‌سازد. اصلاح بذر و پرورش دام، نظم حفاظت و بازفرآوری حاصلخیزی خاک ترمیم خواهد شد. 

وقت تضمین امنیت غذایی کامل کشور رسیده است. دولت موظف است از مجتمع‌های کشت و صنعت حمایت کند. سرمایه‌گذاری در این حوزه نباید کمتر از ١٠ درصد کل بودجه را تشکیل دهد. 

برای اطمینان از اینکه منابع طبیعی روسیه با دقت حفظ شود و به مردم خدمت کند، ما مجموعۀ قوانین جدید مربوط به زمین، جنگل و آب را تصویب خواهیم کرد.

گام چهارم:

امور مالی- ابزار توسعه

وزیران لیبرال بیمارگونه تمایلی به سرمایه‌گذاری در توسعۀ روسیه ندارند. آن‌ها وام دادن به تگزاس و کانزاس را ترجیح می‌دهند. اندوخته‌ها و وجوه بنیاد ثروت ملی به مبلغ ۶٠ تریلیون روبل رسیده است. اما برای سرمایه‌گذاری این ثروت هنگفت در توسعۀ روسیه هیچ ارادۀ سیاسی وجود ندارد.

بیش از ۵٠ تریلیون روبل فقط در طول ٢٠ سال گذشته از کشور خارج شده است. این خسارات برابر است با بودجۀ سه سال فدراسیون روسیه! وقت آن است که جلوی خروج بی‌رویۀ سرمایه به خارج از کشور فوراً گرفته شود.

احیای اقتصاد مستقل مستلزم بازگرداندن بیش از ۴٠ هزار مؤسسۀ ثبت شده در خارج از مرز به کشور است. ما ثبت اشخاص حقوقی روسیه در حوزه‌های حقوقی خارجی را ممنوع خواهیم کرد؛ مشارکت سرمایۀ خارجی در شرکت‌های سهامی روسیه را محدود خواهیم کرد؛ شرکت‌های عمده‌فروشی را ملی می‌کنیم؛ سهم خرده‌فروشی خارجی در زنجیرۀ تجاری را کاهش می‌دهیم. این تصمیمات در خدمت بهبود مالی و توسعۀ اقتصادی کشور خواهد بود.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه از مناطق پشتیبانی خواهد کرد. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها «در وضعیت گرسنگی» به‌سر می‌برند. در حالیکه واحدهای جغرافیایی تشکیل دهندۀ فدراسیون روسیه در باتلاق بدهی‌ها غرق می‌شوند و کسری بودجۀ آن‌ها در حال افزایش است، اجرای تعهدات عظیم اجتماعی ممکن نیست. ما طرفدار جایگزینی کامل وام‌های تجاری مناطق با یارانه‌ها و سوبسید‌های بودجۀ فدرال هستیم.

اقتصادی که مانند ساعت کار کند و زیرساخت‌های پیشرفته، علوم توسعه‌یافته و استانداردهای بالای اجتماعی، رفع عدم تعادل بین پایتخت و مناطق، بهترین راه جلوگیری از بحران است. اینجاست که باید از محل ثروت‌های کشور سرمایه‌گذاری شود. پنهان کردن پول «در صندوق» یک عمل شریرانه است. توسعۀ پویای روسیه به قابل اعتمادترین «بالشتک ایمنی» تبدیل خواهد شد.

گام پنجم:

مالیات عادلانه – زندگی عادلانه

حزب کمونیست فدراسیون روسیه از اصلاح اساسی نظام مالیاتی حمایت می‌کند. در سال های اخیر، فشارهای مالیاتی در روسیه، از جمله، مالیات بر زمین و دارایی‌ها در مناطق تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. کاربست روش اخذ «افلاطونی» همه را خشمگین کرده است. اخاذی‌های بی‌شمار بار غیرقابل تحملی را بر دوش شهروندان می‌گذارد و از توسعۀ تجارت و کسب و کار کوچک ممانعت می‌کند.

حزب کمونیست در نظر دارد بخشی از مالیات را لغو کند. قبل از همه، ما به تدریج مالیات بر ارزش افزوده را حذف خواهیم کرد. تصادفی نیست که این مالیات در ایالات متحده وجود ندارد و در اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی نیز وجود نداشت. لغو مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش بهای محصولات داخلی، افزایش قدرت رقابت آن‌ها در بازارهای جهانی و کاهش تورم در روسیه خواهد شد.

چیزی برای جبران کسری بودجه به دلیل کاهش بار مالیاتی وجود دارد. وقت انحصار دولت در تولید و فروش محصولات حاوی الکل فرارسیده است. فقط این اقدام به تنهایی بیش از سه تریلیون روبل به بودجۀ دولت می‌افزاید.

کشور به وضع مالیات تصاعدی بر درآمد اشخاص حقیقی نیاز دارد. با اجرای آن، شهروندان کم‌درآمد را از پرداخت مالیات بر درآمد شخصی آزاد خواهیم کرد. این تصمیم یک معیار اجتماعی عادلانه است. این، سالانه بیش از ۴ تریلیون روبل به خزانه اضافه خواهد کرد. مالیات تصاعدی بر درآمد اشخاص حقیقی در بیشتر کشورهای جهان از جمله در چین، ایالات متحدۀ آمریکا، آلمان، فرانسه، ترکیه تأثیرات مثبت دارد. کشورها متفاوت هستند، اما، رویکردها مشترک است. دیگر وقت آن است که به سراغ الیگارشی‌ها در روسیه برویم.

بنابراین، حزب کمونیست فدراسیون روسیه بودجۀ توسعۀ ٣٣ تریلیون روبل را پیشنهاد می‌کند. ما محل تأمین این بودجه را می‌شناسیم. کمونیست‌ها منابع تأمین بودجۀ روسیه را مستقیماً نشان می‌دهند.

گام ششم:

محدود کردن تعرفه‌ها و قیمت‌ها

نهادهای دولتی موظف به خدمت صادقانه و مؤثر به کشور و مردم هستند. افسوس که مقامات نمی‌خواهند این قانون ساده و قابل فهم را راهنمای عمل خود قرار دهند.

قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی همچنان در حال افزایش است. در همین حال‌، درآمد واقعی اکثریت جمعیت کشور برای هفتمین سال متوالی به طور مداوم کاهش می‌یابد. شیوع ویروس کرونا مشکلات را افزایش داده و اضطراب شهروندان را چند برابر کرده است.

دولت حق ندارد از مسئولیت خود برای كنترل قیمت مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای اساسی فرار کند. امتناع از تنظیم نرخ برق، سوخت، حمل و نقل مجاز نیست. هزینه‌های مسکن و خدمات عمومی خانوارها نباید از ١٠ درصد مجموع درآمد آن‌ها تجاوز کند. فراکسیون حزب کمونیست بارها لوایحی را دربارۀ این موضوعات ارائه داده است. اما نمایندگان «روسیه متحد» از رای دادن به آن‌ها قاطعانه خودداری کردند. کنترل قیمت و سیاست تعرفۀ تأئید شده، عوامل اصلی رفاه اجتماعی شهروندان هستند. در عین حال، این مهمترین ابزار موفقیت، رشد اقتصادی و ثبات است. مسئولیت دولت برای سازماندهی زندگی اقتصادی در گسترۀ یک کشور بزرگ و سرد، شرط اصلی توسعۀ موفقیت‌آمیز روسیه می‌باشد. ما برای بهبودی کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه توده‌ها هر کار لازمی را انجام خواهیم داد.

گام هفتم: 

قدرت به دست خلق

کشور ما به تغییرات به سود منافع اکثریت کارگران، سالمندان و جوانان نیاز دارد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه آماده است در اتحاد با همۀ نیروهای میهن‌پرست چپ دولت اعتماد ملی تشکیل دهد.

زمان تبدیل روسیه به کشور اجتماعی واقعی فرارسیده است. به همین سبب، ما علناً با اصلاحات شتاب‌زده و نیم‌بند قانون اساسی کشور مخالفت کردیم. حزب کمونیست فدراسیون روسیه به اصلاح کامل قانون اساسی پافشاری می‌کند.

بازگشت به گفتگوی سازنده در جامعه و اطمینان از دموکراسی در روسیه بسیار مهم است. ما بحث گسترده و عینی دربارۀ مهمترین مشکلات را در مجامع تولیدی و تشکل‌های اجتماعی، در نهادهای خودگردان مردمی و تلویزیون دولتی تضمین می‌کنیم.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه به خودسری‌های قضایی، فشارهای اداری و دیکتاتوری اطلاعاتی پایان خواهد داد. آزار و اذیت شهروندان به دلایل سیاسی متوقف خواهد شد.

اثربخشی مدیریت دولتی باید به شدت بهبود یابد. تقویت نظارت بر فعالیت‌های مسئولان ضرورت تام دارد. زمان استفاده از سازوکار لغو صلاحیت نمایندگانی که وعده‌های انتخاباتی خود را زیر پا می‌گذارند، فرارسیده است. حزب کمونیست بر انتخاب قضات، اعضای شورای فدراسیون و سران دولت‌های محلی اصرار می‌ورزد.

فساد و جنایت یک تهدید امنیتی برای کشور و شهروندان آن است. حزب کمونیست فدراسیون روسیه در نظر دارد آن‌ها را در همه جا ریشه کن نماید. مرتکبین جرایم بزرگ اقتصادی باید زندانی شوند و پاسخگوی دارایی‌های نامشروع خود باشند.

سرقت با سوءاستفاده از قدرت، مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین جرم است. حزب کمونیست فدراسیون روسیه خواهان مجازات شدید کسانی است که خواست‌های شهروندان را مورد تمسخر قرار می‌دهند، آرای انتخاباتی را می‌دزدند و نتایج انتخابات را جعل می‌کنند. ما از اصلاح فوری روش انتخاباتی طرفداری می‌کنیم و کاملاً مخالف رای‌گیری الکترونیکی و سه روزه هستیم. این میدان وسیع کلاهبرداران و دزدان باید کاملاً از میان برداشته شود.

گام هشتم:

انسان در مرکز سیاست دولت

دقیقاً، بدلیلی پیروی بی‌تزلزل چین سوسیالیست از اصل «انسان در مرکز همه چیز است»، موفقیت‌های بی‌نظیر این کشور برای همه آشکار است.

شکاف عمیق اجتماعی و ثروت در روسیه به شدت محسوس است. یک مشت میلیاردر دلاری ٩٠٪ از ثروت ملی را تصاحب کرده است. الیگارشی‌ها امتیازات خود را از محل فقر و نابودی توده‌ای مردم بدست می‌آورند.

اکثریت پارلمانی «حزب روسیۀ متحد» قانون شرم‌آور افزایش سن بازنشستگی را تصویب کرد. حزب کمونیست این قانون غارتگرانه را لغو و سن بازنشستگی را پایین خواهد آورد.

ما «بهینه‌سازی» حوزۀ اجتماعی را متوقف خواهیم کرد؛ آموزش متوسطه و عالی با کیفیت بالا و رایگان را تضمین می‌کنیم؛ آموزش حرفه‌ای و اعتبار کار آموزشی را احیا خواهیم کرد؛ برنامۀ بزرگ دولتی تحت عنوانِ جامعِ «تحصیل برای همه» را محقق خواهیم ساخت.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه مبارزه برای تصویب قانون «فرزندان جنگ» را حتی برای یک روز هم متوقف نکرده است. ما به حق نسل قدیم برای داشتن وضعیت ویژه، حمایت‌های پزشکی قابل اطمینان، دریافت کمک هزینۀ اضافی و امتیاز برای وسایل نقلیه پایبند هستیم.

در کشور پهناور ما با آب و هوای سخت، حق مسکن بمعنی حق زندگی است. ما همیشه از حق سهامداران فریب‌خورده حمایت کرده‌ایم و به حل برخی از مشکلات آن‌ها نیز موفق شده‌ایم. اما دولت موظف است ضمن ساخت گستردۀ مسکن، مسئولیت حل وضعیت زیرساخت‌های عمومی، تعمیر و بازسازی خانه‌های قدیمی را بر عهده بگیرد. ما در نظر داریم اخاذی‌های وحشیانه از مردم برای تعمیرات اساسی مسکن و تأمین نیازمندی‌های مجتمع‌های مسکونی را لغو کنیم.

حاکمیت موظف است سطح و کیفیت زندگی در کشور را بهبود بخشد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه از خواست ممنوعیت رسمی تصویب هرگونه قانون و رویکردی که موجب تشدید نابرابری اجتماعی بشود، قاطعانه پشتیبانی می‌کند.

قبل از هر کاری، ما حداقل حقوق و دستمزدها و معاش لازم برای ادامۀ حیات را دو برابر می‌کنیم. نرخ واحد برای کارکنان حوزه‌های پزشکی و آموزشی را بازخواهیم گرداند. حقوق مدرسان و پزشکان مستقیماً از بودجه فدرال پرداخت خواهد شد. تأمین مالی سرانۀ سازمان‌های آموزشی حذف خواهد شد.

اصول ما عبارت از این است، که اگر روسیه یک کشور مرفه است، باید یک سوم بودجۀ آن به بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ و علوم اختصاص یابد. باید توجه خاصی به کودکان و مادران، معلولین و سالخوردگان مبذول شود. ما قبل  از همه، اشتغال دائم، رشد فرهنگی، معنوی، جسمی و «ترفیع اجتماعی» کامل جوانان را تضمین می‌کنیم. خلاقیت، تربیت بدنی و ورزش کودکان و جوانان از پشتیبانی همه جانبۀ دولت برخوردار خواهد بود.

گام نهم:

روسیۀ مقتدر، کشور امن

حزب کمونیست فدراسیون روسیه موفق شد بر پیشبرد یک سیاست خارجی کاملاً جدید پافشاری کند. اما مسائل کلیدی امنیتی هنوز حل نشده است. پایگاه‌های ناتو در اطراف روسیه افزایش می‌یابند. تحریم‌ها تشدید می‌شوند. فشارهای سیاسی ادامه دارد. باز پروری نازیسم و فاشیسم به خطر بسیار بزرگی تبدیل شده است. ویروس ضدیت با شوروی و روس‌هراسی مانند جذام در حال تکثیر است. مرکز یلتسین همچنان به کارهای کثیف خود ادامه می‌دهد.

ما خواستار تقویت قدرت دفاعی کشور، توقف قلع و قمع سردیوکوفی (نام وزیر دفاع پیشین روسیه. م.) در ارتش و ارتقاء تسلیحات خود، وسیله‌ای برای دفاع در برابر تجاوزهای احتمالی بودیم. امروزه این وظایف در حال انجام هستند. اما دفاع قابل اطمینان به اقتصاد نوین، علم پیشرفته و پیشتازی در فن‌آوری توسعه‌یافته نیاز دارد.

ما طرفدار روابط نزدیک بین روسیه، بلاروس، اوکراین و قزاقستان بودیم. اتحادیۀ اقتصادی آوراسیا از سال ٢٠١۵ موجودیت یافته است. اما محاسبات غلط و اشتباهات مسکو فرصتی شد برای باندری‌ها و مأموران سازمان «سیا» تا در کی‌یف‌ کودتا نموده و در اوکراین قدرت را به دست بگیرند.

تقویت امنیت ملی و موقعیت روسیه در صحنۀ جهانی، افزایش آمادگی رزمی نیروهای مسلح و امنیت اطلاعات و فن‌آوری فوق‌العاده مهم هستند.

ما موظف به احیای نزدیکی و برادری همۀ خلق‌های اتحاد شوروی و وحدت تاریخی خود هستیم. وحدت کامل روسیه و بلاروس یک ضرورت عاجل است. جمهوری‌های مردمی دانتسک و لوهانسک باید بدون تأخیر به رسمیت شناخته شوند. لازم است از هموطنان در خارج از کشور قاطعانه محافظت شود، برای گشودن درهای بازگشت گستردۀ آن‌ها به وطن، باید برنامه‌هایی تدوین و اجرا شود.

گام دهم: 

خلق بزرگ- فرهنگ عالی

روسیه، بدون زبان روسی، فرهنگ چند ملیتی و دوستی خلق‌ها وجود ندارد. فرهنگ عالی ما نباید فقط پدیدۀ باقی‌مانده از گذشته باشد. دولت موظف است از موزه‌ها و تئاترها، نمایشگاه‌های‌ هنری و انجمن‌های فیلارمونیک، خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها و کارگاه‌های هنری، گروه‌های خلاق حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (آماتور. م.) مراقبت کند.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه حق دسترسی به مزایای فرهنگی را مهمترین حقوق انسانی می‌داند. وحدت کشور به یک فضای فرهنگی مشترک و وحدت معنوی نیاز دارد. مناطق داخلی روسیه را نمی‌توان از دستاوردهای فرهنگی روسیه و جهان جدا کرد. و خلق‌های روسیه نباید از تاریخ بزرگ خود جدا شوند.

یک حاکمیت میهن‌پرست هرگز اجازۀ تحقیر عزت ملت را نمی‌دهد. آن، از شهروندان در برابر سقوط اخلاقی و معنوی حفاظت می‌کند. اجازه نمی‌دهد که روح‌ها با سمّ ضدشوروی و ناسیونالیسم، روس‌هراسی و ابتذال مسموم شوند.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه یک سیاست اطلاعاتی جدید با هدف حصول اطمینان از حمایت از بهترین نمونه‌های انساندوستی، عدالت‌خواهی و همبستگی به اجرا خواهد گذاشت.

فرهنگ کثیرالملۀ منحصربه‌فرد، شالودۀ احیای معنوی روسیه، غرور و میراث بزرگ تاریخی ما است. اصول انسان‌دوستی، حقیقت و عدالت‌خواهی، صرفه‌جویی و توسعۀ فرهنگی را حزب کمونیست فدراسیون روسیه درست در نقطۀ مرکزی ساخت دولت قرار خواهد داد. نوابغ روسیه از پشتیبانی همه جانبه برخوردار می‌شوند و شکوه و عظمت میهن عزیزمان را افزایش می‌دهند.

ا. م. شیری 

١٩ تیر- سرطان ١۴٠٠

منابع:

https://www.sovross.ru/articles/2138/52576/