انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

در آستانۀ جنگ داخلی

C:\Users\User\Pictures\q1.jpg

ا. م. شیری

روزنامۀ تایمز اسرائیل می‌نویسد، صدها هزار اسرائیلی در بسیاری از شهرهای این کشور در تظاهرات سراسری در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو شرکت کردند. حدود ۲۰۰ هزار نفر در تل آویو و همچنین ده‌ها هزار نفر در اورشلیم، حیفا و بئرشبع شرکت کردند. سازماندهندگان تظاهرات گفتند که در مجموع بیش از ۶۳۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

اعتراضات در اسرائیل ۱۲ هفته متوالی ادامه دارد. این هفته نیز تظاهرات ادامه خواهد داشت. سازماندهندگان آن، به گفتۀ تایمز اسرائیل، یک «هفته فلج» وعده می‌دهند. آن‌ها قصد دارند اقدامات گسترده‌ای را در طول هفته در مقابل خانه‌های نمایندگان مجلس، ساختمان پارلمان و در خیابان‌های شهرهای بزرگ اسرائيل ترتیب دهند.

اپوزیسیون اسرائیلی معتقد است که اصلاحات قضایی قوۀ قضاییه و توانایی آن برای نظارت بر اقدامات دولت و پارلمان را تضعیف خواهد کرد. در عین حال، ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو نمی‌خواهد پروژۀ اصلاحات را کنار بگذارد.

به گزارش جروزالم پست، فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون اسرائیل تمام روز دوشنبه پروازهای خود را به دلیل اعتصابی که اتحادیۀ «هیستادروت» در اعتراض به اصلاحات قضایی درخواست کرده بود، تعطیل کرد. این نشریه به گزیده‌ای از پیام رئیس اتحادیۀ کارگران فرودگاه، پینچاس آیدان، اشاره می‌کند که به گفتۀ وی «پروازها تا اطلاع ثانوی تعلیق می‌شود». «هیستادروت» حدود ۸۰۰ هزار نفر عضو دارد.

آرنون بار دیوید، رئیس مرکز ملی اتحادیه‌های کارگری اسرائیل «هیستادروت» اعلام کرد که قصد دارد در صورتی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اجرای اصلاحات قضایی دست برندارد، یک اعتصاب عمومی در این کشور ترتیب دهد. تایمز اسرائیل گزارش داد: «بار دیوید گفت که حمله فوراً آغاز خواهد شد مگر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، توقف اصلاحات قضایی را اعلام کند». او طی سخنرانی در جمع رهبران جامعۀ تجاری و مقامات دولتی گفت: «ما دست به دست هم می‌دهیم تا فعالیت‌های کارگری را در اسرائیل متوقف کنیم. مراکز تجاری و کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد. همچنین، اعتصاب باید بخش بهداشت را نیز تحت تأثیر قرار دهد».

او اظهار داشت، که هفتۀ گذشته تمام تلاش خود را برای تثبیت اوضاع صرف کرد، اما اکنون «دیگر امکان تقسیم جمعیت کشور وجود ندارد». در عین حال، نشریۀ اینترنتی «ینت نیوز» با استناد به منابعی در دفتر نتانیاهو گزارش داد، که نخست تصمیم گرفته است روند اصلاحات را متوقف کند. انتظار می‌رود نخست وزیر تصمیم خود را بزودی اعلام نماید.

موج اعتراضات سراسری پس از برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع تشدید شد. دلیل استعفای وزیر این بود که او از دولت خواست تا روند تصویب این قانون را متوقف کند. مهدکودک‌ها، مدارس و مراکز خرید در اسرائیل از روز دوشنبه به عنوان بخشی از اعتصاب اتحادیۀ «هیستادروت» بسته شده است. این روزنامه می‌نویسد: «مهدکودک‌ها تعطیل هستند، مدارس برای آماده شدن به تعطیلات عید پسح امروز تعطیل می‌شوند. بسیاری از بچه‌ها برنامۀ کلاس‌ها را تغییر می‌دهند». مراکز خرید بزرگ از ظهر هفتم اسفند ماه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، برخی از آن‌ها در روز ۲۸ نیز باز نمی‌شوند.

در متن چنین اعتراضات گستردۀ اسرائیلی‌ها، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر خواست تا روند قانونی تصویب اصلاحات در قوۀ قضاییه را متوقف کند. رئیس جمهور طی بیانیه‌ای گفت: «… صحنه‌های بسیار سنگین و پیچیده‌ای را دیدیم. من از نخست وزیر، اعضای دولت و اعضای ائتلاف درخواست می‌کنم… به خاطر وحدت مردم اسرائیل، به خاطر مسئولیتی که بر عهده داریم، از شما می‌خواهم روند قانون‌گذاری را فوراً متوقف کنید».

به گزارش هاآرتص، مذاکرات در کابینۀ نتانیاهو در خصوص قوانین آتی برای بازسازی ساختار قضایی در روزهای شنبه و یکشنبه حتی تا شب ادامه داشت. چندین وزیر دولت اسرائیل – همۀ اعضای حزب لیکود نتانیاهو – نیز به نخست وزیر پیشنهاد کردند که این قانون را لغو کند. میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش در توییتی نوشت: «وقتی خانه‌ای در آتش می‌سوزد، نباید پرسید حق با کیست، بلکه باید آب پاشید و ساکنان آن را نجات داد». وی افزود: اگر نخست وزیر تصمیم به تعلیق قانون برای جلوگیری از انشعاب ایجاد شده در کشور بگیرد، باید از موضع او حمایت کنیم. نیر برکات، وزیر اقتصاد به نتانیاهو گفت که «برنامۀ بازسازی خود را متوقف کرده و دوباره برآورد نماید» و هشدار داد که تصویب اصلاحات، کشور را به آستانۀ جنگ داخلی رسانده است. او تصریح کرد: «اصلاحات لازم است و ما آن را انجام خواهیم داد. اما، نه به قیمت یک جنگ داخلی».

کمیسیون قانون اساسی، قانون و عدالت کنست، بحث برنامه‌ریزی‌شده در مورد ‌این لایحه را که قرار بود انجام شود، لغو کرد.

ایالات متحده نسبت به وضعیت اسرائیل، به ویژه در مورد برکناری وزیر دفاع ابراز نگرانی کرد. این امر، به گفتۀ نمایندۀ شورای امنیت ملی آمریکا، می‌تواند «تأثیر بالقوه بر آمادگی نظامی» این کشور داشته باشد.

نقل از: ساوتسکایا راسیا- تارنمای حزب کمونیست فدراسیون روسیه

۱۲ فروردین-حمل ۱۴۰۲