مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

دفاع از حق مردم برای انتخابات آزاد و عادلانه بدون خشونت و خودسری!

بیانیه هیأت رئیسه کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه نویسنده: گنادی زوگانف، صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه مترجم: ک. رادین برگرفته از : پراودا، شماره ۱۰۷ (۳۱۳۱۰)، ۲۸ ــ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ *

در ۱۱ سپتامبر، مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۲ به پایان رسید. تشدید تضادهای سیستمی ‌سرمایه‌داری و دور جدیدی از رویارویی با غرب، برگزاری آن را در شرایط اقدامات بسیج نظامی‌ از پیش تعیین کردند.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه به‌طور فعال از عملیات نظامی ‌ویژه در اوکراین، بر اساس اهمیت آن در مبارزه با نئوفاشیسم، مقابله با تجاوزات ناتو و محافظت از جمعیت روس در دونباس در برابر نسل‌کشی، حمایت کرد. اما، نمایندگان دولت ضمن سعی در تفسیر نتایج رأی‌گیری به‌عنوان شکلی از اعتماد رأی‌دهندگان به رئیس‌جمهور و «روسیه متحد»، از این وضعیت به نفع خود استفاده کردند. به‌منظور نمایش و تظاهر ثبات سیستم سیاسی، کاملاً بی‌اساس از محفل گسترده‌ای از منابع اداری، پلیسی و تبلیغاتی استفاده شد.

انتخابات ۲۰۲۲ نشان داد که رهبری «روسیه متحد» و کل ارتش بوروکراتیک منافع تنگ گروهی خود را بالاتر از منافع جامعه و دولت قرار داده‌اند. در نتیجه ــ فعالیت‌های انتخاباتی با وظیفه اصلی ملی مطابقت نداشت ــ تشویق خروج کشور از بحران سیستمی، یافتن راه‌هایی برای غلبه بر حادترین مشکلات، تضمین توسعه پایدار روسیه، متحد کردن مردم چند ملیتی آن در مقابل تهدیدهای فزاینده خارجی و داخلی. و در حالی که این امری کاملاً آشکار است که: بدون عدالت و اجتماعی کردن زندگی عمومی، بدون تغییر مسیر اقتصادی، نوسازی حیات کشور غیرممکن است.

بسیاری از نمایندگان محلی دولت به‌جای گسترش و استقرار یک گفت‌وگوی سیاسی وسیع، یک جنگ اطلاعاتی ــ سیاسی علیه حزب کمونیست فدراسیون روسیه به راه انداختند. فعالیت انتخاباتی ساختگی و کثیف ۲۰۲۲ اعتماد شهروندان را به نظام سیاسی افزایش نداد. فعالان و حامیان حزب کمونیست فدراسیون روسیه موفق به ثبت بیش از ۲/۵هزار تخلف مختلف شدند. نفرت‌انگیزترین آنها در مناطق «کراسنودار» و «پریمورسکی»، مناطق «اومسک» و «نووگورود» و در پایتخت روسیه یافت شدند. بیش از صد شکایت و بیانیه به کمیسیون مرکزی انتخابات و دادستانی کل ارسال شد. و باعث تشکیل چندین پرونده جنایی شد.

تخلف سراسری باعث عدم رعایت حقوق نامزدان، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی و ناظران شد. شمار قابل توجهی از رفقای معتبر و فعال ما به سادگی اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند، ضمن عدم ثبت نام آنها، یا ضمن حذف آنها از راه دور به بهانه‌ای دور از ذهن از طریق تصمیمات قضایی از رقابت برکنار شدند. بنابراین، از ۹۲۶ نامزد ما در مسکو، تنها ۷۷۴ نفر به روز رأی‌گیری راه پیدا کردند.

نامزدها و مبلغان حزب کمونیست فدراسیون روسیه مورد آزار و اذیت، ارعاب و حتی ضرب و شتم قرار گرفتند. در منطقه «سوردلف»، افراد ناشناس جراحات بدنی شدیدی را به مبلَغ حزب به‌نام «الکساندر ایواچف»، نامزد مقام فرمانداری وارد کردند. در مسکو، درست در مقابل ساختمان اداره «ایزمایلوو» شمالی، «سرگئی بورتسف» نامزد نمایندگی به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به‌منظور از بین بردن برخی از آرا حزب کمونیست فدراسیون روسیه، طبق «سنت مخرب» برجا مانده، سازمان‌های جعلی و نمایندگان آنها در برگه‌های رأی وارد شدند. تشکل‌هایی مانند «کمونیست‌های روسیه» و «حزب کمونیست فدراسیون روسیه ــ کمونیست‌های پایتخت» ۶۴۳ نامزد را در مسکو معرفی کردند. این دغل‌بازی هدفی بسیار وقیحانه و بی‌شرمانه را داشت ــ فریب دادن رأی‌دهندگان و ممانعت آنها از یک انتخاب مدنی تمام عیار است. در بسیاری از مناطق کشور، استراتژیست‌های سیاسی دولت از طرح تباه‌کننده و فاسد همنام‌ها استفاده کردند. تنها در پایتخت روسیه، با وجود نامزدهای حزب کمونیست فدراسیون روسیه، ۶۲ نفر با نام خانوادگی مشابه ثبت نام کردند.

اغلب مطالب تبلیغاتی نامزدهای کمونیست برای توزیع ممنوع می‌شدند. آن بازده‌ها و برآیندهای اطلاعاتی که موفق می‌شد روی سازه‌های تبلیغاتی کارگر افتد، اغلب آسیب دیده و از بین رفته بودند. این نوع روش‌های کثیف «رقابت» به‌طور انبوه در «کارلیا» و «اودمورتیا»، قلمرو «کراسنودار» و منطقه «سوردلوفسک» ثبت شده است.

رأی‌گیری کنترل نشده در خانه‌ها جنبه بدگمانی و متجاسری را پیدا کرده بود. با نقض کلیه قوانین و رویه‌ها، رأی‌گیری بدون ثبت انجام شد. در منطقه «پنزا»، حدود ۳۰ درصد از رأی‌دهندگان به این طریق «اراده خود را بیان کردند» و در برخی مناطق جداگانه تا ۵۰ درصد. سهم بالای غیرعادی کسانی که در خانه‌ها رأی دادند در مناطق «تامبوف» و «ریازان»، جمهوری اوستیای شمالی ثبت شده‌اند. در همان زمان، در جریان بازدید اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، انواع موانع برای شرکت در سازماندهی رأی‌گیری خانگی و ناظران حزب کمونیست فدراسیون روسیه مطرح شد.

نقض جدی چه قوانین انتخاباتی و چه حقوق بشر، اجبار گسترده کارکنان بخش بودجه برای شرکت در رأی‌گیری زودهنگام بود. چنین فاکت‌هایی بارها در نواحی «کراسنودار» و منطقه «ساراتوف» ثبت شده است. خودسری آشکار در بزرگترین مرکز صنعتی سیبری ــ اومسک صورت گرفت. در اینجا پس از شکست در انتخابات دومای دولتی، حکومت به تخلفات بی‌سابقه‌ای متوسل شد. انتخابات به‌شدت کثیف و ناقض همه هنجارها و قواعد از آب درآمد. این کمپین ماهیت جنایی داشت. ما اصرار داریم که فورا کمیسیونی در کمیسیون مرکزی انتخابات برای بررسی این اقدامات مجرمانه تشکیل شود.

امتناع از آشنایی ناظران با لیست رأی‌دهندگان بدون مجوز قانونی در انتخابات گذشته به یک «هنجار» جدید ارتقا یافت. ممنوعیت فیلمبرداری در مراکز رأی‌گیری به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. در «اودمورتیا»، از ناکجاآباد، برگه‌های رأی بی‌حساب در صندوق‌های رأی ظاهر شدند.

موج تخلفات در برگزاری انتخابات چند برابر می‌شود. با همه بدبینی‌ها، «نوآوری‌های» سال‌های اخیر خود را نشان دادند ــ رأی‌گیری الکترونیکی دو تا سه روزه و از راه دور. تحمیل آنها زمینه را برای انواع جدیدی از جعل‌ها ایجاد می‌کند. بازکردن بسته‌های امن و جایگزینی برگه‌های رأی در جریان برگزاری رأی‌گیری چند روزه به پدیده‌ای انبوه تبدیل می‌شوند.

رأی‌گیری الکترونیکی از راه دور دوباره غیرممکن بودن تعیین اعتبار نتایج آن را آشکار کرد. این بدان معناست که «جعل‌های تکنوکراتیک» جدید به انبوه تخلفات قبلی اضافه می‌شود. یکی از آنها فناوری لیست الکترونیکی رأی‌دهندگان در مسکو است. استفاده از این روش، در واقع، کنترل فهرست رأی‌دهندگان را هم توسط ناظران و هم توسط خود اعضای کمیسیون مستقل انتخابات غیرممکن می‌سازد.

تحمیل انواع فناوری‌های دیجیتال به شهروندان هنگام سازماندهی اخذ رأی، زمینه را برای انحلال واقعی انتخابات در روسیه ایجاد می‌کند. شرکت‌کنندگان آن از هر امکانی برای ارزیابی دقیق هم درصد رأی‌دهندگان و هم تعداد آرای داده شده محروم هستند. شرایط برای جعل بی‌سابقه‌ای شکل می‌گیرد. اعتماد شهروندان به نظام انتخاباتی سلب شده و خشم توده‌ها را برمی‌انگیزد و امید به انسجام و ثبات اجتماعی را از بین می‌برد.

به‌طور کلی، اکثر شعب منطقه‌ای و محلی حزب کمونیست فدراسیون روسیه به استفاده کامل از منابع اداری ــ پلیسی و اطلاعاتی ــ تبلیغاتی در جریان انتخابات اشاره می‌کنند. با این وجود، برخلاف دغل‌بازی‌های گسترده و فشار بر شهروندان، حزب ما سطح اعتمادی را که پیشتر به‌دست آورده بود، حفظ کرده و در برخی موارد بیشتر کرده است.

به‌نام کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، ما صمیمانه از همه کسانی که از ما و متحدان ما در وسعت کشورمان ــ از روستاهای کوچک گرفته تا پایتخت روسیه ــ حمایت کردند، تشکر می‌کنیم. به لطف انتخاب اصولی شما، حزب کمونیست بار دیگر با اطمینان تأیید کرد که نیروی اصلی اپوزیسیون است، یک جایگزین واقعی برای سیاست فعلی است و برنامه قانع‌کننده‌ای برای احیا و توسعه روسیه ارائه می‌دهد.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه چند پیروزی متقاعد‌کننده و چشمگیر به‌دست آورد. فراکسیون ما در پارلمان اوستیای شمالی به میزان قابل توجهی تقویت شد. ترکیب آن از ۵ به ۹ نماینده افزایش یافت. «ویتالی ماتیوخا» برای سومین دوره به‌عنوان رئیس منطقه «اوسولسکی» ایالت «ایرکوتسک» جاییکه بهترین موسسات محلی در آن قرار دارد انتخاب شد. دلایل زیادی برای تبریک به «الکساندر آنیدالوف»، «ولادیمیر اسیپوف»، «اولگا لوبکووا» و «سرگئی شیتوف» وجود دارد که در یک مبارزه دشوار در حوزه‌های انتخابیه تک نفره در انتخابات دومای منطقه ای ساراتوف پیروز شدند. حزب کمونیست فدراسیون روسیه با داشتن نمایندگان خود در همه جا در دولت و ارگان‌های خودگردان محلی، همچنان با اطمینان از منافع کارگران، جوانان و وتران‌ها دفاع خواهد کرد.

در دوره برگزاری انتخابات، شعبات حزب کمونیست فدراسیون روسیه کارهای سیاسی مهمی ‌انجام دادند. تبلیغات اسناد و مواد برنامه‌ای حزب راه‌اندازی شد ــ «ده گام به حکومت مردم»، «بیست اقدام فوری برای دگرگونی روسیه»، «برنامه پیروزی».

جلسات زیادی با رأی‌دهندگان برگزار شد. بازده و برآیندهای تبلیغاتی در تیراژهای انبوه توزیع می‌شد. کمونیست‌ها بار دیگر برنامه تحولات عمیق را با هدف توسعه اقتصاد و حوزه اجتماعی، تقویت پتانسیل علمی، فناوری و دفاعی میهن، حمایت از کارگران و بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی به همشهریان خود ارائه کردند.

فعالان حزبی ما به جامعه نشان دادند که کارایی پیشنهادات حزب کمونیست فدراسیون روسیه با تجربه گروه‌های کاری «پاول گرودینین»، «ایوان کازانکوف»، «ایلیا سوماروکوف» و سایر رهبران موسسات ملی تأیید شده است. پیشرفت‌های مهمی ‌توسط «آناتولی لوکوت» در «نووسیبیرسک»، «آندری کلیچکوف» در منطقه «اوریول»، «والنتین کونووالوف» در «خاکاسیا»، «الکسی روسکیخ» در منطقه «اولیانوفسک» عملی می‌شوند. ما بهترین تجارب پیشرفته کشورمان و دوستانش در چین، ویتنام و بلاروس را برافراشته خواهیم کرد، ما آن را با گرفتن جشن صدمین سالگرد اتحاد جماهیر شوروی و برگزاری انجمن‌های سراسر روسیه، ضمن سخنرانی در دومای دولتی و ایجاد فیلم‌نامه‌های کانال تلویزیونی «خط قرمز» نشان می‌دهیم.

رویدادهای امروزی بسیار سریع در حال توسعه هستند. حدت مشکلات اجتماعی ــ اقتصادی و سیاسی از کمونیست‌ها کار خستگی‌ناپذیر و خلاقانه، افزایش فعالیت اعتراضی توده‌ها و پرورش آمادگی آنها برای دفاع از حقوق و منافع خود می‌طلبد. نهادهای منتخب حزب کمونیست فدراسیون روسیه باید تبلیغات و حمایت قانونی را برای مبارزات انتخاباتی تقویت کنند، پذیرش در حزب را افزایش دهند و انتخاب و آموزش پرسنل را برای شرکت در انتخابات بهبود بخشند. مقابله با «جعلیات تکنوکراتیک» به حوزه فعالیت ویژه‌ای تبدیل می‌شود.

هیأت رئیسه کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه ضمن ارزیابی از مبارزات انتخاباتی گذشته موارد زیر را بیان می‌کند.

نخست اینکه. در جریان انتخاباتی که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲ به پایان رسید، محافل حاکم روسیه فرصت بسیار مهمی ‌را از دست دادند تا با شهروندان درباره اقداماتی برای خروج موفقیت‌آمیز کشور از بحران سیستمی ‌و راه‌های اتحاد جامعه گفت‌وگو کنند. «قدرت در رأس» بدون توجه به سطح واقعی حمایت از اقداماتش، میل خطرناک خود به بدون تغییر باقی ماندن را تأیید کرده است. دستکاری‌های روزافزون در مقیاس بزرگ و جعل نتایج مردم ابزاری برای رسیدن به این هدف می‌شود. طبقه حاکم ضمن برکنار کردن شهروندان از تأثیر فردی در زندگی سیاسی، باعث افزایش تنش اجتماعی و افزایش درجه نارضایتی توده‌ها می‌شود.

دوم. رأی‌گیری چند‌روزه و الکترونیکی به‌طور فزاینده‌ای بر کشور ما تحمیل می‌شود. قانون انتخابات دائماً با منافع حزب حاکم تنظیم می‌شود. مسأله کاهش اقتدار حزب «روسیه متحد» را آنها با امتناع از رأی دادن به لیست‌های احزاب سعی می‌کنند حل کنند. نهاد اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی دارای حق رأی مشورتی در حال انحلال است. حقوق ناظران به هر طریق ممکن محدود شده است. هرج و مرج در هنگام سازماندهی رأی‌گیری در خانه رخ می‌دهد. برای برگزاری جلسات با رأی‌دهندگان انواع موانع وجود دارد.

خودسری قضایی و کار پلیس کاملاً غیرقابل قبول می‌شود. ادغام نهادهای مجری قانون و جعل‌کنندگان در کمیسیون‌های انتخاباتی وجود دارد. در اصل، انتصاب در مناصب با عناصر رأی‌دهنده جایگزین انتخابات می‌شود. آنها کمتر و کمتر به رقابت برنامه‌ها، رقابت احزاب و نامزدهای آنها کمک می‌کنند. آنچه اتفاق می‌افتد مشروعیت انتخابات و اعتماد شهروندان به نظام سیاسی را تضعیف می‌کند و ثبات داخلی را به خطر می‌اندازد.

سوم اینکه کاملاً آشکار است که گفته‌های رئیس‌جمهور روسیه در مورد تحکیم جامعه در شرایط خطرات جدی خارجی از سوی «حزب دولت» و مدیران آن نادیده گرفته می‌شود. شهروندان روزانه با هزینه‌های بالای زندگی، افزایش قیمت‌ها و فقر گسترده مواجه هستند. بلای بیکاری و اسارت اعتباری برای بسیاری از خانواده‌ها غیرقابل تحمل می‌شود. هیچ دسیسه انتخاباتی نمی‌تواند نارضایتی فزاینده‌ای را که اساساً در دوره میثاق لیبرالی لجام‌گسیخته «دهه نود» شکل گرفته بود، پنهان کند.

ضمن ثبت و تعیین فاکت‌های فاحش نقض گسترده قانون، حزب کمونیست فدراسیون روسیه نتایج انتخابات در منطقه «کراسنودار» و منطقه «اومسک» را به رسمیت نمی‌شناسد. ما پذیرفتن نتایج رأی‌گیری الکترونیکی از راه دور در مسکو و نتایج انتخابات در تعدادی از مناطق شهری را غیرممکن می‌دانیم. ما اصرار داریم که نتایج انتخابات در جایی که تخلفات متعددی وجود داشت لغو شود. ما خواهان محاکمه مسئولین خودسری‌ها و جعل‌ها هستیم.

شرایط درگیری عمیق با غرب نیاز به همبستگی جامعه روسیه در برابر تهدیدات حاد دارد. در این رابطه، فعالیت‌های انتخاباتی گذشته جنبه کاملاً اصولی را داشت. ما ضروری می‌دانیم که نتایج آن را با مشارکت رئیس‌جمهور روسیه، رهبران احزاب برجسته، نمایندگان پارلمان و اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات مورد بحث قرار دهیم.

ما شهروندان را فرامی‌خوانیم که از حزب کمونیست فدراسیون روسیه و جبهه مردمی ‌چپ میهنی روسیه در مبارزه برای انتخابات آزاد و منصفانه، علیه خودسری اداری و بی‌قانونی حمایت کنند! مبارزه در راستای دموکراسی، حقوق و آزادی شهروندان از مبارزه برای سوسیالیسم جدا نیست!

https://gazeta-pravda.ru